Ook Skoda brengt nieuws naar Genève: het Tsjechische merk toont er de gefacelifte versie van de Fabia, Fabia Combi en Roomster. En, ze zeggen het er in persbericht maar meteen bij: hij is niet breder geworden, het lijkt alleen maar zo…
Vooral aan de voorkant van Skoda’s kleintjes zijn de wijzigingen te zien. De grille is nieuw en lijkt meer op die van de recentere Skoda-modellen. Daarbij hebben de koplampen een nieuw driedimensionaal design en ze doen de auto dus iets breder lijken. Voor de rest zien we iets grotere mistlampen, nieuwe lichtmetalo’s en, jawel, nieuw ontworpen wieldoppen.
Op technisch vlak is er iets meer nieuws: het motorengamma gaat op de schop. Zo worden de auto’s ook leverbaar met een nieuwe 1,2-liter TSI benzinemotor met 105pk. Wie in plaats van een handmatig bediende vijfbak kiest voor de 7-traps DSG transmissie zou met deze motor een verbruik van 1 op 18,9 moeten kunnen halen. De TSI komt ook beschikbaar als een iets slappere variant met 86 pk. Die laatste is er niet met DSG. De TSI’s vervangen de 1.4 16V en de 1.6. De 1.2’tjes met 60 en 69pk (gaap) blijven gewoon leverbaar.
Op dieselgebied is er ook een wisseling van de wacht. De 1,4- en 1,9-liter pompverstuivers maken plaats voor een 1.2 TDI en 1.6 TDI met respectievelijk 75 en 105 pk. Beiden motoren zijn (eindelijk) voorzien van common-rail injectietechniek. Hierdoor komt de CO2-uitstoot van beide blokken neer op minder dan 110g/km.
Rond mei worden de eerste opgefriste Fabia’s, Fabia Combi’s en Roomsters (waarvan de prijzen later bekend worden gemaakt) bij de Skoda-dealers verwacht. Wie het zo lang echt niet vol kan houden kan ze vast in Genève gaan bekijken …
Jochempie zegt
Lache, allemaal mini-Superb’jes met die nieuwe voorbumpers. Wel lekker cost-effective éénzelfde voorbumper voor drie modellen.
Merry zegt
hij is niet breder geworden, het lijkt alleen maar zo…
Dat zegt mij vrouw ook over mij, misschien moet ik maar eens een Skoda aanschaffen.
John zegt
@Merry: Misschien kan je beter een fiets aanschaffen ;)
OT: Ben heel erg benieuwd naar die nieuw ontworpen wieldoppen! Wist niet eens dat daar een ontwerper voor was.. Dan moet je je toch echt schamen als je dat moet vertellen aan iemand..
Neptukker zegt
– Boekt gehaast tickets naar Geneve om maar niks van dit grote nieuws te moeten missen –
michielh zegt
Ziet er aardig uit, maar hoeveel koppel heeft zo’n 1.2 TSI? En loopt het op LPG?
BananaFlip zegt
@michielh: De 1.2 TSI heeft een behoorlijke 175 Nm.
Laue zegt
hele oude TDI’s hadden ook al Commonrail en waren toen al heel zuinig. De pompverstuiver (PD) zorgde voor meer PK’s maar werd ook stuk minder zuinig. nu is er weer vraag naar zuinige motoren dus gaan ze weer over op commonrail.
-De fabia hatch is best leuk om te zien. de combi en roombster zijn F ugly
jf zegt
@Laue: Kleine verbetering: voor de pompinjectoren werden gebruikt werd er gebruik gemaakt van een lijnpomp ( golf 2 1.6D bvb) Deze verschilt van het commonrail systeem doordat er geen 1 rail maar 4 worden gebruikt( voor de 4 cylinders)
GerreLekker zegt
Doe mij maar een rode met wit dak!
Ik vind de Fabia echt wel de nieuwe mini geworden. Klein, compact, betaalbaar, zuinig, confortabel. Met de rijkwaliteiten en bouwkwaliteiten zal het best wel ok zitten…
Mathijs zegt
en de prijzen??
zal ik nu een nieuwe fabia sprint halen of wachten op t nieuwe model?
…..
BananaFlip zegt
@Mathijs: Ik zou zeker wachten op de nieuwe motoren, wat voor motor zou je nu willen dan?
Mathijs zegt
@BananaFlip: is nu ook gewoon mooi geprijst de Fabia Sprint..
BananaFlip zegt
@Mathijs: Ja, 2100 euro goedkoper of zo?
Laue zegt
Vind overigens skoda er steeds beter uit zien, de oude laffe skoda grill heeft ondertussen een stoere smoel. en die superb combi is helemaal dik.
BananaFlip zegt
Eindelijk commonraildiesels! Die 1.4 TDI is namelijk echt een verschrikkelijke stamper bij stationaire toerentallen.
Ahura zegt
Iets buiten proportie die koplampen en mistlampen maar geheel oogt wel netjes. Maar blijft een oubollig ding. Ondanks de Mini/Swift kenmerken
Mathijs zegt
1.2 benzine…
de goedkoopste variant dus, zie nu alleen de Sprint.. leuke uitvoering.
BananaFlip zegt
@Mathijs: Geen 1.2 TSI? Schijnt een fijne motor te zijn.
Timmie zegt
Je hoort vaak dat constructeurs veel binnenruimte en toch een compacte koets willen. Bij Skoda doen ze bijna het omgekeerde. (Poging tot) imago-opkrikker zeker?
Dimglor zegt
Wow!
Ik zou er nog altijd niet in willen rijden….
killioq zegt
spannend, mischien te spannend? oer saaie dingen echt waar.
Ahura zegt
kowalsk zegt
Een verbetering, ziet er gewoon goed uit.
bennyb zegt
ahura dank u voor de vergelijkende foto’s, maakt direct alles veel duidelijker. de skoda is een stuk mooier geworden
Dinky Toy zegt
+1 Ahura!
Dit plaatsen van pre-facelift naast facelift foto’s is al vaker voorgesteld.
Het zou Autoblog sieren als ze eens naar hun lezers zouden luisteren.
Megakix zegt
…met een natte washand zeker ? Er is heel weinig gewijzigd !
Vincent_van_B zegt
@ Dinky Toy: http://www.autoblog.nl/archive/2010/02/23/zoek-de-verschillen-nissan-pathfinder-en-navara-gelift
Evengoed: dank voor de tip!
Mr. Dj M. zegt
Grille maakt hem inderdaad net wat breder op het oog, is wel beter zo ;)
Mathijs zegt
Heeft iemand wat inside info over de nieuwe prijzen?
alvast dank!
Willy Verlinden zegt
Zopas ruilde ik een Polo 1,4 (bezine)2008 voor en Fabia 1,2 TSI Dsg7. Verrasssend het verschil in vermogen!!!. De DSG is een pareltje. Nog positief is het lage motorgeluid.En optrekken dat hij doet!Negatief is dat bij gewoon grijs weer -wat we hier veel hebben- ik de toerenteller en de kilometriek niet kan lezen: totaal zwart met witte wijzers. En dus steeds rij met stadslichten.
Van mij krijgt hij 8 op 10.