Volg de Skoda-rijder totdat je auto het begeeft. Want die Skoda is niet kapot te krijgen, als we de betrouwbaarheidscijfers mogen geloven.
Pechhulpverlener Route Mobiel onderzocht het aantal autopechgevallen en maakte een top 10 van modellen, met de meest betrouwbare op de eerste plaats. De gekozen insteek is niet merkspecifiek, maar er wordt gekeken naar het land waar de auto vandaan komt. Conclusie: u kunt het best een Tsjech, een Japanner of een Amerikaan rijden.
Kia’s en Hyundai’s kunt u volgens Route Mobiel maar beter mijden, met een negende plek scoren zij zelfs slechter dan Italianen, maar wel beter dan Britten.
De Duitsers, die zich graag op degelijkheid laten voorstaan, eindigen in de middenmoot. Dit is de volledige lijst, met tussen haakjes de positie van het laatste peilmoment, in 2004:
1. Tsjechië (1)
2. Japan (2)
3. Amerika (4)
4. Zweden (3)
5. Duitsland (8)
6. Spanje (7)
7. Frankrijk (5)
8. Italië (9)
9. Zuid-Korea (6)
10. Engeland (10)
Foto: Skoda Felicia, autojunk.nl
pvanderw zegt
Je moet het natuurlijk in verhouding bekijken met de verkoopaantallen..
jaapiyo zegt
Heeft Skoda toevallig een eigen pechhulp? Zo doet VAG het namelijk in Duitsland om uit de pechstatistieken te blijven.
audifreak zegt
@jaapiyo: Haha, dat is een wel heel erg cynische manier om de uitstekende service die VAG z’n klanten biedt uit te leggen..
tupperware zegt
@audifreak:
Nope, A: geldt dit alleen voor Duitsland.
B: als je geen gebruik maakt van hun “pechservice” vervalt je garantie.
M.a.w. je staat extra lang langs de kant op je dealer te wachten om vervolgens de hoofdprijs te betalen voor iets dat bij elk ander merk wel onder garantie wordt afgehandeld.
LaLancia zegt
Waarom per se Skoda? De C1/107/Aygo en i30/ix35 komen ook uit Tsjechie en misschien zijn die wel véél beter!
mashell zegt
@LaLancia: land waar het hoofdkantoor (maar niet fiscale hoofdkantoor, want dan was het Nederland) gevestigd is. Dat of een Toyota nou in Tsjechië, of een VW of Volvo nou in België gebouwd wordt doet niet ter zake.
baars1992 zegt
Dus indirect is VAG wel de meest betrouwbare…
Naar mijn mening altijd een beetje nietszeggend deze onderzoekjes. Hierbij word natuurlijk helemaal geen populatiedichtheid van die auto meegenomen, laat staan dat iedere eigenaar anders met zijn auto omgaat en dit dus helemaal niks kan zeggen over de eigenlijke technische betrouwbaarheid van het merk
mrrallycross zegt
Geloof er niks van want VAG
norge zegt
Onbetrouwbaar lijstje..
baasbas zegt
link naar brondocument?
onderzoek onder route mobiel klanten? Hoeveel zijn er dat? Is die set enigszins representatief?
rufctr01 zegt
Kan het moeilijk geloven dat een Aston Martin, Rolls Royce, Bentley, McLaren en Range Rover/ Land Rover niet goed zijn. Of hebben ze alleen naar Vauxhall gekeken maar is gewoon een Opel.
reistje zegt
Zonder verdere details over wat nou getest is en wat de resultaten zijn heb je er weinig aan.
Design_Driven zegt
Er rammelt zoveel aan het onderzoek dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen.
Een beetje meer uitzoekwerk in een update zou geen kwaad kunnen.
harie zegt
Zolang er niet bij staat of deze getallen gecorrigeerd zijn naar de verdeling in populatie slaat dit lijstje als kut op dirk….
toniominestrone zegt
Kijk, hier hoor je de zelf ingenomen heren van Top Gear niet over, Britse bagger!
koeberg zegt
@harie
Natuurlijk zijn deze getallen gecorrigeerd zijn naar de verdeling in populatie!
Als dat niet zou zijn zou bovenstaande lijst betekenen dat het kleine aandeel in Engelse auto’s verantwoordelijk zou zijn voor het in absolute zin grootste aantal pechgevallen.
Dan zouden Engelse auto’s echt heel, heel slecht zijn.
toniominestrone zegt
@koeberg: Om je uit de droom te helpen:dat zijn ze ook! Wat er nog deugt aan orginele Engelse merken is al in handen van het buitenland gevallen.
mgmgb zegt
@toniominestrone:
Slecht is relatief. Hoe kleiner het merk/moederbedrijf hoe meer fouten, want minder budget om dingen goed uit te ontwikkelen. Een Jaguar of Land Rover zal ongetwijfeld meer problemen hebben dan een Audi of BMW maar in de praktijk doen beiden het gewoon, enige verschil is dat ze bij de Jaguar dealer meer problemen op te lossen hebben tijdens een beurt, maar daar merk je als consument niet veel van. Alle auto’s zijn tegenwoordig betrouwbaar, pech gebeurt echt alleen nog bij hoge uitzondering, of je nu Skoda of Lotus rijdt.
toniominestrone zegt
@mgmgb: Wat een vreemde redenering om te stellen hoe kleiner het bedrijf hoe meer fouten, laat Joop Donkervoort het niet lezen of andere kleinere betrouwbare fabrikanten, Groot Brittannië heeft zichzelf uit de markt geprezen, dat is begonnen in de jaren 80 waarbij merken als Morris, Austin etc. Door slechte kwaliteit zijn verdwenen.
Zelf heb ik jaren een Caterham gereden, wat was dat hok slecht in elkaar geschroefd! Maar wel 40.000 euro aftikken en service ho maar.
mgmgb zegt
@toniominestrone:
Donkervoort bouwt auto’s die al decennialang doorontwikkeld zijn en gebruik maken van motoren van grotere producenten. Daar is dus helemaal niets mis mee. Ik zeg ook niet dat alle kleine productenten slechte auto’s bouwen, in tegendeel. Een klein bedrijf heeft alleen het nadeel dat ze simpelweg niet de middelen hebben om alles goed uit te ontwikkelen voor iets op de markt komt. Dat is in betrouwbaarheid precies de kracht van Skoda, zij gebruiken de net iets oudere VW techniek, nog wel modern maar ook al over zijn kinderziekten heen, zo krijg je de beste auto’s qua betrouwbaarheid.
harie zegt
@koeberg: “Assumptions is the mother of all major fuck ups….” zolang het er niet expliciet bij staat kunnen ze mij alles wijs maken… :-)
Haakie zegt
Ik geloof dat meteen. Mijn moeder reed vroeger in zo’n 105 met de motor achtering. Dat ding heeft haar mishandelingen meer dan 12 jaar volgehouden. De polo er na was binnen 3 jaar compleet naar de kloten.
endofline zegt
Veel is natuurlijk afhankelijk van bepaalde modellen maar ik denk dat dit redelijk correct is. Ik heb iets gelijkaardigs gelezen voor de belgische markt. Het waren de cijfers van de grootste leasebedrijven. En hieruit kon men min of meer hetzelfde zeggen. Duitse merken zijn maar middelmatig, japanse merken nog steeds top, engelse merken meuk en idd Franse merken onder de middelmaat. De belgische markt is wel iets anders omdat we hier meer diesel rijden.
Volgens mij was Skoda niet de beste maar stonden ze wel in de top.
speedie zegt
en verder … Behalve Engelse automerken scoren ook de Zuid-Koreaanse autofabrieken Hyundai, Kia en Daewoo slecht als het gaat om betrouwbaarheid onderweg.
Voor de rest met dikke korrel zout te nemen want is maar 1 bron. Eigenaars van Duitse merken zijn meestal ook veelrijders gaan minder vlug langs garage, kan niet gezegd worden van de doorsnee Japanse autoeigenaars. Eigen steekproef onder alle collega’s , vrienden, familie, buurt bevestigen het. Wie zijn wagen goed onderhoud heeft op enkele uitzonderingen na weinig kans met brute pech af te rekenen. Rij al 30 jaar VW en nooit pech gehad. Comfort, economie en degelijke afwerking en materiaalkeuze wegen dan zwaarder door dan bedenkelijke statestieken
yupyup zegt
@speedie: Ik snap nooit dat iedereen inclusief de auto journalisten het altijd hebben over de degelijke afwerking en de mooie matarialen die worden gebruikt bij vw. Een vriend van mij rijdt een een jetta hybrid, prima auto, maar die afwerking is echt niet beter als in andere auto’s.
Als ik dan kijk naar de manier hoe het tapijt schots en scheef is uitgesneden onder de stoelen(hij zit er naar voren waardoor je achterin onder de stoelen kan kijken) en het dashboard is net zo hard als ieder ander dashboard. Laten we dan nog niet eens beginnen over de kleine navigatie schermpje, wat daardoor erg goedkoop oogt.
Verder rijdt de auto prima hoor, maar ik vraag me toch af waar die kwaliteits beleving vandaan komt. vroeger?