Mercedes E-klasse, is dat u?
Skoda heeft zijn verkoopknaller, de Octavia (rijtest) een facelift gegeven. Ondanks dat het model pas 3 jaar oud en nog redelijk vers oogt, achtte Skoda het nodig om met name het vooraanzicht aan te passen. Nu is het bekend dat taxibedrijven vaker Skoda’s inzetten. Waarschijnlijk om de heimwee van de chauffeurs te verhelpen hebben de Tsjechen er voor gekozen om de koplampen over te nemen van de vorige E-klasse. Verder loopt de chromen strip nu door tot onder mistlampen, in plaats van tot de mistlampen.
Ook aan de achterkant zijn er kleine wijzigingen, maar deze beperken zich tot een iets andere bumper en afwijkende achterlicht units. Het meeste werk werd in het interieur verricht. Qua design werd het lichtjes aangepast. Het meest in het oog springende detail is nog de nieuwe multiemedia unit. Alle systemen (Swing, Bolero) alsmede de navigatiesystemen (Amundsen, Columbus) krijgen dit 9,2 inch grote scherm.
De gefacelifte Octavia wordt ook een beetje luxer. Wie 25 jaar geleden had gezegd dat je een Skoda kon bestellen met verwarmbaar stuurwiel en klaptafeltjes voor de achterpassagiers had je voor gek verklaard. Ook zijn er nu persoonlijke sleutels. Deze houden rekening met de instellingen en voorkeuren van de sleutelhouder, wat bij draagt aan het luxe gevoel dat deze Tsjech je moet geven. Een welkome comeback is de zaklamp, welke standaard is op de Octavia Combi:
Voor de parkeerhelden onder ons: deze Octavia kan zichzelf parkeren. Dat is op zich niet heel bijzonder, maar achteruit parkeren met een trailer zien we minder vaak. Aan de voorkant is een systeem leverbaar dat in de gaten houdt welke bewegingen voetgangers maken. In geval dat de auto beter op let dan de bestuurder zal er automatisch worden ingegrepen. Altijd handig.
Technisch zijn er verder niet al te veel wijzigingen, daar Skoda het motorengamma van de Octavia had aangepast. Er zijn 5 benzinemotoren en vier diesels. De benzine instapper is een 1.0 TSI (86 pk!) en de grootste benzinemotor een 1.8 TSI (180 pk). De motoren lopend op satansap beginnen bij een 1.6 TDI en eindigt bij een 2.0 TDI (184 pk). Aan het 4×4 logo te zien op de Combi, zullen er ook enkele uitvoeringen verkrijgbaar zijn met vierwielaandrijving. Verwacht wordt dat Skoda wederom met een Octavia vRS op de proppen komt, inclusief een scherpere versie daarvan. De nieuwe Octavia staat in het eerste kwartaal van 2017 bij de Skoda dealer. Wat de prijzen zijn is nog niet bekend. Voor de context, de goedkoopste pre-facelift Octavia (1.0 TSI Greenline, 5-deurs) kostte €22.690.
Update: De prijzen zijn bekend! De vernieuwde Octavia is er vanaf 22.790 euro. Dit is de 1.0 Greentech Active Hatchback. Als Combi kost deze variant 23.690 euro. De Octavia leasen kan in 2017 vanaf 170 euro per maand.
tgroningen zegt
Het lijkt wel een slechte fotoshop..
rocky zegt
Ik vind het maar niks: die 4 ogen neus past geen enkele auto dus ook niet een Skoda OctaviA
jbkleyn zegt
@rocky: euhm, BMW E30???
rocky zegt
@jbkleyn: uitzonderingen daar gelaten natuurlijk!
ukbob zegt
@jbkleyn: en de E34, mss wel de mooiste (bmw) neus uiteraard!
thefuelofsatan zegt
@ukbob: nee hoor, want: E23/E24/E28 :)
mikkeloentje zegt
Zo’n facelift had mijn neefje van 6 ook kunnen bedenken.
vandijkbv zegt
Wat is het front lelijk geworden zeg… vond het al geen mooie auto’s maar dit…
freezzr zegt
@vandijkbv: je weet nu in ieder geval 200% zeker dat de berijder stekeblind is.
stfu zegt
Is dit een late 1 april grap?
WoutH zegt
Vind de koplampen wel wat hebben. Het zal ongetwijfeld ook prima rijden. Voor de rest.. meh.
De lijnen op deze auto zijn echt veel te scherp..
Zag er laatst één bij ons in de straat staan. Geparkeerd schuin onder een lantaarnpaal (’s avonds).
Ik dacht eerst werkelijk dat het ding schade had.
WoutH zegt
@wouth: En dan heb ik het niet over de lantaarnpaal
viezefreddyw zegt
De neus is er niet mooier op geworden maar het is wel heel anders dan anderen. De pre-facelift zag er een stuk saaier uit dan nu het geval is.
Het interieur is er wel erg op vooruit gegaan. Vind het multimediascherm erg mooi geworden met een mooie formaat. Prima gedaan door Skoda.
mperformance zegt
-edit: thanks! is inmiddels gefixt!-
henkhupelschoten zegt
Ik wist dat Volkswagen weinig origineel was maar dit bevestigt het weer eens…
Dutchdriftking zegt
Als 184pk TDI heel fijn!
Edge zegt
Pfoe, die is er toch even flink op achteruit gegaan zeg! En wat een timing ook, net als je denkt dat ze bij Skoda alleen nog maar strak gelijnde auto’s op de markt brengen komen ze met deze lelijke facelift. Jammer hoor!
joppe zegt
Huh? Het was een van de mooiste uit zijn segment. Dat is nu wel voorbij!
Audiboy zegt
Een Skoda met een ambitie om op een E-Klasse te lijken. Ik vind het maar niks..
gregorius zegt
Skoda, moet dat nou?
Nu maar hopen dat ze dit ook in gaan zien en het volgend jaar weer recht trekken.
Design_Driven zegt
Verbazend na die strakke Superb en rist concepts van de laatste tijd. Koplampen staan schots en scheef en slaan als een snikkel op een pakje boter.
888natan zegt
Echt poolse taxi’s
lekbak zegt
De kalender bij skoda staat nog verkeerd. Ze lopen 7 maanden achter.
Wat een afschuwelijke voorkant zeg. Zoals gewoonlijk is het origineel weer vele malen mooier.
berlinetta zegt
Van saai naar lelijk wat mij betreft.
handbakjasper zegt
Tis me wat…
HZW zegt
Nee, dat is er niet beter op geworden, in tegendeel zelfs.
Je vraagt je af wat voor derde rang designers ze daar hebben als dit het beste is wat je bedenken kan.
Om maar te zwijgen welke BoBo hier goedkeuring voor geeft.
autodrome zegt
De oude e-klasse?
E550 zegt
Leuk hoor zo’n Lexus GS front.
jdoublev zegt
@e550: Ik dacht inderdaad exact hetzelfde
allesmetturbo zegt
Waar is Halfords als je nieuwe koplampen nodig hebt?
mashell zegt
Ze moesten wel de neus aanpassen, anders was het geen facelift maar een modeljaar wijziging.
3246cm252kw zegt
Afgekeken van de oude e?
tjorque zegt
1.0 tsi, djeezes waar gaat dit over? Mijn scheerapparaat is bijna performanter… huilen met de pet op. d
De neus is nu iig aangepast aan dat blokje: triestig!..
baardfiets zegt
Front was niks mis mee, echter de achterkant lijkt wel een opel uit de jaren negentig. Tijd dus voor een kontlift ipv facelift.
Esprit_de_Flandre zegt
Overbodig, want was altijd al een knap ding. Grille is er ook niet op verbeterd. Nu ja…
Die zaklamp, waar zit die wel dan? En hoezo, “comeback”? Zat dat op de vroegere Octavia’s ook standaard dan? Nooit geweten…
EnthousiaST220 zegt
Mijn god wat n lelijke bak is dit geworden. Vond het gaande model net een van de eerste skoda’s die er wel oke uitzagen.
lex22 zegt
Hmmmm weer veel jaloerse praatjes….is het niet toevallig een VAG product???
joppe zegt
Haha het lijkt mij wel duidelijk dat het hier niet gaat om jaloezie;-)
lex22 zegt
@joppe: natuurlijk wel, als maling hebt aan het bovenstaande afzeiken, heb voor 10-20 k minder een technisch superieure auto die er ook nog strak uitziet, damn!
730ld zegt
Wat een schijt motor die 1.0 TSI! En een strontlelijke neus!! En die binnenkant is alleen leuk als je wat extra leasebudget hebt anders is het een hele saaie auto