Terwijl de derde generatie van de Skoda Octavia nog maar net onthuld is, rommelt het rond de variant met de meeste pretenties. Kijken we hier wederom naar de RS-versie die nog voor zijn debuut het WWW bewandelt?
Vlak na de onthulling van Skoda’s nieuwste Octavia lekten er via een configurator al wat korrelige RS-afbeeldingen uit. We zagen bredere wielkasten, zijskirts, bumpers met grotere luchtopeningen en een set forse uitlaatuiteinden met daarboven een kofferklepspoiler. Geen twijfel, dat was de Octavia RS.
Nu Staren we naar deze versie, met donkergetinte koplampen en zwarte velgen, de onvermijdelijke RS-badge en twee LED-stroken waar een Audi-leaser warme gevoelens van zou krijgen als dagrijverlichting. Het lijkt er toch op dat dit de echte is. Onder de kap komt trouwens een 2.0-liter TSI te liggen, hetzelfde blok als in de Golf GTI, met een vermogen dat rond de 220 á 230 pk wordt verwacht. Wellicht dat we de Tsjech in trainingspak al op de autosalon van Genève zien, anders ligt een onthulling op de IAA in Frankfurt (september) voor de hand. (via octavia3.cz)
De afbeelding staat HIERO in het groot.
UPDATE 1: van onze mol bij Skoda: de Octavia RS krijgt inderdaad 230 pk en zou op papier zelfs sneller moeten zijn dan de Golf 7 GTI. Plaats van onthulling: het Goodwood Festival of Speed dat op 11 juli begint.
UPDATE 2: De Tsjechen claimen dat het photoshop is.
UPDATE 3: Het is inmiddels officieel, hier meer info!
Ter vergelijking: de vorige SKoda RS-plaatjes in een gallery:
300e zegt
zonder spoiler graag!
rocky zegt
@300e: ja inderdaad, zonder spoiler AUB! En als U, Skoda, dan er toch bij bent: die grijze velgjes hoeven voor mij ook niet :)
Allroundnoise zegt
Bijna een foute Skoda, moet niet veel gekker worden xD
Jochempie zegt
Dat is een sportief voorkomen! Ideale gezinsauto, toch? Helemaal in stationverpakking. Tenzij je nog kids in de Maxi Cosy moet hijsen, natuurlijk.
jack_abarth zegt
“We zagen bredere wielkasten, zijskirts, bumpers met grotere luchtopeningen en een set forse uitlaatuiteinden met daarboven een kofferklepspoiler. Geen twijfel, dat was de Octavia RS.”
Bredere wielkasten lijkt me nogal sterk, deze ogen niet extra breed en de vorige generaties hadden ook gewoon standaard wielkasten.
mrrallycross zegt
Ik vind die velgen niks, hij lijkt wel een beetje op zo’n Australische holden
zed zegt
De 2.5 had hier ook wel in gepast lijkt me. Voor de rest terug een mooie wagen. Redelijk anoniem.
griffendahl zegt
In dit soort auto’s hoort eigenlijk wel een zwarte hemelbekleding…
jack_abarth zegt
@griffendahl:
Dat is een optie ;)
mashell zegt
@griffendahl: waarom hoort dat? Op welke wijze wordt de wagen er sneller, sportiever of mooier van? Het ziet er in mijn beeld ontzettend goedkoop uit, echt iets waar ik een auto om zou laten staan.
willem_vonwaart zegt
-edit: check, staat erbij-
benenwagen zegt
Liever deze dan een golf 7
Volvo_440_turbo zegt
@benenwagen: Ik heb toevallig met de golf 6 gereden, stond nog maar 1000 km op te teller, omdat dat ding echt een stuk speelgoed is en een lastige koppeling combinatie vloermat , rammelende voorophanging, moedigt me dat niet aan om ook maar aan een golf 7 te denken.
Ik rij octavia, en al op 30000 km een gasklep kapot van een 2.0 TDI CR motor, mijn vorige octavia 1.6 TDI zat met een onherstelbaar probleem toen dat er effectief 45 km op de teller stond waarvan 15 km in mijn handen.
Geen VAG in de toekomst meer voor mij, en zeker geen auto met opzichtige spoilers en toeters en bellen…
fennekbestuurder zegt
@Volvo_440_turbo: Kan het niet zo zijn dat je gewoon een slecht exemplaar had? Mijn 5GTI is behoorlijk hufterproof gebleken. Doet het 135000 km perfect, geen storingen of andere gebreken, en ik rij niet bepaald als een omaatje. Wel altijd rustig warm gereden en de turbo laten afkoelen, alvorens de motor uit te zetten.
Ieder merk heeft wel zijn maandagochtend exemplaren. Mijn inziens geen reden om een merk meteen links te laten liggen.
Volvo_440_turbo zegt
@fennekbestuurder:
Goh, ik heb toen dat mijn spiksplinternieuwe octavia de geest gaf enkele vervangwagens gehad: een spiksplinternieuwe octavia 1.6 tdi, die zijn boordcomputer werkte niet naar behoren, een roomster, die auto was gewoon slecht gebouwd, die kofferdeur paste er niet op, een vrij recente touran die constant aangaf dat ik moest stoppen met rijden, nochtans niks mechanisch aan de hand. De oudere golf die ik als vervangwagen kreeg, die ging nog goed, buiten de zware besturing, cava nog. De spiksplinternieuwe Jetta was ook ok, maar die reed niet zo plezierig. De spiksplinternieuwe golf heb ik hier eerder al vermeld.
Dus je wil zeggen da ik toevallig twee auto’s heb aangekocht die maandag ochtend zijn gebouwd geweest? Zou wel heel straf zijn…
Maar globaal gezien, en als ik de ervaringen van mijn vrienden erbij haal, zoals mijn bovenbuur met zijn A3, toch veel nare ervaringen bij VAG, maar één ding moet ik hen wel nageven, de service behoort tot de beste hier! Ik heb dus een jaar gratis met vervangwagens mogen rijden toen mijn Skoda na een dag al stuk was…
fennekbestuurder zegt
@Volvo_440_turbo: Als je zo veel slechte ervaringen hebt met een merk snap ik idd dat je niet meer voor dat merk zult kiezen. Gelukkig is er heel veel ander mooi spul!
Volvo_440_turbo zegt
@fennekbestuurder:
Ik ga straks bij een dealer eens een Kia testrijden om de Saab of mijn Skoda te vervangen, heb op het autosalon hier ook in een Hyundai gezeten, die dingen zijn nog mooi afgewerkt in feite.!
De nieuwe civic 120 pk 300 Nm, een 1.6 diesel dacht ik, was ook nog wel de moeite, maar die zetels zaten niet goed.
Volvo_440_turbo zegt
@fennekbestuurder:
ps, mijn broer heeft ook een octavia, 1.9 tdi, die is er ook niet echt over te spreken, die heeft zijn portie problemen ook gehad, maar ik moet wel eerlijk toegeven, die rijdt ie nooit warm en laat hem nooit nadraaien voor de turbo.
Zijn versnellingsbak heeft ook kuren, krijgen ze niet verholpen, maar wat veel mensen niet weten is dat versnellingsbakolie ook moet opwarmen…
Mijn mazda 323 ditd (tdvi) indertijd reed ik nooit warm liet ik nooit nadraaien, omdat ik het toen niet wist, de eerste ‘problemen’ kwam er pas op 200000 km, dat ding was écht bullitproof ondanks dat hij een powerbox had… Ik reed met dat ding echt als een gek in mijn jonge zotte jaren…
potver7 zegt
Ziet er zeker niet slecht uit, maar ik heb toch liever het ‘wolf in schaapskleren’ uiterlijk van de vorige. Puur persoonlijk natuurlijk.
Ik vind alleen de achterwielen wel erg ver naar binnen staan.
imdoctorbob zegt
@potver7: Ik zie niet veel verschil met de vorige anders.
http://www.caradvice.com.au/wp-content/uploads/2007/03/2007skodaoctaviarsrear.jpg
nsmeijer zegt
Dit is een photoshop, kijk maar naar de schuin afgeknipte letters op het kenteken en de hapjes in de wielkasten, daarnaast staan de achterste wielen idd wat raar naar binnen toe.
nsmeijer zegt
@nsmeijer: de motorkap klopt ook niet naast het logo
Seroo zegt
Op papier gaat hij sneller. Maar hoe zit het dan op asfalt?
speed zegt
koop een sandero
Megakix zegt
Vleesch noch visch….
meneersander zegt
Erg fout die spoiler!
driftkicker zegt
Ik ben niet onder de indruk. Ik op vakantie 2 weken met een gehuurde splinternieuwe skoda rondgereden. Het vermogen van een scheermachine en het comfort van een 2 sterren hotel in een lelijke doos die veel te hoog is…