De Skoda Epiq gaat ongetwijfeld een wereldhit worden in Nederland.
Ze zijn er maar druk mee, bij Skoda. Van de week maakte het merk de prijzen van de nieuwe Superb bekend. Het nieuws van vandaag betreft de andere kant van het spectrum. Dus geen grote dikke stationwagon met benzinemotor, maar een kleine elektrische crossover. De naam van de wagen: Skoda Epiq!
Skoda heeft zes nieuwe auto’s op de planning staan en dit is er eentje van. Het is een zogenaamd ‘digitaal studiemodel’. Dat is toevallig, want dat was de eerste vriendin van ongergetekende ook. Dat betekent dat de auto digitaal bestaat, maar er is geen fysiek exemplaar.
In het geval van de auto nog niet. Dat wil overigens niet zeggen dat Skoda Epiq er niet gaat komen, want reken maar dat een iets minder futuristisch ogende variant in de Skoda-showrooms komt te staan.
Skoda Epiq
Het belangrijkste aspect van de auto is dat deze betaalbaar is. Volgens Skoda zal de vanafprijs 25.000 euro zijn. Dit moet ervoor zorgen dat meer mensen over gaan stappen op een elektrische auto. Met name aan de onderkant van de markt is er nog niet echt veel aanbod. Uiteraard is het een compacte crossover, want dat is wat mensen tegenwoordig gewoon willen.
De Skoda Epiq is 4,10 meter lang en biedt 490 liter aan bagageruimte. Dat is een flinke kofferbak voor het formaat auto! Zeker voor een auto van 25 mille.
400 km voor 25 mille is een topdeal
Nu zijn er wel meer elektrische auto’s voor rond de 25 mille, maar het probleem is dat die bijna allemaal matige specs hebben. De instapper van de Fiat 500e-reeks komt maar 190 km ver op een volle accu. Die kost 27 mille. Gelukkig zijn daar de Citroën ë-C3 (25 mille, 320 km) en Renault 5 E-Tech Electric (25 mille, 300 km) die een stuk interessanter zijn. De actieradius van de Skoda Epiq is episch: 400 km! Als ze die twee aan elkaar kunnen koppelen, hebben ze een bestseller in huis.
De Skoda Epiq moet tevens de nieuwe design-richting gaan aangeven voor Skoda. Reken er maar op dat veel designelementen van de Epiq ook hun weg gaan vinden naar andere modellen. Als het gaat om technische gegevens hebben we nog niet veel nieuws voor je. De auto zal ongetwijfeld naar de 100 km/u kunnen sprinten en een topsnelheid hebben. Maar voor 25 mille moet je er niet te veel van verwachten.
Check hieronder de bewegende beelden:
Dutchdriftking zegt
Als ik deze zie dan krijg ik het idee dat Fisker het ontwerp van de Ocean vast verkocht heeft aan Skoda.
royaledeluxe zegt
Ik had ergens op een Duitse kwalitietskrant gelezen dat die 25.000€ ondertussen al achterhaald is. VW groep kan het zich niet meer permitteren om, als er al een productiemodel van komt, dit aan deze prijs in de markt te zetten.
potver7 zegt
Nederlandse kwaliteitsmedia hebben daar ook over geschreven hoor. Zie bijvoorbeeld hier:
https://www.autoblog.nl/nieuws/volkswagen-bevestigt-slecht-nieuws-id-2-komt-later-en-niet-zo-goedkoop-3597344
Maar goed, dat wetende wordt nu toch deze Epiq gepresenteerd, dus wellicht is die berichtgeving inmiddels achterhaald, of kan/mag Skoda dit wél. Immers, als de Skoda 25k € moet kosten, dan zal het VW-equivalent van deze auto zeker een paar duizend Euro duurder worden.
Stellantis rules the sky zegt
25k en (meer dan) 400km range gaan ze nooit voor elkaar krijgen. Skoda c.q. VW AG mag blij zijn als ze überhaupt voor 25k zo’n BEV model met rond 300km range in de markt kan zetten. Vooralsnog is het niet meer dan de volgende computertekening van VW AG over een BEV model aan de onderkant van de markt met allerlei beloften waarvan je 1 ding zeker weet: het zal niet zo worden als ze nu voorspiegelen.
mashell zegt
Als de goedkoopste VW T-cross (de minst dure van de vele B segment crossovers die VW heeft) al een vanaf prijs heeft van €29.990, dan weet we inderdaad dat het daar niet onder gaat komen.
bluebluered zegt
Ziet er goed uit. 400km is perfect als tweede auto.
Klinkt wel te mooi om waar te zijn als je vergelijkt met de concurrentie, of hij moet héél kaal zijn zonder opties.
fanboy zegt
@bluebluered: Moet je dan ook met de tweede auto aan de andere kant van het land zijn?
Ik zou zeggen, voor de meeste mensen hun 2e auto is het belangrijker dat de prijs naar beneden gaat.
bluebluered zegt
400km theoretisch
Tot 80% laden en niet minder dan 10% laten worden (batterij in goede staat houden) = 280km theoretisch
Realistisch: 230km?
Winter: 200km?
Met degradatie na 5 jaar 180km? Is perfect om zonder range anxiety te vertrekken voor dagelijkse trips heen en terug.
Dus ja, 400km theoretisch bereik is perfect, minder pas ik voor.
Kan je alsnog een goeie 300km rijden als het echt moet met een volle batterij.
drtim zegt
Voor een compacte cross-over smoelt het best goed. Een stuk beter dan de Enyaq in ieder geval.
THSD zegt
Dit krijg je dus als kia en volvo het met elkaar doen.
lekkerlinksrijden zegt
en Jeep
marcomanta zegt
Ik lees net dat Utrecht geen stroom meer heeft en EV’s wil weren. En nu?
drsjeroen zegt
Ik heb gisteren me ook ff druk gemaakt en een studie model ontwikkeld. Komt in 2048, kost minder dan 10k en komt 1000km ver op een lading.
Pfff luchtfietserij.
Roskampies zegt
Het wachten is op de scrum na de epiq… best agile merk zo. Sry heel flauw. Maak m toch even.