Zelden was er een Skoda-model zo populair als de Kodiaq. Hoog tijd dus voor een Occasion Aankoopadvies, want ook tweedehands is een Skoda Kodiaq bijzonder in trek.
De Skoda Kodiaq markeerde het begin van een zogeheten SUV-offensief van Skoda. Na de Kodiaq verschenen auto’s als de Kamiq en Karoq alsook de volledig elektrische Enyaq iV. De Kodiaq is aanzienlijk groter dan een Kamiq en Karoq.
Zie de Kamiq als het broertje van de T-Cross en de Karoq van de Volkswagen T-Roc. De Skoda Kodiaq maakt deel uit van een drieling, met auto’s als de Seat Tarraco en Volkswagen Tiguan als de andere broer. De basis wordt dus gevormd door het modulaire dwarsplatform MQB-platform van de Volkswagen Group.
Het begon met een beer
De onthulling van de Skoda Kodiaq vond al in 2016 plaats, maar het model verscheen pas eind maart 2017 op de Nederlandse markt. De SUV is vernoemd naar de grote bruine beer die op het gelijknamige eiland van Alaska voorkomt. De kodiakbeer is de grootste ondersoort van de bruine beer. De oorspronkelijke bewoners van het eiland, de Alutiiq, noemen de Kodiak-beer Taq uka ’aq, waarbij de letter ‘q’ aan het eind kenmerkend is voor dierennamen. Skoda heeft die ‘q’ overgenomen in de naam, als eerbetoon voor de taal van de Alutiiq.
Introductie Skoda Kodiaq in 2016
Sinds zijn introductie in 2016 zijn al meer dan 600.000 exemplaren gebouwd en verkocht van de Skoda Kodiaq. Er is zoveel vraag naar de SUV, dat hij op wel vier locaties wordt gebouwd. Namelijk in China, India, Rusland en Tsjechië. De meeste exemplaren rollen van de band in de fabriek in Kvasiny (Tsjechië).
De statistieken leren ons ook leuke weetjes. Zo bestelt 92 procent van de klanten zijn Kodiaq met de automatische DSG-transmissie. Maar 8 procent schakelt met de hand. De populairste uitvoering is de Style (34%), gevolgd door de Ambition (24%) en de Sportline (19%). De meeste mensen kiezen voor Black Magic, Quartz Grey of Moon White. Lekker saai dus.
Skoda Kodiaq is forse SUV
De Kodiaq is een forse auto. Hij meet 4.697 mm in lengte, 1.882 mm in de breedte en is 1.676 mm hoog (inclusief dakrailing). De wielbasis komt uit op 2.791 mm. Met een inhoud van 720 tot 2.065 liter (met de achterbank neergeklapt) is de auto lekker ruim. De achterbank is in een 60:40 verhouding neerklapbaar, kan met 18 centimeter in lengterichting worden verschoven en de hoek van de rugleuning is individueel verstelbaar. Twee extra zitplaatsen op de derde rij zijn optioneel beschikbaar, waarmee de Kodiaq tevens de eerste zevenpersoons auto van het merk was.
Infotainmentsysteem
Het interieur van de Kodiaq oogt vrij sober, maar steekt wel netjes in elkaar. Verwacht geen opvallende kleurtjes. Zwart- en grijstinten vind je er in overvloed. Weet dat Skoda drie infotainmentsystemen voor de Kodiaq levert.
Het Swing infotainmentsysteem met 6,5 inch scherm is standaard. Het kan worden aangevuld met een smartphone Bluetooth-verbinding. Het optionele Bolero infotainmentsysteem beschikt over een 8,0 inch aanraakscherm inclusief de In-Car Communication (ICC) functie. Het Amundsen navigatie/infotainmentsysteem heeft ook een 8,0-inch touchscreen, maar dan aangevuld met navigatie.
Facelift Skoda Kodiaq in 2021
In juni 2021 begon Skoda met de verkoop van de vernieuwde Kodiaq. De grootste verschillen? De grille staat meer rechtop en de motorkap ligt nu wat hoger. LED-koplampen en aero-wielen verfijnen het design. Full LED matrixkoplampen zijn standaard op de Business-uitvoeringen. Ook het interieur kreeg een upgrade, onder meer met een Virtual Cockpit met 10,25 inch display en LED ambiente lichtfuncties. Zelfs meervoudig elektrisch verstelbare, met leder beklede stoelen met massage- en ventilatiefunctie staan nu op de optielijst. En ook de infotainmentsystemen werden vernieuwd.
Motoren
Benzine
- 1.4 TSI: 92 kW/125 pk
- 1.4 TSI: 110 kW/150 pk
- 1.5 TSI: 110 kW/150 pk ACT
- 2.0 TSI: 132 kW/180 pk
Diesel
- 2.0 TDI: 110 kW/150 pk
- 2.0 TDI: 140 kW/190 pk
- 2.0 TDI RS: 176 kW/240 pk
Afhankelijk van de motorisering is de Kodiaq er met handgeschakelde zesbak of met automatische DSG-transmissie. De 1.5 TSI ACT heeft cilinderuitschakeling en werd gelijktijdig met de facelift geïntroduceerd. De Kodiaq RS met 240 pk en 500 Nm sterke 2.0 TDI is maar heel kort geleverd. De Kodiaq heeft vrij forse trekgewichten, alleen is die van sterkere motoren natuurlijk net wat hoger.
Aandachtspunten
De Skoda Kodiaq blijkt in de praktijk een betrouwbare familie-SUV. Echt grote euvels zijn er niet, of ze zijn al opgelost door Skoda zelf. Wat er wel bekend is, noemen we in onderstaande aandachtspuntenlijst.
Carrosserie & Interieur
- Let op deugdelijke bevestiging van de stoelen. Zo zat er door een productiefout mogelijk een scheurtje in het zittingframe van de linker voorstoel. Ook konden er bij eerdere exemplaren een of meerdere bevestigingsmoer(en) aan het frame van de enkele stoel van de tweede zitrij ontbreken. Er zijn terugroepacties voor georganiseerd in 2019, controleer dus even of alles klopt.
- Laat de airco-installatie in de winter ingeschakeld. Het is anders mogelijk dat er wit poeder kan ontstaan uit de ventilatie-openingen.
- Schimmelvorming op de verdamper komt vaker voor.
Onderstel
- De Skoda Kodiaq is leverbaar met Adaptive Dynamic Chassis Control (DCC). Bij dit systeem bedienen elektrische kleppen de functie van de schokdempers op basis van de actuele situatie. In combinatie met Driving Mode Select past het systeem zich aan aan de rijstijl van de bestuurder en manoeuvreert hem veilig over de weg. Bij de DCC kan de bestuurder kiezen uit drie opties: Comfort, Normal of Sport. Repareren van dit systeem is prijzig, mochten er defecten ontstaan.
Elektronica
- Check of alle systemen goed functioneren. Dat kost even wat tijd, maar better safe than sorry, toch?
- Vroegere exemplaren hadden nog weleens elektronische storingen, zoals ramen die spontaan openden of een elektrisch bedienbare achterklep die plotseling open ging. Dat moet met de nodige software-updates verholpen zijn.
- Rijhulpsystemen kunnen storingen geven. De auto moet dan uitgelezen worden bij de dealer.
- Adaptieve cruise control ziet soms spoken op de weg, de auto remt dan plotseling af zonder dat daar een reden voor is.
Aandrijflijn
- Door een programmafout van het motorregelapparaat bestond er een mogelijkheid dat bij lage toerentallen te weinig koppel beschikbaar is. Hier is een terugroepactie voor geweest, controleer even of de auto die update heeft gehad.
- Roetfilters van TDI-motoren zijn een gevoelig onderdeel
Aanbod Skoda Kodiaq op Marktplaats
Echt heel lang staat een Skoda Kodiaq nooit te koop. Het aanbod op marktplaats.nl valt dan ook best mee met een kleine 90 exemplaren. De prijzen lopen natuurlijk sterk uiteen. Voor net geen 22.000 euro heb je een Kodiaq met dik 200.000 kilometer en een dieselmotor. Prijzen lopen op tot een stevige 57.000 euro voor een Kodiaq uit 2021 met 190 pk sterke 2.0 TSI met AWD. Het gros van de tweedehands Kodiaq-modellen heeft een benzinemotor. Voor het totale aanbod van de Skoda Kodiaq kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
mynameisjeroen zegt
Het is echt een grote bak, met heel veel ruimte voor de passagiers. Maar man man wat rijd dat ding slecht. Verschrikkelijk.
Vehicle zegt
Klopt, was destijds ook in de markt voor nieuwe SUV, maar na die testrit heb ik toch voor iets anders gekozen. Wat een dweil qua wegligging, direct op afgeknapt, maar kennelijk zijn er meer dan 600.000 mensen die deze auto wel fijn vinden om te bestellen.
ako6 zegt
Wat een onzin, rijdt prima voor normaal A naar B vervoer. Heb ooit een Alfa Romeo 156 JTD sportwagon gehad, maar dat reed echt niet veel beter. Zowiezo een overschat geval. Kwam van een 3 deurs golf, dacht met een sportwagon iets meer ruimte te hebben, maar dat viel tegen. Mijn wndsurf plank paste er nauwlijks in.
Zal eerlijk toegeven, sportief rijden is niet mijn ding, denk dat ik 95% van de tijd op adaptive cruise control rij, ook binnen de bebouwde kom.
Het is een gebruiksvoorwerp, en als zodanig voldoet het prima. Kodiaq is ideaal, alles kan mee, familie, surf spullen, wingfoil spullen, sups, mountainbikes, de perfekte SUV voor mensen die echt zelf aan sport doen.
Enige brakke aan de Kodiaq is zijn entertainment system, en dan met name de koppeling met m’n iphone. Wordt vaak niet herkend, hangt, reboot dan vanzelf. Echt slecht.
bakboord1 zegt
Toch wel benieuwd wat er slecht is?
De aandrijflijn met 150pk en dsg doet het gewoon prima in deze auto.
Drempels pakt ie goed zonder deinen.
Het is een hogere auto maar echt geen dweil.
Een rotonde of klavertjevier kom je prima rond zonder onderstuur.
Ik heb nu 15.000 km gereden in onze Kodiaq en nog geen echte minpunten ontdekt behalve dat de rode lak erg kwetsbaar is.
Voor een gezin met drie uit de kluiten gewassen tieners is het echt een prima auto. Beenruimte genoeg en ook in de breedte genoeg ruimte. Vakantie ritten doet ie prima; je komt uitgerust aan. Grote kofferbak, goede stoelen, prima verbruik en best prima looks met de juiste velgen.
Eigenlijk voor het eerst dat niet binnen een jaar aan het kijken ben naar de opvolger van mijn auto.
Allison Burgers zegt
De Kodiaq is niet de tegenhanger van de Tiguan. Dat is de Karoq. De Kodiaq is het broertje van de Tiguan Allspace,
mrcabdrivert zegt
Als ik me niet vergis is de Allspace naderhand gelanceerd omdat de Kodiaq zo goed verkocht.
Allison Burgers zegt
Bij VW, SEAT en Skoda zaten vanaf het begin al een S, M en L in de pijplijn. Alleen de volgorde van introductie was anders. En VW kreeg er nog een semi-sportief broertje van de Tiguan bij: de T-ROC.
gregorius zegt
Kind nummer 2 was op komst en we hebben ook een hond.
We dachten aan ene Kodiaq voor erbij: echt luxe was niet nodig; groot van binnen maar niet veel groter van buiten. En moest 4×4 hebben (want woon in Zwitserland). Dus ja, alleen de 2.0 TSI 180pk was mogelijk.
Skoda is weer cool en ze maken een grote auto; dat moesten we zeker gaan bekijken.
Jongens jongens wat viel me alles tegen. En, wat een 3 jaar oude Kodiaq nog koste vs wat je er eigenlijk voor kreeg.
We zijn toen maar naar een XC90 gaan kijken. Wereld van verschil. Tuurlijk, is 40% duurder, maar elke cent waard.
Is het dan appels met peren vergelijken? Nou, als je veel betaald, wil je ook wat terug hebben. Een XC90 van vergelijkbare waarde bracht al zoveel meer dan een Kodiaq; en ach, dan ga je uiteindelijk voor eentje met meer opties, want yolo.
TLDR: leuk idee zo’n Kodiaq en het zal doen wat het moet doen. Maar de kans om je enigszins happy te voelen in die auto; nope.
mrcabdrivert zegt
Ik heb de onze in augustus 2017 opgehaald in Eindhoven. Een 4×4 2.0 TDI met 190PK en sportinterieur (geen BPM destijds, want taxi).
De Kodiaq is niet premium, rijdt niet als een X5 maar was wel vol opties en had zeeën van ruimte voor een aantrekkelijke prijs.
De auto is nog steeds in ons bezit en heeft ondertussen 300.000, vrijwel probleemloze, kilometers gereden. Netjes optijd de beurten en de DSG bak zo nu en dan laten spoelen doen wonderen.
Ik heb er altijd met veel plezier in gereden. Weer eens wat anders dan een Mercedes E-Klasse, voor veel minder geld (zo’n € 20.000 verschil) en een stuk ruimer.
K. R. zegt
ik rij te netjes en vriendelijk om voor een Kodiaq in aanmerking te komen. Wordt bij de dealer de deur gewezen
freewilly37 zegt
Angstvallig de DSG bak tijdig spoelen om storingen en ernstige schade hopelijk te voorkomen…
Specht zegt
Qua aandachtspunten mis ik ook nog de volgende zaken:
– De remmen voor en achter die vlot slijten.
– Krakende draagarmen
– Gloeiboegies defect (moeten afhankelijk van merk die ingebouwd zijn soms alle 4 tegelijk vervangen worden).
– EGR en roetfilters defect en verstopt.
– Motorschades (zowel benzine als diesels) van auto’s van leasemaatschappij lopen nog wel is kapot, en 9 van de 10 keer wordt er dan een gebruikte motor gemonteerd.
– DSG problemen met oa mechatronica’s of snel versleten koppelingen blijven een dingetje binnen de VAG groep.
– Computers en regelapparaten die defect gaan (soms zelfs met updaten in de werkplaats), en indien geen garantie dan kost je dat gewoon minimaal 500-1500 euro.
Voor mij een reden om nooit een VAG product te kopen. Zodra de garantietermijn verstreken is ben je vroeg of laat een keer aan de beurt. 😏
Johanneke zegt
Bij Somertijd op Radio 10 lachen ze Kobus nog steeds uit. Zijn 4 jaar oude Tiguan de hele motor was naar de klote, volgens de garage was het staschade. Niemand weet wat staschade is, zeker omdat de auto 15k per jaar reed.