De gigantische leaselieveling van de lage landen is opgefrist.
Jaren geleden, in de jaren ’90, gaf toenmalig Volkswagen Group-opperbaas Ferdinand Piëch aan wat de bedoeling was van alle aangekochte merken. Van luxemerken als Bentley en Lamborghini was het vrij duidelijk. Maar wat te doen met Seat en Skoda? Seat moest het Alfa Romeo van het concern worden, Skoda een soort Volvo.
Met Seat stoeit Volkswagen nog altijd een beetje, maar met Skoda scoort het merk enorm goed. De auto’s zijn eigenlijk Volkswagens in de ware zin van het woord. Met name de Octavia en Superb zijn uitstekende aanbiedingen. Ze zijn net even wat ruimer dan hetgeen de concurrentie biedt, tegen zeer acceptabele prijzen. Tel daarbij de keurige lijnvoering erbij op en je hebt een zakelijk verantwoorde auto die je ook privé uitstekend kunt inzetten. De Superb combineert bijna E-segment ruimte voor een D-segment prijs en is een van de meest populaire auto’s in zijn segment. Inderdaad een soort budget Volvo, dus.
De Superb is nu voorzien van een facelift. Er gingen al wat geruchten rond van Skoda’s grootste. De Superb in stationwagon uitvoering kwam al voorbij, nu is de hatchback aan de beurt. Je kan hem eenvoudig herkennen aan de plattere koplampen, die de auto net even een assertiever aangezicht geven. De achterkant toont wat chiquer, mede dankzij het groot uitgeschreven S K O D A op de achterklep. Het interieur kreeg een welkome opfrisbeurt. Dat was niet heel erg slecht, maar kon wel wat sjeu gebruiken.
Ondanks de dalende populariteit zet Skoda vol in op de nieuwe generatie EVO-dieselmotoren. De 2.0 TDI levert 150 pk is voorzien van een handbalk met zes verzetten. Een zeventraps DSG is optioneel leverbaar. Voor wie geen zin heeft in een diesel, is er nu de Superb iV. Dit is een plug-in hybride versie. Deze combineert een 1.4 TSI viercilinder motor met een elektromotor. Met deze versie kun je tot 55 km op een accu rijden. In totaal is de Superb te verkrijgen met 7 verschillende motoren. Welke dat allemaal zijn, zegt Skoda nog niet. Wel dat de sterkste benzinemotor is voorzien van vierwielaandrijving, net als nu het geval is.
Aan het einde van de zomer kun je de opgefriste Superb bestellen. De eerste exemplaren worden verwacht begin 2020. Prijzen en exacte gegevens volgen in een later stadium.
Ferraghini zegt
Was dit niet al in mei bekend?
willeme zegt
@ferraghini: Het is een beetje een verwarrende introductie. Eerst kwam de Superb iV, maar alleen de voorkant. Daarna de Combi Sportline. Nu dus de achterkant van de hatchback.
Ferraghini zegt
@willeme: Hmm, maar toen waren er ook al foto’s van de hatchback? https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/facelift-voor-skoda-superb/
Onehp zegt
@ferraghini: dank, dit vond ik goede info voor dit type (ruime) auto:
“De bagageruimte van de Superb iV Hatchback is 485 liter groot, de Combi slokt 510 liter op. De non-iV’s slokken respectievelijk 625 liter en 660 liter op.”
willeme zegt
@ferraghini: Die foto’s waren toen nog niet vrijgegeven, dus die zijn wellicht later toegevoegd. Dit artikel van ons is gemaakt direct met het verschijnen van het persbericht van Skoda Nederland. De Hybride en Estate hadden we al wel behandeld.
jules713 zegt
Helemaal niks mis met Skoda. Het zijn geen wagens waar je verliefd of wordt, maar ze doen wat ze moeten doen en ze doen het goed.
hollow zegt
@jules713: ik ken iemand met een all black superb combi 280. Mooi diep gelegd (zonder overdreven te zijn), mooie zwarte velgen. Gechipt naar 350 pk. Niet slecht voor die prijs, moet ik toegeven.
sirprize zegt
@hollow: diep gelegd? Wat is dat?
Wrx23 zegt
@sirprize: ik gok verlagen
sirprize zegt
@wrx23: zal wel Vlaams zijn ?
tjorque zegt
@sirprize: een lokale zegswijze dan. Want ik ken het ook niet.
mashell zegt
@jules713: het zou me niks verbazen als dat precies de opdracht omschrijving van de R&D en design afdeling vormt. Het zijn gewoon prima wagens die je op geen enkele wijze lastig vallen met enige vorm van karakter.
Dutchdriftking zegt
Een fijne 2.0 TDI met DSG bak en een panoramadak. Meer zal je nooit nodig hebben. Natuurlijk wil je wel meer, en daarvoor heeft het VAG concern genoeg andere merken.
vierkoloms zegt
@dutchdriftking: goeie stoelen, want die zijn niet best.
rikv99 zegt
Lekkáh!
berlinetta zegt
Liever deze dan een A4 of een Passat. Veel mooier, ruimer en ook nog eens goedkoper.
bischero zegt
@berlinetta: ik geen seconde getwijfeld na in zowel de Passat en de Superb gereden te hebben, ik ben voor de Passat gegaan.
Stoelen, wegligging en afwerking is gewoon beter.
For the record; ik ben géén VW fanboy, ben geen priemiejum badge shopper, zou nl. liever een Alfa rijden.l ?
karhengst zegt
@bischero: Aan de duurtester ervaring gehoord te hebben gisteren is ook alleen de badge hetgeen wat premium is aan die auto.
En de aandrijving dan.
berlinetta zegt
@bischero: Zou kunnen. Heb geen ervaring met een Passat. Vind Passats alleen nooit mooi. Vind het zelfs een van de lelijkste uit z’n segment, en dat iedere generatie opnieuw. Ook knap.
RAW zegt
Vooral die L&K versie ziet er prima uit, rijd je ook nog eens iets wat je niet op elke straathoek tegen komt (Duits premium). Hoewel een BMW 3-serie natuurlijk niet te versmaden is, maar wel veel minder ruim en veel duurder.
baklava zegt
Lekker maar hier hoort een 6 cylinder in
karhengst zegt
Daar heeft iemand de optie “verwijderen typeplaatjes” geleden als “verwijden”.
Weinig subtiel door de grootte en het lettertype. Behoorlijk ontsierend, maar er moet immers een reden blijven de Passat te kiezen.
alloallo zegt
@karhengst: was ook mijn eerste gedachte! Bij mijn Superb (en ook bij voorgaande BMW en Audi) heb ik altijd alle belettering laten verwijderen.
Het grootste voordeel van de Superb limo is dat de 5e deur het mogelijk maakt om een sedan te rijden ipv de praktischer stationcar.
Houthakker zegt
Mooie auto, maar ik vond hem na een tijdelijke autoruil met een collega beetje tegenallen kwa rijden tov mijn Mondeo. Interieur is absoluut veel mooier dan de Mondeo maar zit geen enkele vorm van rijbeleving in. Mijn collega zei hetzelfde, Mondeo rijdt veel beter!
dieselkameel zegt
@houthakker: Bekend verhaal wat al enkele jaren zo is. Reed voor mijn XC70 in een Ford Mondeo of een Focus, maar die boden een stuk meer rijplezier. Zeker de Mondeo met de 2.5T wat een heerlijke auto was dat. Interieurs van de VAG groep zijn wel altijd goed afgewerkt, vind ze wel heel sober en soms wat kaal.
emping zegt
@dieselkameel: liever wat sober en kaal dan frivool goedkoop kras plastic.
viertakt zegt
Elke keer dat hij opgefrist wordt, vind ik hem mooier en mooier.
Ook altijd knap hoe ze die immense ruimte achteraan creëren.
Doet me wel enorm aan de A6 denken achteraan. Ligt het aan mij?
saxoke zegt
@viertakt: nope. Ligt nix ni aan jou ni. Ook ik vind dit een burgermans A6. Helemaal nix mis mee
bernoulli zegt
In de juiste kleur een dikke bak. De C-stijl is zelfs een beetje Lexus-achtig.
rutgerg zegt
Van buiten altijd al een mooie auto gevonden… maar dat interieur is zoooo saai zeg. Dat is bij een VW Passat wel echt veel mooier. Overigens vind ik dat met alle Skoda en Seat interieurs, veel te saai en grijs.
emping zegt
@rutgerg: daarom zijn die ook wat goedkoper.
TimoBac zegt
Dit merk gaat ons Nederlanders meer en meer aanspreken in de toekomst. Prijs kwaliteit is top, uitstraling is prima en heeft een hoog ‘doe maar normaal’ gehalte. De Opel van de huidige 30-ers wat mij betreft.
saxoke zegt
Hoeveel Audi kan een Skoda zijn? Persoonlijk vind ik deze “burgermans A6” een prachtige verschijning. Spijtig dat zn dashboard-design wat minder mooi is
macz46 zegt
Als ik 45k moet uitgeven verkies ik een Superb 1.5tsi dsg full options ipv een basis a4 of 3 serie. Unieker en veel completer
macz46 zegt
@macz46: Sportline welteverstaan
kaye zegt
Ik heb 2 Superbs gehad: een S1 sedan en een S2 combi. Deze is ondertussen de S3 (of al versie 4?). Beide 160k met gereden, nooit veel problemen mee gehad. Ben daarna een stapje hoger gegaan naar moeder VW (eerst Phaeton, nu Touareg hybrid). Met beide al wel wat issues gehad, vooral met doodgewone dingetjes die ook in de Skoda’s zaten (maar daar niet kapotgingen). Maar aan de andere kant: ik amuseer me nu veel meer dan dat ik dat ooit bij de Superbs gedaan heb.
Wil je echter een no-nonsense, betrouwbaar werkpaard om véél kilometers mee te doen? Superb, geen twijfel. Iets beters ga je niet vinden.
powerblue zegt
Na 2,5 jaar en op dit moment ruim 165k km in een Superb combi te rijden, kan ik melden dat ik hem nu ruim 164k km zat ben. Oké het is buitengewoon ruim, in rechte lijn comfortabel en audio is prima. Maar elke bocht (flauw, scherp, afrit, oprit, rotonde) schreeuwt de auto IK WIL NIET!! De Volvo S60 die ik hiervoor reed was hierbij vergeleken een dynamische auto met messcherpe besturing. Maw: als je plezier beleeft aan autorijden, heb je niets te zoeken in een Superb. Ben best blij dat ‘ie bijna vervangen wordt.
tjorque zegt
@powerblue: eigenlijk jammer dat je zoiets niet met een chipje kan oplossen. lome besturing en olietanker rijgedrag is wel erg jammer.
Houthakker zegt
@powerblue: nou dat had ik dus ook, rijbeleving echt below zero!
macz46 zegt
@powerblue: DCC erop nemen. Dan ligt ie zoveel beter in bochten.
tjorque zegt
Ik blijf het heel jammer vinden dat de hybride versie zoveel koffer wegvreet!
Verder zou ik hem met plezier op de oprit zetten.
cortinaracing zegt
Oh Nice de nieuwe A4, oh nee wacht…
sr20det zegt
Heeft deze eigenlijk net zo als de eerste generatie nog die handige dubbele achterklep?