De aankomende Volkswagen Passat komt, met één versie die eruit geschopt wordt, met dank aan Skoda. Ook de Arteon gaat een sombere toekomst tegemoet.
Men denkt wel eens dat de rollen binnen VAG een beetje omgedraaid zijn. Het was altijd simpel: Volkswagen is de betaalbare auto, Audi zit daar als ‘premiummerk’ boven. Nu de prijzen bij Audi omwille van concurrentie de spuigaten uitlopen, kan Volkswagen inspringen als een soort Jan Modaal Extra-merk. Een vleugje Audi her en der voor hoger gepositioneerde auto’s, wat het nodige doet met de prijzen.
Skoda
Vervolgens is Volkswagen niet echt meer de auto voor het volk: voor een goed aangeklede Golf of Passat moet je dieper in de buidel tasten dan voorheen. De rol van een betaalbaar alternatief lijkt Skoda op zich te nemen. Als een Passat net buiten bereik is, is een Superb een prima alternatief.
Kannibalisme
Dat werkt min of meer averechts. De eerste generatie Superb was een Passat met een ander neusje, maar vanaf de tweede generatie werd de auto wat meer Simply Clever. Vooral het ruimteaanbod werd de kracht van de Superb. De derde generatie zet die lijn door. Klinkt leuk, maar onder het mom kannibalisme gaat dit de Passat de kop kosten.
Hommeles
Nou was het al een beetje onzeker hoe het zou gaan met de fabrieken van VW. Ze wilden in eerste instantie een fabriek in Turkije, maar door de spanningen met Syrië werd dat net even te zwaar beladen. De oplossing is de fabriek in Bratislava, waar ook plannen zijn om de Superb heen te verhuizen. Dit vergt een investering van 1 miljard euro in de fabriek. De relletjes op politiek gebied zijn daar mee opgelost, maar nu zijn er dus relletjes binnen de merken van VAG zelf.
Passat exit
Volgens bronnen die zich meldden bij Automotive News Europe mag de Volkswagen Passat sedan eruit. De reden daarvoor is dus Skoda. De Superb is niet meer het goedkopere alternatief maar gewoon een betere auto, door betere binnenruimte en het is een liftback. Men kiest sneller voor de Skoda en de Passat blijkt niet genoeg zoden aan de dijk te zetten om die keuze te beïnvloeden. Tegen 2023, wanneer de Passat (NMS) in de VS eruit gaat, zouden we ook wel eens het einde van de Passat tegemoet kunnen lopen.
Variant blijft!
En dat alles terwijl we rond augustus nog zo zeker waren dat de Passat zou blijven. Gelukkig hadden we toen deels gelijk. De Volkswagen Passat Variant heeft namelijk weinig last van kannibalisme. Dat is namelijk één van de ruimste keuzes in zijn segment en je hebt weinig last van tekorten als je die kiest boven een Superb Combi. De Passat B9 wordt dus een ding, maar in Europa waarschijnlijk enkel als Variant.
En de Arteon…?
Om even als voorbeeld te pakken dat men vaak zegt dat er een ‘Audi RS6 Sedan moet komen!’, terwijl die er stiekem al is in de vorm van de RS7. Datzelfde zou je kunnen zeggen bij VW: als je dan een ‘Passat Sedan’ wil, kun je een Arteon nemen. Dat is tevens een liftback, dus dan los je dat probleem ook gelijk op. Helaas noemt ANE ook een nieuw plan van VW waar de EV- en SUV-hypes de koers van het gamma moeten bepalen. Er gaat flink gesneden worden in het aanbod en naast de Volkswagen Passat sedan gaat ook de Arteon – zowel de liftback als de Shooting Brake – eruit. Die zal het maar één generatie volgehouden hebben en gebrek aan fans had de auto niet. Helaas blijkt maar weer dat een mooie auto niet altijd kopers kan overtuigen.
Nog even een laatste gedag zeggen dus aan de Passat sedan, voordat hij eruit gaat. Dan maar uitwijken naar een Superb, dan heb je min of meer een veel betere versie van de Passat.
nicolasr zegt
Goh. Het is me allemaal wat he?
perry_snijders zegt
@nicolasr: sapperdeflap nou.
okdoei zegt
@perry_snijders: mijn vers kopje thee kwam door mijn neus. Bedankt
rutgerg zegt
De Passat zit toch qua prijs ook veel te dicht tegen de A4 aan. Volkswagen moet, zoals haar naam eer aan doen en een merk voor het volk zijn. Een budgetmerk. Wat het ook was volgens mij totdat de bobo’s het hoog in hun bol kregen en premium VW’s wilden bouwen. Met als absoluut dieptepunt de Phaeton. Dus eigenlijk zou heel Skoda heel VW beter kunnen vervangen…
dromedaris zegt
Ik vind de Passat (of VW in het algmeen) toch wel net dat tikkeltje beter afgewerkt. Terwijl Skoda met loszittende plastic knopjes werkt, levert VW deze met alu knopjes.
Bovendien zitten/zaten er standaard meer opties op de passat dan de superb en is die een tikkeltje decibels stiller, dus keuze was snel gemaakt.
denx zegt
@dromedaris: vandaar het prijsverschil. Skoda biedt meer value for money. Zover is wel duidelijk. Men is duidelijk niet bereid meer te betalen voor alu knopjes…. en dat is begrijpelijk.
560pk zegt
@denx: hoezo begrijpelijk? Ik snap dat in ieder geval niet. Ik baal standaard van plastic rotzooi, of verchroomde plastic rotzooi, in m’n dure auto. Ik zou, indien de mogelijkheid werd geboden, zonder problemen duizend euro extra aftikken voor echte alu of rvs bedieningsknoppen.
bernoulli zegt
Waren het maar knopjes. In je moderne VW krijg je alleen nog maar aanraakgevoelige schermen en plastic paneeltjes.
mashell zegt
@dromedaris: alu knopjes zijn plastic knopjes met een zilverkleurig verflaagje…
wildbeest zegt
@mashell: hahaha alu knopjes dat zijn de dingen waar wij ons druk over maken. Heerlijk
Freewarefreak zegt
Ik zou nog eens wat serieuze reviews kijken op YT voor je dit beweert. Kijk eens naar testen van de Skoda Kodiaq tegen de Volkswagen Tiguan. Skoda zachte materialen dashboard, middentunnel tot onderaan, achterdeuren, etc.
Tiguan zachte materialen bovenkant dashboard, middentunnel hard plastic, onderaan helemaaaaaal tupperware krasgevoelige troep. Achterdeuren geen zacht plastic, etc.
Motorkap.. VW stokje er onder zetten.. Skoda, gasveren, etc.. zo kunnen we wel even doorgaan.. nee hoor VW is haar glans allang kwijt. En dit zijn niet mijn woorden hè .. kijk even naar Autogefühl, CarWow, etc..
HZW zegt
De Arteon heb ik nooit wat gevonden, het is een lelijke logge auto, met rare proporties.
Een compactere Arteon Coupe had wel leuk geweest.
https://3.bp.blogspot.com/-oLLPI-M_IdY/WOIAkQ1wLUI/AAAAAAAAZJE/ZLjLzhi44bEP-ZQhQ70GNqn39jcQraLHgCLcB/s1600/arteon-coupe.jpg
https://cdnb.artstation.com/p/assets/images/images/005/155/189/large/sugar-chow-40961.jpg
Robert zegt
@HZW: het probleem met dit type coupé is, dat iedereen hem tof vind, maar niemand hem koopt. Zelfs modellen als de CLK, SLK, 4 Serie, die standaard met ‘premium badge’ uit de fabriek rollen worden in absolute aantallen maar weinig meer verkocht.
Ot92 zegt
@hzw Dat ziet er heel goed uit, maar erg onpraktisch denk ik.
denx zegt
@HZW: naast dat ie log oogt, vind ik het design ook niet echt spannend. Saai zelfs. Er is veel commentaar geleverd op het design van de nieuwe BMW 4, maar deze is niet saai te noemen. Passat ook saai.
leonlampe zegt
@HZW: ik vind de normale Arteon beter ogen
meetsysteem zegt
Doet me denken aan de Škoda Tudor.
Jesko zegt
Ik rijd zelf de nieuwste Passat Variant. Een hele prima wagen, met wel degelijk een stapje meer dan de Superb. Ik rij de R-line, daarin zitten ook andere stoelen met o.a. een verlengbaar zitvlak. Voor mij doorslaggevend geweest t.o.v. Skoda, met mijn lengte van 2 meter.
De Volkswagen is dik aangekleed met opties als autopilot en een prima entertainment systeem.
Bij de keuze voor een kale versie tussen beide auto’s, zou ik altijd gaan voor de Superb. Maar wanneer je gaat kruizen, dan is de VW net wat meer.
Dat de sedan verdwijnt snap ik wel, die wordt amper verkocht.
karhengst zegt
Ik heb zelf ook een tijdje een Passat Variant gereden, ondanks dat het zeker een auto is die bestaansrecht heeft denk ik dat het model gewoon tussen wal en schip landt.
Een Skoda biedt meer value voor de kostenbewuste koper. De Audi is dusdanig luxer om de meerprijs waard te zijn, zeker met het imago en alles er omheen. En een icoon in z’n segment zoals de Golf is kan je de Passat ook niet noemen. En wat je zegt, zeker als sedan denk ik dat de A4 ook flink meer allure heeft. Dan maar 150 pk ipv 190 zal de gedachte bij veel kopers ook wel zijn.
meetsysteem zegt
De Passat Variant is, vooral in Duitsland, een begrip. De sedan lijdt onder het feit dat deze carrosserievorm in Europa ‘out’ is. Dus weg ermee. (Eigenlijk schrappen ze gewoon de opvolger van de Santana.)
karhengst zegt
Sedans zijn nog altijd zeer populair, niet minder dan de station, maar dan wel premium en D-segment of groter. Je rijdt ze niet vanwege de ruimte maar vanwege de looks en uitstraling. Daar gaat een Passat sedan natuurlijk nat.
flutterby zegt
@karhengst: zelf wel te spreken over mijn Passat B8. Anoniem van buiten, maar goed afgewerkt van binnen. In een Audi kom je toch anders voorrijden en dat heeft soms zijn nadelen. Daarnaast is goed aangekleed veel duurder.
Een Skoda vind ik persoonlijk nog steeds erg snel verouderen. Zowel van binnen als buiten. Een soort outlet merk, dezelfde kwaliteit maar dan van vorig jaar.
tjorque zegt
Hoewel de enyaq iV al een stap in de goede richting is, zou en superb iV (full BEV) mij echt over de streep trekken.
Volkswagen heeft degelijke producten, maar zijn voor een weinig-rijder als ik gewoon de meerkost niet waard.
phaeton zegt
Dit artikel had 8 jaar oud kunnen zijn. Vreemde snuiters daar aan het roer bij VAG
Ot92 zegt
De Passat sedan wordt enkel in Rusland, Turkije, China enz. veel verkocht. Ze hadden destijds de verkoop van de Passat sedan al moeten laten stoppen hier in Europa en een fabriek moeten neerzetten in 1 van die landen, had ze veel kosten bespaard kunnen blijven.
Dat de Arteon er nu al eruit gaat is erg jammer. Het is in mijn opinie de mooiste Vw ooit, wel de normale i.p.v. de schietendebreek. Maar goed… wat doe je eraan, helaas wordt de Arteon ook veels te weinig verkocht. Dit zie je vooral terug op het straatbeeld. De Passat variant zie je altijd wel langskomen, maar de Arteon zie je misschien maar 1 keer in de week.
Boomer zegt
Mooiste VW ooit? Je weet dat VW ooit de Karmann Ghia en de type 34 gemaakt heeft toch??
eklasse zegt
ID space vision?
mashell zegt
@eklasse: als de Superb het niet doet dan draait die wel de nek van de Passat om.
bernoulli zegt
Artikel heeft het alleen over Europa. Zegt dus niks over het wel of niet ontwikkelen van een nieuwe Passat sedan.
En anonieme bronnen. Tsja.
Ot92 zegt
@bernoulli Mocht de Passat/Superb alsnog gebouwd worden in Turkije. Dan kan het maar zomaar betekenen dat de sedan alsnog leverbaar is, maar dat betwijfel ik. De sedan willen ze eigenlijk meer beperken tot Rusland, Turkije, India en china enz.
Loek zegt
@bernoulli: het Passat-verhaal is lastig. Want buiten Europa (vooral VS en China) zijn er wel VW’s die Passat heten, maar dat zijn de NMS-versies (andere auto). In de VS wordt ‘onze’ Passat niet verkocht en in China heet die Magotan. Dus wellicht wordt er nog een nieuwe Passat sedan ontwikkeld zoals wij hem kennen, maar dat wordt dan dus die Magotan.
raym zegt
Passat sedan kan er makkelijk uit. Valt mij op je de laatste je jaren haast geen passat meer ziet rijden. 10 jaar terug ofzo kwam je ze nog overal tegen.
pjoes zegt
Willen we meer of minder Vw? tsja net als verkeersslachtoffers is het streven 0.0.✨✨✨✨✨
dolledries zegt
Eindelijk common sense .. schoop schip daar maken … Audi en Skoda, Seat … VW bye bye .. voegt werkelijk niets toe dat merk
neymar zegt
Heel VW mag verdwijnen
jdeboer zegt
Wat een kul, als VW een fatsoenlijk EV geprijsde Passaai in de showroom had gezet dan was er geen probleem geweest.
In de VS is hij ook geschrapt, maar daar vanwege zijn imago.
De ware rede is niet Skoda maar naast de prijs het slechte imago dat diesels dankzij VAG hebben waardoor de zakelijke markt nu meer en meer voor de EV gaat.
Houthakker zegt
Nou volgens mij speelt er nog iets heel anders, de golf (station) is inmiddels zo groot. Wie gaat er 10 mille meer betalen ( of leasen ) als dat nauwelijks nog toegevoegde waarde heeft?
arias zegt
Vind dit wel erg. Stuk voor stuk verdwijnen de sedans van het toneel. Helaas ben ik hier ook schuldig aan, rijdt zelf de BMW X3. Waar ik voorheen de BMW 3 Serie, Ford Fusion, Audi A4 reed en toen ik in Nederland woonde nog de Peugeot 205( eerste auto) Audi 80, en Opel Vectra heb gehad. En zo zijn er ook veel mensen die vroeger Passats en andere d segment of hoger sedans reden en nu een crossover/ suv.
flutterby zegt
@arias: een sedan is ook bijzonder onpraktisch. Voor rijgedrag en efficiency hoeft het tegenwoordig niet meer.