De Skoda Superb is een stuk goedkoper dan voorheen. En het was al niet de duurste in zijn klasse.
Je zou het niet zeggen, maar de derde generatie Skoda Superb begint alweer een beetje een oudgediende te worden. De enorme hatchback of stationwagon loopt alweer mee sinds 2015 en werd in 2019 gefacelift. Dat is te vroeg voor een compleet nieuw model, maar om het model een beetje interessant te houden, mag er actie ondernomen worden.
Skoda Superb goedkoper
Dat gebeurt gelukkig dan ook en op een vrij rigoreuze wijze. De Skoda Superb is namelijk flink goedkoper geworden. Laten we maar meteen beginnen met de vanafprijs. De Superb kost nu 32.995 euro. Dat was nog niet zo lang geleden 38.390 euro. Kijk, dat zijn de leukere kortingen.
Met de nieuwe prijs is de Skoda Superb zelfs goedkoper dan een kale instap Audi A3! Die kost als 30 TFSI Pro Line namelijk 34.650 euro. Nu gebiedt de eerlijk te zeggen dat de prijzen eigenlijk weer op het niveau zijn van 2015. Dankzij belastingen, een betere motor en een rijkere uitrusting was de grote Skoda een stiekem een kleine 5 mille duurder geworden. En nu is die Superb weer 5 mille goedkoper.
Motor goedkope Skoda Superb
Moet je nu dan ook op een houtje bijten? Nou, nee. Niet echt eigenlijk. Voor dat krijg je namelijk een Superb 1.5 TSI Business. Die heeft 150 pk en 250 Nm tot zijn beschikking. Daarmee kun je in 9 voorband-verschroeiende seconden naar de 100 km/u sprinten en topsnelheid bereiken van een nauwelijks te bevatten 220 km/u. Zonder gekheid, dat zijn prima waarden voor een instap-uitvoering.
Hetzelfde geldt voor de standaarduitrusting van de grote Skoda. Voor de prijs is het echt prima voor elkaar: LED-koplampen, navigatie, dual-zone climate control, parkeerhulp achter, bluetooth voorbereiding met draadloos laden en voice control krijg je standaard mee. De standaardkleur is zelfs een kleurtje: Energy Blue (afbeelding onder).
Duurder
Uiteraard zijn er zat opties om de Superb weer iets duurder te maken. Zo kun je kiezen voor een Business Edition Plus uitvoering voor 2 mille. Dan krijg je parkeersensoren voor, achteruitrijcamera, stoelverwarming, grootlichtassistent en elektrische bedienbare voorstoel. Juist, enkelvoud, alleen de bestuurder krijgt die luxe. Deze Business Plus-uitvoering is standaard op de 2.0 TDI en de PHEV iV-uitvoering.
De plug-in hybride is er vanaf 39.995 euro. Je kunt alle uitvoeringen ook krijgen als Combi, deze zijn 1.500 euro duurder. Een automaat kost 2.000 euro extra op de 1.5 TSI. Mocht je een Business Edition Plus hebben, dan kun je voor 2.000 euro de upgrade maken naar een Sportline Business. Deze heeft grotere wielen, hoogglans zwarte details, sportonderstel en sportstoelen.
Prijzen concurrentie goedkope Skoda Superb
Uiteraard lopen we even een rondje langs de concurrentie. Daar kunnen we zien dat de prijsverlaging van de Skoda Superb best wel rigoureus is. Echter, bij Renault kunnen ze er ook wat van. Daarnaast kunnen we zien dat het non-premium D-segment behoorlijk aan het uitsterven is
- Renault Talisman TCe140 Zen – 32.690 euro
- Skoda Superb 1.5 TSI Business – 32.995 euro
- Ford Mondeo Hybride Titanium – 35.400 euro
- Peugeot 508 Active Pack PureTech 130 – 37.900 euro
- Mazda 6 SkyActiv-G 2.5 – 38.990 euro
- Volkswagen Passat 1.5 TSI DSG Business – 39.575 euro
Check hier de rijtest met de nieuwste Skoda Superb iV PHEV:
De Skoda Superb is per direct leverbaar.
lucas23 zegt
Renault Laguna?:)
s2000vtec zegt
Wat lul je nou ?
mrmark1337 zegt
Renault Laguna, nice!
ericd zegt
Mooi met die Audi A6 RS achtige velgen…. Zal Audi niet zo leuk vinden…??
Dutchdriftking zegt
Nog altijd de ideale lease auto.
mashell zegt
Nee joh, het straalt net wat minder uit dan een Passat en de wagen is zo ruim dat je aan iedereen duidelijk maakt dat je vrouw van het type is dat het verschil niet weet tussen vakantie en emigratie en jij daar geen controle op krijgt. Hmm… Mijn chef heeft een SuperB…
s2000vtec zegt
Een Passat straalt helemaal niks uit. Dat zit tussen je oren joh !
sntial zegt
Hahah 👌🏼 eerste generatie Suberb combi V6 met 4 kleine pijpjes was wel sweet. Zelf de 2.0 vind ik nog steeds een van de mooiste breaks. Lekker lage agressieve koplampen zonder bogen en krulletjes, en een simpel kontje die gewoon klopt. Interieur was ook klasse. Ik ben fan. Generaties/facelifts daarna trekken op niks.
Loek zegt
Het ontwerp begint te verouderen en dat is jammer. Ik kwam laatst een lekker dik aangeklede Combi in de Laurin&Klement uitvoering tegen in een turquoise kleur en die zag er fantastisch uit. Dan heb je het wel over geld waarvoor je beter een Audi kunt kopen, maar er zit iets in dat ontwerp wat er niet uitkomt op de foto’s in dit artikel.
s2000vtec zegt
Nooit een Audi kopen. Een matige auto voor te veel geld. Heb je bijvoorbeeld de A3 (en de Golf) de eland test zien doen ? Bar slecht. Geldt trouwens voor veel (dure) Duitse auto’s.
bernoulli zegt
Winstpakker. Rationeel gezien heb je niet meer nodig. En gewoon nog een dash met fatsoenlijke knoppen.
henkp1 zegt
Deze Skoda, de Renault Talisman en de Ford Mondeo zijn echte ‘prijspakkers’. Nee meer dan dat: het zijn hele goede, complete auto’s voor erg aantrekkelijke prijzen. Hier kan momenteel niks tegenop. Iets aangeklede Golf of een dikke Superb? Mooie Mégane of vette Talisman? Fikse Focus of fraaie Mondeo? De keus is aan u. En dan zullen we het maar helemaal niet hebben of de wannabe premium karren, zoals A1/A3, 1-serie en A/B- klasse, want die worden stuk voor stuk overklast door dit drietal.
ty5500 zegt
En rijdt het wat leuk, zo’n standaard 1.5 tsi?
mashell zegt
Kan er zomaar zoveel van de prijs af of is het een uitloopmodel?
nooffence zegt
Liever een station/combi van deze dan de zoveelste crossover. Toch wat orgineler en veeeeeel ruimte
kminne zegt
Klinkt goedkoper dan het is. Als je na een paar jaar gaat inruilen zakt je broek op je enkels en blijkt het alsnog een hele dure auto te zijn geweest. De afschrijving op D-segment sedans en stations is astronomisch, die dingen zijn gebruikt werkelijk geen drol meer waard.
mashell zegt
Klopt, daarom zijn ze inmiddels ook zo duur in de lease.
macchina zegt
@kminne: eens. En dat speelt al langer, komt mede doordat het simpelweg ook geen “tweede” auto is als occasion. En kleine picantos wel. Bovendien zijn de “eerste” auto zoekers allemaal weggelopen uit deze groep auto’s. Die zijn veelal op zoek naar een semi compacte suv. T is zonde dat hij niet gewild is als gebruikte auto, want die Superb is een fijne km vreter.
azuli zegt
Weer die 1.5 tsi? In de Polo is die al net aan. In de Superb verwacht je toch een 2.0 of zo iets? Maar goed de prijzen zeggen meer iets over Audi dan Skoda.
bakboord1 zegt
Net aan??
150pk in deze wagen rijdt prima hoor.
De 1.6 diesel was underpowered maar dit rijdt gewoon meer dan voldoende.
jwstoop zegt
‘Net aan’? Dan ben jij vast geen gemiddelde Superb rijder, daarvoor is het meer dan voldoende in normaal gebruik. Zelfs in mijn Kodiaq is het een prima blok. Ja, mijn vorige auto met 280pk was ‘leuker’ en een stuk sneller, maar laten we eerlijk zijn: wanneer gebruik je dat vermogen in NL behalve voor de fun?
jarnobakker zegt
@azuli: net aan ?? Zeker net je rijbewijs… Mijn vorige auto had 115 pk( atmosferisch) op 1450 kilo. Dat is pas net aan. 150 pk is voor nederland meer als zat.
Erik zegt
Dus deze SuperB’s uit 2019 raak je aan de straatstenen niet meer kwijt? Allemaal duurder dan de basis uitvoering.
https://www.gaspedaal.nl/skoda/superb/benzine?bmax=2019&bmin=2019&pmax=35000&pmin=30000&srt=df-a
saxoke zegt
Eigenlijk is de A3 dus gewoon een veel te dure kar. Ja het is mooier afgewerkt, maar niet zoveel mooier om er zoveel meer voor te betalen. Rust die basis A3 dan nog eens uit zoals de basis superb. Dan vergaat t lachen je helemaal. Een 280pk L&K station versie lijkt mij een ideale auto
erro zegt
Schitterend,
wat is het probleem als je wat inlevert op de restwaarde?
Paar jaar niet hoeven nadenken hoe je met gezin, vrienden, fietsen en bagage op pad kon?
Tuincentra & bouwmarkten leeghalen zonder nadenken
Of liever premium proppen met gehuurde skibox op dak?
Voor dat geld heb je ook niet echt volle A3