Een nieuwe snoet en een kleinere prijs voor de Skoda Enyaq na de facelift.
Langzaam maar zeker nemen we afscheid van de vorige ontwerptaal van Skoda. Dag Crystal Face, dag driftmonster. In plaats daarvan krijgen we de ‘Modern Solid’-tekenstijl voorgeschoteld. En ik zeg je: dat is helemaal niet erg. Nadat de Elroq de primeur kreeg, zijn ook de Skoda Enyaq en Enyaq Coupé voorzien van de nieuwe lijnen na de facelift.
Wat mij betreft heten we de nieuwe ontwerptaal van harte welkom. Het ziet er strak, anders en niet goedkoop uit. Tenminste, aan de voorkant. Vanachteren blijft de Enyaq grotendeels ongewijzigd. Een gemiste kans als je het mij vraagt. Al met al is het wel te behappen. Zeker als de nieuwe koets zorgt voor betere aerodynamica.
Actieradius van de Enyaqs
Zorgt de lagere luchtweerstand dan ook voor een groter rijbereik? Nee, dat niet. De vernieuwde Enyaqs kun je vanaf morgen bestellen met een 62- of 82-kWh batterij. De actieradius zou gegroeid moeten zijn volgens Skoda. De SUV komt maximaal 579 kilometer ver en de Coupé haalt 589 kilometer. Welke uitvoering met welke batterij dit is, zegt het merk niet. Dat is net zo ver als de instapversies van de pre-facelift kwamen. Opladen kan met 165 kW voor een 10-80 laadtijd van 24 minuten bij de 62-kWh accu. De grotere batterij doet over dezelfde percentages minimaal 28 minuten. Deze accu kun je tot een laadsnelheid van 135 kW opladen.
Voorlopig kun je drie uitvoeringen (Selection, Business Edition en Sportline) bestellen met twee nieuwe aandrijflijnen voor de Enyaq. De 60 zorgt voor 204 pk (150 kW) en 310 Nm, de sterke 85 brengt 326 pk (210 kW) en 545 Nm mee. Een sportieve RS is er bij de lancering nog niet, maar die zal later nog wel om de hoek komen kijken.
Skoda Enyaq als caravantrekker?
Voor wie met de Enyaq op zomervakantie durft te gaan, heeft Skoda de voorbereiding voor de trekhaak al gedaan. Voor een extra bedrag zet Skoda er ook een trekhaak op. Je kunt maximaal 1.000 kilo trekken. Een klein caravannetje met niet al teveel bagage moet daar wel onder blijven. Daarnaast kun je achterin de SUV 585 liter aan bagage kwijt. In de Coupé slinkt de ruimte naar 570 liter. Ga je met z’n tweetjes? Dan kun je achterbank neerklappen voor een ruimte van respectievelijk 1.710 en 1.610 liter.
Onderweg naar Zuid-Frankrijk kun je zonder meerprijs genieten van adaptieve cruise control, verwarmde voorstoelen en verwarmd stuur. Het bestuurdersdisplaytje meet 5-inch en het middenscherm is 13 inch groot. Er is een optie voor een head-up display.
Prijs van de Skoda Enyaq na de facelift
Vanaf 9 januari (morgen dus) kun je de vernieuwde Enyaqs bestellen bij Skoda. Voor de SUV vraagt Skoda minimaal € 42.990. De Coupé kost tenminste € 44.990. Daarmee is de instapper van beide modelversies goedkoper dan de pre-facelift. Die gingen namelijk respectievelijk voor € 43.890 en € 50.390. Is dat aantrekkelijk genoeg?
Concurrenten van de Enyaq
Volkswagen ID.4 (364 kilometer range, 170 pk): € 42.990
Skoda Enyaq (204 pk): € 42.990
Skoda Enyaq Coupé (204 pk): € 44.990
Peugeot E-3008 (522 kilometer range, 210 pk): € 45.950
Tesla Model Y RWD (299 pk, 455 kilometer range): € 45.990
Ford Mustang Mach-E (470 kilometer range, 268 pk): € 46.970
Volkswagen ID.5 (370 kilometer, 170 pk): € 46.990
BMW iX1 (425 kilometer range, 204 pk): € 50.052
Mercedes EQB (530 kilometer range, 190 pk): € 51.356
Motomoto zegt
Prima geprijsd. Niet heel erg fraai, maar daar zie je niks van als je erin zit.
mattr zegt
Ik mis de MB EQB altijd in jullie vergelijkingen
pier zegt
En de Ford Mustang Mach-e en BMW iX1.
Bas Leesberg zegt
Goede toevoegingen! De instappers van deze EV’s staan nu ook in het lijstje.
Johanneke zegt
Verkoopt volkswagen hun auto’s echt nog met die 170pk motor? Ik dacht dat die weg was na een update van de id4, audi q4, en deze skoda.
Bas Leesberg zegt
Zo ver ik weet, verkoopt VW nog gewoon de Pure-uitvoeringen van de ID.4 en ID.5 met 170 pk. Ze zitten ook nog in de configurator. De ID.3 en ID.7 heet deze uitvoering en motorisering niet meer en de ID.7 is er nooit gekomen als Pure.
Allison Burgers zegt
204 pk, laadsnelheid uit het jaar kruik. Zo te zien proppen ze in de nieuwe Enyaq nog steeds de oude aandrijflijn en niet de nieuwe, sterkere en efficëntere aandrijving met 286 pk.
Allison Burgers zegt
Edit (wamt click to edit werkt al ff niet meer): de 286 komt er dus wel, maar wel met vaal lagere laadprestaties dan bijvoorbeeld bij VW. De prijs van budget?
mashell zegt
Aan de achterkant niets veranderd? Zelfs geen doorlopende lichtband?
Allison Burgers zegt
Jawel, maar om jou te foppen hebben ze die weggephotoshopt op de persplaten
Specht zegt
Lelijke drol op wielen design. De vorige was strakker en mooier qua voorkant.
Nu moet je 3x kijken of het geen Chinees, Frans of Koreaanse auto is.
audirs3 zegt
Laden met 165kw… Dat kan je toch niet meer serieus nemen in 2025?