De Skoda Elroq lijkt alles in huis te hebben om een hit te worden: een scherpe prijs en een actieradius om ‘u’ tegen te zeggen.
Na het succes van de Enyaq laten de Tsjechen opnieuw zien hoe je een elektrische SUV maakt. De Skoda Elroq oogt fris, zit vol met moderne technologie en biedt, zoals we gewend zijn van Skoda, veel auto voor een vriendelijke prijs.
Toch lijkt het alsof de Elroq vooral mikt op de rationele koper die zijn keuzes baseert op spreadsheets en laadkosten per kilometer. Het is allemaal functioneel, degelijk en logisch. Maar voor wie stiekem droomt van een auto die je hart een sprongetje laat maken, blijft het hier bij rationele voldoening. Een beetje zoals die standaard IKEA-kast: handig, betaalbaar, maar je gaat er niet bij je vrienden over opscheppen
Een maatje kleiner dan de Enyaq
Een echt kleintje is de Elroq overigens echt niet: de elektrische SUV is 4,48m lang, 1,88m breed en 1.62m breed. Als al die cijfers je bekend voorkomen, dan kan dat kloppen. De Skoda Enyaq heeft exact dezelfde maten, maar is 16 cm langer.
Het scheelt weinig en dus scheelt het ook weinig op de acherbank en in de achterbak. Qua bagageruimte lever je 115 liter in ten opzichte van Enyaq, maar 470 liter bagageruimte is nog steeds niet erg behelpen.
Voor wie droomt van een auto waarin je graag op pad gaat omdat hij lekker rijdt of indruk maakt bij het stoplicht: dit is niet voor jou. Maar de gemiddelde Elroq-koper vraagt zich dat niet af. Die ziet een grote kofferbak en denkt: “Perfect, daar past de kinderwagen in.”
De instap Elroq is wat lafjes
Het is natuurlijk van alle tijden dat de allergoedkoopste op de prijslijst niet meer dan een lokkertje is. Zo erg is het nog niet bij de Elroq, maar het loont wel om door te sparen voor een potentere versie die verder komt.
De 34.990 euro kostende Skoda Elroq 50 heeft 52 kWh netto accucapaciteit, waarmee de Tsjech maximaal 374 km ver komt in de WLTP-cyclus. Met een elekromotor van 170 pk op de achteras, is het ook niet de snelste jongen van de klas.
Voor 3 mille extra staat de Elroq 60 voor de deur. Die heeft een 58 kWh grote accu, 204 pk/310 Nm en komt 449 km ver. De Elroq 60 kan met 165 kW snelladen, wat ook weer beter is dan de instapper. Niet alleen de opbergoplossingen van Skoda zijn simply clever, ook de prijslijst zit geraffineerd in elkaar.
Nog leuker wordt het met de Elroq 85 die bruto 85 kWh accucapaciteit heeft (netto 77 kWh). Daarmee komt de Elroq 85 tot 579 km ver in de testcyclus. Ook hier zie je weer dat alles is verbeterd: het snelladen gaat tot 175 kW en er wordt een veel potentere elektromotor gemonteerd.
Dat is de meest recente e-motor van het Volkswagen concern, die 286pk en 550 Nm kan leveren. De sprint naar de 100 doet de Elroq 85 in 6.7s en de topsnelheid is 180 km/u. Het is een heerlijke aandrijflijn die van de Elroq een luxe cruiser maakt. Enige nadeel: de Elroq 85 is weer een flink stap duurder, het begint bij 42.990 euro. Dat is dan wel weer met een andere standaarduitrusting.
Voor de avonturiers onder jullie, komt er ook nog een Elroq 85x, een vierwielaandrijver. Overigens mogen alle versies van de Elroq 1.000 kg trekken.
Prima interieur en systemen
Waar zustermerk Volkswagen lekker uit de band sprong met de ID-modellen, hield Skoda de interieurs van de elektrische modellen vrij normaal. En wat bleek nou: klanten willen dat dus. Een paar knoppen, dashboardkleuren die ze kennen en een lekker groot scherm. Het werkt prima, voelt degelijk, en laat je zonder gedoe je navigatie instellen. Maar spannend? Nee.
Als je toch iets geils nodig hebt om op de buurtBBQ te demonstreren, dan heeft ook daar Skoda weer over nagedacht. Met de app kan je de Elroq laten in- en uitparkeren. Niet nieuw voor de autowereld, wel nieuw voor Skoda. Vermoedelijk zal je het niet vaak gebruiken, maar grappig is het wel.
De killer is de prijs
Een heel fatsoenlijke SUV die bij 34.950 euro begint. Dan heb je die te kleine batterij, maar ook de andere Elroq versies zijn best betaalbaar. Het scheelt niet alleen die 16 centimeter met de Enyaq, maar ook een kleine 8 mille.
De Skoda Elroq doet wat hij moet doen: een ruime, betaalbare en praktische elektrische SUV bieden die past in het plaatje van de gemiddelde Nederlandse koper. Maar daar zit ook meteen het probleem. Het is allemaal zo braaf, zo veilig en zo… voorspelbaar.
Voor wie zoekt naar een elektrische auto die je elke dag met een glimlach in- en uitstapt, is dit niet je auto. Maar voor de Excel-fanaten die vooral rekenen op prijs-kwaliteitverhoudingen? Gefeliciteerd, dit is je match. Je kunt hem straks spotten op elke oprit met een grijze grindtegeltuin.
Johanneke zegt
Lijkt mij gewoon een goede C segment auto. Zou wel altijd die 3k bijleggen voor meer range en vermogen. Stel na een jaar of 6 zet je die weer te koop, pak je ook weer meer geld terug, dus netto zal het niet zoveel geld zijn.
jaso013 zegt
Zo’n grote auto en dan nog valt de ruimte tegen. Beetje station heeft meer dan 600 liter aan ruimte achterin. Waarom zijn de fabrikanten allemaal deze hoge hokken gaan maken?
Tim zegt
Dan kunnen ze de batterijen lekker kwijt in de bodem
PunicaOase zegt
Omdat daar veel vraag naar is. Markt vraagt: fabriek draait.. Niet zo moeilijk toch?
jaso013 zegt
Of rammen ze het gewoon door je strot? Ik ken persoonlijk niemand die er een wil. Behalve mijn schoonpa van 78 en een verre neef met 5 kids. Die snap ik nog enigzins. enige echte voordeel wat ik verder zie is een hogere zit wat handig is qua overzicht op de weg. Maja als je een beetje chauffeur bent heb je dat eigenlijk ook nirt persee nodig.
Jetlag zegt
Op zo’n degelijk onderzoek is toch weinig tot niets tegenin brengen.
Gelukkig / Jammer dat mij niets gevraagd is.
Ik ken persoonlijk alleen maar mensen die een beetje chauffeur zijn en zij willen alleen maar auto’s met minimaal een V6-motor, +400pk en handgeschakelde auto.
En dan alleen een “echte” M#, (R)S#, QV, AMG, of N Coupé, met panodak, mistlampen en met niet meer dan 2 deuren, 1.20 hoog, 5cm bodemvrijheid, 20inch lichtmetalo’s in een flashy kleurtje!
En het liefs voor een milletje of tien, want ze willen voor elke dag een andere auto tot hun beschikking hebben.
Die autofabrikanten proberen ons idd van alles in onze strot te rammen, maar die slap geveerde hokken, met een “#-line” pakketje en een schamele 5-pitter (of erger; een EV) wil natuurlijk NIEMAND!
PunicaOase zegt
Nee joh.. de meeste willen gewoon wat hoger en groter dat staat stoer en is makkelijk inladen. Ook scheelt het instappen: door al dat zitten (werken) hebben massa’s mensen niet zo’n beste rug. En vergelijk NL niet met de rest van Europa: nergens is het zo plat en glad als hier: in veel landen is wat meer bodem en hogere zit weg fijn.. Ik weet 100% zeker dat multimiljard bedrijven echt wel serieus onderzoek doen naar wat mensen willen.. En die paar pure liefhebbers kunnen nog steeds een mooie coupe krijgen.. alleen meestal niet betalen..
Johanneke zegt
Mijn MPV is hoger en ruimer dan een vergelijkbare crossover.
mashell zegt
600 liter is veel te veel. Mijn huidige auto heeft een 600 liter kofferbak, daar ligt van alles helemaal achterin, kun je niet pakken zonder de achterbumper aan te raken en je kleding vies te maken.
Robert zegt
First World Problem, @mashell.
THSD zegt
Waarschijnlijk heeft dat te maken met de achterbank die verder naar achter staat voor meer beenruimte achterin.
Helaas dit ten koste van de kofferbakruimte maar ik moet zeggen dat het ook best een “korte” suv is.
pier zegt
De Enyaq en de Elroq hebben dezelfde wielbasis, er is gewoon van de achterkant 16cm ‘afgehakt’.
ghengiskhan zegt
Iq ben geen expert (iq qan natuurlijk wat missen) maar het lijqt erop dat de Tsjechen tegenwoordig alleen nog maar auto’s maqen met een ‘Q’ erin.
Behalve die ene die net op NL qenteqen is gezet.
Jetlag zegt
@ghengiskhan: Het is dan “natuurlijQ”. Zo ‘moeilijq’ is ABN toch niet?
ghengiskhan zegt
Oeps. Dat mag iq mijzelf qwalijq nemen.
Robert zegt
Wijzig gelijk je naam ff in ghengisqhan. Dat qan gewoon in de profielinstellingen.
baf07 zegt
Die rationele voldoening heb ik met moeite een jaar volgehouden. Niet te doen… ‘t kost wat, maar gelukkig weer terug naar BMW met 6 in lijn….
bevano zegt
@Wouter mocht je van Skoda niet zeggen dat het gewoon het dash is van de Enyaq?
Dit is toch gewoon een Enyaq ergens doorgezaagd en weer in elkaar gezet 16 cm korter, wat resulteert in minder beenruimte en een kleinere kofferruimte.
Rijgedrag, techniek hetzelfde als de huidige Enyaq.
Dus niet de slechte software van de 1e generatie ( 2021-2023) 😉
JelmerS zegt
Skoda is toch een van de weinige merken die nog niet volstrekt de weg kwijt is met wie hij klanten zijn en wat ze willen.
mark997gt3 zegt
Ik wil wel gewoon een old skool dashboard. De (digitale) klokken onder een mooi afdakje. Daarnaast een mooi klein scherm voor audio en navigatie. De rest graag met knoppen!
tjorque zegt
Behalve dan dat ik als Skoda rijder al even wacht op een Superb of Octavia EV… of desnoods een monovolume.
Want ik heb niks met opgehoogde suv onzin…
Jetlag zegt
@Wouter:
Die Tsjechen hebben vernuftigheid tot een ware kunst verheven!?
In deze tijd van autobesitas, een auto bouwen, die zowel 1,88m breed alsook 1.62m breed is. Handig natuurlijk wanneer je in een smalle parkeerplek moet manoeuvreren, of een grotere actieradius wenst en wanneer je meer binnenruimte nodig hebt, maak je ‘m 16mm breder.
Ik was al redelijk fan, maar nu overweeg ik deze auto nóg meer! ;-)
[SARCASM: “OFF”]
Jetlag zegt
Note-To-Self:
a) 1.88m – 1.62m = 0.26m verschil.
b) 0.26m = 26cm!
Als je scherp en bijdehand wilt doen, wees dan zelf net zo accuraat…
mashell zegt
In plaats van boos doen zou je ook kunnen nadenken… Natuurlijk is de wagen 1,88m breed en 1,62m hoog, het staat er niet en toch ook weer wel.
Jetlag zegt
“Boos doen”, over nadenken gesproken…
mashell zegt
” ook de prijslijst zit geraffineerd in elkaar.”
Tja, net als bij MINI met belachelijk dure enorme omvang pakketten. Wil je de wagen een beetje leuk aankleden dan zit je vast aan zo’n duur pakket en is het helemaal geen voordelige auto meer. Deze gaat de XC30 en EV3 niet van de troon stoten op deze manier.
bevano zegt
Wil je de EX30 en de EV3 een beetje leuk aankleden dan zijn ze nog niet significant goedkoper.
Bovendien maakt het ze dat niet even groot ze zijn beide kleiner. De EX30 heeft notabene meer dan 150 liter minder laadruimte! 🤔
cdlop01 zegt
35k en 374km range ……..dus niet 600km! Laatste wltp voorbehouden aan groter accupakket. Trek rustig 150km hiervan af en je hebt realistisch bereik.
Allison Burgers zegt
Precies. Er moet OF staan in de titel. Niet EN.
Leuke EV overigens.
Lambrusco zegt
Keurige EV! Kopie van de Enyaq maar dan een klein maatje korter. Overigens is dit dezelfde auto als de Ford Explorer, die ik op zijn beurt weer mooier vindt.
mc96 zegt
Dit is een beetje de Kadett van deze tijd. Degelijk en rationeel maar niet veel aan. Verschil met verleden is wel dat ondanks de voor deze tijd redelijke prijs dit toch voor veel familie vders/moeders niet is weggelegd.
pier zegt
Hier doet Skoda gewoon een ‘Auditje’. Kale auto voor 35k. Je moet echter wel wat aanvinken wil je een beetje complete auto hebben. Minstens business edition met 63Kw accu en 204pk en dan met een kleurtje, winterpakket en business upgrade pakket zit je op 41,5k. Dat is realistischer.
potjak zegt
Nagenoeg dezelfde afmetingen als de Ford Explorer EV…