De nieuwe Skoda Octavia RS komt nu dan echt dichterbij.
Het is ontwerp je schetsje dag vandaag. In navolging van de Hyundai i20 vanochtend, hebben we ook de de eerste schetsen van de nieuwe Skoda Octavia Octavia RS iV!
De eerste Skoda Octavia RS werd in 1999 geïntroduceerd. Inmiddels staat de vierde generatie klaar om het stukje over te nemen. Uiteraard is de Octavia RS iV voor het grootste gedeelte identieke aan de al eerder onthulde Skoda Octavia. De Octavia RS iV wordt het nieuwe topmodel.
Schets-fratsen
Er zijn slechts een drietal schetsen. Deze geven in elk geval duidelijk aan welke kant het opgaat. De sportieve Tsjech zal standaard beschikking over 27″ velgen, 11 centimeter verlaging plus een veel bredere én plattere carrosserie. Oh, wacht: dat zijn allemaal ‘schets-fratsen’ om het jonge, dynamische en sportieve karakter van de nieuwe Skoda Octavia RS iV te onderstrepen.
Uiterlijke wijzigingen
Zonder gekheid, we zien wel een paar aanwijzingen. Zie de zwarte spiegels, raamlijsten en grille op de stationwagon (afbeelding onder). Waarschijnlijk is dit onderdeel van een ‘Black Pack’, wat op dit moment helemaal hip is. Ook maken de 5-gaats velgen weer hun opwachting. Daarnaast zien we een diepere voorbumper en dikkere achterbumper met twee platte eindpijpen. De hatchback heeft ook een subtiele spoiler.
Drie aandrijflijnen
Het is niet 100% zeker, maar het ziet ernaar uit dat de Octavia RS leverbaar gaat worden met niet één, niet twee, maar drie verschillende aandrijflijnen en wellicht nog een paar variaties daarop. De eerste die bevestigd is, is de Octavia RS iV, een plug-in hybride met 241 pk. De tweede is een versie met enkel een benzinemotor (2.0 TSI) en de derde een 2.0 TDI. De RS iV zal standaard een DSG hebben, waarschijnlijk is het bij de andere twee een optie. De vorige Octavia RS was met de TDI motor verkrijgbaar met vierwielaandrijving.
Genève
De Skoda Octavia RS wordt onthuld op de Salon van Genève volgende maand.
sntial zegt
De vorige had een beetje een hoge kont. Lijkt hier minder het geval!
Dutchdriftking zegt
De Octavia RS TDI. Meer heb je absoluut niet nodig. Het is dan ook niet gek dat je er in Duitsland over struikelt.
Design_Driven zegt
Prachtige schetsen, al moet ik er bij zeggen dat het natuurlijk geen ontwerp schetsen zijn maar eerder promotie schetsen. Dit soort schetsen worden naderhand gemaakt, op basis van een foto of 3D CAD. Ontwerpers kunnen het wel maar hebben er doorgaans geen tijd voor om ze zo mooi af te werken. De echte ontwerp schetsen zijn net iets simpeler
Ps hier de foto’s + die van de Scout
https://www.carscoops.com/2020/01/are-you-the-2020-skoda-octavia-rs-and-scout/
911targa zegt
27″ inch velgen? Is dat wel juist? Dat is nl. maatje “hiphoppers” Caddy Escalade formaat.
bierbuik zegt
@911targa: een onvoldoende voor begrijpend lezen!
berlinetta zegt
Dit kan stiekem wel eens een hele prettige auto worden. Ziet er fraai uit en je houdt net wat meer geld in je zak dan bij vergelijkere auto’s uit de VAG-stal.
monsieurleloure zegt
@berlinetta: een Skoda is zeker geen prijspakker meer. Ze kun het merk VW beter opdoeken en Skoda daar voor in de plaats zetten.
bernoulli zegt
@monsieurleloure: goedkoop zijn ze niet meer idd, maar je krijgt wel meer ruimte voor je geld. En een paraplu.
monsieurleloure zegt
@bernoulli: en vergeet gvd het ijskrabbertje niet ⛷
driftkicker zegt
@bernoulli: ze zijn echt wel goedkoop. Maar dat is omdat ze kaal en met een kleine motor beginnen in de prijslijst. Aangekleed en met een normale motor kosten ze bijna even veel dan de concurrentie.
PunicaOase zegt
Lijkt best een mooie auto te worden ? Jammer dat er Skoda op staat..
Jochempie zegt
Ziet er weer strak uit! Design door https://www.instagram.com/baptiste.de.brugiere/
Jochempie zegt
@Sketcher: Dit soort PS renders worden wel gedaan wanneer de interne competitie speelt over wie het winnende design heeft en dus het project mag leiden. Maar uiteraard kunnen ze dit soort officiele teasers niet laten afwijken van het uiteindelijke product, qua basislijnen (wel qua proporties). Overigens worden lang niet alle press-sketches op basis van een 3D model of foto als underlay gedaan, daarom zijn ze regelmatig uit proportie.
Design_Driven zegt
@Jochempie
Nee, dit is echt geen schets van het begin van een project. Er worden prachtige schetsen gemaakt gedurende het proces inclusief tijdens de interne competitie maar dat is dit niet, je ziet dat aan de soort schets dat het is. Dit promotie schetsen (en design schetsen) worden ook vaak uit proportie getrokken om een bepaal effect te krijgen, dat betekend niet dat ze geen onderleggers gebruiken. Hoewel de meeste van mijn collega’s het prima kunnen scheelt het gewoon heel veel tijd om een onderlegger als basis te gebruiken in plaats van een ontwerp van ‘scratch’ op te zetten.
Ik weet niet of je directe ervaring hebt in een (automotive) design studio maar ik wel.
mashell zegt
Spoiler lipje, grote wielen en doorlopende lichtbalk aan de achterkant. Helemaal het standaard recept dat Skoda nu al meerdere generaties toepast.
tjorque zegt
Oeeeeh een plug-in vRS.
ik hoop dat dit waar is!
Lekker cheap rond de kerktoren verplaatsen in stilte en lekker knallen buiten de bebouwde kom in the middle of nowhere…
Een mooi compromis.
Hopelijk met volwaardige trekhaak en niet te veel verlies van koffer!
trolololo zegt
Eerste foto: de poorman’s Audi A5. Mooi design maar Skoda blijft een oostblok badge.
Jochempie zegt
@Sketcher: waar zie je dat ik zeg dat dit om een schets uit een vroeger stadium gaat? Ik laat me niet verleiden tot een wedstrijdje pikmeten, en het feit dat je me denkt iets uit te moeten leggen over hoe een designstudio werkt komt belerend over. 10 jaar ondertussen.
Design_Driven zegt
@Jochempie: Nee juist niet uit een vroeg stadium, juist after the fact.
Kwam idd wat belerend over, excuses maar je wat je zei klopte gewoon niet.