De teasecampagne is eindelijk voorbij.
Weken, zo niet maandenlang gaf Skoda de wereld allerlei verhullende foto’s én merkwaardige feiten van een nieuw topmodel: de Kodiaq RS. Hieruit wisten we bijster weinig op te maken. Ondanks de RS-aanduiding, de sportieve onderdelen en het “feit” dat de SUV een ronderecord op de Nürburgring Nordschleife heeft, lijkt het bepaald geen snelle auto. Wellicht kunnen we deze mening bijstellen nu dat we de auto in zijn volledigheid kunnen bekijken.
Eigenlijk herkennen we bij het exterieur geen verrassingen. Skoda heeft de laatste tijd dusdanig veel teasers de wereld ingeslingerd, dat we de rest van de auto in zekere zin al in konden vullen. Dat gezegd hebbende, op een zevenzits SUV als de Kodiaq misstaan deze sportieve onderdelen en kleurrijke accenten zeker niet. Grote lichtmetalen velgen, rode remklauwen die in contrast staan met de fraaie blauwe tint: daarover kunnen we naar huis schrijven.
Hetzelfde geldt voor de binnenzijde van de Kodiaq RS. Hoewel het misschien niet per se bij het karakter van de auto past, kunnen we ons best vinden in de sportstoelen die Skoda in de RS-uitvoering van haar grootste SUV heeft geplaatst. Daarbij zijn de stiksels en het schijnbaar hoogwaardige materiaal waarvan ze zijn gemaakt ook te vinden op de vijf andere stoelen in de bolide. Netjes.
Over de prestaties zijn we iets minder te spreken. Toegegeven, Skoda’s “performance-modellen” laten veelal aan zich te wensen over, maar in het geval van de Kodiaq RS hadden we toch op meer pit gehoopt. De 2-liter twin-turbo dieselmotor produceert slechts 240 pk en 500 Nm koppel. Naar verluidt moet de auto in 6,7 seconden naar de 100 km/u snellen en heeft hij een topsnelheid van 228 km/u. Afgezien van de dieselmotor heeft de Kodiaq RS een zeventraps DSG-automaat en vierwielaandrijving.
UPDATE: Dit was aanvankelijk een artikel over de uitgelekte foto’s van de Kodiaq RS, maar nog geen halve dag na het vinden van deze platen, lanceert Skoda de auto officieel. Zodoende hebben we de gallery en header aangepast met de persfoto’s. Daarnaast blijkt de informatie die we in eerste instantie kregen grotendeels te kloppen.
Nagenoeg alle technische informatie die we hebben gegeven was correct. De motor is inderdaad een 2-liter turbodiesel met 240 pk en 500 Nm koppel. In tegenstelling tot datgene wat werd beweerd, schiet de auto niet in 6,7 seconden, maar in 7 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is eveneens lager: in plaats van 228 km/u is het 220 km/u. Het motorgeluid wordt kunstmatig bewerkt door Skoda’s Dynamic Sound Boost. Het klinkt aantrekkelijker en (vermoedelijk) ook harder.
Omdat het een RS-model betreft heeft de auto een groot aantal opties standaard. In het geval van de Kodiaq beschikt de bolide over o.a. LED-koplampen, de Virtual Cockpit, Dynamic Chassis Control, met alcantara bekleede sportstoelen en LED-ambient verlichting.
karhengst zegt
Lekker blok voor op de Autobahn, ondanks dat de topsnelheid pijnlijk duidelijk maakt wat het nadeel van dit segment is. Maar om er meteen een “RS” aan te hangen, nee.
dirkiii zegt
@karhengst: klopt kodiaq sportline was beter geweest.
griffendahl zegt
@dirkiii: of Laurin & Klement…
Loek zegt
@griffendahl: die bestaat al toch? Is meer een soort luxelabel, geen sport.
griffendahl zegt
@720s: Nog niet voor de Kodiaq
griffendahl zegt
@720s: zo sportief is die ook niet, ‘t is een SUV. L&K is meestal riante motorisering en luxe uitvoering. Dus eigenlijk een niet sportieve RS, precies dit…
lebeaunl zegt
Jammer dat er een diesel in ligt en die ‘madeliefjes’-velgen doen het ook niet voor me. Verder een nette auto zo te zien; meer RS-line dan RS.
alfapeter zegt
2 dingen fout: het is een SUV en het is een diesel.
Om positief te blijven: hij zal wel wat goedkoper zal dan andere VAG producten van dezelfde soort en formaat
JoostvdWater zegt
Dit vind ik echt één van de meest inspiratieloze auto’s op de markt. Wat een verdrietcontainer zeg. Dat maakt een RS label (eigenlijk bizar dat dit een RS label verdient…) niet meer goed.
drdre1 zegt
@JoostvdWater: ?, verdrietcontainer! Maar mee eens. Dacht van voren heel even een Range Rover te zien. ’t Is gewoon het standaard merkgezicht wat heel veel West-Europese merken last van schijnen te hebben.
Loek zegt
@JoostvdWater: de Kodiaq maakt geen rijdersemoties los, nee. Maar stel dat je een grote familie hebt, dan zou ik toch liever hiermee voor de dag komen dan een Alhambra o.i.d. Je koopt een Kodiaq denk ik meer uit praktische overwegingen.
Dat er dan een RS versie van moet komen begrijp ik ook niet helemaal.
vonklausenburg zegt
Ik zal over een maandje eens naar Barneveld en Ede, ongetwijfeld kom ik ‘m daar tegen.
Het is geen knappe auto, maar het lijkt me prima vervoer om met drie/vier kinderen op vakantie te gaan.
willeme zegt
Lieve Skoda: ik ben boos. Na al die maanden van teasers en kleine onthullingen. Serieus: dít is waar jullie mee komen? DÍT???
Een 2.0 TDI met 240 pk die al jaren leverbaar is in de Passat? Verder nauwelijks uiterlijke wijzigingen? Naast het feit dat deze auto een doodgeboren kindje is (wie ziet er te wachten op een budget performance diesel???), is de uitvoering echt bijzonder matig.
Ik ben niet anti-Skoda of een standaard VAG-basher. Ik ben nog steeds van mening dat de Skoda Superb Combi Sportline 4×4 280 een van de beste auto’s is die in de prijslijsten staat. Deze Kodiaq RS is gewoon een luie, arrogante en slecht uitgewerkte aanfluiting. Het Skoda ‘vRS’ label staat op bovengemiddeld vlotte Skoda’s. Niet op meh-Skoda’s met motoren die héél even 240 pk halen in de rev-range en voor de rest een en al turbogat vertonen.
Misschien is het ook de verwachting. Na zeker meer dan 25 pre-teasers verwacht je echt iets bijzonders. Niet deze auto. Het ding is nu al toe aan een facelift en een motorupdate.
Om met Bob de Rooij te spreken: Zo, en dat wilde ik effe kwijt!
viezefreddyw zegt
@willeme: ‘Budget performance diesel.’ Is dat niet waar het bij Skoda om draait? En dan met name het woordje budget. Verder ben ik het wel met je eens.
Stefje zegt
@viezefreddyw: idd. Als je deze op kan pikken voor 40-45k zie ik hier zeker een goede markt voor.
En beauty is in the eye of the beholder; ik vind het een mooie SUV. Ik pak dit liever dan een Audi Q2 1.6 diesel die ongetwijfeld net zo duur zal zijn.
berlinetta zegt
@stefje: Tweedehands zul je hem zeker kunnen oppikken voor 45k. Ik denk dat dit ding nieuw over de 60k heengaat.
jpoers zegt
@willeme:turbogat valt juist met deze motor erg mee ivm de biturbo opstelling. Alle andere overtuiging snap ik helemaal.
torsen zegt
@willeme: ik kan me nog een Fabia herinneren met een 130pk diesel.
Zonder hulp van derden was dat ook ‘meh’ bij uitstek.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Dit blok in een Octavia had inderdaad een betere RS geweest….
robert110 zegt
Lijken mij prima cijfers voor een zeven zits zeecontainer van een budget merk. Sterker nog, het ding is sneller dan de Land Rover Range Rover SDV8, niets om je voor te schamen.
2wheeler zegt
Jullie hadden toch niet echt een 400pk bak verwacht he? A Volvo T8?
dijan zegt
@2wheeler: Ja ,en als dat zo zou zijn dat er 400 pk in zat dan krijg je ook weer commentaar dat dat overbodig is.
dijan zegt
Ik zie ook veel AMG met minder vermogen . Mag dat ?
berlinetta zegt
@dijan: De langzaamste AMG zal de A35 AMG worden met ongeveer 300 pk. Toch een verschil met deze auto.
dijan zegt
@berlinetta: Hier in de straat staat een c klasse amg line met 4 uitlaatpijpen en diesel.
gregorius zegt
@dijan: AMG line heeft net zoveel met AMG te maken als Oranjeboom meenemen in een test voor het beste bier van de wereld.
Gulli zegt
Op zich kan ik het gebrek aan vouwen en lijntjes en vlakjes dan wel weer waarderen, wordt het er een saaiere auto van? Misschien? Je zou ook kunnen zeggen dat we helemaal stijl-blind zijn geworden door die origamimodellen die sommige merken op straat zetten.
mashell zegt
Ik vind de rode stiksel anders wel mooi.
willy01 zegt
Voorkant range rover en voor de flanken hebben ze even bij de jeep grand cherokee gaan spieken!
gregorius zegt
Denk het RS label even weg (en die rare stoelen) en het is een prima auto. Je moet het alleen geen RS noemen maar gewoon een 2.0 TDI.
cloverleaf zegt
Synergie op de designafdeling van VAG?