Je moet alleen niet vies zijn van een beetje Chroom-6.
Een nieuwe G-klasse is voor de meeste mensen compleet onbereikbaar en sommige oude G-klasses van recente bouwjaren zijn dat ook nog steeds. Er zijn echter ook exemplaren die je voor een habbekrats op de kop kunt tikken. Er moet misschien nog wel wat aan verbouwd worden, maar daar leent een G-klasse zich juist uitstekend voor.
Als je op zoek bent naar een G-klasse om op te knappen kun je nu bij Domeinen je hart ophalen. Defensie dumpt namelijk een grote hoeveelheid legervoertuigen. Daar zitten een hoop DAF-vrachtwagens bij, maar ook 28 G-klasses.
Het gaat hoofdzakelijk om 290 GD’s, die gebouwd zijn tussen 1992 en 1997. De 2,9 liter diesel is goed voor 95 pk en 192 Nm aan koppel. Er zitten ook nog een paar 250 GD’s tussen, die slechts 154 Nm koppel. Met een gewicht van dik twee ton zijn deze auto’s niet vooruit te branden, maar dat mag de pret niet drukken.
De meeste exemplaren die nu op Domeinen staan zijn gewoon de hardtop-versies, hoewel er ook een paar open G-klasses bij zitten. Er zitten ook een drietal ambulances bij, met brancards en al.
Het gros van de ex-Landmacht G-klasses is zwaar verwaarloosd en vaak zijn ze ook niet meer compleet. Dit zijn dus echt opknappers, maar daar is de prijs ook naar als het goed is. Het gaat om de potentie. Als je handig genoeg bent kun je er een dikke off-roader van maken. Of een mooie camper.
Er zit nog wel een addertje onder het gras. In de verf zit mogelijk Chroom-6 verwerkt. Je weet wel, dat kankerverwekkende spul waar verschillende Defensie-medewerkers uiteindelijk aan zijn bezweken. Dit kan dus vrijkomen als je de verf gaat verwijderen. Nu is het vooral gevaarlijk bij langdurige blootstelling, maar toch iets om op te letten.
Online snuffelen tussen de ex-Landmacht G-klasses kan gelukkig geen kwaad. Dat kan dat op de website van Domeinen.
Foramen zegt
Als je dat zo ziet zou je toch zeggen dat de oorlog in deze auto’s heeft plaatsgevonden, wat een bende.
sportabgasanlage zegt
Ik heb jaren in deze auto’s mogen (moeten) rijden. Wat een verschrikkelijke auto’s. Niet vooruit te branden, 0 comfort (geen radio, geen airco, achterin zit je gebogen op een bankje, mega bandengeruis op de snelweg, etc). Het enige waar deze in uitblonken was in het terrein. Je kon het echt heel gek maken voordat je vast kwam te zitten.
Ik zou hier met een grote boog omheen lopen, tenzij je het chassis wil gebruiken om een moderne G-klasse op te bouwen.
En let op! Deze auto’s hebben allemaal (ja ALLEMAAL) dezelfde slotcilinders. Dus met 1 sleutel open en start je iedere auto. Dat is om in geval van nood (dat heb je wel eens tijdens een oorlog) je niet op zoek hoeft naar wie welke sleutel heeft. Iedereen met een sleutel kan gewoon in stappen en wegrijden. Dus als je deze koopt, vervang eerst alle sloten!
@machielvdd het zijn geen brancards (die hebben wieltjes en een onderstel) maar ‘draagbaren’.
Computer Freak zegt
Chassis gebruiken om een nieuwe G in de oldtimer regeling te krijgen is het enige logische doel voor deze gebakjes.
sportabgasanlage zegt
@computerfreak daarvoor moeten de auto’s minimaal 40 jaar oud zijn. Deze zijn hooguit 30 jaar oud.
racerx zegt
Ik heb in deze dingen nog m’n Mil-B rijbewijs gehaald toen ze de Amarok al aan het uitrollen waren. Geen beste auto voor op de weg, maar dat maakte het icm het vijfcilinder geluid dan wel weer leuk om te rijden. In het terrein bijzonder capabel inderdaad, dat is bij de Amarok toch een stuk minder.
sportabgasanlage zegt
De Amarok is ook eigenlijk geen vervanger voor de MB in het terrein, maar vooral voor de MB op de weg en op onverharde wegen/paden. De MB is dus ook niet uitgefaseerd, maar voor gebruik op en rond de kazerne en de meeste oefenterreinen is de Amarok prima. Amaroks worden ook niet uitgezonden, MB’s wel.
racerx zegt
Die 290’s rijden er niet heel veel meer van (sommige onderdelen uitgezonderd, veelal CLAS), de modernere varianten zoals de 280CDI dan weer wel. Die worden idd ook operationeel uitgezonden. De 290’s die we mee hadden naar Mali als vervoer intern kamp en buitenring zijn volgens mij niet teruggekomen.
mc96 zegt
Als je dit al slecht vond rijden… ik moest het doen met Laro’s. Toen die Mercedes werd ingevoerd voelden we ons echt de koning te rijk 😀
cheatah zegt
Je kunt voor al van de ambulance een mooi camper van maken
sportabgasanlage zegt
Door het gewicht heb je wel een C-rijbewijs nodig. Niet echt aantrekkelijk dus.
Dutchdriftking zegt
@sportabgasanlage: Hij weegt nu 2 ton toch? Er komt echt geen 1.500 kg bij dus dat gaat wel goed komen. Wel een trage camper.
sportabgasanlage zegt
Nope, de 290GD 12KN Gewondentransport is de allerzwaarste variant en gaat door de shelteropbouw over de 3500kg.
mashell zegt
Eat that Tesla! Op foto 2 zie je dat den Nederlandschen Krijgsmacht al lang een yoke stuurwiel had.
sntial zegt
😂
pomoek zegt
Geen kenteken aanwezig, geen sleutel aanwezig, wat ik begrijp van @sportabgasanlage is dat dan niet meteen een nadeel, geen een lijkt echt compleet te zijn, kortom, alleen leuk voor mensen die inderdaad het chassis willen gebruiken (hoewel je de auto dan alsnog RDW moet laten keuren denk ik) of voor onderdelen.
r525 zegt
“zonder sleutel”
“zonder kentekenbewijs”
Is zoiets uberhaupt nog de NLse weg op te krijgen?
racerx zegt
Als je het chassis gebruikt om een soort restomod te bouwen en ermee langs de RDW gaat zou dat toch moeten lukken.
rikus zegt
Nog niet zo gek lang geleden heb ik een vrachtschip leeg moeten halen wat afgeladen was met NL militiar spul. Vrachtwagens, shovels, graafmachines, en een shitload G-Klasses. Alles met een havenkraan op de kade gezet, en vanaf daar werd het door mensen van defensie naar een terrein verderop gereden. Alles. Behalve die G-klasses. Er was er bijna geen een die fatsoenlijk startte of fatsoenlijk liep. Aan elke G mankeerde wat. Wat op zich niet raar is, ze worden vast stevig gebruikt. Maar het viel wel op. Ernstig gebrek aan onderhoud. Het overige materieel mankeerde eigenlijk niets aan. Dus voor een potentiële koper hier: verwacht er niet teveel van.
sportabgasanlage zegt
…gebrek aan onderhoud door gebrek aan onderdelen en gebrek aan wilskracht om nog iets aan deze ellendige auto’s te willen doen… De 290’s zijn grotendeels afgeschreven, en zo gaat men er ook mee om.
madmarky zegt
Verwacht er niet teveel van?
Als je de foto’s hebt gezien denk ik dat de verwachtingen duidelijk genoeg zijn. Ze zijn allemaal uitgewoond, er zijn staan amper auto’s tussen die compleet zijn en sommigen zijn daardoor ook duidelijk niet rijdend.