En hij ging niet eens met een slakkengang.
Wanneer je auto’s voorziet van functies waarmee het mogelijk wordt om volledig autonoom te rijden, dan kun je erop wachten dat men er misbruik van gaat maken. Sinds Tesla’s Autopilot eigenaren relatief probleemloos zelfstandig in het rond kan rijden, horen we sporadisch dat automobilisten de grens opzoeken. Deze week is het wederom raak. In Californië is een beschonken “bestuurder” aangehouden, nadat hij kilometerslang aan het slapen was achter het stuur van zijn Tesla Model S.
Eigenlijk zijn de twijfelachtige daden van de verkeersovertreder per toeval ontdekt. De grijze Model S viel namelijk op bij een agent van de California Highway Patrol, omdat deze de maximumsnelheid bleek te overschrijden. Op het moment dat de agent zijn oog liet vallen op de Tesla reed de EV met een snelheid van 70 mph. Toen de agent polshoogte probeerde te nemen door naast hem te gaan rijden, zag hij dat de bestuurder aan het slapen was. Vervolgens ging hij met zijn zwaailichten en sirenes achter hem rijden, in een poging de auto te stoppen. Zelfs na het lawaai en de lichtshow besloot de automobilist niet te ontwaken.
Na een “achtervolging” van ongeveer 11 kilometer kwam de Model S pas tot stilstand langs de kant van de snelweg, waarschijnlijk omdat de bestuurder niet voldoende reageerde op de waarschuwingen die Autopilot hem gaf. Bij het autonome systeem van Tesla hoeven automobilisten niet zelf te rijden, maar de wagen controleert wel of er op de weg wordt gelet. Beseft het systeem dat de persoon achter het stuur niet bezig is met het verkeer, dan worden er waarschuwingen gegeven. Wanneer de bestuurder deze reageert, zet de auto zichzelf veilig aan de kant. Het is echter ook mogelijk dat de agenten gedeeltelijk hebben geholpen de auto tot een halt hebben weten te brengen. Meerdere politieauto’s hadden de Tesla namelijk al rijdend omsingeld.
Ondanks het feit dat Autopilot in feite een ingebouwde oplossing heeft voor dergelijke rijdersfouten, is het niet duidelijk waarom het zo lang heeft moeten duren voordat het systeem besloot in te grijpen.
Nadat de bestuurder door de agenten was aangehouden en werd onderworpen aan een aantal tests om te bekijken of hij dronken was, werd hij positief getest. Momenteel wordt het incident nog onderzocht om uit te zoeken wat er precies met de bestuurder aan de hand was en waarom Autopilot naar alle schijn niet goed zijn werk heeft gedaan.
Met dank aan Anthony voor de tip!
Robert zegt
Er komt een keer een moment in de geschiedenis dat we lachen om zoveel ‘angst’ voor de autopilot. Zoiets als angst die men in de negentiende eeuw had voor stoomtreinen, die ‘dodelijk’ zouden zijn bij snelheden boven de 20 mijl per uur.
peug206 zegt
@RRRobert: ga er maar voor staan. Dan zijn ze zeker wel dodelijk ;). Misschien wel dat we er ooit om lachen. Maar tot die tijd houd ik mn handjes aan de knoppen en mn ogen op de weg en eromheen.
timberleek zegt
@rrrobert:
Denk dat er heel veel mensen met smart zitten te wachten op autonome auto’s. Zeg nou eens eerlijk, wat is er nou zo leuk aan woon-werk verkeer? Of eigenlijk a naar b verkeer in het algemeen.
Maar hoewel autopilot aardig capabel is, is het geen officieel autonome auto (zitten ook nog wat juridische issues aan vast). Dan moeten we het ook niet als zo gaan behandelen imo.
Robert zegt
@timberleek: oh, ik zie zeker voordelen van autonome auto’s. En inderdaad, als je tijdens het woon-werkverkeer tóch in de file staat, is volledige autonomie wel zo prettig om alvast je email weg te werken of je eerste (of laatste) teleconference call te voeren.
Ik geloof dat het Elon Musk zelf was die ooit zei dat “het makkelijk was om elke auto 99% autonoom te maken, maar die laatste procent het volledig autonoom rijden zo moeilijk maakt.” Dat zegt ook eigenlijk alles al.
baardmijt zegt
@timberleek: Ik beleef aan vrijwel iedere woonwerkrit plezier. Maar ik moet toegeven dat ik 95% daarvan met de motor doe. Met de auto is het zeker niet altijd genieten, dan zou het op den duur misschien inderdaad wel best zijn gewoon in te stappen en weer uit te stappen op plaats van bestemming.
9000cse zegt
@baardmijt:
2 dingen!
1) Ik dacht dat motorrijden voor de liefhebbers zo leuk was vanwege het gevoel van vrijheid en het plezier van genieten om lekker snel te kunnen zijn. Jouw bericht wekt echter de indruk, dat jij motorrijdt omdat je anders in het woon-werkverkeer met de auto te veel in de file zou staan. Met de motor kun je er nu dus “lekker” tussendoor. En wat is daar dan nou eigenlijk het plezier van? Zeker als het bijvoorbeeld ook nog eens regent. Echt “lekker” doorrijden is er dan ook niet bij. Zeker niet als er weer een automobilist probeert naar een naastliggende rijstrook te gaan, omdat die net even vlugger in beweging komt. Om nog maar te zwijgen over je “inpas-manoeuvres” bij te dicht naast elkaar staande (vracht)auto’s. Leer ze me alsjeblieft niet kennen! Want ik kom vaak genoeg in/door Parijs om te weten waar deze kamikazepiloten, -die er bij te weinig plaats niet voor schromen om er je buitenspiegel vanaf te trappen-, mee bezig zijn! En probeer dan als gestreste automobilist, -na je enorme schrikreactie!- dat kenteken maar eens te onthouden om de dader te achterhalen! Lukt je nooit!
2) Als je zegt: “…..dan zou het op den duur misschien inderdaad wel best zijn gewoon in te stappen en weer uit te stappen op plaats van bestemming.”, wat zou er dan zo bezwaarlijk zijn om op de bus te stappen? Moet financieel gezien toch interessanter zijn dan meer dan € 50k te moeten investeren in een autonoom vehikel? Kun je na de vrijdagavondborrel ook nog eens straalbezopen naar huis, zonder dat je last krijgt van de Hermandad!
racerx zegt
@9000cse:
1: motorrijden in de regen merk je niets van met goede kleding. Sterker nog, tijdens de wandeling van voertuig naar gebouw blijf je ook nog eens lekker droog.
2: jij en ik weten allebei dat de bus een waardeloos vervoersmiddel is, waarbij er rekening met vertrektijden gehouden moet worden en in veel gevallen de trip van busstation naar wind/beginlocatie ook aanzienlijk is. Dat vergelijk gaat dus niet op. Een taxi komt dan wel in de buurt, maarja, elke dag met de taxi loopt op den duur ook in de papieren…
racerx zegt
@racerx: wind=eind
baardmijt zegt
@9000cse: Dat is een best verhaal voor slechts twee dingen. Maar ik rijd motor omdat ik dat leuk vindt. Autorijden vind ik ook leuk, maar motorrijden zo mogelijk nog leuker. Ik rijd niet primair motor om tussen files door te kunnen, maar dat is een prettig bijkomend voordeel. Dat het filteren op verschillende manieren kan is me bekend. In Nederland hebben we een gedragscode waar ik me vrijwel altijd aan houd. Dat er motorrijders zijn die dat niet doen is waar, maar er zijn ook automobilisten die zich misdragen, dat ligt niet aan het voertuig, maar aan het verantwoordelijkheidsgevoel (en meer, maar dan wordt het een nog langer verhaal) van de bestuurder. In Parijs ging het er een aantal jaren geleden vrij leip aan toe, dat klopt, maar nogmaals, daar heb ik als individu geen invloed op en daar draag ik ook geen verantwoording voor. Een motor accelereert vlot, dat is inderdaad een deel van het plezier. Maar snelheid is niet de hoofdreden. Rechtdoor rijd ik meestentijds niet (veel) te snel, met de auto heb ik die neiging zelfs sterker. Zodra er wat bochten liggen komt het enthousiasme wel bovenborrelen en gaat het soms even wat harder. In de file in de auto is het uitermate saai. Met de motor ben ik volop alert en ja, ik ben dan iets sneller, maar hoofdzaak is dat ik niet stil sta en alleen maar wacht. Je blijft bezig en opletten voor jezelf en iedereen om je heen. Een soort hyperfocus die erg prettig is en me in zekere zin rust geeft. De gedachten die mijn hoofd altijd in de greep hebben en zo nu en dan dodelijk vermoeidend zijn blijven op de motor uit, omdat ik me daar wél kan focussen. Regen en koude kan ik me op kleden en zijn nauwelijks een probleem. Ik stap in een warm en droog pak op. Zolang de rit niet langer dan een uur duurt blijf ik bij alle temperaturen die in Nederland voorkomen comfortabel. In de auto is het de eerste tien minuten ijskoud als het vriest, op de motor heb ik daar geen last van. Ook buiten de file is motorrijden leuk en het vraagt meer alertheid. Staat van het wegdek, wat doen andere weggebruikers, je bent kwetsbaarder en glijden heeft al gauw meer gevolgen dan met de auto. Daarbij heb je een stuur, een gashendel en remmen, net als in de auto, maar ook o.a. je houding, kijkgedrag, remtechniek etc. maken of iets kan of niet kan. Dat maakt het voor mij interessanter. En de bus als alternatief? Tja… Dat kost me tweeënhalf keer zoveel tijd als met eigen vervoer. Bovendien heb ik dan in plaats van een rustmoment in mijn hoofd een reis met nóg meer prikkels. Ik denk niet dat ik een dagelijkse bus/treinreis zou overleven.
baardmijt zegt
@baardmijt: hmmm… Ook best een verhaaltje zo. En een taalfoutje hier en daar. En niet heel overzichtelijk qua opbouw. Excuus voor dit alles.
chrisvonmeer zegt
@rrrobert: ontwikkeling en innovatie kosten tijd. Autonoom rijden staat nog in de kinderschoenen en Tesla (ook andere bedrijven) gebruiken het grote publiek om het product te verbeteren. Dat een groep mensen daar sceptisch over is valt dan te begrijpen. Je bent ongewild een onderdeel van een testcase. Tegelijkertijd moeten we wel om dit soort systemen te perfectioneren.
lekbak zegt
@rrrobert: We lachen nu ook om de angst voor vliegen die men in het begin had. Maar de meeste piloten zijn destijds in het harnas gestorven want het was echt link.
Er komt een tijd dat autonoom rijden functioneert. Maar zover is het nog lang niet en dus is angst gewoon terecht.
Maarten123 zegt
@RRRobert: ik denk eerder dat we lachen om het feit dat we zulke primitieve techniek durfden te vertrouwen, net als kaarsjes in een kerstboom of een open personenlift.
fendercd60 zegt
Teslaap.
ikleesookoverautos zegt
@fendercd60: nee net niet
stuurloos zegt
@ikleesookoverautos: Wanneer de bestuurder deze “reageert” is zeker net niet.
SimonMc zegt
@ikschrijfookoverautos: poolshoogte, niet polshoogte.
stfu zegt
Politie had dus beter ervoor kunnen gaan rijden en dan afremmen. Dan was de auto ook gaan stilstaan.
Erik zegt
Is dit een optie van Tesla?:
Tesla’s
Educatieve
Slaapliedjes
Lekker
Aanhoren
jaapies zegt
@erik2907: hoe geef je ook al weer een min?!
Erik zegt
@jaapies: jammer hé?
dare2think zegt
@jaapies: Door een bericht over ‘een min zetten’ te laten plussen..
grrrrommmmm zegt
ik bestel er meteen een. de meeste vrienden, familie en drinkgelegenheden zitten binnen die 10kilometer….
flutterby zegt
Autopilot controleert niet of je oplet. Het enige wat hij doet is controleren of je het stuur vasthoud. Als je in slaap valt met autopilot aan dan rijdt die rustig verder.
Andere merken hebben wel “vermoeidheid” sensoren maar Musk vond deze niet betrouwbaar genoeg.
dondeboer zegt
@flutterby: en je schijnt dat systeem ook nog met 2 sinaasappels te kunnen omzeilen. Ff tussen ’t stuur klemmen en de sensoren denken dat je ’t stuur vast hebt.
kennone zegt
Dit is toch goud. Elke ochtend eem stukske langer uitslapen terwijl je onderweg naar je werk bent??
moveyourmind zegt
Het is toch goed afgelopen?
Net als die keer dat ik na het nuttigen van een paar alcholische consumpties heel diep in slaap gevallen was terwijl de Boeing 747 waarmee ik met 257 passagiers vloog op de Autopilot stond en ik wakker schrok toen het toestel ging landen op één van de meest drukke luchthavens ter wereld.
En het was nog een verdraaid goede landing ook, alle medeassagiers applaudisseerden toen de kist aan de grond stond.
clk63bs zegt
*poolshoogte
Brigadier Broekhoest zegt
Voer voor mooie verhalen. Zuipen in Amersfoort en wakker worden in Moskou.
Feest in Eindhoven en ontwaken in je rijdende Tesla bij Wladiwostok.
bugboy zegt
@kapiteinknalgordel: Helaas heb je daar de range niet voor ?
9000cse zegt
@bugboy:
Nee! Maar wel de tijd om tijdens ’t opladen je roes weg te slapen.
Brigadier Broekhoest zegt
@bugboy: da’s inderdaad een belangrijk puntje die ik even was vergeten
kjeld zegt
Adaptive cruise control en lane assist, dat is alles wat je nodig hebt voor een zeer veilige auto en dat stukje automatisering.
pomoek zegt
Onderzoeken waarom de autopilot zijn werk niet heeft gedaan? In een auto zonder dit systeem was de man gegarandeerd verongelukt. Het geluk is met de dronken. Het systeem heeft fantastisch goed gewerkt maar niet volledig vlekkeloos.
quattrofillio zegt
Sinds ik ACC, lane assist en file assist heb moet ik toegeven dat file rijden helemaal niet zo storend is. Op lange stukken snelweg vind ik het ook super werken. Ik was nooit echt voorstander van autonoom rijden maar nu ik zie wat de huidige systemen kunnen zou ik graag zien dat het voor auto’s verplicht wordt.
numpty zegt
De toekomst is hier! Omarm hem mensen. Nog makkelijker om straalbezopen naar huis te rijden. Tesla, bedankt!