Het Tsjechische Skoda draait lekker. Binnen de VAG stijgen de verkopen van het merk het snelst, waardoor de productie dit jaar opgeschroefd moet worden van een geplande 580.000 exemplaren naar 616.000 stuks. En als het goed gaat moet je uiteraard doorzetten, dus heeft Skoda-CEO Detlef Wittig gisteren laten weten van plan te zijn de productie voor 2010 met ‘bijna de helft’ te vergroten. Hierbij wordt vooral ingezet op groeimarkten buiten Europa.
Skoda ziet in deze landen veel kansen en denkt de kosten te kunnen drukken door goedkope arbeid en het vermijden van importtarieven.
Om aan te sluiten op de vraag van deze groeimarkten is Skoda van plan het huidige aanbod (Fabia, Roomster, Octavia, Superb) aan de onderkant uit te breiden, in de woorden van Wittig: “something that fits demand in emerging markets, something below the Fabia range”
Dit jaar is Skoda begonnen met het opzetten van een dealer-netwerk in China, en het bedrijf hoopt aan het eind van het jaar zo’n 300 exclusieve Chinese dealers te hebben.
Ook wordt er in China al geproduceerd; dit jaar staan er 30.000 auto’s in de planning, wat uiteindelijk uit moet groeien tot 100.000 stuks.
Naast China wordt er vooral naar Rusland en India gekeken, waar rond 2010 respectievelijk 50.000-60.000 en 40.000-50.000 auto’s moeten worden verkocht.
Om alle doelstellingen te bereiken wordt er jaarlijks tussen de 300 en 400 miljoen euro geïnvesteerd. Wittig:
“I can see the growth rate for the next three, four, five years to continue. Maybe not at as fast a pace (as in recent years), but I can imagine we can expect a (growth) rate of somewhere between 5 and 10 percent,” he said. “At around 2010, we may be able to reach 800,000.”
Skoda is een echte succes-story. Het wist zich, met behulp van het Volkswagen-concern, na de val van de muur te transformeren van inefficiënt staatsbedrijf tot succesvol automaker. Het is het grootste Tsjechische bedrijf en had in 2006 een jaaromzet van 7,1 miljard euro bij een productie van 556.347 auto’s (bron: Automotive news).
Je oma zegt
Goedzo, alleen nu nog ff de oude modellen vervangen
Pannekoek zegt
Nee niet nog meer Skoda.. :( Zijn mensen hier van autoblog, wel eens in Praag geweest, noooo het stikt daar van de Skoda’s.. :O
Thomaz zegt
Prima. Ik vind dat Skoda de juiste weg ingeslagen is. Zo’n nieuwe octavia combi en dan met die 17 inch 5-spaakswielen vind ik een mooie auto.
Italian Car Driver zegt
@pannekoek: so what?
PieterA zegt
Haha, @ Pannekoek, dat kan ik bevestigen. Toen ik in Praag kwam werd ik misselijk van het aantal Skoda’s, je ziet gewoon niets anders rijden. Echt verbluffend.
DeAutogids.nl zegt
Gaat de Superb er dan uit?
DeAutogids.nl zegt
Kennelijk was ik dan in een ander deel van Praag, maar bij Andel waren er wel veel Skoda’s, maar ook zat andere merken…
Thelis zegt
@ Pannenkoek
In Zweden daarintegen hebben ze misselijkmakende hoeveelheden Volvo’s en Saab’s.
smoke zegt
En heb je al die BMW’s, Mercedessen, Audi’s, Volkswagens en Opels in Duitsland wel eens gezien? Ook niet normaal hoeveel er daar van rondrijden….
Mark zegt
Skoda, prachtige wagens. Tenminste, de oude dan… Lekker achterwiel aangedreven eigenwijze wegpiraatjes. Trouwens ook nog best betrouwbaar, mijn vader heeft jaren skoda gereden zonder problemen, en die modellen in de jaren 80 waren toch echt wel cool. Styling heeft wel wat weg van de e30, ronde losse koplampen en stoere uitstraling.
De nieuwe zou ik niet kopen natuurlijk, erg standaard allemaal en ik blijf lekker bij mijn BMW :)
Nick zegt
De huidige Škoda’s zijn veel beter dan vroeger, betere wegligging en veel veiliger dan die oude Oostblok wegtractors van vroeger.
Nu nog een Dacia Logan-tegenhanger, dat zou interessant zijn.
Terwijl Škoda nu bezig is met een budget assortiment kan Volkswagen zelf nu wat verder de Premium kant opgaan.
davidxkr zegt
@Thelis
Er bestaat niet zoiets als teveel saabs, imho ;)
ml zegt
@Nick
Alsjeblieft geen lompe Dacia-achtige bullshit van Skoda in Nederland. Gewoon een soort Fox-achtig iets, maar dan met uitstraling. En laat ze daarnaast ook de oude modellen toch blijven produceren voor de emerging markets.
Skoda maakt niet heel erg innovatieve wagens, maar wel hele degelijke, betrouwbare auto’s met een goede prijs kwaliteit verhouding. Kortom de wagen voor het volk, die niet echt uit is op status, maar meer de erkenning willen hebben een verstandige aankoop te hebben gedaan waarmee ze goed voor de dag kunnen kopen (en daarom juist geen Dacia of Kia koopt). Inderdaad een soort burgelijkheid, maar daar is niets mis mee.
In de VS heeft Hyundai ook een soortgelijk imago met hun SUV’s, en daar zijn ze dan ook erg succesvol.
Waar blijft trouwens een MPV op basis van de Octavia?
Greg zegt
Ik ben ook blij voor Skoda, maar zou nog veel gelukkiger zijn als ze dat rare logo ook een keer vervangen door iets wat meer aanspreekt.
Het huidige logo lijkt nergens op. Een pijl met een vleugetje erop (en het vleugelte heeft ook een oogje meegekregen) Zoiets kan echt niet meer in deze tijd.
Greg zegt
En als ze ooit het logo willen veranderen, doe dan maar ook gelijk de naam Skoda, want dat klinkt ook voor geen meter.
Goldstar werd ooit LG, en de NMB werd ING. Een hele mooie nieuwe naam voor Skoda Auto vind ik Astute Cars (net zelf bedacht!, dus de eigendomsrechten zijn bij moi ;-) )
Astute is engels voor scherpzinnig (en dat is Skoda absoluut!)
Stijn zegt
Het huidige logo dateert van 1993.
Hier een historisch overzicht met wat uitleg over de symboliek van de pijl, vleugel en oogje + de groen zwarte kleuren :)
http://www.cartype.com/page.cfm?id=218
Italian Car Driver zegt
@ Greg: Astute is erg goedkoop. Net zoals, Brilliance, Landwind etc. Gewoon een Engels woord… Skoda moet haar naam niet veranderen, ze zijn nu aan een opmars bezig, en dan moet je je naam niet gaan veranderen.
joejojo zegt
Als ze nog meer van die karakterloze Fabia II gaan produceren, dan denk ik dat dat niet echt de goede kant op gaat.
Ik rij zelf een Fabia Combi, maar zo’n karakter als deze heeft, dan Combi II zeker niet aan tippen……………….behalve het interieur, die is wel mooi….dat dan weer wel! :)
Cedric zegt
3,5 keer zo veel als volvo!!!
Greg zegt
@Italian Car Driver
Ik begrijp je, maar ik waag wat jij zegt wel te betwijfelen.
Skoda is weliswaar aan een opmars bezig, maar ze zullen hun plafond met dit tempo ook snel bereiken. Er is namelijk een hele grote groep mensen die never nooit een Skoda zal kopen, omdat die naam te goedkoop aandoet. Oost europees, cheap ass noem t maar op.
Ik was laatst nog bij de Skoda dealer, en zag wel wat leuks daar staan (Octavia Combi) maar simpelweg die naam Skoda zorgt ervoor dat ik daar geen auto aanschaf. Nu komen alleen de economische mensen die niets geven om status bij de Skoda dealer zaken doen. Als je als automerk nog meer wil groeien, zal je ook de mensen moeten kunnen bereiken die wel gevoelig zijn voor status lijkt mij tenminste.
Greg zegt
Maargoed.. de naam, ok.. maar dat logo! Dat kan toch echt stukken beter volgensmij.
JLJ zegt
@Greg
Je zult verbaasd staan hoeveel mensen lak hebben aan status. En geloof me niet alleen de “economische mensen”. Meer degenen die totaal niet geinteresseerd zijn wat anderen van je denken.
On-topic: Skoda gaat met b.v. de Roomster de goede kant op: aparte styling met goede gebruiksmogelijkheden en met een niet te hoge prijs. Waar blijft de 4×4 uitvoering?
Greg zegt
@JLJ
ik onderschat de groep absoluut niet, laat daar geen misverstand over bestaan. Vooral in ons “doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg landje”.
Maar laten we elkaar geen mietjes noemen hier. Status en reputatie is zeer zeer belangrijk in autoland. Zelfs voor mensen die normaal gesproken, lak hebben aan wat anderen te zeggen hebben. Zo kopen talloze mensen geen Alfa’s en Fiat, omdat ze nog steeds de “reputatie” hebben van rammelbakken/roestbakken (heb ik laatst zelf nog van de Alfa dealer aan de Spaklerweg in Amsterdam gehoord) en ook Skoda heeft haar naam van goedkoop oost Europees spul echt nog tegen zich, trust me.
JLJ zegt
Nu haal je er reputatie bij, dat is iets totaal anders als status.
Er zullen best nog mensen zijn die een Skoda nog met Oostblok kwaliteit verbinden, ook na 16 jaar onder de hoede van VW, maar dat zijn er wel heel weinig.
Het logo is juist weer heel origineel!
Greg zegt
Wel, ik zie status en reputatie echt hand in hand samengaan. De Van Dale vermeld bij status: “maatschappelijk aanzien” en bij reputatie “hoedanigheid waaronder iemand of iets bekend is” Iemand met veel status heeft er veel belang bij om zijn reputatie hoog te houden. Dat is de reden waarom limousines als de A8 en de S-klasse zo vaak door directieleden worden gereden. Het is reputatiebevestigend. Maargoed, dit wordt weer een andere discussie.
16 jaren lijken heel veel, maar in de autowereld is dat niets. 16 jaren kan je vergelijken met 2-3 generaties van een model. Renault heeft ook bijna 14 jaren ofzo de Twingo vrijwel ongewijzigd verkocht… 16 jaren is echt niet genoeg om iets van reputatieverandering teweeg te brengen.
En wat dat logo betreft.. je moet ervan houden denk ik. Ik ben t met je eens dat het origineel is. Maar ik vind t een lelijk embleem.
Citrofiel zegt
@ DeAutogids.nl; De Superb blijft bestaan, er is gewoon een nieuwe op komst: http://www.autowereld.com/spyshots/detail.asp?artikel=4417 Enne, in Praag zijn idd ook genoeg andere merken te vinden, hoewel er ook veel Skoda´s zijn, juist op het platteland in Tsjechie zijn echt heel veel Skoda´s.
Citrofiel zegt
Dát wilde ik niet posten!? Mijn toetsenbord is aan het flippen! De instellingen van alle tekens zijn een beetje vreemd…. Muv de letters. Zo is vraagteken shift en streepje… Weet iemand hoe dit op te lossen?
Citrofiel zegt
Blijkbaar werkt Internet opnieuw starten ook… Gelukkig. :D
DeAutogids.nl zegt
Gezever over Status. Ze willen de groei halen uit andere landen, waar het imago van Skoda heel anders is of nog niet bestaat. Ik heb de nieuwe Fabia gezien, kan me best voorstellen dat deze auto goed kan verkopen.
Silverarrow zegt
Wat mij betreft mag skoda ook wel eens aan een design update van hun modellen beginnen, ziet er allemaal een beetje verouderd uit. Neemt niet weg dat het relatief goedkope en vooral ook degelijke auto’s zijn.
DeAutogids.nl zegt
Wat vind je van de Fabia en Roomster dan Silver?
huub Vanderlubbe zegt
Dit alles(vooral de cijfers) is een zeer goede reden, terug te keren aan het auto front. Skoda heeft hulp van Volkswagen. Zoeken jullie het in de aziatische merken zoals Mitsubishi, en al die anderen………………..WAAROM NIET?
Greg zegt
@huub Vanderlubbe
wat bedoel je nu exact?
waarom wat niet? en wat wordt er gezocht bij de Aziatische merken….?
Nick zegt
@ml: Een Fox-vervanger voor Škoda zou inderdaad nog veel beter zijn.
Als ze hem ook een beetje een sportieve look geven zou hij inderdaad wel interssant zijn.
Uiteraard moet de standaard uitvoering enkel de 1.2 liter drie-in-lijn (zowel TDI als een (T)FSI of beter nog: TSI TwinCharger) krijgen, anders krijg je weer zo’n overpriced wagentje zoals de Volkswagen Fox die weer zoveel beter moet zijn dan z’n concurrenten.
Aangezien de C1, 107 en Aygo (en in minder mate, vanwege de prijs de Fox) ook erg populair zijn zou het inderdaad een goede zet zijn.
Als Volkswagen dan van de Fox af is, kunnen ze weer rustig de Premium kant opgaan vanaf de Golf.
De Lupo en Polo zie ik liever ook verdwijnen van het VW assortiment en verschijnen onder de Škoda vaandel.
Chrisjuh zegt
Wat een gezeik en gezever over Skoda, als je er zelf één hebt kom je erachter hoe lekker ze rijden! Dus niet zeike als je nooit zelf er in hebt gereden…
Nick zegt
*De Lupo is al vervangen door de Fox dus daar hoeft men zich geen zorgen over te maken.
Als de Fabia nou de Polo helemaal kan vervangen, dan zou er wat minder zelf-euthansie bij Volkswagen zijn.
Tom zegt
Vooroordelen bestaan inderdaad nog volop.
Ik had een paar auto’s terug een Octavia combi L&K met de destijds zwaarste 110pk diesel (in een tijd dat dit ook de zwaarste VAG-diesel was). Deze auto was nieuw net zo duur als een A4 met dezelfde motor. Ik vond en vind het echt een super mooie auto maar zodra mensen Skoda horen haken ze af.
Maar ik moet wel zeggen dat het rap minder aan het worden is.
Qua logo moet ik zeggen dat ik het wél een mooi logo vind.
Qua imago moet je trouwens wel opletten dat dit per land nogal kan verschillen. In Nederland zul je niemand horen over Saab terwijl deze in het thuisland bekend staan om hun slechte kwaliteit. Volvo is daar een kwaliteitsproduct en uitgerekend ik wil graag van V50 af. Als de volvo voortijdig de lease kan verlaten ga ik voor een Octavia combi met 1.8TFSI met chip en alles erop en eraan. Laat anderen dan maar medelijden met mij hebben..
Chief_S5 zegt
Go Skoda Go!
@ Citrofiel: Ik denk dat je Shift+CTRL tegelijk had ingedrukt, krijg je een andere toetsenbordinstelling. Gewoon op te lossen door nog een keertje Shift+CTRL te doen. Oh shit, dit is geen tweakers.net! :P
Silverarrow zegt
@ DeAutogids.nl: Uitzondering bevestigt de regel ;) Zag trouwens dat ze ook al bezig zijn met nieuwe Superb, dus blijkbaar is Skoda al druk bezig.
64-JV-DS (nee, géén autokenteken) zegt
De nieuwe Superb is inderdaad al onderweg. De eerste spyshots uit de R&D afdeling zwerven ook al op het internet rond.
http://carscoop.blogspot.com/2007/02/update-2008-skoda-superb-scoop-images.html
Ik rij nu zelf een Superb 2007 Business Edition (2.0 benzine) en moet zeggen dat het een werkelijk fantastische auto is. Het is geen racemonster, maar daarop heb ik hem ook niet geselecteerd. Comfortabel, luxe, degelijk, zeer compleet en erg ruim van binnen (iemand van twee meter kan makkelijk “achter zichzelf” gaan zitten en ruimte overhouden!).
Nee, het is een auto waarvoor je je niet hoeft te schamen.
huub Vanderlubbe zegt
Ik bedoelde “De auto zonder BLA, BLA!”. De russische “tank”LADA welteverstaan, weten jullie het nog?
64-JV-DS (nee, géén autokenteken) zegt
@huub Vanderlubbe
Sorry, je zult toch iets meer breedsprakig moeten zijn om ons in staat te stellen te begrijpen wat je bedoelt.
Ik kan geen samenhang ontdekken en vraag je vriendelijk nogmaals, en in meer dieptestructuren, uit te leggen wat je precies bedoelt.
Geert zegt
Weet er iemand of Skoda een grotere monovolume in de planning heeft? Op basis van de (nieuwe) sharan / Alhambra?
64-JV-DS (nee, géén autokenteken) zegt
@Geert
Kijk hier naar de concepten die Skoda momenteel aan het uitwerken is:
http://www.skoda-auto.com/global/model/concepts/yeti/
Ik zie daar geen gezinsbusje tussen staan.
BTW: die Tudor mag van mij ook best komen!
Japie zegt
Ik rij zelf in een Octavia II 1.9TDI Business Edition en ik moet zeggen,..deze auto heeft alles,..dezelfde auto en dan alleen met het OOOO logo’tje er op kost gewoon 45k.
Nu moet ik zeggen dat ik ook wel een beetje gevoelig ben voor de term “status”,..je liegt als je zegt dat je dat helemaal niet bent,..maar de huidige Octavia’s en Suberb zijn gewoon mooi en goed voor een hele intressante prijs in zowel de lease als de koopmarkt. Ik vind het altijd zo jammer als mensen zeggen; oh dat is een auto uit Tjechie en dus niet goed,…zeg dan niets,..je hebt er klaarblijkelijk geen verstand van,…design is een ander verhaal waarin smaak de hoofdrol speelt,….maar de kwaliteit van Skoda is net zo goed als die van VW,..ook van de afwerking.
mario zegt
Nou, Japie met het gevaar voor leugenaar uitgemaakt te worden: status interesseert mij geen reet! Altijd Golf gereden en nu een Octavia II Combi. Wat ik daar al niet zonder problemen in vervoerd heb! Tot een m3 openhaardhout toe!
Gewoon een super handige, betrouwbare Europese auto!