De Skoda Kodiaq RS is terug.
Voor de huisvaders die drie of meer kinderen op de wereld hebben gezet is de Skoda Kodiaq een uitstekende keuze. Je hebt zeeën van ruimte en optioneel ook een derde zitrij. Maar een spannende auto is het natuurlijk niet.
Voor degenen die toch wat meer levensvreugde zoeken introduceerde Skoda in 2018 de Kodiaq RS. Dit was een extra snelle Kodiaq, al was het nog steeds geen spectaculaire auto. Het was namelijk een diesel met 240 pk. Met de facelift kreeg de auto alsnog een benzinemotor, maar die had slechts 5 pk meer vermogen en minder koppel.
Nieuwe Kodiaq RS
Nu is er echter een gloednieuwe Kodiaq RS. Wat heeft deze te bieden? Onder de kap ligt wederom een 2.0 TSI, maar die heeft er nu 20 pk bijgekregen. Het vermogen komt daarmee uit op 265 pk en het koppel bedraagt 400 N. Nog steeds niet echt cijfers waar we steil van achterover slaan, dus het is de vraag of deze auto nu echt een speciale badge verdient.
Enfin, de Kodiaq RS heeft altijd vierwielaandrijving en een 7-traps DSG. Daarmee zit de auto in 6,3 seconden op de 100 km/u. Ter verhoging van de feestvreugde is er ‘Dynamic Sound Boost’, oftewel nepgeluid over de speakers.
Uiterlijk
Qua uiterlijk zijn er ook nog wat verschillen, zodat je aan de buurman kunt laten zien dat je een dikke RS hebt. De Kodiaq RS heeft een afwijkende voor- en achterbumper, dikke uitlaten, 20 inch velgen en rode remklauwen. Als je de zevenzits versie bestelt krijg je zelfs extra grote remklauwen aan de voorkant.
Het interieur is ook nog wat sportiever aangekleed, met rode stiksels, een iets ander stuurtje en sportstoelen. Voor de meest sportieve stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen moet je wel het optionele RS Suite Design Selection-pakket bestellen.
Ook voor ons?
De huisvaders die zitten te popelen om zo’n vlotte Kodiaq te bestellen moeten we helaas teleurstellen: het lijkt er niet op dat deze auto naar Nederland komt. Hier zul je genoegen moeten nemen met de 204 pk sterke PHEV als topversie.
De rijtest met de normale Kodiaq kun je hieronder bekijken:
Motomoto zegt
Rood staat ‘m aardig. Ik zou de D-stijl in de kleur van de auto willen laten spuiten. Dan oogt ie iets meer gedrongen. Verder is 265pk niet wild. Mijn Sorento heeft net zo veel vermogen. Ook geen raceauto.
Kortom: hier missen we niet veel aan mijns inziens.
Mas-Estate zegt
Vind dit stiekem wel een van de mooiste 7-zitters hoor. Mag ik dat zeggen?
stuko zegt
Haha ik dacht iets gelijkends. Snap niet dat Volkswagen zo hun best heeft gedaan op deze auto 😅 want de ‘echte’ vw’s zien er een stuk minder uit.
JanJansen zegt
Doe mij als huisvader maar een verlengde idBuzz. Daar past tenminste wat in.
bietje zegt
Nepgeluid… begon BMW daar niet mee in de M5 ?
Echt triest… eerste wat ik uit zette in mijn Golf R
gilettelubbers zegt
Ik heb dit een paar maanden geleden weten uit te zetten in m’n Octavia RS. Wat een verademing!
vaakbenjetebang zegt
Waarschijnlijk is dit een prima product en een adequate, vlotte gezinscontainer, maar jeetje, wat een generiek en doorsnee ding. Hiervan dromen heeft in mijn ogen ook wel iets verdrietigs. Een beetje het equivalent van een woest erotische droom over en een intens verlangen naar die moeder uit de Kruidvat-reclames.
Motomoto zegt
😂😂
't Peugje zegt
Ik vind dat best een leuke vrouw eerlijk gezegd. Het gaat mij dan ook te ver om haar een adequate en vlotte gezinscontainer te noemen.
vaakbenjetebang zegt
@straatzakelijk: Precies: ‘best een leuke vrouw’. Net zoals zo’n Skoda-dinges ‘best een prima auto’ zal zijn. Maar dromen van ‘best wel prima’ vind ik iets treurigs hebben. In dromen van ‘best wel prima’ zit wat defaitisme: ‘meer dan dit durf ik niet te ambiëren’. Dromen zouden toch groots mogen zijn, nietwaar? Dromen doe je van het onmogelijke.
outlook zegt
Nee 👎🏻
DeWitteCondor zegt
Ik heb niet de indruk dat we hier veel aan missen.
Mini Joe zegt
Wat is er nú leuk aan Alfies stations?