Nu de prijs van de vernieuwde Hyundai Bayon bekend is, kunnen we stellen dat het A-segment ten dode is opgeschreven.
Zijn er nog koopjes in Nederland? Op autogebied eigenlijk niet, zou je zeggen. A-segmenters worden duurder en duurder. Nu zijn ze ook completer, veiliger en beter dan ooit. Maar ja, een Hyundai i10 kost sinds de facelift 20.295 euro en dat is gewoon gekkenwerk.
Dit is niet helemaal de schuld van Hyundai zelf. Het is een combinatie van extreme belastingdruk van de Nederlandse Overheid en belachelijke regeldruk vanuit de EU.
Het valt te prijzen dat Hyundai nog een compacte, lichte, zuinige en ‘betaalbare’ auto maakt, maar anno 2024 komt dat niet uit (in Nederland). Maak daarom meteen de stap naar de nieuwe Bayon. Of beter gezegd, de vernieuwde Bayon. Bij die auto krijg je namelijk veel meer waar voor redelijk wat meer geld.
27 mille
De prijzen zijn namelijk bekend: de vernieuwde Hyundai Bayon is er namelijk vanaf 26.995 euro. Ja, dat is bijna 7 mille meer dan de i10 en op deze prijzen is dat echt een enorme stap. Maar, je stapt dan wel in een B-segment crossover in plaats van een A-segment hatchback.
Voor die 26.995 euro krijg je een Bayon 1.0 T-GDI i-Motion. items als een airco, cruise control en navigatie zijn standaard, evenals superschattige 15 inch steelies! Als je wil kun je ook kiezen voor een ‘Comfort’ (16 lichtmetaal, LED-koplamen en een groter instumentenpaneel) voor 29.295 euro.
Het topmodel is de ‘Premium’ met Bose audioinstallatie, climate control en parkeerassistent. Die mag weg voor 31.295 euro. Op zich allemaal prima, maar heb je die items allemaal nodig? Nee toch? Zo’n instappert is tegenwoordig al heel erg compleet.
Prijs vernieuwde Hyundai Bayon en de concurrentie
Uiteraard kijken we ook eventjes naar de concurrentie, dankzij @Loek weten we ook wélke auto’s dat zijn:
- Seat Arona 1.0 TSI Reference | € 24.990
- Kia Stonic 1.0 T-GDI ComfortLine | € 25.995
- Hyundai Bayon 1.0 T-GDI i-Motion | € 26.995
- Citroen ë-C3 Aircross | € 27.390
- Skoda Kamiq 1.0 TSI Essence | € 28.490
- Opel Crossland 1.2 Turbo Elegance | € 28.499
- Volkswagen T-Cross 1.0 TSI | € 29.990
De Hyundai Bayon is duurder dan zijn Zuid-Koreaanse neefje die ietsje ouder is. Toch, het scheelt 1.000 euro en de auto’s delen veel techniek met elkaar. Beiden hebben airco. De Citroen ë-C3 Aircross hebben we er ook bij gezet, speciaal voor de mensen die zeggen dat EV’s te duur zijn: dat is dus niet helemaal waar.
De Seat Arona lijkt een topaanbieding te zijn: een guitig doch ietwat verouderde crossover met airco (dat was niet altijd het geval, dus kijk uit met voorraadauto’s!). De Skoda lijkt duur, maar heeft de 116 pk sterke 1.0 TSI, niet de 95 pk-unit die de Arona en T-Cross hebben.
Flutterbear zegt
Waarom een B segment als je voor iets meer C segment rijdt?
Edge zegt
Waarom een C segment als je voor iets meer D segment rijdt?
Mike zegt
Waarom een D segment als je voor iets meer E segment rijdt?
Allison Burgers zegt
Waarom niet met de bus?
pomoek zegt
Zonder EU regeltjes reden we nog allemaal in een Kadett ontworpen in 1974.
harrie zegt
Wat een pertinente onzin. marktwerking zorgt er wel voor dat je daar niet mee wegkomt als fabrikant.
Historisch gezien zijn het juist plan economieen die innovatie de nek omdraaien.
Richmond zegt
Is geen onzin..heel veel van de innovatie komt and gevolg van dat de overheid het afdwingt. Wat voor reden zouden fabrikanten hebben om te investeren in betere, schonere motoren als niemand tegen ze zegt dat de huidige motoren niet goed voor het milieu zijn. of waarom zouden ze investeren in veiligheid als niemand zegt/ Controleert hoe veilig het is?
harrie zegt
Simpel, de markt en de concurrentie dwingen het af.
basman147 zegt
Kijk maar naar landen zonder duidelijke regels zoals Iran om te kijken wat daar nog rondrijdt. Hint, de 405 en de 206 zijn net pas uit productie.
harrie zegt
Volgens mij heeft het huidige regime van Iran juist hele duidelijke regels, die exact het probleem zijn waarom het land niet meer floreert en innoveert.
Hawkeye72 zegt
Er is wel een verschil tussen enige regeldruk en het pietluttig en betuttelende gelieg van de EU in haar huidige vorm. Of laat jij ISA lekker aanstaan op iedere rit om de innovatiedrang van de EU te vieren, schei toch uit zeg….
rwdftw zegt
Die zou nu nog geen 8000 euro kosten volgens Autoweek. Pk-tje of 50-60, top van 140. Geen airbags, 3 punts gordels, ABS, ESP, lane assist, ACC, ADAS, kreukelzone of wat dan ook. Dus even op je telefoon loeren om je appjes te lezen (Carplay, wat nou Carplay) en je bent zo goed als dood.
Het zou er wel weer voor zorgen dat mensen weer bezig zijn met autorijden ipv hun sociale status.
harrie zegt
Dat is geen probleem, want volgens dezelfde ‘logica’ we zouden nu ook geen mobiele telefoon hebben want de overheid heeft dat nooit afgedwongen.
kilum zegt
Ik vind de stap van 20K naar 27K wel echt extreem nog.
27K voor een B-segment auto is ook wel echt absurd. Afhankelijk van de uitrusting reed je voor 20tot 30K in het D-segment niet eens zo heel lang geleden. Nu stap je dus in in het B-segment voor 27K.
kromatic zegt
Procentueel gezien, is het een enorme stap. Om nog maar te zwijgen over de maandelijkse lasten die ook een pak hoger zullen zijn. Beetje vreemd artikel dit.
henk123456 zegt
Met welke auto reed je dan voor €20k in het d-segment? Volgens mij is minder dan €30k al een uitdaging om te vinden
Mini Joe zegt
Alles wat niet Duits is
henk123456 zegt
Dus dan word eens concreet? Iets in de trant van Talisman begint ook dik boven de 30
kilum zegt
Peugeot 407 om maar wat te noemen.
Allison Burgers zegt
Inflatie geldt niet alleen voor auto’s.
HZW zegt
Niet iedereen schut zomaar € 20K uit zijn mouw, laat staan € 27K.
Voor een dubbel modaal gezin met huis en kinderen is dat al een uitdaging, of je moet gaan lenen tegen de overwaarde van je huis.
michaelras zegt
dat niet iedereen het kan betalen betekent niet dat niemand het kan betalen.
Wat verdienen we dan in NL? Nou dat wordt gewoon uitgezocht door het CBS
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-arbeidsmarkt/ontwikkeling-cao-lonen/uurloon
marcomanta zegt
En dan vinden ze het gek dat het wagenpark verouderd in Nederland.
Robert zegt
Gelukkig hebben ze dáár inmiddels wel wat op gevonden: vrijwel elk merk levert tegenwoordig auto’s met kleine turbo-torretjes en directe brandstofinspuiting, die soms al na minder dan een ton al helemaal naar z’n mallemoer zijn gereden – of slechts te fiksen is met een ‘diepte-investering’ van vier à vijf mille…
marcomanta zegt
@Robert: gewoon een auto van voor 2010 rijden, oerdegelijk, ruim, 5 cilinders en nul problemen. Wel onderhoud doen uiteraard.