De Skoda Enyaq is er nu als RS iV. Een nieuw topmodel met 299 pk.
Een echte verrassing mag je het niet noemen. Volkswagen heeft bijvoorbeeld al de ID.4 en ID.5 GTX-modellen. In principe is dit dezelfde auto, maar dan in een jasje van Skoda. Al in al geeft het de Enyaq in elk geval een lekker smoelwerk. De nieuwe Skoda Enyaq RS iV springt er echt uit. Zeker in dit kleurtje.
Al sinds de lancering van het model is de Skoda Enyaq een lieveling onder leaserijdend Nederland. Niet zo gek, want de leaserijder kijkt naar bang voor buck. Oftewel, een goede prijs, praktische ruimte om het gezin mee te nemen en het moet er ook wel een beetje leuk uit zien. De Skoda scoort op al die fronten aardig, waardoor je de Enyaq relatief veel ziet rijden in Nederland.
Wil je niet dezelfde Enyaq als de buurman dan is deze RS wellicht interessant voor je. De Skoda Enyaq RS iV beschikt over twee elektromotoren met een systeemvermogen van 299 pk en 460 Nm koppel. Het opgegeven rijbereik is 500 kilometer volgens de WLTP-norm. Het accupakket is 82 kWh groot. Skoda zegt die actieradius mede te danken te hebben aan het gelikte design van de crossover. De cw waarde van de elektrische auto komt uit op 0.265.
De Skoda Enyaq RS iV staat standaard op een sportievere ophanging met 20 of 21-inch wielen. Daarnaast kun je andere Enyaq-rijders inhalen op de autobahn. De topsnelheid is verhoogd naar 180 km/u, terwijl de overige Enyaq-modellen een begrensde topsnelheid van 160 km/u hebben. Een Tesla ga je niet verslaan bij het stoplicht, maar met een sprint van 6,5 seconden naar 100 km/u is de Skoda Enyaq RS iV een vlotte kar. De 82 kWh grote accu is met een maximum snelheid van 135 kW op te laden. Daarmee is de batterij in 36 minuten van 10 tot 80 procent te laden.
Het interieur is behoorlijk tof afgewerkt met mooie materialen. Een zacht dashboard en groene details vrolijken de bol op. Het is echt wel wat anders, wat je ding moet zijn. Aan de andere kant maakt dit het geheel een stuk minder saai.
Een Nederlandse prijs is er nog niet. Maar voor een indicatie kunnen we over de schutting kijken. Een Volkswagen ID.4 GTX begint bij € 57.290 en een ID.5 GTX bij € 59.390. De Skoda zal in vergelijkbaar vaarwater terecht komen.
bluebluered zegt
Niet slecht maar een EV introduceren eind 2022 die maar 135kW kan snelladen is toch niet meer aanvaardbaar… Als we allemaal zo traag laden richting vakantiebestemming staan we allemaal in laadfile.
audirs3 zegt
Helemaal mee eens, >200kW laden zou de norm moeten zijn.
gekketurbo zegt
Het gaat niet om de piek laadsnelheid maar de laadcurve=20%->80%. Die is even snel bij MEB als bij bij Tesla ondanks dat die een hogere piek heeft…
audirs3 zegt
Nee die hele laadcurve is lager. Ik heb met een IONIQ 5 meerdere lange ritten gemaakt (Denemarken, Oostenrijk, Italië) en over de hele linie heb je gewoon dubbele laadsnelheid, is echt indrukwekkend
mashell zegt
Fastned heeft van veel EV’s de laadcurves op hun website staan: https://support.fastned.nl/hc/nl/sections/4428932764573-Voertuigen
Die van MEB auto’s is helaas niet zo indrukwekkend.
mashell zegt
Maar dit is natuurlijk niet een EV introduceren, dit is gewoon de bekende Enyaq in een trainingspak. VW heeft al aangegeven te werken aan laadsnelheden van 200kWhmeer dan . https://electrek.co/2022/04/13/vw-preparing-improvements-meb-electric-vehicles-range-435-miles-700-km/
Mag ook wel want 135 kWh vind ik te gering voor de prijs die je betaald.
bluebluered zegt
Ze werken aan 200kW? Ik hoop meer, Tesla werkt aan 350kW.
Futureproofing hebben ze daar nog niet begrepen.
mashell zegt
Vergeet niet dat Volkswagen groep al wagens (Taycan, E-tron GT) op de markt hebben die sneller dan 200 kWh laden en vergeet ook niet dat Tesla ook nog een enorm aantal superchargers moet upgraden en dat hun R&D snelheid de laatste jaren niet zo hoog meer is. In het markt segment van de Enyaq is 200+ kWh gewoon heel goed.
Richmond zegt
Heb een keer in een Enyaq gereden, vond hem niet geweldig. Ook de navi vond ik vreselijk.
De 2018 BMW 225xe rijdt beter en de navi werk veel fijner. Ook een 3008 vind ik beter rijden. Qua uiterlijk is een leuk model om te zien, veel mooier dan de ID4.
harrie zegt
Voel je de koning van je Vinex wijk in je Maaskantje groene elektrowaggie.
Hopelijk raken Sterre en Mees achterin niet overprikkeld door de kleur.
detroitv8 zegt
Exact mijn gedachten bij de Enyaq. Als je er een hebt, heeft je buurman er ook een. Leuke onderscheiding dit kleurtje. Kost wat (lol, ~60k) maar dan ben je wel het mannetje m/v van de straat.
sportabgasanlage zegt
@harrie @detroitv8 stelletje calvinisten. Laat anderen lekker zelf weten wat ze rijden. (Nee ik heb geen Skoda en woon niet in een vinexwijk en mijn auto is niet groen)
audirs3 zegt
Toch wel mager die 300pk voor een RS versie, en relatief traag. De IONIQ 5 met AWD heeft een vergelijkbaar vermogen en doet 0-100 in 5,2s. En dan komt er ook nog een IONIQ 5 N met ongeveer 600pk en 0-100 in 3,5s.
detroitv8 zegt
0-100 is toch irrelevant. Hyundai had zijn ontwikkelingstijd beter kunnen investeren in een tijdloos design.
rogier_hentenaar zegt
Ben blij dat Hyundai investeert in eigenwijs design. Zoveel leuker dan de saaie stroomdozen van VAG. En snel optrekken is niet belangrijk maar wel ontzettend lekker.
mashell zegt
Van de Ioniq 5 wordt gezegd dat die lijkt op een Lancia Delta uit de jaren 80. Hoe tijdloos wil je het hebben?
rollingstoned zegt
Ik zou degene die dat zei eens langs Hans Anders sturen ;-)
ra-smit zegt
299pk op 2.4 ton! Dat is toch niet RS waardig!
HZW zegt
Konden ze geen groter scherm vinden voor op het dashboard, valt toch een beetje tegen zo’n klein scherm.