Skoda doet een ID.5’je. Van de reguliere Skoda Enyaq iV volgt nu ook een coupévariant, precies zoals Volkswagen heeft gedaan met de ID.4 en ID.5. Dit is de Skoda Enyaq Coupé iV!
Skoda en iV
Hoe zat het ook alweer met Skoda en iV? Simpel: onder Skoda’s sublabel iV vallen uitsluitend modellen met een geëlektrificeerde aandrijflijn. Dat kunnen plug-in hybrides zijn – denk maar aan de Octavia iV of Superb iV – of volledig elektrische modellen. De Citigo-e iV is inmiddels gepensioneerd. In het BEV-gamma van Skoda heeft de Enyaq iV daarom het rijk alleen. Tot nu dan, want in mei 2022 introduceert Skoda de Enyaq Coupé iV.
Skoda Enyaq Coupé iV komt verder
Het woordje ‘Coupé’ slaat vooral op de aflopende daklijn. Door die coupéstyling springt de Enyaq Coupé iV ook zuiniger om met energie, want hij is gestroomlijnder. Op papier is een actieradius mogelijk tot 555 kilometer, dat is 35 kilometer meer range ten opzichte van de reguliere Enyaq iV. Je dient dan overigens wel te kiezen voor het grotere 82 kWh lithium-ion batterijpakket, door Skoda aangeduid als de 80-variant.
De actieradius van de 60-versie – met 62 kWh batterij – is op dit moment nog niet bekend. Reken op ongeveer 420 kilometer (WLTP). Snelladen kan met snelheden tot 125 kW per uur. Het 82 kWh-accupakket van de Enyaq Coupé iV is bij een snellaadstation in ongeveer 29 minuten van 10 tot 80 procent te laden.
Succes
De normale Enyaq iV werd in 2021 bijzonder goed verkocht. Wereldwijd ging het om ongeveer 45.000 stuks. De Enyaq iV was in 2021 zelfs de bestverkochte elektrische auto van Nederland, uiteraard geholpen door gunstige fiscale prikkels en beschikbaarheid. Als we kijken naar verkoopstatistieken van de normale Enyaq iV, dan blijkt dat het merendeels van de kopers kiest voor de 80-batterij. Dat zal naar verwachting bij de Enyaq Coupé iV ook zo zijn.
Vier motorvarianten Enyaq Coupé iV
Skoda levert deze carrosserievariant met keuze uit verschillende aandrijflijnen. De basisversie heeft een 132 kW (180 pk) sterke elektromotor, een 62 kWh-batterij en achterwielaandrijving. De tweede in de line-up is Enyaq Coupé iV 80 met 150 kW (204 pk) sterke elektromotor, 82 kWh-accu en ook aandrijving op de achterwielen.
Twee AWD-versies, waaronder RS!
Daarnaast levert Skoda twee AWD-versies. De eerste is een variant met 265 pk in combinatie met de grotere accu. Daarboven positioneert Skoda het topmodel: de Enyaq Coupé iV RS (zie foto onder). Die heeft net als zijn technische evenknie Volkswagen ID.5 GTX een systeemvermogen van 220 kW (306 pk) en maximaal 460 Nm aan koppel. De 0-100-sprint van deze RS-versie komt uit op 6,5 seconden. De topsnelheid bedraagt 180 km/u, dat is 20 km/u sneller dan de overige versies.
Doe maar een RS in Mamba Green
Skoda levert de Enyaq Coupé iV standaard met LED-koplampen. De ‘Crystal Face’ -een grille met transparante spijlen die door 131 LED’s én een opvallende horizontale LED-lichtstrip worden verlicht – is optioneel verkrijgbaar. De RS-versie heeft deze opvallende grille echter standaard, net als full-LED Matrix-koplampen. De 306 pk sterke RS is bovendien als enige model in de Enyaq iV-range verkrijgbaar in de kleur Mamba Green.
De Enyaq Coupé iV RS heeft verder een verlaagd onderstel, zwarte afwerkingsaccenten, achterlichtunits die door middel van een lichtstrip met elkaar zijn verbonden, een diffuser achter en 20-inch lichtmetaal (21-inch optie).
Afmetingen en bagageruimte
De nieuwe Skdoa Enyaq Coupé iV is 4,65 meter lang, 1,88 meter breed en 1,62 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,77 meter. Daarmee is ie net zo groot als de normale Enyaq iV. Door de aflopende daklijn lever je wel wat bagageruimte in, maar echt schokkend is het verschil niet: de bagageruimte bedraagt 570 liter. Op dit vlak lever je dus 15 liter in ten opzichte van de reguliere Enyaq iV, want die heeft 585 liter. Om het goed te maken krijg je standaard wel een glazen panoramadak, voor net wat meer ruimtegevoel.
Gewichten zijn ook vergelijkbaar met die van de normale Enyaq iV. Reken op ongeveer 1.965 tot 2.200 kilogram rijklaar. De coupéversie mag maximaal 1.400 kilogram geremd trekken (maximaal stijgingspercentage 8 procent).
Displays
Wat is er nog meer interessant? Je krijgt standaard een digitaal instrumentardium (5,3-inch) en een infotainmentsysteem met 13,0-inch touchscreen. Dankzij Wireless SmartLink zijn Android- en Apple telefoons draadloos te koppelen. Je krijgt ook van die onhandige touch-sliders in plaats van conventionele knoppen.
Wat weel weer fijn is: een ingebouwde e-SIM. Handig voor over-the-air-updates of om Julia, Emma, Nora, Olivia, Sophie, Tess, Noah, Sem, Daan, Levi, Liam, Lucas of James – want zo heten kids kennelijk tegenwoordig – op de achterbank zoet te houden op weg naar de lokale voetbalclub. Een head-up display met augmented reality is optioneel.
Marktintroductie, RS heeft primeur
Tot slot heeft deze Skoda adaptieve cruise control, een actieve rijstrookassistent, herkenning van andere voertuigen, fietsers, voetgangers en stilstaande objecten en een handige parkeerassistent. Rijden in de RS-versie kan volgens de Nederlandse importeur vanaf mei. Begin juli 2022 volgen de overige versies. Prijzen maakt Skoda binnenkort bekend.
bernoulli zegt
Hoe de bestuurder zich voelt: https://i.imgur.com/7J7BsFb.jpg
Wat medeweggebruikers zien: https://tinyurl.com/2p9amx4y
pindakoning zegt
@bernoulli: prachtig haha
sportabgasanlage zegt
Dat is Matt van Carwow. Die is 1,34m geloof ik, en voor een X6 ziet iedereen eruit als een kabouter 😂
mashell zegt
Er zullen wel weer veel reacties komen over de zinloosheid van SUV coupe’s (terwijl esthetica toch echt niet zinloos is) maar ik zie hier vooral een liftback met grote wielen in. Nog net iets fraaier dan de toch al niet lelijke Enyaq. Als ik een nadeel zou moeten noemen is het dat de wagen zo wel erg veel op een Octavia lijkt.
ar156sw zegt
@mashell: Eens hoor. Dit ding heeft, zoals zoveel nieuwe “hoge” auto’s, natuurlijk ook eigenlijk niks meer met een SUV te maken… zelfs “crossover” is als term al niet echt meer van toepassing. Het gaat steeds meer richting “auto’s worden gewoon iets hoger”, zeker bij EV’s waar je batterijen in kwijt moet. En de aflopende daklijn helpt dacht ik voor de aerodynamica, zie ook alle Tesla’s…
Dit ding is wat mij betreft gewoon best fraai om te zien en lijkt me ook erg praktisch, niks om je voor te schamen lijkt me!
DeWitteCondor zegt
@mashell: Skoda produceert dit gedrocht en dan begin jij over esthetica? ;-)
Ziet eruit als een sedan die ze te hard hebben opgepompt. Of een budget X6 voor de huisvader die toch ingetogen stoer wil zijn op de parkeerplaats van de grootgrutter. Oja, en het moet binnen een lease budget passen, dus ook een beetje groen, en zuinig, en sportief…
meetsysteem zegt
Héj Condor, zo’n negatieve reactie ben ik niet van je gewend. 😁
DeWitteCondor zegt
OK, ga je dit dan ook posten onder alle andere ‘negatieve’ reacties hieronder?
Mashell vindt dit een mooie auto (denk ik). Ik vind van niet. Volgens mij mag dat gezegd worden. Net als dat Mashell structureel aangeeft dat hij stationwagens utilitair vindt. Dat mag. Daar is het een forum voor. Ik bericht ook als ik het wel mooie auto’s vind. Helaas is het gros van wat er nu geproduceerd wordt, cross over achtige onzin. Daar kan ik ook weinig aan veranderen.
flatsix010 zegt
En (meer)prijs?
harrie zegt
Zit je dan, in je gifgroene familiehok. King of the Vinex wijk.
dijan zegt
Harrie ,kies je toch een andere kleur en ga je verhuizen .
banderas zegt
@harrie: je wil liever nog meer saaie, grijze stationwagens zien?
harrie zegt
Allebei, een grijze en groene bak op m’n betegelde voortuin. Zoals het heurt.
tjorque zegt
Groenafval en restafval? 🤣
jmeverts zegt
Iets met ‘RS’ in de naamgeving mag toch wel sneller dan 6,5 sec naar de 100. Ik zou dit eerder ‘s line’ noemen
bernoulli zegt
Mag vast niet van Audi.
mashell zegt
Skoda Octavia RS doet 0..100 in 6,7s. Deze Enyaq is dus gewoon een snelle Skoda. En daarmee veel sneller dan het meeste verkeer.
gregorius zegt
Enyaq vind ik een mooi ding. Zit er zelf ook naar te kijken; want de vrouw des huizes wil iets groters en hogers.
Al vind ik 65k voor de versie net onder de RS best aan de prijzige kant: blijft toch een Skoda. Wil je er NU 1, betaal je gewoon meer dan de opgegeven prijs bij Skoda.
Voor hetzelfde geld heb je een knappe Cayenne van de laatste generatie.
mc96 zegt
Of een i4 40
DeWitteCondor zegt
Je kunt ook een Suzuki Wagen R+ kopen voor de vrouw des huizes. Stuk goedkoper en ook hoog. Hoef jij geen 65k aan een Skoda uit te geven, maar kun je wat leuks kopen. Is maar een tip.
sportabgasanlage zegt
Ik had nooit gedacht dit te zeggen, maar dit ziet er best ok uit… De eerste SUV-coupé die enigszins te pruimen is.
flyerbunch zegt
Buiten de kleur lijkt het op de Enyaq Founders Edition. Weet niet goed wat ik er van moet vinden. Lijkt wel meer geslaagd qua design dan de ID5, maar of het een verbetering is tov de normale versie?
Ps: op vlak van batterij aanduiding pakken ze het slimmer aan qua marketing dan VW. Daar zeggen ze dat de batterijen 77kwh (minus reserve) zijn ipv 82kwh (bruto) terwijl het gewoon dezelfde batterijen zijn. In praktijk presteren ze dus exact hetzelfde qua prestaties. De rest is afhankelijk van de auto zelf uiteraard.
ruffie zegt
Mooie auto hoor, ik ben ook in de markt voor een EV in dit segment/prijsklasse, maar geen Tesla. Ben niet anti-Tesla, maar is niet mijn ding. Echter….. ik vind het wel jammer dat al deze alternatieven (in dit segment/prijsklasse) niet zo’n nette frunk hebben als een Tesla.
Yep, vind ik toch een belangrijk punt :D
rogerzz zegt
Wat heb je aan een frunk, daar wil je je laadkabel in gooien? Veel meer heb je daar niet aan lijkt mij.
Wel een gave bak deze Skoda. Geen nep-SUV, dit lijkt te kloppen als een hogere Coupé.
rutgerg zegt
Ik rijd een id.4 en mis een frunk echt niet. Laadkabel ligt onder de vloer in de kofferbak en gebruik ik eigenlijk zelden tot nooit. Thuis een paal met vaste kabel en onderweg hebben de snelladers ook een vaste kabel….
rutgerg zegt
Ik rijd een id.4 en mis een frunk echt niet. Laadkabel ligt onder de vloer in de kofferbak en gebruik ik eigenlijk zelden tot nooit. Thuis een paal met vaste kabel en onderweg hebben de snelladers ook een vaste kabel….
Poulusma zegt
Wat een gedrocht hebben ze van die Enyaq gemaakt…
Daar waar de normale Enyaq een serieus mooie en dynamisch uitziende auto is, is die coupe meer een rijdende goudvis.
tjorque zegt
Ik blijf nog ff hopen op een mooie Octavia EV.
jpoers zegt
Doe mij dan toch liever de kia ev6, net zo’n praktische liftback uitvoering. Ongeveer hetzelfde bereik. 325pk en 600Nm koppel . En wel snelladen tot 240kw.
Bovendien een interieur wat er niet zo kaal uitziet.
bernoulli zegt
Dat snelladen van die EV6 valt in de praktijk vies tegen. En je krijgt er nog een boel kinderziektes bij cadeau.
haroldt zegt
Fraai! Zeker in het groen.. die “normale typische SUV coupes kan ik nooit waarderen..
rc1990 zegt
Veel negatieve reacties, terwijl ik het serieus een geslaagd model vind! Zeker als RS uitvoering , in de introductiekleur van de normale Enyaq.
meetsysteem zegt
Bij elke auto die verschijnt en waar de prijs van bekend wordt komen er reacties als: “Voor dat geld kun je beter auto A of B kopen”. En dan toevoegingen als betrouwbaarheid, rijdt beter, is ruimer of het blijft toch een ….Echt grappig als er bijvoorbeeld een elektrische SUV wordt voorgesteld, te zeggen dat je beter een BMW M3 van een paar jaar oud kan kopen, zoiets. Of vergelijkingen van die strekking. Hilarisch. De één blieft dit, de ander dat, ieder zijn ding, ieder zijn mogelijkheden en voorkeur.
On topic: ik vind deze Enyaq best te doen.
melcon zegt
Dak korter? Check.
Aan de achterzijde naar beneden aflopende sportieve carroserievorm? Kleine check, vooral het grote vlak boven het kenteken achter is allerminst sportief te noemen en zelfs een design flaw wat mij betreft.
Basis een hatchback of sedan? Check
Bestuurders-/passagiersgedeelte te betreden via 2 of 3 portieren? Geen check.
Geen coupe dus.
Sterker aflopende daklijn dan gebruikelijk (45 tot 5 graden)? Check.
Geen coupe maar een liftback dus, waarschijnlijk iemand bij marketing die bedacht heeft dat als we het een coupe noemen de sportieve huisvader met vrouw, kinderen en een hond z’n ding wel wil hebben i.p.v. de Volvo station.
Moet overigens wel zeggen dat ik hem uit bepaalde hoeken best zeer geslaagd vind, vooral schuin van voren en en profil van de zijkant ziet het er goed uit. Van achter moet je hem niet bekijken en een goede verlaging van 6/7 cm om afscheid te nemen van de 4×4 look zou hem goed doen.