Kun je door de bomen het bos niet zien? We helpen je alle uitvoeringen van de Skyline GT-R R34 uit elkaar te houden! Op veler verzoek, alle Skyline GT-R R34’s op een rij!
Vorige week was het (weer) zover. Een Skyline GT-R werd voor enorm veel geld verkocht. De laatste tijd schieten de prijzen enorm omhoog. Een hele generatie van puisterige playstation-pubers zijn nu 20 jaar verder, Sommigen daarvan hebben voldoende geld verdiend om leuke auto’s te kopen. Natuurlijk, dat kun je uitgeven aan een Porsche of Ferrari, maar die zaten niet in Gran Turismo. Daar waren juist heel erg veel Japanse sportwagens te vinden. Met name de Skyline GT-R van Nissan had een mythische status. Je kon ‘m bijna nergens kopen, maar in Gran Turismo wel. Sterker nog, het hele spel zat vol met Skyline’s.
Dat je ze ook nog eens naar 1.000 pk kon opvoeren droeg alleen maar bij aan de legendarische status van de auto. We hebben al eens een special over de Skyline GT-R R32 en een special over de Skyline GT-R R33 geschreven. Voor nu is het de beurt aan de Skyline R34. Komt ie!
Skyline GT-R R34 of BNR34?
We spreken altijd over de ‘R34’. Zelfs in Gran Turismo wordt die afkorting gebruikt. Het klopt op zich wel, maar helemaal compleet is deze niet. De ‘R34’ generatie bestaat uit vier verschillende types. Zie het een beetje als de Mercedes ‘205’ reeks, die bestaat uit een Cabrio (A205), Stationwagon (S205) et cetera. In het geval van de R34 is er een ER34, ENR34, HR34 en BNR 34.
HR34
Skyline GT met 2.0 motor. Keuze uit handbak met vijf versnelling of viertraps automaat. Enkel en alleen achterwielaandrijving. Maximaal 155 pk.
NR34
Combineert de 155 pk motor met vierwielaandrijving.
ENR34:
De ENR34 combineert de 200 pk sterke 2.5 zes-in-lijn met vierwielaandrijving.
ER34
Geleverd van 1998 tot 2002. Kon geleverd worden zonder turbo (200 pk) en mét blaasintrument (280 pk). De Nissan Skyline 25GT Turbo wordt ook wel de Skyline GT-T genoemd. Prima basis voor als je een GT-R look-a-like wil gaan maken, maar geen complex AWD-systeem en exotische motor wenst.
BNR34 (GT-R)
Dit is de versie waar we ons in dit artikel op focussen. De Skyline GT-R met de unieke 2.6 RB26DETT-motor, handgeschakelde zesbak en het slimme vierwielaandrijvingssysteem. De basis gelijk als de andere coupé’s, maar het aantal wijzigingen is enorm te noemen. Zo is alleen de koets al veel stijver gemaakt. De aandrijflijn is berekend op heel erg veel meer vermogen dan de Skyline standaard levert.
Skyline GT-R R34
De Skyline GT-R R34 kwam in 1999 op de markt. In vergelijking met zijn voorganger was de R34 een stuk agressiever qua styling. Ook was R34 ietsje kleiner dan de R33. Er waren minder grote overhangen. Dit uiteraard om Jaap te plezieren. Over Jaap gesproken, de Skyline GT-R R34 heeft weliswaar vierwielaandrijving, maar het systeem is in basis achterwielaangedreven. Omdat dit wel een heel erg korte special zou worden, nemen we even alle types met je door. Dus ja, bij Gran Turismo 4 vonden ze het nodig om maar één Mustang SN-95 te gebruiken (de SVT Cobra R), maar werden wel bijna alle versies van de Skyline GT-R R34 gebruikt. We lopen ze met je door!
SERIES 1
Van de R34 zijn er er twee verschillende ‘series’, de I en II. In principe is het niet meer dan een modelwijziging met wat kleine aanpassingen. Sommige van de aanpassingen zijn echt miniem, dus dan is het alsnog lastig om te zien met welke versie je van doen hebt. De Series I werd van 1999 tot 2000 geproduceerd.
Nissan Skyline GT-R (R34)
2.709 exemplaren
Dit is de ‘basis’-uitvoering. Maar ook deze was uitgerust met het ATESSA E-TS vierwielaandrijvingssysteem en Super-HICAS vierwielbesturingsysteem en de RB26DETT-motor. Kortom, alles wat een Skyline een Skyline maakt. Als je tuningsplannen hebt, is dit een goed uitgangspunt. Ze zijn niet super-zeldzaam en de techniek is ‘relatief’ eenvoudig.
Nissan Skyline GT-R V-Spec (R34)
4.194 exemplaren
De V-Spec is namelijk al een stukje meer hightech. Zo is er een air-duct voor de remmen en voorspoiler die daadwerkelijk een functie heeft. Qua vermogen ben je iets beperkt, want het actieve sperdifferentieel kan ‘slechts’ zo’n 650 pk verwerken. Ook heeft de V-Spec ATTESA E-TS Pro. Het verschil met het reguliere systeem is dat Pro binnen een een honderdste van een seconde reageert en het gewone systeem binnen een tiende van een seconde.
Nissan Skyline GT-R V-Spec Type-UK (R34)
81 exemplaren
In het Verenigd Koninkrijk kunnen ze een sportieve uitvoering wel waarderen en dat was met de Skyline niet anders. De R32 werd al grijs geïmporteerd, de R33 werd officieel geleverd in beperkte oplage. Dat geldt voor de R34 ook. Deze werden door Nissan Middlehurst aangepast. Het is niet zomaar een Skyline met een Brits kenteken. Zo ging de snelheidsmeter tot 200 mph, geen loze belofte met het tuningspotentieel.
Verder was de techniek (veel) beter. Er waren extra oliekoelers voor motor, differentieel én transmissie om lange stukken op Autobahn-snelheid te kunnen rijden. In het interieur was er heus Connolly-leder. De reden erachter was simpel: de gebroeders Connolly (twee Britten) waren idolaat van de R32 en werkten graag mee aan de R34. Aan de voorkant kun je ze herkennen aan een extra luchtinlaat en het ontbreken van Xenon-koplampen. Deze versie zag je in alle tijdschriften voorbij komen.
Nissan Skyline GT-R V-Spec N1 (R34)
38 exemplaren
Dit is de homologatiespecial. De ‘RS’ onder de Skyline’s. Dus geen airco, achterruitenwisser, mistachterlicht en geen getint glas (echt waar!). Alleen verkrijgbaar in het wit (minder kwaliteit lak). De achterklep was niet geïsoleerd en een radio ontbrak eveneens. Hierdoor was de N1 een stukje lichter dan normaal. Belangrijker was dat je de ‘24U’-codering kon vinden op je motorblok. Dit betekende een ‘N1’-specificatie en dus stalen turbo’s (en plaats van keramisch). Deze motoren kun je veel verder opvoeren dan de gewone versie.
Midnight Purple II Special Editions
Deze werden als ‘speciaal model’ geïntroduceerd. Ze zijn vrij bijzonder. Er is geen verschil qua uitrusting. Er zijn twee kleuren versies:
Midnight Purple II
347 exemplaren waarvan 65 een standaardmodel en 282 maal een V-Spec, zoals dit exemplaar.
Midnight Purple III
199 exemplaren, waarvan 66 een standaard GT-R en 132 keer een V-Spec.
Skyline GT-R R34 Series II
De Series II kwam in 2000 op de markt. Het gaat te ver om te zeggen dat het een facelift is. Qua uiterlijk kun je ze eenvoudig herkennen aan de knipperlichten aan de voorzijde. Die zijn wit in plaats van oranje. Ook zijn de koplampen iets anders: de behuizing is nu donkergrijs in plaats van beige-kleurig. Er zijn nog meer verschillen. De motor levert 20 Nm meer (363 Nm in plaats van 343 Nm).
Het kleppendeksel is niet rood, maar zilver. Nog een groot verschil: er zit een ander type sperdifferentieel op de achteras. In het interieur zijn er ook verschillen. Zo zijn er bekerhouders achter en heb je een tweekleurig stuurwiel. Oh, en hele mooie metalen pedalen. Opvallend: je hebt géén lichthoogte-verstelling op een Series II. Weet je dat ook weer.
Nissan Skyline GT-R (R34)
1.268 exemplaren
Het instap-model bleef in productie, met alle bovenstaande wijzigingen. Voor de liefhebbers van kleurtjes, kun je beter naar een Series I kijken. Geel, rood en Midnight Purple kwamen te vervallen. Er waren twee soorten wit, twee soorten grijs, zwart en Bayside Blue metallic.
Nissan Skyline GT-R V-Spec II (R34)
1.855 exemplaren
De gewone V-Spec kwam te vervallen. Daarvoor in de plaats kwam deze V-Spec II. Je kunt deze versie heet meest eenvoudig herkennen aan de NACA-duct in de motorkap, die nu van koolstofvezel is. In het interieur heeft het display 9 items om weer te geven (standaard is dat 7). Ook heb je ATTESA E-TS Pro, net als de vorige V-Spec. De V-Spec II staat 15 millimeter dichter op het asfalt.
Nissan Skyline GT-R V-Spec II N1 (R34)
18 exemplaren
De homologatiespecial. Deze kun je eenvoudig herkennen aan de ongespoten koolstofvezel motorkap. Zeer zeldzaam. Verder alle wijzigingen die de V-Spec N1 ook heeft, inclusief diens 24U-specificatie van de RB26.
Nissan Skyline GT-R M-Spec (R34)
366 exemplaren
Ondanks dat de petrolheads het erover eens waren dat de Skyline GT-R R34 de gaafste auto aller tijden was, kreeg de auto ook wat kritiek van de pers. Zo was de auto te straf en hardcore. Naar tegenwoordige maatstaven valt het wel mee, maar destijds vond men de auto over het randje. De M-Spec was perfecte aanvulling voor hen. Want de M-Spec had speciale schokdempers (Ripple Control Shocks) en anti-rolbar achter. De M-Spec heeft daar naast géén carbon motorkap.
Dit moest ervoor zorgen dt de M-Spec iets relaxter was. Om het luxe gevoel te benadrukken kreeg je lederen bekleding standaard met stoelverwarming. Je kunt ze herkennen aan de gouden stiksels op stuur, pookknop en handrempook. De M staat voor ‘Mizuno’, naar Kazutoshi Mizuno, de hoofdingenieur achter de Nissan Skyline GT-R. Als laatste was er een nieuwe kleur: Silica Brass, een soort beige.
Nissan Skyline GT-R V-Spec II Nür (R34)
718 exemplaren
Dan komen we nu bij de heilige graal van de Skylines, de ‘Nür’. Uiteraard komt de naam van de Nurburgring, het circuit waar de Skyline GT-R R34 (en de voorgaande generaties) uitstekend op presteerden. Deze versie combineerde een luxe uitrusting met de N1-motorspecificatie. Alleen al over de verschillen met het gewone RB26-blok kunnen we een artikel vullen. Er kwam een nieuwe kleur bij: Millennium Jade, een soort donkergroen. Ook kon je nu Silica Brass (beige) krijgen op de V-Spec II.
Nissan Skyline GT-R M-Spec Nür (R34)
285 exemplaren
In principe hetzelfde als bij bovenstaande, alleen dan met de geavanceerde schokdempers, anti-rolbar en luxer interieur. Voor het eerst kon je de M-Spec in Bayside Blue krijgen.
Dit was mijn spreekbeurt. De volgende keer besprekende we alle staande jachthonden. Terug naar meester @michaelras.
ty5500 zegt
Superleuk artikel. Wist er al erg veel over maar toch weer wat bijgeleerd. Is er echter een reden dat je de ultieme R34 (de skyline R34 GTR Z-tune) er niet bij hebt opgenomen?
pet2r zegt
Ja, precies, met die uitstekende voorspatborden uit het GT kampioenschap
willeme zegt
@ty5500: Dankjewel! Alle 8 de speciale Nismo-uitvoeringen komen komen later nog een keer aan bod. Het artikel werd anders nog langer ;-).
Ook zijn al die Nismo uitvoeringen een van deze en later omgebouwd. Sterker nog, er is er eentje die je nu nog steeds kan laten maken. Maar daar willen we even goed behandelen ;-)
deora zegt
@willeme: en die laatste staat hoog op mijn lijstje als ik de loterij win. Voor nu nog veel lol met mijn GT-T.
ty5500 zegt
Voor de liefhebbers, 2 voor mij iconische gtr filmpjes
R34 gtr op de nurburgring met nurburging expert Dirk Schoysman : https://youtu.be/FouTfzHctpo
Mine’s gtr (alleen al voor die oude best motoring sfeer): https://youtu.be/TcPebyFOGts
bostonsdaf46 zegt
@willeme heerlijke leesvoer voor op de maandagavond😄Naar uitgekeken om het eens allemaal beter tot me te nemen!! Ga zo door .
vaakbenjetebang zegt
Echt weer heel erg Japans, om zo veel varianten en subvarianten te hebben. Voor een buitenstaander onnavolgbaar en vaak voer voor discussies. Zo ben ik eens in Tokyo een rijdende GT-T tegengekomen (dat moment was best wel een nerdgasm, ik geef het gewoon toe), waar de eigenaar een GT-R-logo in de grille had geplaatst. Fotootje naar wat bekenden geappt natuurlijk, en BAM! Discussie – of dit misschien een ultra-obscure JDM narrow-body GT-R zou kunnen zijn, Mooi!
rwdftw zegt
Je vergeet even dat Porsche en bijvoorbeeld Pagani er ook een handje van hebben om een model tot de laatste druppel toe uit te melken met allerlei varianten.
Fr13ndlyGh0st zegt
Mooi artikel weer Willeme!
r3fl3x zegt
Ik ben echt gek op dit soort artikels, dank Willem dat je ze blijft maken!
Ben niet zo van de Skylines, maar een R34 is wel echt indrukwekkend. 1x gezien op het Waterlooplein (Amsterdam) toen de Gumball langs kwam en 1x in z’n natuurlijke habitat Tokio. Ook in Japan zijn ze best zeldzaam kreeg ik het idee.
MarcoM zegt
Ik heb 1 x met de R34 mogen rijden, geweldig, wat een klappen uit de uitlaat en vooral, vermogen. Ik zag de brandstofmeter gewoon dalen tijdens het rijden toen in Emmen test track Thedinga nog in gebruik was. What a machiiine, zou Jeremy Clarkson zeggen.
superfred zegt
@willeme; fijn dat er weer een special is! Nu nog zorgen dat je er iedere week eentje maakt en dan bij voorkeur ook nog over auto’s die “voor een breder publiek” interessant zijn, want ik heb werkelijk waar helemaal niks met dit caliber auto’s maar vond de specials altijd wel érg vermakelijk! Wil verder niet stoken ofzo… 😬
DaveB zegt
@superfred: gaap
Dutchdriftking zegt
Hij is weer fijn. En wat deze nerd dan weer opvalt, de GT-R heeft dezelfde versnellingspook als een Nissan X-trail…
mustang750supersnake zegt
kijk dit zijn nou de stukken die mij niet lang genoeg kunnen zijn,top!
ik wacht op de overige hoofdstukken😁
Gulli zegt
Bedankt @willeme nou heb ik mijn meeting gemist. Ach was toch niet zo belangrijk denk ik. Fijn artikel weer, heb vorige week Need For Speed op de PS4 geinstalleerd en ik zag in het rijtje alweer een Bayside Blue GT-R34 staan dus ik kan meteen aan de slag :)
brammetjedeb zegt
Het zal aan mij liggen, maar ik vind de R32 en zeker de R33 vele malen mooier dan de R34.
jarnobakker zegt
16 jaar geleden de kans gehad om een GT-R V-SPEC 2 te kopen in nieuwstaat voor 25000 euro.. In nieuwstaat.. Had ik het maar gedaan 😭😭😭