Naar verluidt is het een kwestie van dagen voordat Kevin Magnussen bevestigd wordt bij Renault’s F1 team. Dit zou een vermoedelijk einde brengen aan de F1 carrière van Pastor Maldonado, held van de F1.
Pastor Maldonado, veel F1 fans zitten al jaren te wachten op het moment dat hij niet meer op de startgrid van de F1 races verschijnt. Ik ben zelf niet één van die mensen. Sterker nog, mocht de berichtgeving blijken te kloppen en daar lijkt het inmiddels wel op, zou ik dat oprecht jammer vinden. Kortom, inderdaad, dit wordt een ‘In defense of: Pastor Maldonado’.
Pastor is namelijk een van die, tegenwoordig zeldzame, F1 coureurs die er altijd voor gaan. Oké, hij weet bij een demo run zijn auto soms nog te crashen. En oké, in de races eindigt het soms ook in tranen, maar hoe vaak hebben we niet zitten te klagen over races zonder inhaalacties, waar de racers als wagonetjes in een trein gedwee naar de finish denderen. Pastor is niet één van die wagonnetjes.
Daarbij komt, sites als hasmaldonadocrashedtoday steken dan wel de draak met de Venezolaan, maar onder de streep zijn de keiharde resultaten niet eens zo slecht:
2011: Williams FW33, teamgenoot Barichello (geen megaheld maar toch een gerespecteerde ervaren coureur). Barichello twee negende plaatsen, 4 punten. Maldonado één tiende plaats, 1 punt.
2012: Williams FW34, teamgenoot Bruno Senna (geen Ayrton, wel 2de in GP2). Senna tien keer kleine puntjes, in totaal 31 punten. Maldonado vijf keer punten, inclusief één overwinning, in totaal 45 punten. Hoewel dit de beste auto is die Maldo gehad heeft werd Williams dat jaar achtste in het WK. Deels kan je natuurlijk zeggen dat als Maldonado vaker gefinished was ze het beter hadden gedaan, maar de goede resultaten kwamen vooral in het begin van het seizoen doordat Williams hier en daar gebruik kon maken van de bandenslijtage die nog niet alle teams onder de knie hadden.
2013: Williams FW35, teamgenoot Bottas (doet het nu prima bij Williams). Bottas één achtste plaats, 4 punten. Maldonado één tiende plaats, 1 punt. Kortom weer een auto waar je niks mee kan.
2014: Lotus E22, teamgenoot Grosjean (het jaar ervoor niet ver verwijderd van Kimi). Grosjean twee achtste plaatsen, acht punten. Maldonado één negende plaats, twee punten. Weer een grafbak dus.
2015: Lotus E23, teamgenoot Grosjean. Grosjean 51 punten, Maldonado 27 punten. Dit was Pastor’s slechtste jaar omdat hij ook in de kwalificatie werd afgedroogd door Romain.
Veel slechte auto’s en een zeer ongelukkige keuze om Williams te verlaten voor Lotus, juist op het moment dat het eerste team een stap vooruit zet met hun auto en het tweede team implodeert, helpen de resultaten natuurlijk niet mee.
Dan is er nog het verhaal van PDVSA, het door de socialistische Hugo Chavez geapproprieerde oliebedrijf van Venezuela, dat miljoenen in de carrière van Pastor en aanvankelijk een zwik andere Venezolaanse coureurs pompte. Alles wat je moet weten over dit regime en Hugo Chavez is dat dit de ‘coat of arms’ van Venezuela was van 1954 tot 2006:
En dit degene vanaf 2006:
Juist ja, dat peerd in het midden bewoog zich eerst voort naar rechts en nu naar links. Dan is het toch een machtig mooie klaarblijkelijke tegenstelling dat juist zo’n regime tientallen miljoenen per jaar in de meest kapitalistische sport ter wereld stopt? Het past ook goed bij het ‘schavuit van de F1’ verhaal.
Maar vooral, is er die ‘one fine day’. Die eens maar nooit meer. De magie van de sporter die een keer wint en daarna nooit meer dat niveau haalt, terwijl iedereen gezien heeft dat het er ergens wel inzit en blijft hopen dat het nog een keer kan. Die ene dag, 13 mei 2012, waar op het circuit van Catalunya in Spanje alles opeens goed ging. In een direct gevecht met lokale matador, Ferrari rijder en tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso als winnaar uit de kruitdampen verschijnen. Daarna je neefje, die overigens dit jaar gaat uitkomen in de Italiaanse Formule 4, uit een brandende pitbox slepen. Ja, er zijn meer F1 coureurs die slechts één keer op de hoogste trede van het ereschavot stonden. Olivier Panis, Jarno Trulli en Heiki Kovalainen bijvoorbeeld. Maar de meesten daarvan hadden al lang een paar keer op het podium gestaan. Pastor daarentegen…één overwinning, niet gestolen. Volgende beste resultaat; één vijfde plaats.
Doch nu komt dus waarschijnlijk Kevin Magnussen de plaats van Pastor innemen. Een Deen wiens F1 carrière als een nachtkaars uit leek te gaan, net zoals dat met die van zijn vader voorheen al gebeurd was. De feiten van zijn eerste jaar; 55 punten tegenover teamgenoot Jenson Button’s 126 punten, kwalificatieduel verloren met negen tegen tien. Nee, ik ben niet enthousiast over dit nieuws…
UPDATE 01-02-16: Maldonado heeft het nieuws nu zelf ook bevestigd, hij zal in 2016 niet achter het stuur van een F1-bolide plaats nemen. Jammer voor hem, goed nieuws voor Magnussen die zijn plekkie in gaat nemen bij Renault F1.
martinus zegt
Goed nieuws voor de coureurs die in hun veiligheid lief hebben in de rest van het veld.
riddertevoet zegt
Beter zetten ze Esteban Ocon in die auto.
stationcar zegt
@riddertevoet:
Ja of Sinter-f*cking-klaas!
seloc zegt
@riddertevoet:
Daar noem je een naam, was hem al bijna vergeten.
Die verdient zeker een kans om te laten zien wat hij kan en waar mooier dan in een Frans team.
Probleem is dat hij onder contract staat bij Mercedes, als ik mij niet vergis.
fmgarcia zegt
@seloc: klopt denk ik ook. Dan heb je altijd wehrlein nog voor je. Jammer als je een carbonboer bent, maar denk dat Magnussen leuker is dan Pastor M. Hij zal alles uit de kast trekken iig!
stationcar zegt
Totaal mislukt land, dat Venezula, whatever.
En of deze flapdrol nog meedoet in de F1 zal me ook een worst wezen, ik heb een leven dus ik kijk nooit F1 (is of ’s nachts, of overdag in het weekend als ik familie- vrienden of klusdingen doe)
pomoek zegt
@stationcar: kijk je nou wel of niet?
stationcar zegt
@pomoek:
Niet dus, omdat ik geen tijd/zin heb om 3u voor de TV te zitten op onmogelijke tijden.
mcaa zegt
@stationcar: je kijkt dus geen F1 omdat je een leven hebt? Maar wel netjes van je om toch de moeite te nemen om je gal te spuwen over de F1 op AB…
hoonigan247 zegt
@mcaa: geen leven dus
stationcar zegt
@hoonigan247:
Hahaha, toch geen leven inderdaad.
Maar ja ik kijk op Autoblog omdat ik van auto’s houd, dat is wat anders dan van F1 houden, F1 heeft mijns inziens geen fluit met auto’s te maken, er zitten wielen onder maar daar houd elke gelijkenis met een auto op, het zijn meer vliegtuigen dan auto’s.
sjeppie156 zegt
@stationcar: lekker gal blijven spuwen kerel. En misschien moet je eens tijd maken om rustig 3 uurtjes er naar te kijken laat het dan geen formule 1 zijn
pinut187 zegt
@stationcar: Komen wel een de mooiste vrouwen van de wereld vandaan…
seloc zegt
@pinut187:
Weet je zeker dat het “vrouwen” zijn?
Daar is zoveel aan verbouwd dat het net zo goed een jongetje kan zijn.
pomoek zegt
Vermoedelijk worden een paar Indycar coureurs nu een beetje nerveus. Straks rijdt Maldo als ongeleid projectiel over de kombaan…
dailydriver zegt
@pomoek: wat kan daar nu misgaan!! ?
ferrariaron zegt
Stel je eens voor hoeveel punten hij bij elkaar zou hebben gespaard als alle punten die hij van anderen heeft afgepakt door ze te laten crashen erbij opgeteld werden..
560pkferrari zegt
@ferrariaron: dan was hij minstens een keer kampioen geworden.
560pkferrari zegt
Leuk artikel! Ik zou het zelf ook wel jammer vinden, hij zorgde toch vaak voor actie (op zijn eigen manier). Magnussen is ook weer een ideale schoonzoon.
ralfast zegt
@560pkferrari: voor mij was deze man de goede opvolger van Takuma Sato. Laat er gewoon aub altijd 1 in dat hele raceveld een ‘alles-of-niets’ stijl hebben aub ipv die keurig opgevoede race-robots.
Robert zegt
@ralfast: Antônio ‘Jungle boy’ Pizzonia, dat was ook wel een naam die in zo’n rijtje past. Of Juan Pablo Montoya, alhoewel we van die laatste wel kunnen zeggen dat-ie een heel behoorlijk potje kon sturen.
Carreza zegt
En zo wordt de F1 nog wat saaier…
87sandyd zegt
Ik vind het ook jammer dat hij vertrekt. Na Max toch een altijd iemand om op te letten tijdens een race, er gebeurt altijd iets als hij op de baan is(hoofdzakelijk negatief maar goed…)Maakt de race toch altijd leuker.
Als team zijnde snap ik het wel. Al die crashes gaan toch in de kosten lopen
gwnbmw zegt
@87sandyd: hij moest in zn ergste jaar (2013 dacht ik?) zelf gaan dokken, zo verschrikkelijk was t…
berlinetta zegt
Ik ben het met je eens @jaapiyo. Met zijn geknal op de baan zorgde hij wel voor entertainment. Laat het daar nu net aan schorten bij de F1.
norge zegt
Crash Donald stopt…..Mooi..
rob5nismo zegt
Weg met die harrie al zou ik zelf niet eens weg kunnen rijden met zon apparaat
berlinetta zegt
@rob5nismo: Maar dan kun je tenminste niet crashen ;) Het probleem bij Maldonado is dat hij wel nog weet hoe die een F1-auto van zijn plaats moet krijgen.
rob5nismo zegt
@berlinetta: die man moet gewoon testrijder worden alles wat hij niet stuk krijgt is gewoon super kwaliteit
Edge zegt
@rob5nismo: Heb je die aflevering van Top Gear gezien waarin Richard Hammond de Renault F1-wagen mag rijden? Zo moeilijk is het wegrijden niet, de kunst zit hem erin verder te komen dan 30 centimeter ;)
rob5nismo zegt
@Edge: toch eens mezelf aan gaan wagen dat hahaha
Dutchdriftking zegt
Ach ja, gelukkig zorgt onze Max wel voor spektakel. En als Pastor weg is zoeken wij wel weer een nieuw persoon om op te zeiken. Zo zijn we ook wel weer….
VeniVidiVici zegt
Daaag lompe Knaldonado! ?
gtwillem zegt
Ik heb liever Pastor Maldonado dan Felipe Massa. Pastor gaat wel altijd tot het gaatje en maakt het kijken nog leuk ook.
janmetdelangeachternaam zegt
Nou ja dat is in ieder geval beter dan op de stoel bij de pastoor hehehe
viezefreddyw zegt
Ik ben het er mee eens dat Maldonado voor iets meer spektakel zorgt op het veld. Maar doet hij dat op de juiste manier? Ik vind van niet. Een voetballer die zijn tegenstander uit de wedstrijd schopt is ook misselijk. Zo zie ik dat ook met Maldonado. Hij komt er veel te onbesuisd in waarvan de andere coureurs de dupe van zijn. Zoals in Baherein met Gutierrez, dat kan gewoon niet.
mrrallycross zegt
Eindelijk, we gaan echter de domme acties van deze man wel missen let maar op. Magnussen is wel een tijdje uit race ritme maar wat hij al heeft laten zien is zeker niet slecht
Alex_79 zegt
Als entertainer zal ik hem missen. Malfunctionado was in alles de ideale opvolger van Andrea de Cesaris in de jaren 80. We zaten altijd op het moment te wachten dat Andrea ergens over de boarding stuiterde, zn turbo opblies of in een spin terechtkwam. Diezelfde kwalifiteiten heeft Pastor ook altijd geboden:
– duels om elke centimeter, zelfs als hij daarna de pits in moest
– onmogelijke inhaalmanoeuvres die ook echt onmogelijk waren en in een crash eindigden
– uitstapjes en spins die vermeden hadden kunnen worden.
Magnussen ipv Malfunctionado betekend iig dat de chassisbouwers iets minder werk krijgen, want echt veel brokken maakte de Deen niet. Heel veel bijzonders heeft hij ook nog niet laten zien, op de 2e plaats in zn eerste race na. Desondanks succes mocht het allemaal rond komen (niks is tenslotte veranderlijker dan een F1-grid)
Edge zegt
@Alex_79: Zo leuk voor de entertainmentwaarde vind ik Pastor nou ook weer niet, aangezien zijn crashes vaak ten koste gaan van de resultaten van iemand anders.
schuimbekje3 zegt
Maldocrasho zit al jaren bij top teams in de F1 en hij is nooit uitgeblonken behalve in crashes..
Waarom zou ik wakker moeten liggen van zo’n kneus dat ie weer moet gaan werken op de cocaplantages?
mauricerma zegt
@schuimbekje3: maldonado is kampioen geworden in de gp2 ;). En die ’topteams’ waren niet zo top in de tijd dat hij daar bij zat hoor, en nee, dat lag niet aan hem
basbasbas zegt
Sato was toch hetzelfde laken en pak? Of wie was dat ook al weer? In ieder geval een Aziaat. Iemand?
dunhozzie zegt
@basbasbas: Nope dat was Taki “Rijdende Chicane” Inoue:
http://www.topgear.com/car-news/adventures/interview-top-gear-meets-taki-inoue-f1s-worst-ever-driver
dunhozzie zegt
@dunhozzie: of deze held: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ukyo_Katayama
phaeton zegt
@dunhozzie @basbasbas: Of Kobayashi
dberkwood zegt
Maldonado bracht inderdaad meer spektakel tijdens de races, maar niet een goede manier. Verstappen heeft dit jaar laten zien hoe je gewaagde inhaalmanoeuvres doet die wel goed aflopen. Natuurlijk horen risico’s bij de sport, maar gezien het is inmiddels wel duidelijk dat Maldonado niet weet hoe hij ze moet benutten. Leuk dat hij een race gewonnen heeft, maar meer credit kan je de man niet geven. Magnussen daarentegen heeft in eerste jaar al goede dingen laten zien en het is jammer dat hij bij McLaren verder nooit een kans heeft gehad. De Deen verdient een tweede kans en als Maldonado voor hem het veld moet ruimen dan juig ik dat zeker toe.
Edge zegt
Weet je? Voor Maldonado vind ik het ergens wel sneu. Hij is geen topper, maar hij leeft wel zijn droom. Een droom die als een nachtkaars uit gaat doordat zijn sponsor het toegezegde geld ineens niet meer kan/mag/wilt ophoesten.
Dat gezegd hebbende, ben ik wel blij dat Magnussen het stoeltje lijkt te krijgen. Magnussen is een degelijke coureur die heeft laten zien F1 waardig te zijn, en hij lijkt mij ook voor Renault de beste optie. Jongens als Vandoorne en Wehrlein schat ik hoger in, maar die zijn onhaalbaar vanwege de contracten bij McLaren en Mercedes, Vergne had wellicht ook nog een kans verdiend maar die zit met zijn Formule E avontuur.
jaapiyo zegt
@Edge: ben zelf niet zo’n fan van Magnussen, onder andere omdat hij in zijn eerste jaar slechts zevende was in de WSBR. Overigens het jaar dat Frijns won voor Bianchi. Maar in zijn tweede jaar toen hij de titel won zat hij bij het Franse DAMS team dus wellicht toch de juiste contacten gelegd in die periode.
JEV had ik dan liever in dat stoeltje gezien, heeft in mijn ogen meer laten zien in de F1. Zat vaak dichtbij Ricciardo en nu we weten wat Ricciardo deed naast Vettel…
phaeton zegt
Wat een slecht betoog. Nee hij heeft geen goede auto’s gereden, maar hij delft in veruit de meeste gevallen het onderspit tegen z’n teamgenoten. Tel daarbij op de crashes (imago, kosten) en het is een keer tijd dat iemand anders de kans krijgt. Ik zal hem niet missen, al moet ik hem nageven dat hij meer peper in z’n reet heeft dan die Fin.
jaapiyo zegt
@phaeton: tsjah, ieder zijn mening he. Zoals blijkt uit het voorgaande ben ik het niet eens met de bad rep die Maldo vaak door de hele F1 wereld wordt opgespeld. Laatst weer Webber die zegt dat hij niet in de F1 thuishoort, té makkelijk scoren wat mij betreft. Als je trouwens echt in de head-to-head’s duikt tegen zijn teamgenoten valt het heel erg mee met het statement ‘de meeste van zijn teamgenoten verslaan ‘m’. Tegen Barri en Bottas was het echt best wel close, ook vwb het kwalificatieduel. Bruno had hij sowieso in de tas. Alleen Grosjean heeft Maldo écht dik verslagen en dan met name dit laatste jaar.
Dat gezegd hebbende, Magnussen is in zijn eerste jaar toch ook wel flink de oren gewassen door Button. Ja, het was zijn eerste jaar, maar 126 tegen 55 punten? Ook nog het kwalificatieduel verliezen terwijl Button niet bekend staat om zijn kwalificatiesnelheid? Het jaar er voor deed Perez het, weliswaar met iets meer ervaring maar toch nog als een relatieve newbie, een stuk beter wat dat betreft. Desondanks werd Sergio na een jaar ook buiten gezet. Dus, zowel de vervanging op zich als de gekozen vervanger vind ik geen hele sterke beslissingen van Renault mocht het daadwerkelijk zo uitvallen*.
*het blijft F1.
phaeton zegt
@jaapiyo: Ik vind Magnussen ook niet een bijzonder sterke vervanger. Maldonado rijdt toch alweer een aantal jaren mee en rijdt vaak gewoon consistent. Hij verdient het niet dat de hele wereld hem en plein publiek afbrandt. Maar dat maakt niet dat ik hem ga missen of dat Jaap z’n betoog hout snijdt over hoe goed hij is. Dat “net niet” of “slechte auto” zijn, zoals je zelf aan geeft, geen excuses waar je je in de F1 altijd achter kunt verschuilen. En als de auto slecht was, dan was de auto van z’n teamgenoten net zo slecht. Als je dan jaar na jaar verslagen wordt, zij het nipt, dan kan het zijn dat je er naast wordt gezet. En wie weet is hij volgend jaar terug. Wat dat betreft is de carrousel altijd leuk om te volgen.