Goed om te zien hoe de techniek een leven kan redden.
We staan er niet te vaak bij stil, maar auto’s worden alsmaar veiliger. Zowel de passieve als de actieve veiligheid is enorm toegenomen. Niet dat je het moet gaan uitproberen, maar de overlevingskansen bij een crash van 80 km/u zijn over het algemeen relatief groot.
Veiligheid
Dat was vroeger echt niet het geval. Nog niet zo heel lang geleden (tot ongeveer 2000) had je nog écht onveilige auto’s. Dan doelen we niet op een Fiat Grande Punto die 1 ster haalt vanwege te weinig piepjes en reminders om je gordel om te doen. Nee, we doelen op harmonica’s met wielen eronder, zoals de Rover 100 bijvoorbeeld.
eCall
Een ander aspect is de electronica. We bedoelen nu even niet het ESP, maar systemen als eCall. Bij de crash zélf helpt het niet, maar mocht je buiten bewustzijn raken, worden de hulpdiensten wél geïnformeerd.
Oudekerk aan de Amstel
Dat gebeurde afgelopen nacht. Op de A2 had een bestuurder een zwaar ongeluk gehad. Dat gebeurde bij de afrit van Oudekerk aan de Amstel. Daar raakte de bestuurder de macht over het stuur kwijt. Vervolgens vloog de auto uit de bocht en kwam deze tot stilstand tegen enkele bomen.
Bekneld
De bestuurder was hierdoor te bekneld te komen zitten om zelf te kunnen bellen. Het eCall systeem deed dat voor hem. De auto belde automatisch de hulpdiensten. De automobilist kon geen gesprek aan gaan vanwege de verwondingen, maar de telefonische hulpdienst kon wel zien welke auto (kenteken, merk, type, brandstof) het was en de exacte locatie zien.
Bevrijd
De hulpdiensten werden er naartoe gestuurd. De man werd uit zijn benarde positie bevrijd en overgebracht naar het ziekenhuis. Wat de exacte status is, is niet bekend. Om elke vorm verontwaardiging te pareren: we zijn ermee bekend dat het systeem al langer bestaat. Wel was het voor deze regio voor het eerst dat er een noodoproep werd gedaan door een eCall systeem.
Via: AT5.
Met dank aan Faber voor de tip!
schuimbekje3 zegt
Omdat 1 debiel te snel door een bocht probeert te rijden is het nog niet meteen een goed systeem… Sadam Hoesein zal ook vast wel moordenaars hebben geexecuteerd maar dan wordt hij ook geen heilige..
In Nederland is het zo druk dat je waar ook in Nederland waar je GSM bereik hebt en binnen 1 uur altijd wel iemand iets gezien heeft.
Ondertussen wordt wel in schattig NSA en belastingdienst database bijgehouden waar alle ecall autos rijden. En ja, wanneer je elke dag van straat x in Leiden naar Zandvoort rijdt en om de zoveel tijd naar the Wall bij een exclusieve dealer enz gaat is gemakkelijk te achteehalen wie de bestuurder is van die auto
rutger97 zegt
@schuimbekje3: gaat ie lekker?
mastemaker zegt
@rutger97: ik zie hem schuimbekken
schuimbekje3 zegt
In 1939 dacht ook niemand dat het onhandig was om bij te houden wat je geloof was, totdat iemand met het gezicht van een Puma schoen van deze info gebruik ging maken.
cloverleaf zegt
@schuimbekje3: goeie vergelijking Dolf!
bischero zegt
@schuimbekje3: je doet je naam eer aan, gefeliciteerd.
r525 zegt
Jij zit echt te schuimbekken, of niet?
barendbotje zegt
Zeg beste man, heb dat ook gestaan op feesboek?
Jochempie zegt
En wat gaat de NSA met die informatie doen? NOG harder bespioneren? Weet je wat het is met complottheorieen.. Als iets duisters ZOU KUNNEN betekent het niet dat de kans groot is dat iets duisters daadwerkelijk gebeurt.
mashell zegt
@Jochempie: de NSA zijn helemaal niet geïnteresseerd in eCall, immers iedereen werkt al vrijwillig met de producten van hun dochter onderneming Google.
gasskaas zegt
@schuimbekje3: heb je ook bronnen enzo? Goed verhaal verder..
widodh zegt
Je hebt geen idee blijkbaar… eCall is een passief systeem wat pas actief wordt zodra de auto een ongeluk detecteert.
De auto is niet te volgen met eCall omdat het simpelweg niet in het systeem zit.
Maarja, lekker roeptoeteren op internet is wel super leuk!
mc96 zegt
@schuimbekje3: ik denk dat je toch anders piept als je zelf die ene debiel bent
bmwzcsi zegt
@schuimbekje3: en de meest kansloze opmerking van vandaag gaat naar… man man wat een simpele gedachte. Misschien heeft de persoon wel een beroerte gehad, aanrijding met overstekend wild etc etc.
schuimbekje3 zegt
Dus jij hebt nu als voetganger thuis ook een lone-worker pieper om? Je zou een beroerde kunnen krijgen tijdens het bloggen op de WC… natuurlijk doet ecall alleen pas iets als je een ongeval hebt, dan geloof je ook dat de belastingdienst echt zich altijd aan de wet houdt.. https://jdreport.com/belastingdienst-had-een-geheime-fraudelijst-over-verdachte-burgers-in-strijd-met-de-privacywet/ of dat ze dat nooit eerder deden… https://www.computable.nl/artikel/opinie/overheid/6231540/1509029/sleepwetteloosheid-bij-de-belastingdienst.html verder zijn er geen politieke partijen bang voor connected auto’s.. wellicht omdat ze dan ook al hun “uitstapjes” gelogt worden… https://www.security.nl/posting/646270/Toezichthouder+geeft+privacytips+voor+eigenaren+connected+cars maar misschien komt er over een paar jaar weer een edward snowde op de proppen.. met verhalen en bewijzen waar je denkt “tis geen aluhoedje”..
vroaaaaaaaaaar zegt
@schuimbekje3: je vergeet wel dat de redactie van AB wél je emailadres heeft en dat nu alle onzin die je uitkraamt wordt geregistreerd in een database waarvan je niet weer of ie lek is en dat het nooit meer van het internet zal verdwijnen… je gelooft dus blijkbaar je eigen conspiracy theorieën niet. Ik zou maar snel de stekker eruit trekken. Succes met de rest van je eenzame bestaan als kluizenaar.
cossiekiller zegt
Goed dat zo’n systeem bestaat.
Hier in Belgie is er enkele jaren geleden een vrouw na een week terug gevonden die van de weg geraakt was, en vast gekneld zat en niet kon bellen. Ze was een lage kant ingereden met bomen, langs een drukke weg, maar geen huizen in de buurt. Ze overleefde op regenwater enzo…
Daarbij, je moet je niet als een idioot gedragen om een ongeluk te krijgen. Het helpt natuurlijk wel, ja….
Linkje; ;-) https://www.hln.be/nieuws/binnenland/marie-45-zat-6-dagen-gekneld-in-autowrak-tijdens-hittegolf-ze-overleefde-dankzij-regen-die-dit-weekend-in-wagen-druppelde~a2fd05c2/
mashell zegt
@cossiekiller: in Nederland is een paar jaar terug een auto in de bosjes tussen de twee rijrichtingen van een drukke snelweg verdwenen. Die werd pas een dag later bij daglicht door een vrachtwagenchauffeur gezien.