Gisteren klapten op de Belgische A19 ter hoogte van Zonnebeke in dichte mist talloze auto’s en vrachtauto’s op elkaar, waarbij 2 doden en meerdere gewonden vielen. Belgische media suggereren nu dat betrokkenen van deze kettingbotsing wellicht een trap na krijgen in de vorm van een boete en een rijverbod.
Het zit namelijk als volgt: hoewel de mist wellicht de hoofdreden voor het tezamenkomen van niet minder dan 132 auto’s en vrachtwagens was, is het parket van Ieper van mening dat een aantal van de chauffeurs ook onverantwoord rijgedrag heeft geëtaleerd door te hard te rijden en/of te weinig afstand te houden.
Om uit te vlooien wie schuld ten laste gelegd kan worden zal de schade aan de wagens, die momenteel in de loods van een takelbedrijf staan, onderzocht worden.
Het klinkt wat grof, maar aan de andere kant komt mist overdag (bijna) nooit zomaar volledig uit het niets opdoemen, en het is algemeen bekend dat veel automobilisten hun rijgedrag slecht aanpassen als het mistig wordt. Je zou je echter wel kunnen afvragen of het misschien niet wat bruusk is de mensen die zojuist een dergelijke ravage hebben overleefd ook nog eens een rijverbod aan de broek te lappen. (VTM Nieuws/GvA)
Foto credits: @declercqalain
robert110 zegt
Van je regering moet je het maar hebben,niet?
mbevo zegt
@robert110: Net zulke lulijzers als hier
thmsnl zegt
Ja joh, dit is echt weer typisch hè
Design_Driven zegt
Opzicht kan het terecht zijn maar het lijkt me dat ze al genoeg gestraft zijn. Die genen die fouten gemaakt hebben hebben daar hopelelijk van geleerd.
wimbers zegt
want die boete maakt meer indruk dan de nasleep van een dergelijk ongeluk….
belgische logica?
Design_Driven zegt
Opzicht? Pun not intended
rood zegt
Niet geheel onbegrijpbaar, echter, mijn inziens is het nog steeds de bedoeling van dit soort straffen om gelijkaardige ongevallen/misdrijven in de toekomst te voorkomen door de mensen ‘een lesje te leren’. Maar lijkt me sterk dat de slachtoffers geen lering hebben getrokken uit deze enorme kettingbotsing, wat deze straf wel erg overbodig maakt en ik kan me voorstellen dat het gevolg vooral veel ergernis zal zijn en minder vertrouwen in het gezag.
Vincegail zegt
Ach, in België krijg je ook een boete als je op een internetsite van een krant commentaar geeft op de politie, dus hier sta ik niet zo van te kijken.
Feit is wel dat een hoop mensen onaangepast blijven doorkachelen natuurlijk, maar beboeten lijkt me wat overdreven. Cursus of wat aangepaste rijlessen lijkt me betern.
nickjdeg zegt
Wat een onzin zeg slaat nergens op.
rob68 zegt
Vind hier niks raars aan, rij je gevaarlijk en daardoor vallen doden en gewonden moet je daar gewoon voor gestraft worden…..Toch?
jack_abarth zegt
@rob68:
Inderdaad.
Stel je rijd door rood en krijgt een ongeluk. Krijg je dan opeens geen boete meer omdat je auto al in de kreukels ligt. Lijkt me nogal vreemd.
mout zegt
@rob68: Nee want wij hier zijn een autofansite, en de overheid is onze vijand.
Als ze lutsers laten rijden / botsen faalt de overheid.
Als ze botsers van de weg halen hebben ze eerst al gefaald door een rijbewijs te geven en niet voor mist te waarschuwen, en nu ook nog door grenzen te stellen.
amazinglaurent zegt
Volgens alle getuigen was het echt wel een plotse, dichte mistbank. Veel kan je dan niet doen lijkt me…
slowland zegt
Is toch simpel? De laatste auto is de schuldige :)
Dat is voor de verzekeraars makkelijk, en voor de politie ook: Laatste chauffeur gewoon alle schuld in zijn schoentjes schuiven…..
Wat een onzin dit….
Donstil zegt
@slowland: Haha juist, zo werkt het gelukkig niet.
cocksdriveaudi zegt
Ach als je ziet hoeveel malloten met dik 120+ doorknallen richting staart van een file terwijl er al diverse malen een bord staat met 50 km. Zie ik iedere dag op de A12 al genoeg artikel 5 gevalletjes. Gaat meestal goed maar sommigen zou je het liefst direct uit de auto trappen en hun rijbewijsje door de shredder gooien
boxster zegt
@cocksdriveaudi: gaat ook bijna elke dag mis op de A12. Vanochtend nog de geur van verbrand rubber in mijn auto. Niet van mij maar van een paar plakkers voor me, ging maar net goed. Ik zou normaal in 1 uur tijd op mijn werk kunnen zijn, maar doe er de laatste tijd vaak twee uur over. Niet te tellen hoeveel (persoonlijke en economische) schade een paar idioten elke dag weer veroorzaken. Kleven en onnodig links rijden mogen van mij nog zwaarder bestraft worden!
boxster zegt
@cocksdriveaudi: zijn trouwens wel erg vaak cocks die kleven :-(
tupperware zegt
Dat wordt dus lachen, hoe willen ze in hemelsnaam aan de wrakken gaan zie wie er waar schuldig aan was.
Zo was er 1 automobiliste (ja een vrouw) die wel op tijd stil stond, zij stapte uit en zag vervolgens hoe haar auto vermalen werd tussen 2 vrachtwagens. Wordt zij nu wel of niet schuldig bevonden aan de schade aan de camion die voor haar stond. Als je alleen naar de wrakken kijkt dus wel.
mout zegt
@tupperware: Daar is meer van te zeggen dan je zou denken. Stond de auto in zijn vijf of in zijn twee / vrij? Wat zijn de laatste gegevens uit het geheugen, wat betreft gaspedaal of toeren? Gingen de airbags af? Zijn er rubbersporen? Welke kant nam de meeste energie op?
Hubert zegt
Dus omdat je een ongeluk krijgt, hoef je niet gestraft te worden voor je fouten?
Leuk… Dan kan die klojo die achterop de file knalde nadat hij wegreed zonder voor zijn benzine te betalen dus ook vrijuit gaan?
tupperware zegt
@Hubert:
Ja, want als die klojo’s in blauw geen file hadden veroorzaakt, dan had hij daar dus ook nooit achterop kunnen klappen.
Wie verwacht er nou op een rustige middag in het weekend een file op de A2.
Net als in dit geval kan hij zich beroepen op overmacht.
(sarcasme modus uit)
autogedrocht zegt
Nogal appels met peren vergelijken, de intentie is toch compleet anders.
Of waren alle 132 auto’s op de vlucht van de politie?
Alfarobert zegt
Ten eerste hebben ze geen auto meer. Tegen de tijd dat ze van hun verwondingen zijn hersteld hebben ze hun rijbewijs denk ik wel weer terug,denk je niet?
MDA zegt
Ik heb wel vaker op dat stuk weg gereden zo tussen 2002 en 2005, en meer dan eens met dichte mist. En ik moet zeggen: Ik heb zelden zo veel mensen zo veel te hard door de dikke mist zien rijden als die belgen daar. Sterker nog: Ik meen in 2002 of 2003 was een week of wat voordat ik daar reed ook al een dik ongeluk gebeurd in de dichte mist. Een heel aantal auto’s waren op elkaar geknald, en een paar waren in brand gevlogen met meerdere doden tot gevolg. Toen ik daar een week later reed met mooi weer kon je duidelijk de brandschade aan het wegdek zien, en wist je dat op juist die plek mensen waren overleden. Weer een week of wat later was de mist weer terug. Ik reed zo 90 op de rechterbaan: Niet té langzaam zodat niemand te hard achterop komt, niet té hard zodat ik tijdig kon remmen. Op de linkerbaan vlogen de belgen me met 160 voorbij met amper 50 meter zicht. On-ge-f*cking-lofelijk. En nu is het weer raak op diezelfde plek. Ik snap het belgische parket wel een beetje hoor… Zoek eens op waar de ergste kettingbotsing ooit in Belgie plaatsvond, en je snapt dat op die plek te hard rijden door de mist misschien wel iets té vaak voorkomt bij onze zuiderburen.
bnc zegt
@MDA: Excuseer maar ik denk enkele plaatsen door elkaar haalt? De ergste kettingbotsing in België was op de E17 waar er inderdaad een zware brand was. Dit was in 1996. Deze kettingbotsing is gebeurd op de A19, meer in het westen. Ik herinner me ook geen kettingbotsing in 2002 of 2003 op de A19 met een “heel aantal auto’s” en een brand…
MDA zegt
@bnc: de plekken van het ongeluk in 1996 en eerder deze week liggen weliswaar op verschillende wegen, maar hemelsbreed hoogstens 40 km uit elkaar. Ik weet dat Belgie een klein land is, maar voor een meteorologisch verschijnsel als ‘dikke mist’ is 40 km uit elkaar toch echt ‘dezelfde plek’… Laten we het ‘de snelwegen rond Kortrijk’ noemen.
beiersmeisje zegt
Tjonge, jonge. Een boete, een rijverbod en dood! Dan zou ik mijn auto maar niet meer laten uitdeuken.
robindeelen zegt
Welke belg was er ook alweer blij dat ze een regering hebben?..
JaxDryke zegt
Deze uitspraak getuigt van weinig kennis..
Waarschijnlijk zijn er maar drie of vier schuldig en is de rest er opgeklapt.
Dat mensen weinig afstand houden, daar heb je geen mist voor nodig. Gebeurt op alle momenten van de dag. Ik denk dat 99% van de slachtoffers geen schuld heeft. En dan krijgen ze, buiten hun schuld om naast alle ellende (schade / letsel) ook nog eens een rijverbod, wat in België soms kan oplopen tot vijf jaar.
Ik verwacht de ene na de andere rechtszaak als deze uiting doorgang vindt.
imdoctorbob zegt
@JaxDryke:
Een ongeluk veroorzaken omdat je te weinig afstand houdt, is ten eerste toch ZEKER wel de schuld van degene die te weinig afstand houdt. Dat mensen in het algemeen te weinig afstand houden is niet ‘normaal’. En zeker bij mist weet je gewoon dat je extra extra ruimte moet laten. Natuurlijk is niet iedereen even schuldig en is het soms ECHT niet mogelijk een botsing te voorkomen, maar er is verschil tussen een botsing omdat je redelijkerwijs niet genoeg afstand kan houden of ‘gewoon’ te weinig afstand houden.
Het probleem is simpelweg dat mensen niet stilstaan bij hoeveel je remweg is als je 120 km/u rijd. Voorbeeld: gisteren (in Nederland, dus het zijn echt niet alleen Belgen) was het redelijk mistig in de avond, het zicht was slecht tot redelijk (100-150 meter, en autolichten zichtbaar tot 300-400 meter). Mistachterlicht is dus niet toegestaan, maar voor mij reden genoeg om mijn snelheid aan te passen. Dan moet je eens raden wie er mistlampen achter voeren. De jaapies op de linkerbaan die met 120-130 gewoon doorknallen.
Korte rekensom: mistlampen achter voer je bij minder dan 50m zicht. Bij 120 km/u rijd je 33 m/s. Dus je hebt zo’n anderhalve seconde om STIL te staan mocht er iets voor je gebeurd zijn. Dit soort mensen begrijpen dus dat het erg mistig is (ze zetten immers hun mistachterlicht aan), maar het triggert ze niet dat ZIJ nooit op tijd kunnen zijn om te reageren. Iedereen die dat flikt verdient dus eigenlijk een boete voor onverantwoordelijk rijgedrag naar mijn mening.
flippert zegt
@imdoctorbob: als je zo bang bent in het verkeer dan moet je lekker de bus nemen. Juist angsthazen zoals jij veroorzaken de ongelukken met hun plotselinge ge-rem om niks!
imdoctorbob zegt
@flippert: Goed punt, als je bang bent moet je zeker niet de weg op gaan als het mistig is. Maar om nou met de bus dan te gaan… heb genoeg verhalen gehoord van erg roekeloze buschauffeurs.
mashell zegt
@imdoctorbob: het kan je natuurlijk overkomen dat je op weg bent en het mistig wordt. Maar inderdaad, als je s’ochtends uit het slaapkamerraam naar buiten kijkt en je ziet dat het zicht minder dan 50m is, dan kun je inderdaad maar beter thuis blijven. In het bijzonder degenen die er zo over denken als flippert.
Esprit_de_Flandre zegt
@flippert: Haha, ja, angsthazen.
Verstandig rijden (trager en meer afstand) = angsthazen.
Mooi gesproken…
Onehp zegt
@JaxDryke: jou reactie toont perfect wat er mis is aan de instelling van alle mensen die te weinig afstand houden. Je hoort gewoon te kunnen stoppen op het weggedeelte dat voor je zichtbaar is. Staat alles stil op de autosnelweg voor welke reden dan ook (file, ongeval etc) na een bocht, na een heuvelrug of in de mist, dan MOET je gewoon kunnen stoppen, dwz je snelheid moet daaraan aangepast zijn.
Dus ik vermoed dat een groot gedeelte gewoon schuldig is. Aantonen wie is wel moelijker zoals reeds aangehaald…
desjonnies zegt
Ik heb zat keren schietgebedjes gedaan omdat ik tijdens mistige weersomstandigheden werd ingehaald door lieden die waarschijnlijk een radar installatie van een gemiddeld vliegveld gemonteerd hadden, omdat je allejezus hard reden.
Autorijden is een sociale bezigheid, wat inhoudt dat je zelf verantwoordelijkheden hebt en dat je rekening dient te houden met de andere weggebruiker, hoewel deze (vele AB reaguurders comments lezende) vaak imbeciel is in hun ogen.
Er zijn al veel te veel onnodig mensen gestorven door onverantwoordelijk rijgedrag tijdens mist, zowel van vracht als van personenwagens en het wordt hoog tijd voor een mentaliteitsverandering.
Probleem vind ik o.a. die mistachterlichten, mensen vertouwen erop dat als ze die inschakelen, dit een vrijbrief is om gelijk voluit te gaan in de mist.
Ik heb ooit een Mercedes Benz S klasse onder het tandemstel van een truck met oplegger zien zitten, de MErcedes had moeten stoppen tijdens misitig weer door een eerder zwaarongeval en er was een truck met oplegger gewon met een gang van zo’n 90 kilometer per uur overheen geraasd.
Dat beeld zie ik nog altijd voor me als ik over dit soort ongevallen lees.
Hoeveel techniek er ook in de moderne auto moge zitten, we blijven als bestuurder de eind verantwoording houden en mist is een verradelijk fenomeen, rijd je te hard kun je verongelukken, rijd je te langzaam kan er een vrachtwagen over jouw heen denderen.
Verder zijn dit soort ongevalen er de oorzaak van dat we straks in de auto steeds meer uit handen moeten geven als we rijden.
Ik kan me voorstellen dat er een systeem komt in ieder voertuig dat de snelheid op zo’n stuk snelweg begrensd naar 50 km/u
En wij maar klagen over big-brother !
645ci zegt
Oh jongens, jongens, wat lezen jullie toch slecht.
“hoewel de mist wellicht de hoofdreden voor het tezamenkomen van niet minder dan 132 auto’s en vrachtwagens was, is het parket van Ieper van mening dat een aantal van de chauffeurs ook onverantwoord rijgedrag heeft geëtaleerd door te hard te rijden en/of te weinig afstand te houden”.
Als het parket kan bewijzen welke automobilisten zich schuldig hebben gemaakt aan te hard rijden en/of te weinig afstand houden dan lijkt het me niet meer dan eerlijk dat die automobilisten daarvoor bestraft worden.
Er staat niet in de tekst dat onschuldigen gestraft gaan worden, sterker nog, door de schuldigen te straffen krijgen ze, of hun nabestaanden, tenminste nog een beetje genoegdoening.
Wil je de slachtoffers dat ontzeggen?
saxoke zegt
De echte oorzaak? De persoon die als eerste op zijn/haar voorligger knalde.
90% kans dat het een vrachtwagen was die op zijn voorganger reed. K zag gisteren op de E314 in Belgie nog een stuk of 10 vrachtwagens rijden met amper 5 tot 10m afstand. Er waren er zelfs met minder. K kon er met mijn Transit niet tussen om een afslag te nemen.
Als je in zulke gevallen een mistbank inrijdt en de eerste truck vermindert zijn snelheid(zonder te remmen) dan krijg je een ketting reactoe waarbij de 5e al redelijk hard op de rem moet stampen. Als de 6e dan maar een metertje of 10 ertussen laat dan is het zeker weten raak. Al de rest zijn ketting reacties.
Over mijn geval van gisteren op de E314, tussen die trucks reed ergens een C1. Volgens mij dacht die bestuurster zelfmoord te plegen….
flippert zegt
De enige die hier z’n rijbewijs moet inleveren is de eerste die is gaan remmen!! Bij mist moet je gewoon door blijven kachelen en níet remmen. Gewoon die 160 vasthouden, dan ben je ook weer sneller uit die mistbank.
mashell zegt
@flippert: ben je nou helemaal gek geworden? IEDEREEN moet remmen bij mist. Het zijn niet degenen die remmen die de ongelukken veroorzaken bij mist, het zijn degenen die niet remmen! “Ik zie niks maar rij toch lekker door” is een houding die direct tot invordering van je rijbewijs mag voeren. Je zult je snelheid moeten aanpassen om te kunnen reageren op inhalende vrachtwagens (ja, daar zijn er ook bij die niet door hebben dat dat bij mist nog dommer is dan het normaal al is), invoegend verkeer, pech gevallen en de helaas nog steeds voorkomende kettingbotsingen.
flippert zegt
@mashell: onzin! Hoezo zou je de hele tijd ‘iets moeten zien’?? Door dat nieuwsgierige geloer krijg je ongelukken en kijkersfiles. Wees blij met die mist, dan hebben die haviksogen van jou tenminste weer even rust. Gewoon even je smartphone pakken en wat twitteren of zo tot je weer wat ziet maar vooral NIET gaan remmen, angsthaas!
Hubert zegt
@mashell:
Niet zo happen. Sukkel!
mashell zegt
@Hubert: het heeft een jaar geduurd voor de markeringen van de A31 bij Gronau, waren afgesleten na de kettingbotsing aldaar. Dat heeft serieus indruk gemaakt, ik rij daar zeer regelmatig, snel (180) en ben dan lang niet te snelste. Maar bij mist, zware regen, ijzel is het daar wel een linke boel op die versleten betonbaan. Als ik mijn snelheid aanpas is dat een begin maar het heeft pas effect als iedereen dat doet. Daarom moet je provocateurs als flippert soms terecht wijzen, zelfs als je denk, zo dom kan hij toch niet zijn.
Esprit_de_Flandre zegt
“of het misschien niet wat bruusk is de mensen die zojuist een dergelijke ravage hebben overleefd ook nog eens een rijverbod aan de broek te lappen.”
Dus als je een zwaar ongeval overleeft, ga je vrijuit, ook als je het zelf veroorzaakt hebt?
Strak plan hoor…
stephano zegt
Als bewezen wordt dat ze met hun rijgedrag dit veroorzaakt hebben, vindt ik dit niet meer dan terecht.
Onehp zegt
Newsflash: staat het stil op de snelweg voor welke reden dan ook, dan MOET je gewoon op tijd kunnen remmen. Ook al staat het stil na een bocht. Of na een heuvelrug. Of in de mist.
En om dat te kunnen moet je meer afstand houden én je snelheid aanpassen.
Dat vele hier in hun reacties dat nog steeds niet begrepen hebben in onrustwekkend!!
JoVanWittenberg zegt
De mensen snappen duidelijk het gevaar van mist niet. Met de gladheid deze morgen hetzelfde geval. Je hebt een hele stoet auto’s achter je die je voorbij willen als je 50 rijd waar 70 mag omdat het spekglad was. Ik kom liever te laat aan dan nooit. Blijkbaar denkt de meerderheid hier anders over.