Of u even aan de kant wilt gaan. Skoda’s rallykanon is gereed.
Op de Essen Motor Show werd het rallykanon als concept gepresenteerd, inmiddels is de brute Tsjech doorvertaald naar een definitieve versie. En kneiters, wat is ‘ie heerlijk dik geworden. De Fabia R5 is goedgekeurd door de FIA, en mag straks de Fabia Super 2000 gaan opvolgen in de internationale rally-wedstrijden.
Wat meteen opvalt is de verbreding van het koetswerk, waarbij aan het hoekige design is vastgehouden. Achterop is een fikse spoiler gemonteerd, met helemaal onderaan een subtiel uitlaatpijpje in het midden. Op het dak heeft Skoda een luchthapper gemonteerd, en als we goed kijken zien we dat de zijspiegels een maatje kleiner zijn uitgevoerd. Awesome.
Onder de kap ligt een 1.6-liter viercilinder met turbo, die minimaal 265 pk levert. Daarmee komt de 1.230 kilogram (minimaal gewicht volgens het reglement) wegende Fabia R5 uit op een specifiek vermogen van 219 pk per ton. Schakelen gaat middels een sequentiele ‘bak, die de peekaa’s over alle vier de wielen verdeelt. De ingenieurs van Skoda hebben hem verder uitgerust met McPherson veerpoten. Later dit jaar komt ‘ie in actie.
mrniesoe zegt
Wat een zielig uitlaatpijpje!
clarkson zegt
@mrniesoe: er zullen meer dan genoeg klappen en flammen uit komen denk ik. Dat maakt het vast wel goed!
Senne zegt
@mrniesoe: Het is maar hoe je het bekijkt, meer is noodzakelijk niet nodig.
Vind de 1 of meerdere sierstukken die op de gewone automobielen zitten meestal wat zieliger ogen…
mrniesoe zegt
@senne: Dat vind ik ook, maar voor Sköda’s “rallykanon” vind ik het pover ogen…
jrk68 zegt
@mrniesoe:
Nope, 4 pijpjes zou pas zielig zijn, nu is het functioneel.
gtwillem zegt
@mrniesoe: tsja, in de autosport gaat functie voor vorm. Misschien is een Audi S1 wat voor je? Heb je vier pijpen voor voor pitten 231pk.
soundgarden zegt
@mrniesoe: totdat je hem hoort muhaha
vlammenindefiatpanda zegt
Wat een gruwelijk dik bakje, wel ontzettend jammer van dat lullige uitlaatpijpje..
jordy14 zegt
Maak er hier gwn een paar straatlegaal van, weet zeker dat ze zullen verkopen en het imago word er niet slechter van:)
retetikker zegt
Wat kost dat?
e1000bmw zegt
Het hoeft niet altijd een enorme knalpijp te zijn…
Edge zegt
Wat zou zo’n ding moeten kosten?
jrk68 zegt
@Edge:
Reken maar op een tonnetje 3, voor minder doet de concurrentie het trouwens ook niet.
R5 staat net onder WRC, vandaar die prijzen.
Dutchdriftking zegt
ja dat is een mooi gebakje!
g40freak zegt
Wat zit dat achterspoilertje raar uit het midden?
op dat tweede plaatje
gtwillem zegt
@g40freak: optisch bedrog, denk ik. De spoiler staat niet op het dak, maar via twee pootjes. Doordat dit een afstand creëert, lijkt het alsof ie uit het midden staat.
rutger97 zegt
Wat gaaf!
gtwillem zegt
Lieve Skoda: mogen we hier een straatversie van? Desnoods gewoon de techniek van een Audi S1 gebruiken (231pk TFSI, 4wd, handbak) en drie pijpen weggooien, en in het midden zetten. Ik hoop dat de ‘rally auto’ voor de straat wel blijft bestaan, want het ziet er vooralsnog niet goed uit.
jrk68 zegt
@gtwillem:
Het ziet er de komende jaren zelfs beter uit dan nu, we gaan weer naar verplichte homologatie specials.
Dus als ze door willen met het WRC krijgen we straks straatversies van de Polo, Fiesta, DS3, I20, etc.
De jaren 80 keren weer terug.
gtwillem zegt
@jrk68: dat is inderdaad zo, ja! Ik blijf het nog altijd schandalig vinden dat Loeb titel na titel binnenhaalde zonder dat er een Xsara of DS3 was die er enigzins wat van weg had.
awesome zegt
@jrk68: die Yaris van laatst… Die was ook wel erg lekker!
reistje zegt
Dat minimale gewicht is nogal hoog? Dat is bijna 200 kilo meer dan de straatauto.
jrk68 zegt
@reistje:
Minimum gewicht volgens de reglementen, staat trouwens keurig in de tekst….
Rob zegt
@jrk68:
Klopt, maar dan kan @reistje het nog wel hoog vinden, net als ik ;-)
Wat is de achterliggende gedachte bij dit minimum gewicht? Jij weet het waarschijnlijk beter als ikke.
e1000bmw zegt
@Rob: omdat sommige coureurs niet bepaald zwaargewichten zijn…
reistje zegt
@jrk68: Ja dat las ik, ik doelde er op dat ik dat minimale gewicht hoog vond.
gtwillem zegt
@reistje: een driedeurs Audi S1 weegt 1390kg, dus zo hoog ka 1230kg niet. Natuurlijk zijn de rally auto’s geheel gestript, maar alle extra (heavy duty) onderdelen brengen weer extra gewicht in de schaal.
rocky zegt
Een knettergek dingetje als je het mij vraagt :-) Bedoel ik overigens positief hoor!
moveyourmind zegt
Gaaf ding! Doet denken aan de good old Renault 5 Turbo. Wat @gtwillem al zei, laat de straatversie maar komen!
niex zegt
wat een gedoe over dat uitlaatje! wel s goed gekeken naar wat er schuil gaat achter die glimmende toeters die in meervoud alle nieuwe wagens sieren? een heel lullig smal stalen pijpje. sierstukjes zijn echt triest maar elke nieuwe wagen heeft ze.
geluid hoort van de motor te komen….
dailydriver zegt
@niex: U ziet het verkeerd. Een uitlaat met een diameter van een rioolpijp en/of blerpijp. Waar de gehele wijk van mee kan genieten. Is natuurlijk kei gaaf!!
niex zegt
@dailydriver: dat is natuurlijk zo sorry, niks is zo stoer als een auto die met heel veel herrie niet heel snel optrekt. zoals vroeger 90% van de CRX-jes ze had, was altijd mooi als je die met een standaard uitlaat zoek reed en daarbij een veel mooier geluid produceert uit dat gretige blokje…
arii zegt
Ga maar vanuit dat dit ding straks het ERC kampioenschap gaat domineren zoals de Polo het in de WRC doet.
norge zegt
Gaaf ding, gewoon het leukste uit het hele VAG concern..
e1000bmw zegt
:o BEL DE KRANT! @norge heeft een positief woord over een VAG-product geuit! :P
Dit ding heeft natuurlijk he-le-maal niks met de onderstuurde hokken te maken. :)
w0o0dy zegt
@e1000bmw523i: misschien eun eun tweu?
w0o0dy zegt
@e1000bmw523i: & @norge: kalle en en to, dette ikke gar bra!
w0o0dy zegt
@w0o0dy: jammer… Foutje..
Kalle en en to, dette er ikke bra!
norge zegt
@w0o0dy: De er Svensk….Vi ringer en en to :)
mrrallycross zegt
Dat r5 kampioenschap word wel echt vet zo te zien. Veel meer merken dan in het wrc en niet echt minder vermogen dan het wrc!