Echt goedkoop zijn ze nooit geweest, maar de Skyline GT-R R34 prijs is nu echt bizar hoog geworden.
Dat Japanse sportauto’s in de lift zitten, is al bekend. De parels van de jaren ’80 en ’90 krijgen nu eindelijk de erkenning die ze altijd hadden moeten krijgen. Design-technisch stelde het niet voor (alhoewel het wel zeer herkenbaar is), maar de techniek stak boven alles uit. Omdat auto’s in Japan allemaal begrensd moesten zijn op 280 pk, werden de fabrikanten erg creatief om hun auto specialer te maken.
Dat de auto officieel kneiterduur is, was al bekend. Vorig jaar schreven we daar al dit artikel erover. Toen werd er een Skyline GT-R M-Spec Nür (R34) verkocht voor omgerekend 265.743 euro. Een schijntje met de prijzen van vandaag de dag. Want onlangs werd er een Nisaan Skyline GT-R V-Spec II Nür (uiteraard via Bingo Sports) verkocht voor een véél hoger bedrag.
Context
Voordat we het bedrag bekend maken, een klein beetje context. De auto in kwestie is dus ook een ‘Nür’, maar dan een V-Spec II in plaats van een M-Spec. We gaan binnenkort (als daar animo voor is) even wat dieper in op alle verschillen tussen de verschillende R34’s. Laat dat weten in de comments!
De M-Spec is ietsje comfortabeler en de V-Spec II iets meer hardcore. Je kan de V-Spec II eenvoiudig herkennen aan de Naca-duct in de motorkap. Het is de ultieme specifiactie van de ultieme Skyline.
Prijs Nissan GT-R R34
Het bijzondere aan dit exemplaar uit 2002 is dat deze van de ‘0e’ eigenaar is. De auto heeft nog nooit op naam gestaan. Het is dan ook een nieuwe auto, als het ware. Er staan dan ook maar 6 kilometers op de teller. Nee, niet 60, 600 of 6.000. 6! Het is altijd even afwachten wat dat doet met de prijs. In Nederland heb je er bijna niets aan, want de auto voldoet niet meer aan de emissie-eisen. Een auto dan nog op kenteken krijgen is niet onmogelijk, maar wel erg omslachtig en extreem prijzig.
En prijzig, dat is deze Nissan Skyline GT-R R34 ook. De auto is namelijk verkocht voor de lieve somma van, wait-for-it… 409.517,02 euro!!! We wensen die nieuwe eigenaar dan ook veel plezier met de auto. Of hij ermee durft te rijden, betwijfelen we. Het is namelijk extreme kapitaalvernietiging, dus meestal gebeurt dat niet.
Meer lezen? Check hier de 7 meest bijzondere Japanse Gran Turismo’s.
fmgarcia zegt
Ach, sommige mensen geven dit maandelijks uit aan de kosten van een boot terwijl ze er niet zijn. Dan kan je deze ook wel de sporen geven!
royaledeluxe zegt
ik zou hem helemaal oprijden onderweg naar die boot! Lijkt me wel de ultieme roodtrip. Elke week/maand naar een andere haven rijden via de ultieme berg- en andere wegen in Zuid-Europa. om op je bootje te varen op de middellandse zee!
fmgarcia zegt
@royaledeluxe: Je doet je naam eer aan. Verstandig mens. Geld moet rollen en deel vooral je geluk. Ook door dit soort idiote aankopen.
michelschouten zegt
Ben wel benieuwd naar de special over de R34’s
Rohrl-fan zegt
@michelschouten: idem!
Begrijp ik eindelijk eens al die versies in Gran Turismo… 😂
michelschouten zegt
@rohrl-fan: ja idd hahaha
Fr13ndlyGh0st zegt
Heel graag een Willeme-special!! En niet om je werk op te zadelen hoor @Willeme, maar dan wel natuurlijk vanaf het begin, 1957, tot en met die gekke Infiniti Nissan Skylines. En zullen we dan om het puristische er in te houden de GT-R (R35) buiten beschouwing laten? ;) Laten we die voor een volgende special, is er ook nog weer iets moois om naar uit te kunnen kijken!
kennone zegt
Poh! En dan nog in je achterhoofd houden dat je nog een kleine ton kwijd bent om dat ding veilig naar de 1200PK te brengen😬
towi1989 zegt
Als deze auto ‘gewoon’ een chassisnr en typeplaatje heeft kun je ‘m toch gewoon registreren en een kenteken aanvragen? Wat heeft dat te maken met emissie eisen?
willeme zegt
@towi1989: dat heeft te maken met de eisen voor de registratie. Over auto’s die nog niet geregistreerd zijn, dient naemlijk nog BPM betaald te worden. Als de auto 15 jaar geleden voor het eerst op naam heeft gestaan, maakt dat niet uit. Maar als de auto ‘nieuw’ is wel.
Wellicht dat een constructie via het buitenland het beste werkt, maar reken er maar op dat niemand een kenteken hier op gaat schroeven ;-)
tmenges zegt
@towi1989: omdat dat ding nog nooit ergens op kenteken heeft gestaan is ie ‘ nieuw’ en nieuwe auto’s moeten aan bepaalde emissie eisen voldoen.
Johanneke zegt
Oh man wat blijven het verschrikkelijk toffe auto’s. Wel jammer dat ie wit is.
bostonsdaf46 zegt
@willeme Het lijkt mij zeker leuk om een artikel te zien verschijnen over de verschillende GTR-R34. Het blijft toch een droom auto als sinds ik een kleine man was😀
620henk zegt
ja! heb nu al zin in de gtr r34 special! Mag ook de hele geschiedenis van de Skyline, maar dat is wel erg uitgebreid dus snap dat je dat niet gaat doen.
rulefollower zegt
Is de foto van voor dat ze 4 km achteruit gereden hebben?
boomhauwer zegt
@rulefollower: ik vermoed vertaal/rekenfoutje van mijlen naar kilometer.
HzR zegt
Hier nog een voor een R34 special!
verplicht zegt
Best. Day. Ever. Eindelijk weer een @Willeme special!!!1
petroldrinker zegt
En dan te bedenken dat een 5 jaar twrug ofzo je die dingen nog voor 50k kon oppikken… gemiste kans helaas
sabrerator zegt
Of we een special van @Willeme willen. Zo’n beetje de meest retorische vraag denkbaar.
MarcoM zegt
Kun je zeggen watje wilt,maar het zijn beesten van wagens, rete snel.
Breinstein zegt
Doe mij toch maar een R33, altijd mooier gevonden
sr20det zegt
Misschien ook wel leuk om een special te maken over z’n kleine broertje, het S-chassis. Ook daar zijn idioot veel verschillende varianten van gemaakt 🤯