Oh, fudge.
Hij komt niet, hij komt niet, die Jaguar XE met V8 en plaats voor vier. Onlangs berichtten we je al dat Jaguar overweegt te kappen met het R-label ten faveure van het SVR-label. Alleen semantics zou je zeggen, maar misschien is dat uiteindelijk toch niet het geval.
We hadden namelijk gehoopt dat Jaguar op de proppen zou komen met een echte concurrent van de M3 en consorten op basis van de XE. De XE wordt algemeen beschouwt als een van de best sturende auto’s in zijn segment, maar tot op heden is de heetste versie de XE-S met supercharged V6 onder de kap. Ja, er is ook de Project 8 met V8, maar die wordt slechts in een beperkte oplage gebouwd, plus de achterbank is bij dat speciaaltje foetsie. Een echte concurrent van de M3, Giulia QV, C63 et cetera kan je de auto daarom niet noemen.
Om allerlei redenen leek het een no-brainer dat er tussen de XE-S en de bizarre Project 8 alsnog iets van een XE-R op de markt zou komen. Zoals collega @willeme je laatst uitlegde is de V6 uit de XE-S qua afmetingen net zo groot als de V8. We zagen zelfs spyshots van een auto waarvan we vermoeden dat het de extra hete XE betrof. Tenslotte is onlangs de F-Pace SVR gepresenteerd, inclusief ‘vacht’. Deze SUV deelt de basisarchitectuur met de XE, dus 1+1+1=3, toch?
Nou ja, niet bij Jaguar dus. Duncan Smith van Jaguar’s Special Vehicle Operations (SVO)-divisie geeft aan dat Jaguar juist níet voor deze voor de hand liggende keuze opteert omdat het zich wil onderscheiden van AMG, M GmbH en de rest. Daar past de focus op speciale projecten bij, zoals de Project 8. Hoe de F Pace SVR in datzelfde plaatje past is wat twijfelachtig, maar goed…
jochempie zegt
Ik schrok me de pleuris, die Project 8 komt er dus gewoon wel. Tsja een vierpersoons versie was wel leuk geweest, maar er is al een hoop te kiezen. Niemand die er echt pijn aan hoeft te lijden. Zolang die bizarre Project 8 maar doorgaat!
Donstil zegt
@jochempie: Ja schrok je jezelf de pleuris? Omdat je al een aanbetaling hebt gedaan ofz?
Jochempie zegt
@donstil: Nee, omdat ik het een doodzonde zou vinden.
bnny zegt
@jaapiyo Standaard heeft de Project 8 gewoon een achterbank hoor, optioneel kan je die laten strippen en krijg je een rolkooi. De US exemplaren hebben géén keuze en komen steevast zonder
HZW zegt
XE-R kan gewoon een SVR labeltje krijgen voordat hij in productie gaat als XE-SVR.
ikleesookoverautos zegt
Toch wel jammer. Maar er is wellicht te weinig animo voor.
rufctr01 zegt
Gelukkig komt de Project 8 wel!
arias zegt
Tja de XE verkoopt niet bepaald lekker met 18.932 stuks verkocht in Europa in 2017…. waarvan 11.500 in de UK
Duitsland : 2.000
Frankrijk: 800
NL: 521
Buiten Europa
VS: 9.278
Australië: 1.100
Canada: 858
De XE doet het nog slechter dan de Giulia…
vpowert zegt
@arias: ‘Niet zo gek ook’, zou ik zeggen. De XE is simpelweg niet onderscheidend genoeg of heeft teveel nadelen. Stuurt fantastisch, maar is dan weer erg klein, erg duur als je een beetje leuke versie wil en ziet er ook niet erg sexy uit. Dat doet de Giulia toch allemaal beter. Ik heb een zwak voor het merk Jaguar, maar zou toch een Giulia kopen en geen XE.