Slaaptekort in het verkeer veroorzaakt veel dodelijke auto-ongelukken en heeft hetzelfde effect als alcohol.
Slapen is toch heerlijk, het is een van mijn favoriete bezigheden. Toch zijn we allemaal wel een keertje moe. Teveel gewerkt, gewoon slecht geslapen of ziek geweest. Allemaal redenen waardoor je extra moe kan zijn. En dat is best gevaarlijk, want door een slechte nachtrust ben je minder alert. In het verkeer kan dit gevaarlijke, zelfs dodelijke, gevolgen hebben.
Slaaptekort in het verkeer
Beter Bed (wie anders) heeft hier onderzoek naar gedaan. In het onderzoek komt naar voren dat als je in 24 uur minder dan 4 uur geslapen hebt, er een 15 keer grotere kans is op het veroorzaken van een auto-ongeluk. En ze gaan nog verder: als je 24 uur niet slaapt of een week lang maar 4 tot 5 uur tukt, dan staat dit gelijk aan 1,0 promille aan alcohol.
Het hoogste risico ligt bij jongeren, als ze geen verkeersborden aan het jatten zijn, tussen 00.00 en 06.00 in de nacht. Dat is wel logisch, want dan zijn zij vaak op pad om bijvoorbeeld uit te gaan. Het zijn tevens tijdstippen waar de vermoeidheid keihard kan toeslaan. Wij bejaarden zitten dan met een glaasje port achter de buis.
Onderzoek
Tom Coronel is altijd wel te porren voor een onderzoek (lees: reclame waar hij ongetwijfeld voor betaald wordt). Om het effect van weinig slaap aan te tonen deed Tom mee met een testrit van één volledige dag lang. Dit zonder te slapen. Merijn van de Laar is slaapwetenschapper en concludeerde dat de aandacht aanzienlijk afnam. Tijdens de eerste rit was Tom nog fit en had hij snelle reactietijden.
Na 24 uur zonder slaap is duidelijk te zien dat hij het moeilijk vond en had hij het lastig om de rit helemaal uit te rijden. Tom zelf was ook verbaasd: ‘Ik ben professioneel autocoureur en je zou kunnen stellen dat ik de auto erg goed kan controleren en een bovengemiddeld goed inschattings- en reactievermogen heb, ook na een nachtje zonder slaap’. Niets is minder waar dus.
Het is echt gevaarlijk, 21% van alle dodelijke auto-ongelukken wordt veroorzaak door mensen die in slaap dommelen. Dat is veel, eigenlijk té veel. En het is zo makkelijk op te lossen. Stop even, drink even wat en neem een powernap op een parkeerterrein. Of stap gewoon helemaal niet in de auto als je te moe bent.
Foto: Lamborghini Aventador in de sloot, gespot door: carfreakjim
lekkerlinksrijden zegt
En hoeveel zitten er half stoned van de medicatie achter het stuur?
JanJansen zegt
Dat is ook de uitdaging bij de Dakar rally. Dat is eigenlijk een gevecht tegen de slaap.
Robert zegt
Idem voor de endurance racerij.
JanJansen zegt
Ik ken alleen niet zoveel endurance races die 2 weken duren.
Robert zegt
Och, tijdens die ralleys rij je ook stages en niet volcontinu 24/7 door…
Als jij als coureur aan een 24-uurs race meedoet, en je draait stints van 2 uur, dan heb je in theorie wel je rustmomenten tussendoor, maar in de praktijk is het toch vaak 24+ uut doorhalen met op z’n best een minimum aan (hazen) slaapjes tussendoor.
por100 zegt
goed om dit bespreekbaar te maken. Afgelopen zaterdag had ik met die scherpe zon moeite om wakker te blijven om 4 uur in middag. Tot het volgende tankstation was toch nog wel 5 minuten doorrijden dus maar even gaspedaal ingetrapt, daar geswitched met vrouwlief.
Je hebt het vooral laat door dat je wat wegkukkelt.
heeft iemand ervaring met zo’n anti slaap alarm? https://nlbe.grandado.com/anti-slaap-alarm.html
dawwg zegt
Als ik dat tegenwoordig heb – en het zijn geen prive ritten met de familie – dan stop ik meestal ergens; doe een 15-20 minuten powernap met een wekker; waarna ik weer makkelijk een uur-plus ‘fit’ kan doorrijden… Dat vechten tegen de slaap – vooral met laagstaande zon idd – is maar niets.
petroldrinker zegt
Niet alleen een tekort, een saaie auto rijden zoals een EV val je ook van inslaap, althans ik merk dat ik altijd wegsukkel achter het stuur in een EV, al is het maar 30min rijden ofzo heb ik er al last van zo saai als die dingen rijden
por100 zegt
Snap ik helemaal hoor, voor heel veel mensen is onderprikkeling geen issue. Maar 100 km/u op een weg waar je makkelijk het dubbele kan rijden in een geluidsarm voertuig … maar wij zullen er zelf iets op moeten verzinnen want beleids- en automakers gaan ons niet begrijpen.
Ik heb overigens wat trekjes van ADD/ADHD. Nooit echt werk van gemaakt, maar een testje wees dat ooit eens uit. Ik rijd zelf daarom liever altijd iets harder dan mede automobilisten om genoeg prikkeling van hersenen te hebben.
petroldrinker zegt
Precies dat, ADHD en Asperger hier…. snelheden in nl zijn al enorm langzaam, dus sukkel je snel weg uit verveling achter het stuur, in Duitsland nou nooit last van
mashell zegt
Meneer de agent “ik reed sneller omdat ik ADD/ADHD heb zodat ik voldoende prikkels heb”. Daar trapt toch niemand in? Zeker niet als je weet dat bij ADD/ADHD overprikkeling een probleem vormt.
potver7 zegt
Google even op ongeval en slaap – en je vindt talloze onderzoeken die een stuk minder commercieel zijn ingestoken, en die aanzienlijk lagere getallen, percentages en promillages laten zien dan dit.
Natuurlijk, overal is de conclusie dat vermoeidheid achter het stuur levensgevaarlijk is. Maar ik heb toch wel wat moeite met een slaapkamerspecialist die zich met verkeersveiligheid gaat bemoeien. Krijgen we binnenkort een baksteenfabrikant die ‘onderzoek’ gaat doen naar brandwerendheid van dekbedden en matrassen?
por100 zegt
Mijn matras is niet brandwerend, want ik ben ‘on fire’ …
omarrs6 zegt
Dit heb ook altijd van mijn vader meegekregen toen ik net mijn rijbewijs had, vooral wanneer we onderweg zijn naar Marokko. Zodra je je ogen zwaar voelt worden, gelijk stoppen en dan pauze nemen of switchen. Je kunt niet met je eigen en anderen levens gaan spelen.
Robert zegt
Goed advies. Doe ik op vakantie ook: na ca. twee uur rijden kwartiertje pauze en bij de vierde pauze even een hazenslaapje van 25-30 minuten.
Ik begrijp sommige mensen ook nooit; die stoppen op vrijdagmiddag om drie uur met werken, snel naar huis, auto volproppen en om zes uur gaan rijden. En dan in één ruk door naar een vakantieadres op 1500 km ver van huis. Onderweg één keer stoppen om te tanken en twee keer om te pissen. Levensgevaarlijk, als je het mij vraagt.
omarrs6 zegt
yep, hoor ik helaas veel te vaak. Wanneer iemand het tegen me zegt antwoord ik: ben je op vakantie om te relaxen of aan het racen?
petroldrinker zegt
Binnenkort naar spanje ( gibraltar) alleen mag mn meissie niet in de auto rijden (kut regels omtrend lease autos ook altijd) dus word gewoon in 1 ruk 2500km rijden, prima te doen hoor, ff ergens tussendoor 3 uurtjes tukken en verder nonstop knallen
basman147 zegt
Yup, ga zelf het liefst van woensdag tot woensdag op vakantie. Op het gemakje de auto voorbereiden en nog wat klussen, en na de vakantie weer een paar dagen opruimen en wennen aan Nederland voordat ik weer aan het werk mag. Bovendien geen geneuzel met zwarte zaterdag.
En onderweg na een uurtje of 2 3 even de benen strekken en een peukje. De reis hoort ook bij de vakantie, en dan ga ik mij niet haasten.
mashell zegt
Ik kijk tik-toks op mijn smartphone om wakker te blijven tijdens het rijden…
JanJansen zegt
Is overgeven tijdens het rijden niet gevaarlijk?