En waarop baseren wij dat?
Ah.. de ‘als-scenario’s’. Volgens huidig Sky Sport Duitsland commentator Marc Surer kan onze Max volgend jaar prima meedoen vooraan, mits Renault hun zaakjes op orde heeft. Dit vertelt hij in een interview met zijn werkgever, in aanloop naar de Grand Prix van Abu Dhabi.
Surer is absoluut geen vreemde eend in de bijt. De Zwitser reed tussen 1979 en 1986 in eerste instantie voor een aantal vrij onbekende teams, maar mocht na een aantal jaar de overstap maken naar Arrows, waar hij zo nu en dan wat punten bijeen wist te sprokkelen. Na een korte stint bij Brabham-BMW keerde hij terug bij Arrows, maar zonder veel succes. Inmiddels laat de expert en analist geregeld zijn mening vallen. Voor wat betreft onze nationale held heeft hij behoorlijk wat goede woorden over.
Voor Verstappen, die de afgelopen races naar het grootste aantal punten van iedereen wist te rijden, ziet hij de toekomst meer dan rooskleurig in. Het probleem ligt echter, zoals inmiddels wel bekend is, bij Renault. Volgens Surer is het noodzakelijk dat de Franse equipe tijdens de winterstop een punt zet achter het tekort aan vermogen dat hun motoren hebben. Ondergetekende lijkt het toch handiger dat ze eerst eens uitvinden waarom hun blokken zo graag het leven laten.
Surer geeft echter wel aan dat de concurrentie volgend jaar een stuk steviger kan zijn dan in 2017. Mocht Renault hun zaakjes op orde krijgen, dan zou het zomaar eens kunnen dat we naast het fabrieksteam ook McLaren in de voorhoede van het veld vinden. Maar zelfs in het geval dat er maar liefst vijf teams om zeges zullen strijden, lijkt Marc er van overtuigd dat Max er met de titel vandoor zal gaan.
Ach ja, eerst maar eens dit weekend zien te overleven, toch?
Foto credit: Red Bull Racing
Gulli zegt
Op zich klinkt het logisch, hoe meer teams er meedoen in de voorhoede hoe eerlijker de punten worden verdeeld. Hoe groter dus de kans dat Max bovenaan eindigt. Maar ook Ricciardo, en ook Bottas, en ook Vettel. Blijft koffiedik kijken.
tvklarenbosch zegt
Ik tel 4 teams die mogelijk voor de zegen kunnen gaan, als McLaren de zaakjes voor elkaar krijgt. Wat bedoelt hij met 5?
Gulli zegt
@tvklarenbosch: Force India zou kunnen
tvklarenbosch zegt
@gulli: ze hebben geen podium gehaald dit jaar…
poes zegt
@gulli: FI never nooit niet. Wat ze momenteel (en vorig jaar) presteren is buitengewoon knap, gekeken naar hun budget en team. De stap naar vaste podia is echter een brug te ver, gaat niet gebeuren.
MaartenD zegt
@gulli: May the Force India be with you!
rovadepo zegt
@tvklarenbosch: renault bedoelt hij denk ik “ naast het fanrieksteam”
kniesoor zegt
@tvklarenbosch:
Voor de zegen lijkt Ferrari me de beste kandidaat, die zitten het dichtst bij het pauselijke vuur :-)
rollingstoned zegt
@amghans: inderdaad, want Lamborghini willen ze niet.
https://www.autoblog.nl/nieuws/omg-lamborghini-loopt-een-blauwtje-bij-de-paus-104133?amp=1 ?
mashell zegt
@tvklarenbosch: Mercedes, Ferrari, McLaren, Red Bull en Ferrari. Want in de fomule 1 telt Ferrari voor twee.
brommat zegt
@tvklarenbosch: je hebt nu Ferrari, Mercedes en Redbull die voor de zegen kunnen strijden, als Renault alles motorisch op een rijtje krijgt zouden zij en McLaren ook mee kunnen strijden om de zegen
tvklarenbosch zegt
@brommat: Renault heeft ook nog wel wat werk aan het chassis
Mukmans zegt
@tvklarenbosch: Mercedes, Ferrari, RBR, Renault en McLaren??
tvklarenbosch zegt
@mukmans: Renault loopt ver achter op chassis gebied, die doen nog niet mee volgend jaar
jdeboer zegt
@tvklarenbosch:
Onzin, door de Halo kan iedereen weer opnieuw beginnen, dat onding heeft meer voeten in de aarde dan er gewoon even een beugeltje op schroeven.
Hierdoor is er eigenlijk nog heel weinig te zeggen over welke teams het goed gaan doen.
Dat Renault in staat is een winnende auto te bouwen hebben ze bewezen, hetzelfde geldt voor McLaren, nu nog doen.
Volgendjaar maart kunnen we er iets zinnigs over zeggen.
ikschrijfookoverautos zegt
@tvklarenbosch: Red Bull, Mercedes, Ferrari, McLaren en Renault zelf?
tvklarenbosch zegt
@ikschrijfookoverautos: je bent de 5e die ook Renault noemt, maar die lopen behoorlijk achter met het chassis dus die zie ik volgend jaar nog geen races winnen
ikschrijfookoverautos zegt
@tvklarenbosch: ik dacht dat je het van de auteur wilde horen. Wat betreft dat chassis, momenteel lopen ze inderdaad achter. Ze hebben dit jaar echter behoorlijk wat interessante stappen gezet, waardoor hun ontwikkelingsproces nog best eens wat harder zou kunnen gaan. Uit mijn hoofd hadden ze laatst nog iemand van de FIA aangetrokken die nauw betrokken was bij het organiseren van de technische regels. Oftewel, die heeft ALLE auto’s dus goed bekeken en neemt die informatie nu mee naar de Fransen. Als ze al maar een beetje op het niveau komen van RB en McLaren kunnen we nog leuke dingen gaan zien. Is het niet volgend jaar, dan wel het jaar daarna.
barry355gtb zegt
Het Renault fabrieksteam moet dan als 5e Team kunnen meestrijden om de titel. Krijgen we weer eens Spaans vuurwerk van Sainz en Alonso!
focusrs1 zegt
Ik heb er sinds afgelopen zomer al €100 op staan dat hij volgend jaar kampioen wordt!
Edge zegt
@focusrs1: Da’s leuk en aardig, maar bij welke quotering? Het moet zich natuurlijk wel een beetje lonen
focusrs1 zegt
@edge: gewoon €100 das toch weer een keertje gratis tanken.
zagatofreak zegt
@focusrs1: voor €100 kan ik mn tank wel meer dan twee keer volgooien ;)
focusrs1 zegt
@zagatofreak: dan rij je in een kleine auto.
zagatofreak zegt
@focusrs1: klopt, maar jij dan ook wel een flinke auto lijkt me zo
focusrs1 zegt
@zagatofreak: Focus RS mk3 met 50 liter tank waar ik alleen Firezone Competition 102 in gooi
Edge zegt
@focusrs1: Ik dacht dat je 100 euro had ingezet. Bij een quotering van bijvoorbeeld 4 had je dan mogelijk 400 euro teruggekregen. Maar het gaat dus om mogelijk 100 euro wat er binnenkomt als Max kampioen wordt. Ook niet verkeerd!
dirkv zegt
Zet een goede coureur in de beste wagen en hij wint. Zolang RB vermogen tekort komt op Mercedes of Ferrari zal Max misschien een keer een race winnen maar geen kampioen worden. Duimen dus dat RB volgend jaar een competitieve auto onder de billen van Max zet, dan kan hij kampioen worden. Maar zelfs dan kan het nog alle kanten op.
MaartenD zegt
Eerst maar afwachten of die auto een beetje competitief is volgend jaar…
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
wie van jullie had er ook alweer 2 liter alcoholvrije radler op gewed dat ie dit jaar kampioen zou worden?
Edge zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Dat was @nicolasr.
nicolasr zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Inderdaad, dat was ik helaas… Ik hou helemaal niet van alcoholvrij bier. Maar goed. Vraag anders even aan @autoblogger of ie een filmcrew regelt als ik de twee liter adje trek! ;-)
autoblogger zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo scherp, fijn dat je os nog even helpt herinneren:)
@nicolasr: wat is er mis met een selfie(stick)?
nicolasr zegt
@autoblogger: Wat er mis is met een selfiestick? Wat is er NIET mis met een selfiestick kun je beter vragen. Dan zijn we namelijk zo klaar! ;-)
pomoek zegt
As is verbrande turf
w0o0dy zegt
@pomoek: of een Renault motor…
tfsi zegt
Klinkklare onzin weer. Renault loopt te ver achter op Mercedes en Ferrari, vergeet niet dat Mercedes nog een hoop troeven heeft dat ze nog niet eens hebben ingevoerd dit jaar, Max wordt ook in 2018 geen wereldkampioen.
Geef hem de tijd. In 2019 heeft hij goede kansen maar ook dat ligt aan de motorleverancier waar RedBull mee in zee gaat.
azuli zegt
Zolang Max bij RB blijft word hij geen wereldkampioen.