Wie ruimte zoekt, is bij de Skoda Superb aan het juiste adres. Ook de derde generatie van de Superb (3V) is wat je noemt een ruimtewonder. Interesse in zo’n Superb? Check dan zeker dit Skoda Superb aankoopadvies.
Sinds 2002
De Skoda Superb maakt al sinds 2002 deel uit van de line-up van Skoda. De eerste generatie (3U) werd gebouwd van 2002 tot 2008 en de tweede generatie Superb (3T) van 2008 tot 2015. De focus van dit occasion aankoopadvies ligt op de derde generatie Skoda Superb (3V). Die verscheen in 2015 en wordt op het moment van schrijven nog steeds geproduceerd. Er is keuze uit twee carrosserievarianten: de hatchback of de extra ruimte Superb Combi.
Ruimte, veel ruimte
Nog altijd is de Skoda Superb een van de ruimste auto’s op de markt, helemaal in zijn segment. Hij doet qua interieurruimte niet onder voor een S-Klasse. Ruimte wordt door kopers van een Superb enorm op prijs gesteld. Om die reden werd de derde generatie ook een stukje groter ten opzichte van de tweede generatie Superb. Dat was mogelijk door het schaalbare MQB-platform van de Volkswagen Groep. Ook de Volkswagen Passat staat op dit platform. Het zal je dus niet verbazen dat de Superb veel techniek met die Passat deelt.
Afmetingen Skoda Superb
De Superb (3V) is met ongeveer 4,86 meter redelijk aan de maat. Ook de breedte van 1,86 meter is fors. Ten opzichte van de tweede generatie Superb is generatie drie zelfs vijf centimeter breder. Daar profiteren natuurlijk inzittenden van. Want je krijgt nog meer beenruimte en schouderruimte, terwijl het in de tweede generatie ook al niet behelpen was wat betreft leefruimte.
Handigheidjes
Skoda denkt ook slim na over die ruimte. Skoda rust elke Superb van deze generatie bijvoorbeeld uit met paraplu’s in beide voorportieren, koeling in het dashboardkastje, een ijskrabber bij de tankklep, een uitneembare led-zaklamp in de bagageruimte, een elektronisch kinderslot op de achterportieren, twee plastic strips met klittenband op de laadvloer zodat bagage niet verschuift en – tot slot – een compacte prullenbak voorin.
Facelift Skoda Superb 3V 2019
In 2019 kwam er een facelift van de Skoda Superb (3V). Die kreeg onder meer smallere lichtunits, voluit geschreven Skoda-letters op de achterklep en een opgewaardeerd interieur met ook nieuwe infotainment. Ook verscheen vanaf dat moment een plug-in hybride waarop we dieper ingaan bij het hoofdstuk motoren.
Aandachtspunten
Wil je een gebruikte Skoda Superb kopen, dan hebben we natuurlijk een aantal tips voor je. Hoewel het met de betrouwbaarheid over het algemeen wel snor zit, hebben we toch wat zaken opgesomd die van toepassing zijn op de Superb (3V).
Carrosserie en interieur
- Roestproblemen zijn niet bekend bij de Superb 3V. Dus in dat opzicht geen zorgen. Heeft een auto schade gehad, controleer dan of deze deugdelijk is hersteld met fatsoenlijke materialen. Bij foutief herstel kan dat op de langere termijn problemen geven.
- Het interieur heeft een zakelijke, vrij tijdloze opzet, maar is wel opgebouwd uit degelijke materialen. Skoda gebruikt een mix van harde en zachte kunststoffen. Die zijn in algemene regel wel slijtvast.
- Hoogglans kunststof is vrij gevoelig voor krassen.
Onderstel
- Onderstelproblemen van deze generatie Superb worden niet echt genoemd. Wel kan het zijn dat de boel piept en kraakt bij lagere temperaturen, maar dat heeft dan meer te maken met stugge rubbers. Controleer bij aanschaf uiteraard de schokdempers en of de auto na een drempel direct weer stabiliseert. De geluidsisolatie rondom de wielkasten kan beter.
Aandrijflijn
- Controleer bij een proefrit of de DSG soepel schakelt of je geen ratelend geluid hoort. De meeste Superb-modellen van deze generatie hebben de DSG-7-automaat. Deze automaat is eigenlijk het grootste aandachtspunt van de Superb.
- Koppelingsplaten van DSG-transmissies zijn een aandachtspunt in verband met slijtage. Dit komt onder meer omdat DSG-automaten zeer snel opschakelen om in zo hoog mogelijke versnelling te rijden. Middels DSG-tuning kun je het schakelprogramma aanpassen. Controleer bij de TSI-motoren of deze netjes start, goed loopt en of je geen ratels hoort.
- Ook van de elektromotor van Superb iV zijn wat problemen gemeld. Die zit tussen de benzinemotor en automaat in. Piepende geluiden, vibraties door onbalans in de elektromotor en DSG-automaat, er zijn diverse meldingen bekend. Let hier dus goed op bij een proefrit met zo’n plug-in hybride. Bij de plug-in hybride ligt het accupakket onder de achterbank. De laadkabel is op te bergen in een vakje onder de bagagevloer.
Elektronica
Door naar de elektronica van de Skoda Superb (3V). Waar moet je op letten? Of waar moet je rekening mee houden?
- Het display van de boordcomputer kan uitvallen. Maar extremer is een defecte stuurvergrendeling. Vaak is er dan een probleem met het regelapparaat van de stuurvergrendelingsmodule. Qua onderdeel niet heel prijzig, maar om te repareren wel duur want de stuurkolom moet uitgebouwd worden.
- Storingen in de rijhulpsystemen komen ook voor. Dit heeft dan vooral te maken met problemen van een bepaalde sensor. Denk hierbij aan de sensor van de adaptieve cruise control (ACC).
Motoren
Ook de Skoda Superb (3V) staat op het MQB-platform van de Volkswagen Groep. Om die reden komen de motoren dus overeen met die van een Volkswagen Passat. Het aanbod bestaat uit de volgende motoren.
Benzine
1.4 TSI 125 pk
1.4 TSI ACT 150 pk
1.5 TSI ACT 150 pk
1.8 TSI 180 pk
2.0 TSI 4×4 280 pk
1.4 TSI PHEV 217 pk
Diesel
1.6 TDI 120 pk
2.0 TDI 150 pk
2.0 TDI 190 pk
Motoren met ACT in de benaming beschikken over actieve cilinderuitschakeling. Het systeem schakelt dan bij deellast twee cilinders uit. De plug-in hybride Superb iV combineert een 1.4 TSI viercilinder benzinemotor met een elektromotor en kan op een volle acculading ongeveer 55 kilometer volledig elektrisch rijden volgens de WLTP-testnorm.
De Superb is geleverd met handgeschakelde zesbakken of met verschillende DSG-automaten. Bij de automaten praten we over de DSG-6 en DSG-7. De DSG-6 is alleen van toepassing op de 2.0 TDI, 2.0 TSI en op de 1.4 TSI PHEV.
De Skoda Superb generatie III biedt onder de streep ongelofelijk veel value for money. Niet voor niets is deze auto om die reden heel populair als occasion. Maar ook nieuw verkocht het model goed. In 2016 werd de Superb bijvoorbeeld door dik 3.000 Nederlanders nieuw gekocht. Dat zegt al genoeg over de populariteit.
Aanbod Skoda Superb (3V) op Marktplaats
Het aanbod van de Skoda Superb op Marktplaats.nl is wat je noemt ‘superb’. Op het moment van schrijven staan er een slordige 135 exemplaren te koop. Realiseer je wel dat ongeveer de helft van deze auto’s een dieselmotor heeft. Logisch ook, want de Superb was en is nog steeds als leaseauto heel erg in trek.
Prijzen voor de Skoda Superb (3V) lopen uiteen van ongeveer €7.000 tot dik 49.000 euro voor een nagenoeg nieuw exemplaar uit 2021 met zeer weinig kilometers. Superb-modellen met een dieselmotor zijn door de regel een stuk goedkoper ten opzichte van benzineversies. Voor het totale aanbod van de Skoda Superb kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
rogerzz zegt
Zet er dan ook even de inhoud van de kofferbakruimte bij, want dat is echt lomp groot. Met een snelle Google kom ik uit op 660 liter, een Volvo V90 (gevoelsmatig langer en groter?) heeft 560 liter volgens wederom Google, om een soort van referentie te geven. Ik heb een aantal mensen in mijn omgeving met zo’n Skoda hebben en na wat tassen uitpakken kwam er nog ineens een Trip Trapp stoel tevoorschijn (if you know you know) – dat blijft toch een beetje grappig dat het past.
Eigenlijk zijn het geniale ondergewaardeerde auto’s. Tikje saai, ja, maar het zit echt niet slecht in elkaar geschroefd. Het is niet zo dat een ‘premium’ BMW/Audi/Merc 20 jaar voor loopt qua ergonomie/afwerking/tech. Als ik 3 kinderen zou hebben (heb ik niet) dan zou ik zo’n ding met een 2.0tdi zonder enige schaamte op de stoep zetten met een chipje er in. Bergweggetjes hoeken zal dan alleen niet heel hoog meer op de agenda staan..
Johanneke zegt
Het stomme aan het aantal liter bagageruimte is dat ze tot het raam meten. Dan hebben een sedan, station, en hatchback (ohnee dat heet coupé tegenwoordig) vrijwel dezelfde specificatie, maar dat is dus onzin. Ik heb een Galant sedan en een Galant station, gisteren de kinderwagen en een trip trapp, plus nog wat speelgoed e.d. meegenomen naar vrienden voor een barbecue ter ere van willempie van oranje. Ookal is de specificatie van het aantal liters bagageruimte van de auto’s vrijwel gelijk, je kan wel raden welke auto ik gepakt heb.
Ot92 zegt
@rogerzz Ik heb een Passat van dezelfde generatie als deze Superb. Onder de kap de 2.0 TDI 150pk gekieteld naar 200pk en 450nm. Dat rijd heerlijk en je haalt met een vlotte rijstijl gewoon 1 op 18. Als je rustiger gaat rijden haal je met gemak 1 op 20.
mrcabdrivert zegt
Voor ons taxibedrijf een eindeloos fijne auto. In 2016 een (toen) nieuwe Superb stationwagon 4×4 2.0 TDI 190PK full options geïmporteerd uit Duitsland. Die auto kostte ons nog geen € 32.000 op blauwe platen (excl. btw/bpm, want taxi). Voor dat geld kon en kan je geen betere én vooral ruimere auto kopen.
Auto zou ondertussen al vervangen moeten zijn maar heeft de laatste 2 jaar door een bepaald virus veel stilgestaan. De teller staat op bijna 4 ton bij regulier onderhoud + preventief spoelen van de DSG. Nog steeds een super nette verschijning; zwart met chrome accenten, 19″ LMV en een panoramadak. We rijden er nog minstens een jaar mee door.
(We hebben ook een Kodiaq in de zelfde ‘spec’ uit 2017, ook een geweldig fijne, ruime en betrouwbare auto voor toendertijd weinig geld).
hippopotamus zegt
Dit is de auto waar ik m’n maat belachelijk mee maak, maar stiekem wel eens jaloers ben. Mogelijk staat ‘ie ooit op de stoep.
alloallo zegt
2x heb ik deze gehad! In sedan uitvoering met 190pk diesel en manual. Het grote voordeel van de Superb sedan is de 5e deur. Een stationwagon heb je niet eens nodig.
De enige must is een adaptief onderstel. Het standaard onderstel is te week en slaat door op verkeersdrempels.
De enige reden om een Tesla te kiezen, was de lage bijtelling.
powerblue zegt
200.000km in een lease Superb Combi gereden. Auto is erg goed in rechtdoor rijden. Comfortabel en stil. De dieselmotor lustte om de tankbeurt een litertje olie. (Elke 2100km) In 200.000km één setje remblokken vervangen. Roetfilter is 2 keer vervangen en de EGR 1 keer. Een benzinevariant is denk ik de beste keus.
Johanneke zegt
Mwoa, die kennen ook hun kwaaltjes. Top auto, maar heeft een groot nadeel. VAG techniek.
Variomatic zegt
@Johanneke: overdrijf niet zo
Ot92 zegt
@powerblue Met mijn 2.0 TDI 150pk motor nog nooit olie hoeven bijvullen… Volgens mij verbruikt ie nog geen 200ml per 15.000km.
banaan7 zegt
Let wel, bij de ACC geeft ie ook vaak een foutmelding als er eigenlijk niets aan de hand is. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als je de top van een heuveltje bereikt of juist de bodem. De sensor ziet dan niks en geeft een foutmelding.
unimog406 zegt
Ik zou best een beetje luxe aangeklede, met zo min mogeleijk electronische gadgets yitgeruste 1.4tsi 125pk met handbak willen, die heeft alleen een turbo en niet ook nog een comoressor. Vervolgens laten chippen naar 150pk en de boel intern netjes schoon houden + ‘Japanse’ onderhoudsinyervallen (15k km) aanhouden. Voor mij de ideale familiebak, die ik serieus overweeg in eind 2022 als de leasebak eruit gaat ( voor mij geen nieuwe leasert qant ik rij bijna niet zakelijk, ik laat liever het mobikiteitsbudget van €950 uitbetalen). Al een paar mooie met lage km gezien voor net boven de €20k
Ot92 zegt
@unimog406 De twincharger bestaat niet meer. De 125pk en 150pk zijn gelijk aan elkaar, behalve dat de 125pk een iets kleinere turbo heeft. Je kan gerust voor de 150pk gaan.
unimog406 zegt
Tnx! Dacht dat dit verschil er nog altijd was. Zijn de zuigerschraapveren bij alle blokken een probleem, of ook niet meer? Begrijp dat daarim korte onderhoudsintervallen belangrijk zijn, en af en toe een motorflush.
dree16v zegt
2.0 tsi in sportline of laurin & klement uitvoering lijkt mij wel wat. In Duitsland worden ze wel aangeboden. Nog even wachten tot de prijzen weer wat zijn gedaald.
potenzaracing zegt
Ik heb sinds een half jaar een witte Superb iV van 2020 met dikke zwarte velgen en het rijdt echt fantastisch! Groot, solide, betrouwbaar, comfortabel, super zuinig en net als zijn broer de Passat GTE ook nog eens redelijk rapido. Helaas kan ik alleen beamen dat die hulpsystemen al wel eens gefaald hebben (frontassist icm ACC) wat resulteerde in een geheel nieuw stuur (garantie). Absoluut value for money en deze laatste versie in mijn spec vind ik ook nog eens dik om te zien. Aanrader
racerx zegt
Geen lelijke auto, enorm praktisch en gewoon lekker neutraal qua uitstraling. Ik heb nog even naar een station gekeken maar kon de verleiding van een F11 5-serie toch niet weerstaan.
karhengst zegt
Als budget geen probleem is, heb je daar ook gewoon een werkelijke upgrade aan. Het mooie aan de Superb is dat het E-segment ruimte biedt voor D-segment prijzen.
Ik vraag me vooral af hoe men nog Passats weet te slijten zolang de Superb eigenlijk op geen enkel vlak er voor onder doet.