







Tegenwoordig is het één van Skoda’s populairste klassiekers, 50 jaar geleden was het gewoon een 4,1 meter lang sedannetje. Maar wel een leuk sedannetje.
Met de Skoda 1000 MB braken de Tsjechen een aantal tradities. Skoda’s hadden tot dusver een motor in het vooronder en aandrijving op de achterwielen. Bij de 1000 MB – vernoemd naar de stad Mladá Bolesl – moest dit anders. In het kader van gewichtsbesparing werd de motor achterin gelegd en kreeg de auto een zelfdragende carrosserie. Ze gaven de sedan ook onafhankelijke wielophanging mee. Niet verkeerd, als je bedenkt dat we het over een auto hebben die in hetzelfde jaar tot stand kwam als Goldfinger en The House Of The Rising Sun van The Animals.
Voor de 1000 MB, intern aangeduid als NOV (NOVÝ OSOBNÍ VŮZ = nieuwe personenauto), werd een aluminium viercilinder met vloeistofkoeling ontwikkeld, afgetopt door een gietijzeren cilinderkop. De motorinhoud bedroeg één liter en Skoda wist er 37 pk uit te persen. Niet ondermaats voor een auto die 755 kg weegt, maar als je een tweedehands exemplaar zoekt, richt je dan op de exemplaren van ná 1968. Die kregen 43 pk en hebben een 0-100 tijd die je niet in minuten hoeft uit te drukken.
Voor de fabricage bouwde Skoda een compleet nieuwe productiefaciliteit, bestaande uit meer dan 40 fabriekshallen en andere gebouwen. Er kwam 13 kilometer weg bij op het 32 hectare grote terrein en er werd 10 kilometer spoorrails verlegd. De fabriek beschikte ook over een eigen staalsmelterij. Uit de cijfers van Skoda blijkt dat ze de gang er redelijk in hadden, want tussen april 1964 en augustus 1969 werden ruwweg 443.000 exemplaren gebouwd. Daarvan werd meer dan de helft geëxporteerd. Van de tweedeurs MBX zijn er beduidend minder gemaakt, wat dit vandaag de dag tot een gewilde klassieker maakt onder het Skoda-volk.
Het uiterlijk van de 1,62 meter brede en 1,39 meter hoge Skoda was typerend voor sedan uit de jaren zestig. Voorop was alles dicht, maar werd de illusie van een grille gewekt met een chromen rand. De fors uitgevallen luchtopeningen zaten aan de zijkant, achter het achterste portier. Een leuk detail was toch wel de panoramische achterruit. Denk de minuscule achterlichten even weg, en je zou de achterkant zo voor de voorkant kunnen aanzien. Niet in de laatste plaats vanwege de grille onder de motorkap. Oh, en mocht je ooit moeten tanken met een 1000 MB, de tankdop zit onder het Skoda-logo op het rechter voorspatbord. Gratuluji!
Ik kan er niks aan doen maar vooral die blauwe op de foto’s.Ik vindt hem gewoon prachtig.Net als Fiat’s toen.Lekker motor achterin.Nu komt Renault er weer mee.Wie volgt?
@Alfarobert: Porsche. :-)
@stamp: en tesla trouwens ook.
Leuk stukje vol wetenswaardigheden Ricardo, alleen was ‘de’ idee voor deze wagen wel heel errrug van de Renault R8 (1962) eeeeeuuuuuh gejat. (geïnspireerd dan?)
Nu is dat niet zo heel erg, want laatstgenoemde heeft er ook heel wat op los gejat!
@desjonnies: Zowel Renault als Skoda hebben destijds met grote belangstelling naar de Simca 1000 gekeken, is het niet?
@ricardo:
Mjah, maar de GROTE roerganger was de Kever, daarop bouwde Renault de 4CV in de tweede wereldoorlog (stiekem) ontwikkeld, die weer werd opgevolgd door de Dauphine
De Simca was idd de eerste met een hoekig industrieel design.
@desjonnies: @boxster: Ware het niet dat het exact hetzelfde verhaal is als uit het persbureau. Ik heb gisteren nog de Engelse versie op ons photoshop-forum gepost als achtergrond voor onze nieuwe competitie: de Skoda 1000MB dus.
Een Leuke MB.
Hier word ik blij van, goed verhaal en mooie foto’s van een auto die mij nog niet zo bekend was. Top, ricardo!
1 Gig!! Toen al!
@c-ad: you sir, made my day!
@stamp: you’re welcome :)
Wat zijn die klassieke Skoda’s toch mooi, heb er echt bewondering voor gekregen sinds zelf in Tsjechië ben geweest, leuk artikel.
Ben er nog niet over uit of ze op foto 7 spookrijden promoten of dat ze impliceren dat vrouwen niet kunnen rijden…
Lijkt me zo lachen om hier een potje mee te karren
Mooie autootjes zijn dat! In Tsjechië zie je ze ook nog regelmatig rijden, van afgeragde bakken tot prachtig geconserveerde of gerestaureerde exemplaren. Een strepentrekker is het natuurlijk niet maar mooi en karaktervol zijn ze wel. Zeker als je je bedenkt dat ze zo’n leuk en voor zijn tijd ook gewoon goed autootje achter het ijzeren gordijn gemaakt hebben.
Tja heb ik wat keertjes achterin gezeten me opa en later me oom hadden er 1 zeer aparte auto, later heb ik de s100 overgenomen van me opa, zelfde configuratie alleen de wegligging vond ik nogal tegenvallen.