Wat krijg je als je een rallywagen combineert met een gezapig stationwagentje? Een behoorlijk dik apparaat.
In april van dit jaar presenteerde Skoda de Fabia R5, de Tsjechische deelname aan het WRC-kampienschap. Speciaal voor Wörthersee bouwde Skoda een stationwagenvariant. Niet om mee te racen, deze is puur voor de show.
Aangezien de auto vooralsnog alleen door VAG-tuningliefhebbers was aanschouwd, hebben ze de hete Combi ook maar op de IAA gezet. Over hete combi’s gesproken trouwens….
gtwillem zegt
Als Skoda nu eens een leuke straatuitvoering van die R5 gaat maken. Zonder luxe snuisterijen en lekker basic. Misschien in een aparte, herkenbare kleur. Met velgen in een bijzondere kleur. Niet overdreven veel vermogen, 211 is zat. Of 218 paarden.
Kortom: een Impreza voor Skoda. Gewoon als image builder. Is vast wel een markt voor te vinden.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Je bedoelt een Fabia met golf GTI motor, mechanisch sper, goeie stoelen, en verder niets. Gewoon rijden met die handel. Klinkt goed!
gtwillem zegt
@dutchdriftking: Fabia Estate. Voorin dikke sportkuipen van Corbeau of Sparco. Achterbank met lullig bloemetjes motief. 1.8 TSI blok gekieteld tot 220pk door grotere intercooler, oliekoeler, airbox en vuistdikke enkele uitlaat. Wel een handmatig aircootje, maar verder niets elektrisch. Matig radiootje. 17″ Speedline velgen. Eibach veren en Bilstein dempers. Quaiffe sper. Brembo remmen. Close ratio handbak.
Dizono zegt
@gtwillem: check even de Fiesta Red Edition. Weliswaar maar 140 pk, maar ik heb zelden meer lol gehad met een 1.0 driecilinder. Ziet er lekker dik uit ook en kost minder dan 20 mille. Alleen onderin mist hij wat koppel, gecombineerd met een tweede keer moeten schakelen bij 95 levert dat geen heul mooie sprinttijd naar de 100 op.
ko3n zegt
@gtwillem: idd lekkek kaal. Geen toeters en bellen alleen een handbak en AWD
e1000bmw zegt
@gtwillem: amen!
awesome zegt
@gtwillem: Er was een concept van de eerste Fabia Combi: De Paris
Als ze jouw specs combineren met dergelijke looks (iets verlaagd, licht uitgeklopte wielkasten) mogen ze hem zo op de markt brengen!
gtwillem zegt
@awesome: klopt! Was een bijzonder lekker karretje, maar nog best luxe uitgevoerd. Ik had iets later een Fabia RS diesel, met chip, airbox en sportuitlaat. 170pk en 360nm! Dat ding was echt (relatief) retesnel. Wel enorme roetpluimen, maar liep 230 en gemiddeld 1 op 16.
Wilde hem ook op de Paris laten lijken (Milotec leverde een ‘Paris’ exterieur kit) totdat ik een Alfa GT kon leasen. Die was smaakvoller, maar zeker niet sneller.
turbobrick zegt
@gtwillem: Nee Willem, daar is nauwelijks nog een markt voor … Hier op het forum zitten nog wel wat freaks maar de gemiddelde automobilist die iets snels wilt gaat geen nieuwe SKoda kopen om in een kuipstoeltje te zitten, zonder enige luxe …
Bovendien zijn er zat snelle auto’s die sportiviteit bieden (en soms zelfs meer dan dat).
Denk zelf dat de RS genoeg bied voor het merk Skoda.
gtwillem zegt
@turbobrick: niet helemaal met je eens. Dat het geen verkooptopper gaat worden is evident. Maar Renault bouwt al jaren dit type auto en weet ze aan een heel selectieve doelgroep te verkopen. Met name in de UK en Duitsland zijn dit soort auto’s nog wel in trek. Daarnaast: het is meer als image builder. Als een auto als boven beschreven elke vergelijkende test wint als ideale rijdersauto, dan komt dat het imago wel ten goede. Kijk maar naar Renault Sport.
turbobrick zegt
@gtwillem: Er zijn dus al zat alternatieven.
Ik denk niet dat het zwaartepunt daar ligt voor Skoda. Die zitten meer in het comfort en luxe C klasse segment en doen het daar prima met de Octavia en SuperB.
gtwillem zegt
@turbobrick: je begrijpt mij niet helemaal denk ik. Het merk Skoda heeft een goede naam als het gaat om ruime, degelijke, betrouwbare en betaalbare auto’s. Zoals je aangeeft ligt de nadruk op de Octavia en Superb: auto’s die prima voldoen aan de merkwaarden die men van een Skoda verwacht.
Maar echt sexy is het merk niet, hoeft het ook niet te worden, maar een rauw randje mag best wel. De vRS modellen van Skoda zijn leuk, maar te veel budget GTI’s. Niet echt onderscheidend.
Ik noem even een paar voorbeelden van sportieve topmodellen die een (al dan niet dunne) link hebben met de motorsport, maar enorm veel gedaan hebben voor het imago van het merk. Door de pers juichend ontvangen doordat het gewoon heel erg goede auto’s waren, maar commercieel niet altijd even geslaagd.
1. Audi Quattro ’82
2. BMW M1 ’78
Ford Sierra/Escort/Sapphire Cosworth (’87, ’92, ’91)
Honda NSX (+Type R modellen) (’90, ’95)
Nissan GT-R ’07
Renault Sport Clio/Megane
Saab Turbo ’76
Subaru Impreza GTT/GT/WRX ’94
Golf I GTI ’76
850 R ’96
Dit is maar een kleine greep, maar je begrijpt nu vast wel wat ik bedoel ;-). En zoiets zal Skoda best kunnen bouwen denk ik. Even een model zonder dat elk onderdeeltje uit de VW magazijnen komt. Zoiets als de eerste Leon Cupra R: best rijdende auto op dat chassis.
st33fie zegt
Politie edition
Alfarobert zegt
Dametje mag er inderdaad ook wezen
tjorque zegt
Doe mij een octavia zoals deze, met 4 kuipstoelen en ee deftig motor aub! Dan kunnen de kindjes ook meegenieten van papa’s vlotte rijstijl ?