VerABT, mogen we dat zeggen?
Teleurstellingen komen in vele vormen en maten. Eén van de beschikbare vormen is wat ons betreft de Skoda Kodiaq RS. Sowieso is een sport-SUV een beetje een vreemd idee, al is niet iedereen het daar mee eens. Maar zoals het de Volkswagen Groep tegenwoordig betaamt is een sportversie tegenwoordig met een dieselmotor. Nou is 240 pk en 500 Nm koppel netjes, maar baanbrekend is het niet. Desalniettemin is de Tsjechische SUV (rijtest) de koning in zijn klasse op de Nürburgring.
Een moeilijke oplossing is wachten op een Kodiaq RS met benzinemotor, aangezien de kans niet erg aanwezig is dat die komt. Dus kun je de pijn verzachten door langs te gaan bij ABT Sportsline. Je kon je standaard 2.0 TSI al langs brengen voor een kuurtje, nu is de diesel-RS aan de beurt. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat je nu geen gigantische toenames moet verwachten, de auto krijgt een oppepper naar 270 pk en 540 Nm.
Verder verlaagt ABT de veren een beetje voor je, om het sportieve gevoel te benadrukken. En als kers op de taart: 20 inch ABT-velgen. Qua prestaties zal de auto nu van 0 naar 100 sprinten in 6,8 seconden, wat weer een kleine afname is ten opzichte van de 7 seconden waarin de standaard RS het doet.
Niks denderends, maar wel een logische stap in het ABT-gamma. En potente diesel-SUV’s, dat vindt de koper leuk zat.
nofxke zegt
Niet gigantisch…..270 pk uit een 2 liter diesel is toch redelijk stevig.
civicfk3 zegt
@nofxke: jd haalt uit de 2.0 biturbo 305pk en 640nm!!
Dutchdriftking zegt
@civicfk3: Klopt, maar bij Abt blijft de fabrieksgarantie van kracht, toch ook wat waard!
robicide zegt
Ja hoor, een getjoende skoda…
moveyourmind zegt
Ze doen vast goede zaken, maar ben in meestal niet weg van de optische tuning van Abt, ook deze Skoda Kodiaq vind ik er niet heel erg op voorruit gegaan.
thomasthomas zegt
Die motor moeten ze in een Golf leggen… GTD-R ?
saxoke zegt
@thomasthomas: ik heb nooit begrepen waarom dat nooit gebeurd is. Ik vermoed plaatsgebrek voor die 2e turbo, maar daar moet toch een mauw aan te passen zijn? Als GTD was dit een topmotor geweest. De bestaande GTD kon dan terug zoals bij de Golf3 GT TDI (met rood i’tje) gaan heten
thomasthomas zegt
@saxoke: denk dat het veel te duur zou worden. Wel jammer.
HIM zegt
Abt of geen Abt, blijft een lelijk ding.
giertjuh zegt
@him: smaken verschillen gelukkig ik vind hem wel gaaf
HIM zegt
@giertjuh: gelukkig wel ;)
volvo480gtt zegt
Ik vind de Seat Tarraco wel veel mooier. Van de Skoda vind ik de neus wel mooi maar de achterkant minder.
Dutchdriftking zegt
Met het vullen van al die niches voor de VAG goep is Abt toch ook flink druk!