Je raadt nooit welke naam deze auto heeft.
Traditiegetrouw pakken de merken van de Volkswagen Groep groots uit op de vooravond van de IAA’s. Uiteraard mag Skoda niet ontbreken. Het grootste nieuws voor Skoda op de beurs is natuurlijk hun nieuwe compacte crossover, de Karoq. Maar die auto is al officieel aan ons voorgesteld. Dat is nog niet het geval met deze concept car.
Allereerst de naam. We begrijpen dat het bijzonder lastig is om een goede naam te bedenken. Maar ‘Vision E’ (zo heet het Tsjechische Toekomstwonder) is wel heel erg inspiratieloos. Dat kunnen we niet zeggen van het design. Uiteraard is het een concept car, maar wel een behoorlijk realistische. Het is een crossover/SUV achtige met (uiteraard) een elektrieke aandrijving. Ondanks dat Skoda’s verrassend genoeg nog niet met een elektromotor leverbaar zijn, ziet Skoda het wel als een belangrijke pijler voor de toekomst. De Superb Plugin-Hybrid komt in 2019 op de markt en de eerste volledig elektrische auto moet rond 2020 verschijnen. Naar eigen zeggen is deze Vision-E een voorbode daarvan.
De Skoda Vision E heeft een elektromotor die goed is voor 300 pk. Daarmee haalt de auto een begrensde topsnelheid van 180 km/u. Als je de accu’s tot de nok toe vult, kun je er 500 km ver mee rijden (volgens de NEDC). Klinkt niet verkeerd. Het klinkt overigens ook niet helemaal nieuw, want het lijken dezelfde specs te zijn als die van de Volkswagen ID Crozz II. Dat een Skoda Citigo gewoon een Volkswagen Up! is (of andersom), dat is te begrijpen. Maar dat zelfs de concept Cars grotendeels gelijk zijn, is vrij uniek.
Jochempie zegt
Nou, VAG valt vooralsnog tegen…
technofreak zegt
Hoe laat komen de Seat e-moción, de Porsche Mission-E II, de Bentley e-Bentaiga, de Lamborghini E-rus en de Bugatti Ch-e-ron concepts?
janmetdelangeachternaam zegt
Ojaaa, net als die VW concept van net
redbee5 zegt
De achtergrond van de foto is spannender dan het ontwerp. Als je dit op 17 inch zet blijft er weinig over. Ik zag laatst een kodiac wat ik nog wel een prima auto vond op de pers foto’s. Nou was niks aan dus. Vreselijk saai.
shadowbroker zegt
Dat interieur….doe normaal zeg
potjak zegt
Goed naar Tesla gekeken… vorm Tesla een beetje verskodaat.
pomoek zegt
Het is allemaal wat ongeïnspireerd wat er aan nieuws wordt gebracht. Concepten van elektrische cross overs. We gaan ‘in de toekomst’ volledig voor groen lijken de fabrikanten te zeggen. Maar voor nu blijven we gewoon op aardolie rijden. Als dit nu het nieuws uit 2012 zou zijn dan hadden we die dingen allang rijden.
haroldt zegt
Beetje lijnen van spyjer oarijs Peking. Zeker deVW variant..
dare2think zegt
Alle elektrische concepten laten zien: elektro komt eraan, het is niet de vraag of, maar hoe en wanneer. En dat gaat voor zeer interessante bewegingen op de aardoliemarkt zorgen. En aan je auto hobbyen wordt ook ingewikkelder, denk ik zo. Mijn belangrijkste zorg is het gewicht van auto’s. Voor een fatsoenlijk bereik is een batterij van 500 kg al wel nodig, hoewel de energiedichtheid wel met sprongen omhoog gaat. Mijns insziens is een elektrische auto pas geschikt voor de massa als bijvoorbeeld een elektrische Polo het bereik heeft van een Tesla nu en hetzelfde gewicht. Het motorgeluid mis je in leaseland driecilindertorland Nederland al heel snel niet meer. Ik denk dat op een zeker moment wel de overheid gaat ‘ingrijpen’ als er steeds minder benzine verkocht wordt omdat de inkomsten door accijnzen dan terug gaan lopen. De Teslarijders van nu profiteren nog even: die hebben geen drol aan kilometerkosten, zelfs niet vergeleken met een diesel. De afschrijving van een Tesla valt ook nog mee. Auto’s met dergelijke nieuwe techniek worden natuurlijk vooral verkocht aan de leasemarkt en het duurt dus 2-5 jaar vanaf de productie tot betaalbare EV’s op de occasionmarkt verschijnen. Dat betekent dat u, autobloglezer, rond 2025 rondkijkt naar of rondrijdt in een EV.