Volgens de Škoda-site is de kleine hatchback tijdelijk uitverkocht, maar media melden dat ie gewoon uit productie is.
De Citigo is een van de snoezigste Škoda’s ooit, maar jij kan hem niet meer kopen. Althans, dat is wat zowel Autocar als CAR Magazine schrijven. Beide sites citeren (exact dezelfde quote) van marketingbaas Alain Favey. “Voor wat Europa betreft zijn we uitverkocht en we hebben niet de intentie om een auto met dezelfde grootte in de toekomst te hebben.”
Het gaat volgens beide bladen om zowel de Citigo met verbrandingsmotor, als de elektrische Citigo-e iV. Vooral het vertrek van die laatste auto is een beetje vreemd. Autofabrikanten moeten immers vanaf dit jaar boetes gaan betalen als ze bepaalde CO2-waarden niet halen. Het cancelen van een kleine, elektrische hatchback klinkt dan als wat je precies niet moet doen.
Uitverkochte Škoda
Volgens de Nederlandse Škoda-site is de auto op dit moment ’tijdelijk uitverkocht’. Het Verenigd Koninkrijk kreeg 400 slots voor de Citigo-e, die waren vrij snel uitverkocht. Vermoedelijk kreeg Nederland ook een bepaalde hoeveelheid slots die eveneens op zijn. Eind dit jaar worden de laatste Škoda Citigo-e’s geleverd, dan is het uit met de pret.
In het artikel geeft hij overigens wel een hint voor waarom ze na minder dan een jaar al stoppen met de elektrische Citigo. Ze gaan namelijk geen nieuwe, kleine EV’s maken, ‘omdat de dure technologie dergelijke auto’s onbereikbaar zou maken voor klanten’. De Škoda Citigo-e kostte ten tijde van onze rijtest 23.570 euro. Dat is niet per se onbereikbaar duur. Vermoedelijk kon VAG simpelweg niet genoeg geld verdienen aan de kleine hatchback, al is dat uiteraard op dit moment gissen.
Overigens houdt Favey wel de deur open voor de toekomst. Mocht VAG namelijk een MEB-platform ontwikkelen waarmee wél kleinere, elektrische auto’s mogelijk worden, dan zou Škoda er best een Škoda-versie van willen maken. “Maar ik weet op dit moment niks van dergelijke plannen.” Fans van kleine elektrische Škoda’s moeten dus nog even geduld hebben.
sanderp zegt
Erg fijne auto als tweede auto! Goedkoop om te rijden en was aardig betaalbaar door de subsidie. Rijdt lekker voor in de stad en range is meer dan zat. De e-up is ongeveer 2k duurder voor een vergelijkbare uitvoering en vind de Mii minder goed ogen, dus jammer dat hij nu al verdwijnt.
HZW zegt
Dat de EV drieling ook al verdwijnt, beteken naar mijn inziens dat VAG al heel volop bezig is met de ontwikkeling van de nieuwe iD-1 EV.
MarcoM zegt
Dan maar een Uppie
mashell zegt
Misschien is de vraag naar de VW eUp! inmiddels wel zo hoog dat ze liever die versie met een fractie meer marge verkopen dan de Skoda versie?
fastforward zegt
Dat is jammer. De marge op het model zal wel te laag zijn per exemplaar. Aan de kwaliteit ligt het niet.
HZW zegt
Was al langer bekend dat VAG ging stoppen met de “drieling” en dat er geen opvolgers gaan komen.
Dit is niet anders dan bij meerdere auto fabrikanten, PSA stopt met de “tweeling” 108-C1, waar ook geen opvolgers voor gaan komen.
Bij FCA gaat men ook het A-segment verlaten, Panda, 500 (5-deur), en Ypsilon worden kleine B-segment auto’s op basis van de Peugeot 208.
De ontwikkelingskosten voor een A-segment zijn net zo hoog of hoger dan voor een B-segment auto, maar met veel minder winst marge.
Dus een ruimere/grotere auto ontwikkelen voor de kosten van een kleinere auto, heeft veel meer waarde voor fabrikanten.
Specht zegt
Bij mijn weten is de productie van de electrische variant niet stopgezet, en worden er juist nog wel orders aangenomen.
flyerbunch zegt
Dat meerdere fabrikanten geen plannen hebben om opvolgers van hun stadsautootjes te brengen stond idd al langer vast dan vandaag. De verkoopcijfers zijn te laag om dit segment te blijven ondersteunen. Dit is dus al oud nieuws en begrijp alleen niet dat men hier uit de lucht lijkt te vallen. Raar.. ?
Peter zegt
De verkoop cijfers zijn niet te laag. De marge is te laag.
kobus1967 zegt
Ik denk dat Skoda alle zeilen bij moet zetten om genoeg exemplaren van de Enyaq te kunnen bouwen, dat word hun verkoopklapper.
harrie zegt
Of een logistiek batterijen probleem.
phaeton zegt
24000 niet per se onbereikbaar duur. Nee, dat klopt. Maar wel voor een f7cking auto van het formaat postzegel.
HZW zegt
Het hele FCA-PSA B-segment bestaat straks uit diverse auto’s met ICE, ICE Mild Hybrid, ICE Plug-in Hybrid en Volledig Elektrisch., waarbij FCA zijn eigen GSE-Firefly ICE’s gaat gebruiken.
willeme zegt
@hzw: en wij maar denken dat VAG eenheidsworst is …