Een oude Golf GTI, wat mag dat tegenwoordig kosten? Deze aanbieder ziet graag een bedrag richting 19.000 Ekkermannen voor de klassieke Volkswagen.
Van de eerste generatie Volkswagen Golf zijn vele miljoenen exemplaren geproduceerd. Waarvan van de oude Golf GTI honderdduizenden stuks. Nee, een eerste generatie Golf GTI een unieke en zeldzame klassieker noemen is er niet bij. Toch is het een bijzonder model. Uiteindelijk is de Golf GTI immers uitgegroeid tot dé no nonsense hot hatch voor alledag.
Nederland is Volkswagen land en af en toe duikt er nog wel eens een klassiek exemplaar op. Deze GTI werd gevonden door Autoblog-lezer Fred. Het gaat om een originele auto die door de jaren heen genoeg aan het asfalt heeft geroken. Met 244.659 kilometer op de klok is het een ervaren Golf.
Ondanks het feit dat deze 37 jaar oude Volkswagen aardig wat heeft gelopen, is de vraagprijs serieus. Je gaat niet voor de lol 18.900 euro stukslaan op een oude Golf GTI. Dat zijn toch wel bedragen waar je doorgaans langer dan een nachtje slapen over na moet denken.
Ik schreef net dat Nederland een Volkswagen land is, maar dit is overigens geen origineel Nederlands geleverde GTI. Het kenteken geeft weg dat we te maken hebben met een import uit 2003. Je kunt dit stukje jeugdsentiment op wielen bekijken op Marktplaats. Een gave aankoop, of misschien een tikkeltje aan de hoge prijs?
thearchitect zegt
Toen ik las ” toch is dit een bijzonder model” dacht ik te gaan lezen wat de GTI zo speciaal maakt (van Mark Rutte geweest / heeft meegedaan aan Parijs-Dakar 1983 / er zit een F1 motor in).. maar dat bedoelde je dus niet.
In dat geval is dit veel geld.
p3r0x zegt
@thearchitect: Maar is het duur?
thearchitect zegt
Dat hangt helemaal af van je inkomsten..
mondial zegt
@thearchitect: Of het duur is voor wat je krijgt lijkt mij een objectief te bepalen zaak. Of dat vervolgens veel geld is is subjectief en afhankelijk van je inkomen.
mashell zegt
Nee, juist spotgoedkoop. Kost de helft van een Golf 8 GTI, is minstens twee keer zo leuk en wordt niet minder waard.
wimof zegt
En! er zitten nog knopjes aan, helaas niet voor de airco.
pomoek zegt
logisch bedrag. Tof ding.
rikus zegt
@pomoek: Nee. Ja.
ericd zegt
Helemaal standaard tot op de stalen wielen. Veel eigenaren schroefden er meteen 15″ ATS velgen onder. https://i36.servimg.com/u/f36/13/46/82/72/one_gt10.jpg
tweetyv6 zegt
Is ’t dan nét niet.
Mijn pa had 2 Golfs I GTI.
De eerste was ook een zilvergrijze, maar dan de 1.6. Met ruitjesbekleding en het stuur waar de ‘golfbal’-pookknop precies in de stuurnaaf paste. Kleine achterlichten en aftermarket Zender dubbele verstralers.
De 2e was een 1.8, zoals deze, maar dan ook met ruitjesbekleding. En in het rood.
golf1985 zegt
@tweetyv6: ohh een rode!!?? Staat misschien nog wel hoger op mijn lijstje als de huidige golf 2
tweetyv6 zegt
Ik weet het kenteken nog: JK-24-PL
raydio100 zegt
@tweetyv6: de mijne had als kenteken JD-22-XX (ook een 1.8 GTI uit ‘83). Met 250.000 km op de teller weggedaan. Heb daar eigenlijk al 25 jaar spijt van.
camber24 zegt
Wat zijn die dingen op het stuur die eruit zien als knoppen? Zijn dat daadwerkelijk knoppen?
p3r0x zegt
@camber24: claxon
golf1985 zegt
@p3r0x: ik heb hetzelfde stuur in mijn golf 2. Waarom ze niet gewoon 1 knop hebben geen idee maar vind het wel grappig
crashingduke zegt
@golf1985: Dat stuur zat destijds in een futuristisch prototype.
davelepeef zegt
Voor de hete uitvoeringen van de meer burgerlijke auto’s uit die tijd zijn deze prijzen geen uitzondering meer hoor. En die dingen hebben vaak al dergelijke kilometerstanden. Alleen is er dan vaak aan geklust, want ze rotten als de neten, motorwissels zijn niet vreemd. Als je een origineel ding hebt, in goede staat, sta ik van zulke prijzen niet meer te kijken. Vergeet ook niet dat een Golf 1 GTI de E30 M3 van Volkswagen is. Zoek ’s een goede Escort RS2000, een Kadett GTE of een leuke Alfa voor veel minder. Wordt moeilijk hoor!
wimof zegt
Na of beter vanaf modeljaar 1981 hebben ze de roestduivel stevig teruggedrongen.
kenner zegt
Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volkswagen-golf-gti-golf-mk1-gti-small-taillights-tittentacho-benzine-zilver-961cfcae-1316-180b-e053-0100007f7ca7?utm_source=android-share
Kilometerstand: 188.696 km
Bouwjaar: 03/1980
Verkoopprijs: € 22.950,-
moveyourmind zegt
Veel geld, maar denk dat een GTi in onverprutste staat wel een bedrag in deze richting waard is voor de liefhebber.
pjotr zegt
Herkenbaar voor de meeste youngtimers. Dit waren vroeger de droomauto’s van mensen die nu geld hebben om er weer eentje te kopen. Auto’s die niet versjonnified zijn, brengen nu goed geld op.
lekbak zegt
@pjotr: als dit een youngtimer is, wanneer is een auto dan een oldtimer?
henkp1 zegt
In Nederland: 40 jaar en ouder, in de rest van de wereld 30 jaar en ouder.
mcshine zegt
Ik vind het eigenlijk helemaal niet duur. Om een auto na 37 jaar nog in deze staat te hebben moet je er serieus goed voor gezorgd hebben.
dutckk9 zegt
Leuke auto maar als ik er een wilde kopen ging echt zoeken naar een met de “echte” GTI stoelen, en zoals een lezer al schreef,, een in het rood.
Dutchdriftking zegt
@dutckk9: Echte GTI stoelen, en natuurlijk met tietenteller!
golf1985 zegt
@dutckk9: rood doet het altijd goep op een oud golfje! Hoeveel bekijks ik heb met mijn rode gevaarte sta je van te kijken
Dutchdriftking zegt
@golf1985: klopt, Golf 1, 2 en 3 zijn het mooist in rood. Ik heb drie maal een Golf 3 gehad, helaas nooit een rode.
Dutchdriftking zegt
Hij is leuk, maar ik zou het er niet zo snel aan uitgeven. Originaliteit is in mijn ogen niet zoveel waard. Dan liever een gewone Golf 1 kopen en hier een fijne restomod van maken. Een mooie witte, van de GTI stalen wielen drie delige wielen maken (het liefst dan wel het hart van de stalen velgen gebruiken) knap onderstel, een ABF onder de kap. Ik zie het al wel voor me.
golf1985 zegt
@dutchdriftking: abf komt er bij mij ook in!? Alleen de kabelboom nog op maat laten maken dan zou die moeten rijden
Dutchdriftking zegt
@golf1985: Kijk, mooie zaken. Stock ABF of inlaat, uitlaat en chip?
golf1985 zegt
@dutchdriftking: standaars abf inlaat met binnenkort nog een chip op maat. Er zit een middendemper onder. Gelezen dat die dat wrl mag hebben vanwege het geluid. Voor de rest supersprint uitlaat. Zit nog even te kijken waar ik heen ga voor de chip.
Dutchdriftking zegt
@golf1985: Goede zaak. Een BMC intake wil nog wel wat positiefs doen voor vermogen en geluid (niet de snorkel vergeten, anders zuigt hij warme lucht aan) JD doet ook voor deze leeftijd voertuigen goede zaken met hun chips. Ik vermoed dat je gezien de leeftijd ook nog zonder katalysator mag rijden. Altijd doen dus. Supersprint spaghetti voegt ook nog wel eens wat toe.
golf1985 zegt
@dutchdriftking: ohh kijk top daar heb ik wat aan!! Ik heb nu nog het originele luchtfilter erop zitten van de golf 3. Past ook maar denk dat we die eens gaan wisselen binnenkort. JD staat altijd goed aangeschreven. Vriend van me had de oude demo audi s4 gekocht een paar jaar geleden. Ding had 650 pk ipv 333. Liep als een tiet!?
Dutchdriftking zegt
@golf1985: Kijk goede zaak. Ik had zelf op mijn VR6 een BMC CDA luchtfilter met snorkel naar buiten zodat hij goed koude lucht pakte. Ook gecombineerd met een Stroeve hitteschild. Dat maakt het wel net af. Op de plaatjes kan je het wel een beetje zien : https://www.autojunk.nl/2019/02/afscheid-golf-3vr6
golf1985 zegt
@dutchdriftking: mooi ding was dat! Goeie kleur ook. Luchtfilter zie je inderdaad goed zitten ja! Ik heb ergens ooit een keer wel eens wat foto’s erop gezet oo autojunk. Golf 1985 volgens mij. Is het de rode.
ouwedibbes83 zegt
@dutchdriftking: wat is een ABF?
golf1985 zegt
@ouwedibbes83: 2.0 16v klepper met 150 pk. Geleverd in een golf 3 gti. Met minder vermogen geleverd als kr en pl in de golf 2.
deSjonnies zegt
Probleem van veel oer-GTI’s is dat ze opgeleukt danwel verprutst zijn, deze ziet er netjes en onverprutst uit.
En de prijs?
Ga eens op zoek naar een goede onverprutste :
Autobianchi A 112 Abarth
Peugeot 205 GTI
Ford Escort XR3I
Opel Kadett GSI
Renault 5 Alpine
En er is een verschil tussen veel geld en duur.
Goedkopere alternatieven zijn de Alfasud Sprint en de Lancia Beta coupé of als je het aan kunt een Triumph TR 7, maar ook deze beginnen rap duurder te worden.
rollingstoned zegt
@deSjonnies: de Alfasud Sprint en de Beta Coupe zijn echt geweldige wagens ?
rogerzz zegt
Audi ur-Quattro sla je alvast even over met een reden neem ik aan?
f31bmw320d zegt
@rogerzz: dat is een klasse grotere auto die nooit in de aantallen als de Golf verkocht is …..
henkp1 zegt
En allemaal leukerder dan zo’n Golfie
erikabarth zegt
Tja in deze youngtimer gekte zal hij vast een heel eind in die richting gaan opbrengen.
Maar zo overrated ding dit, totaal niet bijzonder of fijn sturende auto.
En mooi?? nee ik vind van niet!
karaya zegt
Als ik in de markt zou zijn voor zo’n auto dan niet één met zo’n hoge kilometerstand. Da kan je er beter nog tien ruggen extra tegenaan gooien.
Liever een Golf II 16V trouwens op BBS’en.
nikk zegt
Zeker leuk maar uiteraard te veel geld. Hou er ook serieus rekening mee dat oudere auto’s en ook oldtimers binnen een X aantal jaren in vele gebieden niet meer welkom zijn. Misschien worden oldtimers uitgezonderd. Misschien ook niet
lekbak zegt
Ik vind het helemaal geen gekke prijs voor een vrij legendarische oldtimer, mits de staat daadwerkelijk is zoals die lijkt natuurlijk. Zulke auto’s zullen nooit meer gemaakt worden.
Robert zegt
Een Golf GTI is zeker begerenswaardig, maar 19 mille voor een import exemplaar met een kwart miljoen op de teller? In geen 19 jaar.
ronaldotour zegt
Dit is weer een autobedrijf die idiote prijzen durft te vragen. Wanneer je deze auto die zogenaamd niet meer in waarde daalt na een jaar wilt verkopen dan brengt hij hooguit 7000,- op.
hbk62 zegt
Heb een ‘82-er helemaal laten restaureren. Volledig origineel. Enorm veel werk. Roestduivel was ook bij de 1.8’s een groot probleem. Onverprutst zie je ze bijna niet meer. Mijne stond eerder op Autoblog. Ik rijd er vaak mee en stuurt nog altijd voortreffelijk. Alleen op klinkerwegen en met drempels is het oncomfortabel. Deze prijs is niet heel raar hoor. Er zijn er ooit honderduizenden gemaakt, maar er zijn er weinig meer over. Ze blijven bezienswaardig. Maar ik ben natuurlijk niet objectief.
monsieurleloure zegt
1900 euro is het eerste wat er bij mij op komt.
Ik vind echt niets gaafs aan een Golf I, het is niet snel en qua vormgeving vind ik het ook niet allemaal je van het.
Een Lancia Delta Integrale daarentegen…
mashell zegt
En dan noem je een auto van de zelfde ontwerper die ook eigenlijk best wel op een Golf I lijkt.
mennok zegt
@mashell: maar wel een tikkeltje dikker is als je het mij vraagt
henkp1 zegt
Berg geld, maar er zal best wel iemand zijn die dat er voor betaalt.
Renaultjes 5 Alpine en GT Turbo’s doen ook makkelijk tussen de 15 en 20 k€ en dan heb je in ieder geval nog een leren stuurtje erbij.
monsieurleloure zegt
@ Henkp1
Een Renault 5 turbo uit 1985 blijft een gaaf ding zowel de vormgeving als prestaties.
MarcoM zegt
Tja, vragen kan altijd. Ik zie wel meer extreme bedragen voor klassiekers, met name rallywagens, soms meer dan een ton of zelfs 2 ton voor iets wat je vroeger in de wei liet staan als hij het niet meer deed. Het is maar wat iemand er voor over heeft.
steelfighter zegt
Mét driedelige chrome 15″ BBS met dikke rand en getrokken banden 9J achter kom ik wel ff kijkje nemen
evdw zegt
Best veel geld en de mooiste zijn natuurlijk de gti’s van de eerste generatie en dan bedoel ik dus met de kleine achterlichten. En in een GTI hoort natuurlijk een spucknapf stuur.