Volkswagen heeft de ID.4, Skoda de Enyaq iV. En het ding is verrassend interessant geprijsd. [update: nu met leaseprijzen!]
Vraag een gemiddelde Nederlander wat deze persoon zoekt in een auto en je krijgt ongetwijfeld drie dingen te horen. Ruim, zuinig en betaalbaar. De meeste grote elektrische auto’s voldeden nog niet aan het betaalbare plaatje, maar daar is in 2020 verandering in gekomen. We hebben de Polestar 2 (nog best prijzig), maar ook de Volkswagen ID.4 en de Skoda Enyaq iV. Laat die laatste nu net de officiële Nederlandse prijs hebben bekendgemaakt.
Skoda Enyaq iV prijs
De Enyaq iV gaat een potentiële topper worden, want de vanafprijs ligt op 39.990 euro. Dat is inclusief BTW en kosten rijklaarmaken. Voor dit jaar is het subsidiepotje op, maar voor volgend jaar is er weer op beperkte schaal 4.000 euro overheidssubsidie beschikbaar. We hebben het dan over 35.990 euro.
Voor die 39.990 of 35.990 euro heb je een Enyaq iV 60 met een 58 kWh accu en 390 kilometer WLTP actieradius. Het model daarboven ia de Enyaq iV 80. Deze heeft een 77 kWh accu en brengt je 510 kilometer ver. Dit voorlopige topmodel is er vanaf 46.990 euro. Door deze prijs valt het topmodel buiten de subsidieregeling.
Standaarduitrusting
De Enyaq iV 60 is een elektrische SUV met achterwielaandrijving, de Enyaq iV 80 heeft vierwielaandrijving. Laatstgenoemde mag ook een gewicht van 1.200 kg trekken. De SUV is lekker ruim en achterin de Skoda Enyaq iV heb je 585 liter bagageruimte. Standaard zaken op elke auto zijn onder andere LED-koplampen, 19-inch lichtmetalen velgen, Digital Cockpit, een 13-inch infotainmentdisplay, DAB+ digitale radio en 2-zone Climatronic airconditioning.
Beschikbaarheid
Je kunt standaard snelladen met 50 kW of optioneel met 125 kW. In het laatste geval is de auto in 40 minuten op te laden van 10 tot 80 procent. De Skoda ENYAQ iV 60 is naar verwachting vanaf medio oktober te bestellen. Leveringen beginnen in het voorjaar van 2021.
Netto bijtelling Skoda Enyaq
De catalogusprijzen zijn inclusief kosten rijklaarmaken. De fiscale waarde van de Enyaq is iets lager. Omdat beide versies pas vanaf 2021 worden uitgeleverd is het bij de berekening van de netto bijtelling van belang om de 2021 bijtellingsregels toe te passen.
Skoda Enyaq 60, fiscale waarde: € 38.965 – 12% bijtelling 2021 – netto bijtelling 2021 vanaf € 144,- per maand.
Skoda Enyaq 80, fiscale waarde: € 45.965 – 12% bijtelling over de eerste € 40.000 + 22% over € 5.965 – netto bijtelling 2021 vanaf € 189,- per maand.
Skoda Enyaq zakelijke leaseprijs ook bekend
Autoblog partner Mobility Service heeft op basis van de sinds vandaag bekende prijzen de leaseprijzen berekend voor de Enyaq.
- Skoda Enyaq 60: € 552 p.m. (ex btw) bij 60 maanden en 10.000 km per jaar
- Skoda Enyaq 80: € 627 p.m. (ex btw) bij 60 maanden en 10.000 km per jaar
Hoe verhoudt zich dat tot de concurrentie? (prijsinfo via Mobility Service)
- Kia e-Niro vanaf € 525 p.m.(ex btw) bij 60 maanden en 10.000 km per jaar
- Hyundai Kona (3-fase) vanaf € 494 p.m.(ex btw) bij 60 maanden en 10.000 km per jaar
- Volkswagen ID.4 1st edition(prijsindicatie) vanaf € 648 p.m. (ex btw) bij 60 maanden en 10.000 km per jaar
barchettadriver zegt
Erg nette auto voor een goede prijs. Dit kon wel eens een knaller worden.
dutchneon zegt
Maar hoe zit dat nu met die ‘optioneel 125kW/h laden’ moet je dat bijbestellen?
Een Model-S van 2013 kan gewoon standaad 120kW laden en tot 2016 nog lifetime gratis ook bij de Tesla superchargers…. ben wel benieuwd!
Praeses zegt
Hij ziet er echt goed uit!
reset zegt
Ik voorzie Enyaq 60’s met opties tot 45k cataloguswaarde. Wel jammer, 390km wltp is bij 0 graden buitentempatuur rond de 280km. Gelukkig helpt de opwarming van de aarde mee in de werkelijk range, positief!
mcshine zegt
@reset: en uit ervaring weet ik dat die paar dagen per jaar dat je verder rijdt dan dat je een pauze best prettig zal vinden. Vergeet niet dat je iedere dag weer met een volle tank thuis vertrekt.
hiostu zegt
Waar baseer je die 280km op? Dat ligt er heel erg aan hoe de accu’s verwarmd worden. Als ze het verwarmen met een warmtepomp dan is de afname van de range veel minder.
lekbak zegt
@hiostu: een warmtepomp is geen wondermiddel, al helemaal bij 0° of kouder is het cop niet heel bijzonder. Kou blijft gewoon een ding bij elektrische auto’s.
hiostu zegt
Dat is zeker waar, kou heeft zeker impact op de range. Ik ben alleen heel erg benieuwd naar de impact voor deze Enyaq, voordat je kunt zeggen het wordt 280km bij 0 graden.
reset zegt
De warmtepomp in een EV is tbv het interieurklimaat en niet accuverwarming. Een ICE interieurverwarming gebeurd via olierestwarmte van een brandstofmeter. Bij een EV gebeurd dit via een electrischekachel. (E Golf, wintersport chalet). Dit zuipt elektriciteit. Als optie is hier de warmtepomp (zoals een droger, tesla standaard) Dit is voor de Enyaq / id4 nog niet bekend of het aanwezig is en/of welke vorm. Ala leaf (geen/lucht) of Tesla ( vloeistof).
hiostu zegt
Ook de accu’s kunnen verwarmd worden door de warmtepomp. Interieur is inderdaad verschillend. Overigens heeft Tesla pas vanaf de Model Y (en mogelijk toekomstige model 3 modellen) een warmtepomp voor de interieur verwarming. Eerdere Tesla’s gebruiken gewoon gloeidraad.
harrie zegt
Wie koopt in godsnaam die blob van een ID.4 als je voor minder deze hebt.
Gaat een verkoophit worden.
detroitv8 zegt
@harrie: juist, dit is gewoon een strak ding.
jensoffbutton zegt
Aanvaardbaar maar echt mooi toch ook niet echt?
In profiel is dit echt een lomp ding, bijna zoals een monovolume ipv een SUV. Dat maakt het voor mij echt een familiewagen ipv iets sportiefs.
JanJansen zegt
@jensoffbutton: vindt het toch best knap hoe ze een vierkante volume doos er zo mooi uit kunnen laten zien.
iijayvee zegt
Als ik dit interieur zie, vraag ik mij sterk af wat nog de meerwaarde is van een Volkswagen of Audi…
Dutchdriftking zegt
En nu maar hopen dat de elektrische Octavia snel komt…
Onehp zegt
@dutchdriftking dit is toch veel beter dan een Octavia?
Vandaag mn eerste ID3 in het wild gezien, een Golf is direct verouderd ernaast…
Dutchdriftking zegt
@Onehp: liever een verouderde station dan een moderne Cross-over.
Onehp zegt
@dutchdriftking ben ook geen fan van hoge dingen, maar dit lijkt goed mee te vallen, moet hem in het echt zien denk ik…
lekbak zegt
@Onehp: men neme een suv die 15% meer energie nodig heeft dan een sedan/stationwagen en gaat die vervolgens vergroenen. Dat is gewoon dom.
Ik ben oprecht van mening dat men dit type auto gewoon moet verbieden. Onder het mom van milieu. Dan bespaar je gelijk vele procenten uitstoot en daar kan je normaal alleen maar van dromen met slechts 1 maatregel.
Onehp zegt
@lekbak ik lust ook geen SUV, maar dit is toch geen F150 truck of een Range Rover? Het is een ruimere versie dan de ID3 (gewone auto die hoger is dankzij batterijen in de vloer en daardoor erg ruim is = functie), de Enyaq is welgeteld 5cm hoger. Dat is geen 15%, misschien 5% meer energieverbruik, als het al zoveel is. En (electro) zuinig is ie ook.
Of ben je ook voor een verbod op pakweg de Octavia Scout?
tenaci zegt
Stuk netter dan de ID.4!
gregorius zegt
Meeste Skoda’s vind ik OK. Niet geweldig, maar ook niks slechts aan.
De foto’s van de Skoda vind ik gewoon mooi. Mooi ontwerp; proporties zien er goed uit. De 80 kWh versie lijkt een goede range te hebben en heeft 4×4 (belangrijk in Zwitersland). Het interieur ziet er prima uit.
Lijkt me verder dat of Skoda NL een foutje maakt, of AB een foutje maakt.
De IV80 heeft alleen achterwiel aandrijving en een WLTP van 510 pk (204 pk). Terwijl de IV80X 4×4 heeft, met een extra motor op de vooras van 102 pk. Maar nog maar 480 WLTP kilometers. Wel heeft ie nu 265 pk.
En dan is er nog de iv Rs, welke in principe dezelfde motoren als de IV80 gaat hebben, maar dan met 306pk in het lijstje staat. Zou die dan alleen een extra rij-modus krijgen waar ze de(zelfde) motoren meer samen laten werken als de bestuurder er om vraagt?
Robert zegt
Zouden ze die grille bij de toeleverancier van Kia laten maken of bij die van BMW?
Wel een fraaie auto, inderdaad. Die zou de verkoop van de ID.4 inderdaad wel eens behoorlijk negatief kunnen beïnvloeden.
paulvtec zegt
Ik vind deze BMW gril toch mooier. Wat een leasetopper zal dit worden. Als BMW fanboy zou ik hier wel in gezien willen worden.
flutterby zegt
Erg mooie verschijning, zeker een van mijn favoriete EVs.
dalmore zegt
Ik vraag me af hoe de Seat variant eruit komt te zien. Deze Skoda is namelijk ook al erg knap
mashell zegt
Die hebben we toch al gezien? Als conceptcar was het gewoon een ID.3 met Seat logo en een rare naam. Ik voorspel hetzelfde voor de productie versie.
bernoulli zegt
El Born = ID.3
Enyaq = ID.4
moveyourmind zegt
Tot voor een paar jaar terug leek het altijd een beetje alsof het moederconcern altijd een beetje op de rem trapte om te voorkomen dat de Tjechen teveel in het vaarwater zouden komen van Volkswagen.
Óf ze hebben nu cart blanche gekregen om te laten zien wat voor moois ze kunnen bouwen, óf ze zijn het gewoon zat om ver onder hun kunnen te moeten presteren.
Hoe dan ook, dit ziet er serieus goed uit. Zo goed dat ik hem ook veel duurder zou hebben ingeschat. Goed bezig daar.
flutterby zegt
@moveyourmind: stiekem sprak Skoda mij altijd al meer aan dan Volkswagen. Het lijkt er nu op dat Volkswagen wat hipper en techy moet worden en daardoor Skoda gewoon normaal kan doen en een goede auto neer zetten.
ty5500 zegt
Das best een nette aanbieding en ziet er allemaal keurig uit
jmeverts zegt
Dit had ook een bmw kunnen zijn wat grill betreft. Erg mooie neus
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Best OK, voor een crossover… maar dat enorme scherm op het dashboard?! ?
j05b zegt
Wen er maar aan, dit is de nieuwe standaard.
bernoulli zegt
Mooiste BMW van de afgelopen jaren, deze RWD Skoda SUV.
Richmond zegt
Peugeot e-2008 is 1000 euro duurder en heeft minder bereik. Wel 2000 euro extra premie. Komt dan uit op 34.930, ontloopt elkaar niet veel. Ben benieuwd wat beter gaat verkopen.
berlinetta zegt
Ik vind het echt een fraai ding. Ook in deze kleur en met dat bruine leder van binnen. Mag zo voor de deur bij mij.
potenza zegt
Even configureren. Met ‘redelijke opties’ schiet de prijs van 45K naar ruim 60K!
TonCoronel zegt
Oei het wordt me wel moeilijk gemaakt. Ik kan een nieuwe leaseauto gaan uitzoeken, ik zit te twijfelen om een electrische auto te gaan leasen en dan ook privé te gaan rijden, of gewoon alleen zakelijk en privé wat ik leuk vindt (momenteel Audi S6 650PK).
Hybride (voordelig in leaseprijs, bijtelling boeit niet ivm geen prive gebruik):
– Volvo V60 T6 R-design
– BMW 330E M-pakket
En dus anders electrisch:
– Polestar 2(nog even overleg met HR omdat Volvo wel tot de mogelijkheden hoort, maar Polestar niet)
– Skoda Enyaq
– VW ID4 (1st edition Max)
Polestar 2: Natuurlijk dik 400PK en gelijk ‘full-option’ voor 60K uiterlijk moet je dign zijn, maar apart is hij wel.
VW ID4: degelijk, uiterlijk staat mij wel aan eigenlijk, interieur is ok, maar lang niet zo mooi als de Skoda. Voor 60K heb je de ID4 Max en is dan ook ‘full-option’, alleen geen 408PK, maar slechts de helft van de Polestar.
Skoda Enyaq: Minder futuristisch uiterlijk dan de ID4, wel modern, geen fan van de achterkant en de verschrikkelijke nep lichtgevende gril, maar het interieur is wel echt heel mooi/premium(mooiste van de 3). De Enyaq aankleden kwa opties net als de ID4 maakt de Skoda duurder dan de ID4… (62K)
Morgen een proefrit in de Polestar ben benieuwd… hoop zsm de ID4 en Enyaq ergens in het echt kunnen aanschouwen.
flutterby zegt
@TonCoronel: de Polestar lijkt mij veruit de beste keus.
TonCoronel zegt
@flutterby: Ja wel voor snelheid en exclusiviteit maar verder?
flutterby zegt
@toncoronel: die andere 4 zijn maar suffe familiebakken en als je elk ochtend met een volle accu (en geconditioneerd) kan beginnen is dat een genot. Daarnaast rijdt volledig elektrische veel comfortabeler dan een hybride omdat je nooit water bij de wijn hoeft te doen. Indien gewenst veranderd de auto binnen 1 seconde van een hippie mobiel naar een sportwagen.
Alleen snelladen kan een ding zijn, dus een eigen laadpaal is eigenlijk wel een must voor de optimale ervaring.
j05b zegt
Eigenlijk is vrijwel alles goed aan deze auto. 50kwh laden is alleen wat mager. Maar binnen NL zullen de meeste zelden een snellader gebruiken.
remarkable zegt
Ziet er goed uit. Achterkant doet me (wederom) beetje denken aan Bentley Bentayga
net10 zegt
De Enyag zal denk ik een succes woorden, mij spreekt de auto erg aan.
degrotemuis zegt
Voor een SUV achtige een mooie auto en op de foto’s ook van binnen best netjes. Ook wat kleuren buiten wit grijs zwart, altijd goed. En een panorama dak optie voor lekker veel licht.
Maar wel optielijsten in de stijl van hun duurdere concern genoten zeg! Niet zozeer qua prijzen per optie, maar wel dat sommige dingen niet standaard zijn en pakketten die wat minder populair spul verplicht bundelen met gewilde opties.
Warmtepomp 1200 euro. Granny charger 700. Parkeersensoren voor een optie op de 60, 650 euro, gekoppeld aan een achteruitrij camera. Zijairbags achter 400. Dat hoort toch standaard te zijn. Navigatie niet standaard is ook best jammer in een EV, Tesla toont hoe nuttig dat kan zijn, maar dat kan vast even goed op de telefoon, of losse Navi.
Wil je een verwarmd stuurwiel op de 60? Sport pakket. Kost maar 590 euro, met sportstuur en flippers voor regeneratie, maar verplicht assistentiepakket van 850 erbij, met onder andere acc. Geen idee waarom dat niet geldt voor de 80, want alles in assistentie pakket zit ook niet standaard op de 80 volgens de prijslijst.
Zo wordt het nog lastig onder de 45k blijven. Hopelijk voor de tweedehands markt wordt het een populair zakelijk lease model, de drempel om boven de 45k nog 1500 of 2500 extra aan opties eraan te hangen is toch kleiner als dat alleen extra bijtelling kost, dan wanneer je er 4k subsidie mee misloopt.
superfunky zegt
Je ziet het zelfs in de comments gebeuren! We praten al bijna niet meer over Tesla!
En die Amerikanen maar denken dat ze koning, keizer, admiraal zijn in EV land. Whoehaaa, weggevaagd door het Duitse geweld!