Als een RS net te veel van het goede is, maar je wel sportief wil rijden. De Skoda Octavia Sportline vervult dan al je semi-sportieve wensen.
Het is de leukste uitvoering van de Skoda Superb, de Sportline. Het is niet een raceauto voor de straat, maar een net even wat sportievere variant. Dikke sportkuipen, fijne bekleding, mooie wielen en een sportievere ophanging. Niet overdreven, maar precies goed. Zeker als je er ook elke dag mee moet rijden.
Skoda Octavia Sportline
Er is ook een Sportline-variant van de Karoq, Kodiaq en Enyaq iV. Maar gek genoeg kon je de Octavia nog niet in deze uitvoering krijgen. Die tijden zijn voorbij, want de Skoda Octavia Sportline is hier. Het is de ideale versie voor als je de gewone Octavia iets te lief vindt, maar een RS-variant weer zwaar over de top.
Hoogglans zwart
Je krijgt uiteraard veel hoogglans zwarte details. De raamstijlen, badges, grille en spiegels zijn allemaal in hoogglans zwart uitgevoerd. Zeker op een felrood of blauw exemplaar staat dat erg goed. Standaard staat de Skoda Octavia Sportline op 17 inch lichtmetalen wielen. Maar het is mogelijk om 18 inch of zelfs 19 inch pattas te bestellen.
Als kers in de appelmoes zijn er de verplichte Sportline-badges die aan de omstanders moeten duidelijk maken dat jij een heel bijzondere auto hebt. Ook in het interieur zie je een Sportline-logo en wel op het lederen sportstuurwiel. Ook krijg je op deze versie hoogglans zwarte piano-hout in plaats van plastic aluminium.
Motor Skoda Octavia Sportline
Dan de motor. Normaal gesproken zijn dit soort paketjes te vinden op alle motorvarianten. Dat is bij de Skoda Octavia Sportline deels het geval. Naast de bekende aggregaten is er namelijk ook een nieuwe motor voor Skoda’s C-segment liftback en stationwagon. Dat is namelijk de 2.0 TSI viercilinder motor.
Deze levert 190 pk aan vermogen (bij 5.100 toeren) en 320 Nm aan koppel (bij 1.500 toeren). Deze krachten worden altijd via een zeventraps DSG automaat met dubbele koppeling verdeeld over alle vier de wielen middels een haldex-koppeling. De prestaties van de Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI werden nog niet bekend gemaakt, maar reken op een 0-100 km/u-sprint van zo’n 7,5 seconden en een topsnelheid van om en nabij de 230 km/u. De Combi zal ietsje trager zijn.
Nederland
Of de Skoda Octavia Sportline ook naar Nederland komt, is nog niet bekend. Gezien onze voorliefde om dikke sportpaketten te bestellen op auto’s met een eenvoudige motor, lijkt het ons niet onwaarschijnlijk.
UPDATE: Skoda Nederland heet bevestigd dat de Sportline naar Nederland komt! In Nederland zal de motor leverbaar zijn met een iV-hybride aandrijving. Een 1.4 TSI viercilinder met elektromotor verzorgen dan de voorwaartse kracht. Hoogstwaarschijnlijk is dat de aandrijflijn met een systeemvermogen van 204 pk.
Meer lezen? Check dan deze Special over de eerste Skoda Octavia vRS (1U)!
hetkannietsnelgenoeg zegt
Het is al heel wat dat de motor bij dit sportieve pakketje niet vergeten is…
karhengst zegt
Waar komt eigenlijk het idee vandaan dat zwart synoniem is voor sportief? Een verwijzing naar de bagger uit de rally?
Verder vast een fijne wagen voor dagelijks gebruik, rationeel gezien kan je er amper omheen. Al zal dat motorblok weinig sportief werken, maximaal vermogen bij de 5100 RPM zijn haast dieselwaarden en echt aangenaam klinken die blokken naar mijn ervaring ook niet. Tenzij ze dat voor de Sportline wat getuned hebben. Dat zou dan wel weer leuk zijn.
willeme zegt
@karhengst: Het is een beetje trend gevoelig. Wit was jarenlang een kleur die je niet moest willen, en sinds 2005 is het ineens goed. Zonder memo of zo, ineens was het er (in Noord Europa althans).
Zwart associeert men op een of andere reden met sportief. Net als met die hoogglans Shadowline lijsten van BMW. @jaapiyo en alle andere fans vinden het erg premium en sportief uitzien. Zelf vind ik een auto met zwarte lijsten en details lijken op een huurauto c.q. schrale instapper. Gezien het feit dat iedereen achteraf alles zwart spuit, zit ik er sowieso naast :-D
mashell zegt
Haha. Misschien is het tijd waarin je opgegroeid bent? Voor mij ziet deze Skoda er met zijn zwarte accenten ook in de eerste plaats goedkoop uit. Waarschijnlijk omdat ik geconditioneerd ben in de tijd dat luxe met bumpers en spiegels in kleur en chromen randjes langs de venster geassocieerd werd. De generatie die nu geconditioneerd wordt vindt zwarte accenten sportief.
karhengst zegt
Dan zitten we er samen naast. Ik ben wat dat betreft zeker wel van de dikke motoren, maar dan vooral uit een perspectief van luxe. Niks mis met 190 PK in een verder comfortabel afgestelde auto met zilvergrijze velgen en een chromen sierlijstje. Het is nu niet alsof 190PK tegenwoordig nog GTI-waarden zijn. Het is eerder het nieuwe 150/160 pk segment.
Ik heb voor de grap even de Duitse en Nederlandse configurators naast elkaar gelegd. In Nederland zit je dus al heel snel aan een “sportieve” look vast voor de op dit moment enige snelle motorisering, de PHEV. In Duitsland is de 2.0 TSI ook gewoon als Style te krijgen. Moet zeggen, dan is het oprecht een fraaie wagen.
bsxc2 zegt
Ongeveer dezelfde specs als de eerste vRS.
lekkaah zegt
Wat is dat toch met die scherpe hoeken/lijnen overal en die nep chromen uitlaatjes op alle VAG produkten. MB doet het ook al. Gebrek aan inspiratie zo lijkt.
mashell zegt
Scherpe hoeken zijn er omdat het kan, men kan eindelijk dat blik zo kan persen. Ontwerpers worden minder beperkt, kunnen zich onderscheiden, iedereen wil dat, resultaat: iedereen heeft scherpe randjes. De nep chromen uitlaatjes zijn er omdat er mensen zijn die uitlaten sportief vinden. Dus omdat er uitlaatstaarders zijn, zijn er chromen sier uitlaatmondjes.
Honda NSX zegt
Als ik me zo uit, en dat doe ik ook wel eens richting meningen over m.n. Duitse auto’s, wordt ik gelijk als Spam-account aangemerkt. Dat is erg jammer. Ik ben erg pro-Japans. Ik heb zelf voor het VW-concern gewerkt en weet dat men ook mensen van o.a. Toyota binnen halen (al jaren) om kennis op te doen van het Lean Production Systeem van Toyota. De Japanners hebben de intelligentie en cultuur om betere auto’s te bouwen dan Europeanen. En dat blijkt ook wel.
Alleen Autoblog gooit je er dan af. Zou eigenlijk strafbaar moeten zijn. Ik vind autoblog trouwens daadwerkelijk minder goed dan vele jaren geleden, Het lijkt wel of de hoogtijdagen voorbij zijn. En dan wordt er afgereageerd op mensen met een ‘afwijkende’ mening. Speelt hier soms geld uit de Europese automobielindustrie een rol…..
willeme zegt
@hondansx:
Het is maar wat je wil geloven uiteraard ;-). Bij ons wordt er niets als ‘spam account’ aangemerkt. Alleen als er scheldwoorden gebruikt, pakt het filter het op. Verder niet. Kijk zelf maar, jouw absoluut niet relevante comment op deze Skoda Octavia staat er gewoon tussen. Dus een beetje broodje aap ;-). Dat het strafbaar moet zijn is een beetje raar: het is niet jouw site. Als je in een kroeg bent, zijn er ook huisregels. Dat je Autoblog niet goed vind, mag uiteraard. Dat staat helemaal vrij.
Insinueren dat we betaald worden door de ‘Europese autoindustrie’ is helaas kolder. Was het maar zo’n feest :-D. Aan de andere kant: dit soort kolder zal altijd blijven. We worden ook beticht van het feit dat we betaald worden door Toyota omdat we de GR Yaris gaaf vinden, haha!
v10m5 zegt
Wat een slecht geschreven artikel.
Inderdaad niets mis met 190pk icm een SportLine pakket. Hoeveel BMW’s met 3-en 4-cilinders rijden er wel niet rond met een M-pakket.
Misschien zien een beter artikel, wanneer de auto en het pakket ook in NL komt.
willeme zegt
@v10m5: waar staat dat er wat mis is met 190 pk?
Betreft Nederlandse info, die is pas NET bekend gemaakt, staat er inmiddels bij.
Dutchdriftking zegt
Kijk, dit is nog eens een fijne uitvoering. Gewoon een fatsoenlijke motor welke goed bij de auto past. Klopt het overigens dat dit gewoon het geknepen GTI blok (245pk) is? Als dat het geval is kom je met een klein chipje in de buurt bij 300pk. Toch wel humor in een Skoda.
Ot92 zegt
@dutchdriftking Nee helaas. Dit is een andere motor. De 190pk TSI gaat naar circa 260pk, wat opzich ook voldoende vermogen is.
baserace zegt
In NL komt dus de 1.4 PHEV :-( jammer… ik had hem al bijna op mijn shortlist gezet…