Sinds afgelopen december hopen autoliefhebbers wereldwijd dat het Zuid-Koreaanse SsangYong failliet gaat en we die oerlelijke auto’s van ze nooit meer hoeven te zien. Maar helaas moet de champagne nog even dicht blijven, want een eventueel faillisement is minimaal uitgesteld tot september. Dan moet namelijk het defintieve plan voor het vernieuwde en afgeslankte SsangYong gepreseteerd worden aan de rechtbank.
Een onderzoek van PricewaterhouseCoopers heeft namelijk aangetoond dat een sterk afgeslankt SsangYong meer waard zal zijn dan een failliet SsangYong. Om in de toekomst weer levensvatbaar te worden zal eenderde van het personeel de laan uitgestuurd worden. Ook vestigen ze hun hoop op de hybride C200 crossover.
Toch jammer dat een merk als SsangYong waarschijnlijk de economische malaise wel overleeft terwijl merken zoals Pontiac en Hummer waarschijnlijk vermoord worden.
SSANGYONG MOTOR GETS GO AHEAD TO RESTRUCTURE
SsangYong Motor (SYMC) today cleared a significant hurdle in its restructuring plans when a South Korean court gave its approval to put the plans into action.
The court confirmed a recent Samil PricewaterhouseCoopers assessment that the manufacturer had a greater value as a going concern than its liquidated value, and ordered SsangYong to submit its full restructuring plan by mid-September. Much of this is already in place, including a vital new model programme and a reduction in the workforce by over a third.
Paul Williams, managing director of distributor Koelliker UK Ltd. said: “This is the news we were hoping for and it means that SsangYong now has the lifeline it needs to implement major changes. The future will continue to be difficult, as it is throughout the auto industry, but the result should mean a leaner, much more efficient SsangYong. We already know that there will be a broader range of passenger cars using the latest petrol, diesel and hybrid technology, and the first – the C200 – will go into production later this year. Our dealers can now go forward with renewed confidence.”
SsangYong applied for, and was granted court receivership in February after the fall-out of the international credit crunch, a drop in demand and even higher raw material, oil and energy prices. Court receivership is similar to US Chapter 11 status, giving the company protection fromcreditors and time to formulate and implement a corporate resuscitation plan. Under the arrangements, the court appointed former Hyundai Motor president Lee Yoo-il, and SYMC vice-president in charge of finance, Park Young-tae as co-legal administrators.
Despite these uncertainties, SYMC has forged ahead with the development of the new C200 ‘compact urban vehicle,’ showing it at the Seoul Motor Show and most recently at the Barcelona Motor Show earlier this month. Styled in Europe, the C200 is a new monocoque design engineered for both front and four wheel drive, with advanced petrol, diesel and diesel hybrid engine options. It is scheduled for production later this year.
BmwMPower zegt
Apart, we vinden SsangYong allemaal lelijk, en het merk is niet failliet.
Bij GM, Chrysler, Pontiac, alles wat dus Amerikaans is vinden we het jammer!
Laten hun net wel gave wagens maken.
BMWMserie zegt
De Rexton vind ik nog wel mooi hoor, die ze gemaakt hebben.
GewoonTom zegt
Ik kan niet minder om SsangYong geven, maar ik vind het persoonlijk helemaal niet jammer als hummer de nek om wordt gedraaid, net zoals de meeste amerikaanse merken, overigens.
Ze weigerden met hun tijd mee te gaan en nu de grote opschoning plaatsvindt is er geen ruimte meer voor ze, logisch toch?
G_deGroot zegt
Vergeet de Chairman nou niet, niet álle SsangYongs zijn lelijk;
http://www.chinacartimes.com/wp-content/chairman-exterior3.jpg
Cantago zegt
Jammer! Ik zie 10x liever een vette Hummer dan zo’n lelijke pauperbak!
xtreme zegt
Rexton was inderdaad nog de mooiste maar deze c200 mag er ook wel wezen. Kan natuurlijk ook aan de kleur liggen.
sir_smokalot zegt
En met de aanstaande introductie van de 5-serie GT zal het faillisement nog wel even op zich laten wachten.
Oh wacht, die is niet van Ssang Yong…..
Lan_Evo zegt
@GewoonTom
Ben ik het eigenlijk ook wel mee eens. Ik ben een voorstander van een vrije markt en in die vrije markt is er gewoon geen plek meer voor GM. Het bedrijf maakt kennelijk toch niet de auto’s die in trek zijn bij de consumenten en dus moeten ze naar mijn mening gewoon verdwijnen, ook al is dat als autoliefhebber nooit leuk om te zien natuurlijk. ;)
Laurens zegt
Helaas hebben die andere Duitsers net een 10% aandeel genomen in een hype waarvan ik niet verwacht had dat die deze crisis zou overleven, Tesla ;-)
RX-7Owner zegt
er zij blijkbaar wel mensen die die dingen mooi vinden want ze worden nog steets vekocht
Car Centre zegt
Moet dat nu echt goed nieuws zijn, dat die merk niet failliet is. Persoonlijk vindt ik het echt niet zo een slecht merk. Maar hun kwaliteit van auto’s vind ik onder de mate.
tibor zegt
he kut
Osca zegt
was ssangYong niet chinees?
robbie zegt
@Osca, SsangYong is voor iets meer dan 50% eigendom van het Chineese SAIC. Maar ze zijn wel degelijk Zuid-Koreaans.
CrazyHenkie zegt
@ Osca
Nee, Zuid-Koreaans. Maar het had wel Chinees kunnen zijn :P denk dat ze met hun terreinauto´s weinig kans zullen maken. Nieuwe modellen, die zuiniger en waarschijnlijk ook compacter (zo´n Rexton is ong X5-formaat dacht ik) zijn, daar kunnen ze zich het beste op focussen.
Oh ja, redactie, waar is het bericht over de mogelijke straatversie van de Porsche RS Spyder?
Bron: http://www.autoweek.nl/autonieuws/11743/Straatversie-van-Porsche-RS-Spyder
peter zegt
spijtig – niets dan slecht nieuws de laatste tijd
VivelaFRANCE zegt
@ Osca
Dat dacht ik dus ook! SsanYong is toch niet Zuid-Koreaans maar Chinees?
OT:
Erg jammer dat een lelijk merk als SsangYong waarschijnlijk eerder overeind blijft, dan merken als Opel en Saab, en zelfs Pontiac (absoluut geen liefhebber, maar liever een Pontiac dan een SsangYong!)!
_Eend_ zegt
Die eerder genoemde Chairman is anders wel een typisch Chinees product: Audi koplampen en een Mercedes grille. Maar ik moet toegeven dat die niet zo lelijk is als de modellen die in NL leverbaar zijn. Zelfs Fiat is gestopt met de Multipla, dus dan zullen die Zuid-Koreanen er zo onderhand ook wel uit zijn de huidige modellenrange toch echt niet kan in Europa?
SimonMc zegt
Zelfs al gaan ze failliet, het haalt niets uit.
Ondertussen zijn al bepaalde modellen geadopteerd bij andere merken.
Heb je de BMW X6 al gezien?
Exact mijn punt.
Esprit_de_Flandre zegt
Je kunt ze lelijk vinden, maar ze bouwen toch maar ze maken toch betere auto’s dan GM US, en ze hebben blijkbaar ook een iets betere bedrijfsstructuur. Niet veel beter, want anders hadden ze nu geen problemen, maar toch.
TodayTomorrow zegt
De rexton is zeker niet lelijk.
de rest wel.;)
Hanico zegt
Het voordeel van SsangYong is dat zij een cultuur en omgeving hebben waarin reorganiseren makkelijker wordt geaccepteerd. De Amerikanen daarentegen hebben vanwege hun omgeving en cultuur veel lastiger om de onderneming te kunnen reorganiseren.
lincoln zegt
over-emotionele design-nichten vinden het verschrikkelijk ..
autoliefhebbers kunnen er alleen maar respect voor opbrengen ..
Jeroen zegt
><, nog steeds niet. Ze hebben vast een brainwash apparaat staan in de showroom..anders koop je dit toch niet?
Pontiac maakt me eigenlijk helemaal niks uit, Hummer is echter jammer, want daar worden sommige milieu mensen helemaal gek van :)
Rolf zegt
Wáár zijn we bij Autoblog nou mee bezig???
We wensen een merk failliet en vervolgens gaan we er champagne op drinken!?
Ik heb niets met SsangYong, maar ik heb diep respect voor het merk!
Ik snap niet dat iemand een merk (lees zoveel hard werkende mensen) zoiets toewenst!
Écht puber gedrag noem ik dit!
Noem de site dan geen Autoblog, maar Puberblog!
it's me! zegt
lol dit lijkt wel op zo’n speeltje van een baby waar je zo’n driehoek in een rondje probeert te stoppen van: ga er nou in!!!maar dan nu: ga nou failliet!!!
ja kweet et dit slaat nergens op mja… xD
Osca zegt
@iedereen die reageerde op mij ,
waarom dan al die gezeik over china als het over SsangYong gaat =p
BananaFlip zegt
Het leven is zo oneerlijk…
Maar gelukkig is het wel weer zo dat ze hun hoop vestigen op een mislukte hybride.
Ik laat de champagne voorlopig nog even staan…
BananaFlip zegt
En gepreseteerd = gepresenteerd toch?
Ja?
Oké.
BananaFlip zegt
@ it’s me!
Jij lijkt me nou de perfecte kandidaat voor een edit die ‘nutteloze bijdrage’ zegt.
krohne zegt
ach, ik vind er niets erg aan, zo,n bak.
ik denk meer aan de mensen die er hun brood mee moeten verdienen, maar dat interesserd denk ik niemand. die swartzennegger zijn hummer, dat is het?, wat een lijkenbak, dat ding, en het zuipt ook nog
wesley zegt
wat nou, slecht nieuws. Heb respect voor het merk. die rodius kon wel wat beter maar de actyon, kyron en rexton zijn zeker geen lelijke auto. er bestaan inderdaad mooiere auto’s, maar bekijk de fiat multipla, subaru tribeca, toyota prius, audi q7, porsche cayenne, dacia logan, audi a2, lancia delta, mercedes c-klasse, mitsubishi grandis, peugeot 807, renault vel satis, seat alhambra, volkswagen sharan en de volvo xc90. die auto’s zijn 10 keer lelijker