Dat wordt Šmullen.
In de aanloop naar Genève regent het bijna letterlijk nieuws. Vandaag blaast de Tsjechische tak van VAG een partijtje mee met de Octavia RS 245, die inderdaad goed is voor 245 pk afkomstig uit een 2.0 TSI gekoppeld aan een 7-traps DSG of een zesbak. 0-100 km/u is achter de rug in 6,6 tellen (6,7 voor de Combi) en bij 250 km/u is het feestje weer voorbij. Voor wie het even kwijt is: deze RS 245 heeft 15 pk’s meer dan de reguliere RS. Geen al te groot verschil, maar volgens Skoda is het de moeite waard.
Het front is sinds de recente facelift nog steeds even wennen, maar de RS 245 ligt wel mooi 14 mm lager bij de weg dan een normale Octavia. Bovendien nam de spoorbreedte met bijna 4 centimeter toe en krijgt deze versie een uitlaat met een pittige klank. Nederlandse prijzen zijn op moment van schrijven nog niet bekend.
Het RS-embleem voor de sportiefste ŠKODA-modellen
ŠKODA gebruikte de afkorting RS voor het eerst in 1974 in de autosport. In 2000 deed het synoniem voor sportiviteit zijn intrede in de modelreeks van ŠKODA en stond daarmee aan de basis van een succesverhaal. 200.000 RS-uitvoeringen werden sindsdien verkocht, waarvan liefst 100.000 exemplaren sinds 2013 voor rekening van de derde-generatie Octavia kwamen.
Wat zijn dat lelijke velgen zeg.
@misterdrogba: En een lelijke grille, en lelijke verlichting, en een lelijke daklijn…
Nee, niet bepaald een vooruitgang, de meest recente facelift. Terwijl zeker de sedan daarvoor nog een erg fraai model was, zeker voor een Skoda.
@misterdrogba: Blijft sowieso een beetje voor lul rijden in zo’n “RS”. De helft van de paarden van een echte audi RS. Wat mij betreft stoppen ze VAG ook met het plakken van de “rs” stickertjes op deze auto met een middelmatige aandrijflijn.
@fiestacruizer: en ford en renault ook?
@marijn90: Volgens mij heeft de Focus RS 350 PK. Dat is bijna 2x Zoveel als de Skoda Octavia tdi [b]”RS”[/b] met 180paarden.
De Franse RS bommetjes zijn doorgaans 2x zo licht als de Octavia.
Dus ook die concurrentie is wat sportiever.
@fiestacruizer: ik vind juist Audi de plank misslaan met de RS. RS staat bij voor Rennsport, niet voor untersteuern…
@fiestacruizer:
Gewicht basisversies incl 75kg chauffeur:
Octavia RS 220 (pre fl): 1425kg
Megane RS 250: 1462kg
Wat een onzin komt er uit je toetsen zeg…
@fiestacruizer: ‘matige aandrijflijn’, klinkt beetje zuur komende van iemand met ‘fiestacruiser’ als nic…
@fiestacruizer:
Hé, ik dacht dat RS echt van Skoda was. Mijn buurman roept altijd dat zijn Skoda gewoon een Audi is maar dan goedkoper met een andere badge.
@derbmw: En iets mindere afwerking… Audi haters zeggen het meestal omgekeerd; Skoda met 4 nullen op de voorkant. Deze facelift is echt fugly as fak, de vorige RSjes waren meestal prachtige auto’s met veel waar voor hun geld. En RS is gewoon GTI; Skoda heeft geen RS over S vs R over GTI of Cupra over FR.
Erg vet! Ik ben een groot fan van VAG. Fijne turbo-motoren ook.
@john4545: Klap van de molen gehad John?
@woot: Waarschijnlijk aandelen in een of meerdere revisie bedrijven. Want de hoog vermogende TFSI blokken zijn niet best….
@ronnys: Ben eerder verbaast dat z’n anti-turbo campagne is afgelopen…
Ik mis de no nonsense Skoda Octavia van eind jaren 90 steeds meer. Op dat model was af fabriek volgens mij niet eens mistlampen te bestellen. Belachelijk goedkoop waren die auto’s toen.
En de wereld haalde zijn schouders op en kocht een Golf GTI.
@peugeotgti: klopt de meeste mensen zijn saai…
@focusrs1: kopen een Golf 1.2 en zetten GTI grill en bumpers op.
@PeugeotGTI: en al helemaal geen Peugeot
2.0tsi blijft een heerlijke motor.
Stuiteren met een Skoda. Die velgen zijn niet lelijk, maar een maatje of 2 te groot.
@fastforward: Te groot?! Maatje groter zou zelfs niet misstaan.
@oemplus:
Staat leuk misschien, maar comfortabel is anders.
@baklava: Staat niet leuk. Net fietswielen. 18″is meer dan genoeg voor deze auto. En dan die oerlelijke velgen. Van Alfa afgekeken die layout, ook zo lelijk maar dan met ronde gaten.
Ze hadden zich beter kunnen concentreren op een fatsoenlijke smoel. Wat zijn die koplampen gruwelijk lelijk, dat maak je met een beetje pk’s niet goed imho… daar heb je veeeeel pk’s voor nodig ;)
Ik vind de octavia RS een dikke bak maar wel die van voor de facelift. In ’t blauw met goeie velgen mega dik.
Doe mij de RS TDI maar.
@dutchdriftking: de Bi-turbo uit de Passat dan maar: 240pk minimaal.
@TDI-goeroe: lijkt me heerlijk! En dan een grotere intercooler, cold air intake, uitlaat systeem van JM vanaf de turbo (zo’n mooie downpipe er onder) en afronden met een chip op maat van JD. 650nm moet dan toch haalbaar zijn!
Vind de toevoeging ‘RS’ nog steeds overdreven overkomen voor een Skoda. Lekker vlot natuurlijk, vergelijkbaar met m’n eigen 6-in-lijn maar een zo’n heel snel model is t nou ook weer niet.
@volvoturbo:
245 pk en 6,6 sec naar de 100 niet snel?
Ik vind dat behoorlijk rap.
@baklava: In Nederland is het ronduit snel, op de Autobahn kan je “slechts” lekker meekomen met de leaseduitsers. En zelfs als je sneller bent dan een 2.0 TDI is het weinig significant, laat staan dat een Audi rijder ook maar naar rechts zou gaan voor een Octavia.
Wel vlot genoeg om met 200+ te kunnen cruisen dus echt meer is dan ook weer niet noodzakelijk.
@baklava: dat zei ik toch niet (‘niet snel’). Maar t label ‘RS’ is wat misplaatst als je t vergelijkt met een RS van Audi of zelfs Ford.
als je een pre-facelift chipt zit je hier ook aan of zelf meer
Doet Skoda nou ook al mee aan die onzin? Van die S / performance die voor veel geld een handje vol extra pk hebben die je eigenlijk niet eens merkt en die waarschijnlijk gewoon uit een andere calibratie gehaald worden. Pure extra winst voor de fabrikant.
De prijs en opties maken of kraken deze auto. Zoals hierboven geschreven is de gti een grote concurrent. Ben benieuwd hoe Skoda dit aan gaat pakken.
@pieterpoes: GTI is voor zij die voorspelbare status zoeken.
Octavia RS is voor mensen die iets ruimer wensen.
Huracan velgen onder een skoda. Ze doen het gewoon.
Ik vind hem eigenlijk best wel gaaf. Zeker ook in dit kleurtje en de velgen.
Kun je vooral heel hard mee rechtdoor.
@piebepost: normaal krijgt de rs245 het VAQ sperdifferentieel zoals de vorige RS230. Daarmee kom je beter de bocht in en uit dan een willekeurige rwd.
@onehp: Hmm, misschien spreek ik dan iets voor mijn beurt. Ik refereer aan de diesel RS, die viel me behoorlijk tegen.
Dikke vermogensboost
Ik kan dit wel apprecieren. Slimme marketing. Toch kijk ik altijd even om als ik een Octavia RS zie.