Lekkere dieselpower voor deze Skoda Kodiaq RS ambulance!
Wat kost niet extreem veel geld, is toch rap én ook nog eens praktisch. De Skoda Kodiaq RS komt in dit geval als ambulance als winnaar uit de bus. Het is niet de eerste keer dat we de snelste Kodiaq als hulpvoertuig zien. In het Verenigd Koninkrijk gebruikt men deze SUV onder meer als politieauto.
In dit geval gaat het om een Skoda Kodiaq RS ambulance ter ondersteuning van de Air Ambulance in Warwickshire, Northamptonshire, Derbyshire, Leicestershire en Rutland. Een gebied van meer dan 6.000 m2 in het Verenigd Koninkrijk.
Twee exemplaren van de Skoda Kodiaq RS worden toegevoegd aan de ambu vloot. Met een tweeliter turbodiesel motor, goed voor 240 pk en 500 Nm koppel, kan het ambulancepersoneel snel van A naar B. De auto’s zijn sinds begin dit jaar in gebruik en zijn al bijna 800 keer ingezet.
De auto’s worden enkel gebruikt voor levensbedreigende situaties. Skoda heeft een eigen afdeling voor het maken van auto’s voor hulpdiensten. De Skoda Kodiaq RS is ideaal als hulpvoertuig. Maar je kunt ook bij Skoda terecht voor een gepantserde Superb.
In eerste instantie komt altijd de traumahelikopter van deze Air Ambulance-divisie in actie bij een noodsituatie. De Kodiaq RS’en komen enkel in actie bij slechte weersomstandigheden of als de heli in onderhoud is.
Edge zegt
Kijk Nederland, zo kan het ook. Dit is toch een vele malen logischere en verstandigere keus dan die Tesla Model X van het UMCG of die Audi Q8 die in de regio Rotterdam rondrijdt?
awesome zegt
@Edge: ik blijf het mooi vinden dat iedereen het over die ‘Q8 van Rotterdam’ terwijl er in Hoogezand al veel langer 1 staat.
Maar daar boeit het helemaal niemand.
jometdebanjo zegt
@Edge: en zo is dat! Dit is netjes en snel. Dat gedoe rondom die Q8 en Model X is gewoon puur eigen belang en tot aan hufterig toe
medemblikker zegt
@Edge: Zowel de model X als de Q8 zijn niet de MMT voertuigen van Rotterdam of De UMCG. Deze gebruiken namelijk respectievelijk een Q7 en een Touareg voor de MMT voorziening. Waar jij het over hebt is een commercieel bedrijf (FASE) die voertuigen uitleent in het geval dat de eigen voertuigen niet inzetbaar zijn voor onderhoud, schade etc.
Edge zegt
@Medemblikker: Oke, dat wist ik niet. Wat een privaat, commercieel bedrijf met hun geld doet moeten uiteraard ze zelf weten. Als zij hun geld willen stukslaan op een Q8 en Model X om die als leenwagen aan te bieden, is dat hun volste recht. Toch verandert het niet heel veel aan het punt wat ik probeer te maken, want de Q7 en Touareg zijn eveneens auto’s die onnodig duur zijn voor hetgeen waarvoor ze worden ingezet. Je kunt ook met minder geld een grote, ruime station of SUV kopen waarin je de artsen van het MMT en hun materiaal vlot genoeg kunt vervoeren.
slickrick zegt
@Edge: je kan als zuinige Hollander altijd het allergoedkoopste willen kopen, maar dan hadden we alleen de zeeman, Aldi en Dacia nodig en woonden we allemaal in een flat of Tiny house
Edge zegt
@slickrick. Ik denk dat we elkaar niet helemaal begrijpen. Mijn punt is niet dat je altijd maar zuinig moet doen. Als je het geld hebt voor een Q7 en jouw hart gaat daar sneller van kloppen, vooral kopen! Zou ik ook doen. Geen Q8, maar wel iets dat vele malen leuker, mooier en duurder is dan een Dacia.
Maar in dit geval gaat het om gemeenschapsgeld, dat door jou en mij is opgehoest, en daar wringt wat mij betreft de schoen. Dat geld moet zo slim mogelijk gespendeerd worden, zodat de kwaliteit van de (in dit geval) zorg zo hoog mogelijk is. Een Audi Q7 draagt daar niet meer aan bij dan dat een Kodiaq RS dat zou kunnen, terwijl je met het geld dat je overhoudt andere dingen in de zorg kunt bekostigen.
bitd zegt
@Edge: er zijn niet zoveel modellen die de afmeting hebben van de Q7 destijds, de X5, Cayenne en dergelijke zijn allemaal kleiner. De Kodiaq is pas net uit. Daarnaast is natuurlijk de vraag of de prijs nog zoveel hoger is indien er geen BPM wordt betaald en de bouwer misschien betere oplossingen die goedkoper zijn dan alternatieven. Dus bottom line kan het best een ander plaatje zijn.
En een hele andere discussie is daarnaast: waarom worden er tegenwoordig zoveel van dit soort nood artsenritjes gemaakt, is die besteding het waard?
7ofhearts zegt
Een gebied van 6000 m2 lijkt me erg klein voor een helikopter. 6000 km2 misschien?
cossiekiller zegt
Idd. Dat gaat te voet prima lijkt me.
Rick-dos zegt
Eigenlijk wilden ze ook een Q8 hebben maar door de Brexit kunnen ze dat niet meer betalen.
toniominestrone zegt
Pour men’s Audi