De Skoda Elroq gaat de nieuwe auto van je buurman worden. En zijn buurman.
Volkswagen is niet alleen een merk, maar ook een concern. Daar is op zich niets mis mee. Volkswagen is ooit begonnen als ‘Wagen voor het Volk’, Kracht durch Freude en nog wat uitspraken die anno 2024 niet meer bon ton zijn zonder publiekelijk excuus te maken.
Het grappige is dat Volkswagen in de hiërarchie niet eens het goedkope volumemerk is. Integendeel, Seat en Skoda zitten daaronder. Zelfs Cupra lijkt ietsje onder het prijsniveau van VW te zitten. Heel erg knap dat ze zoveel geld per auto kunnen vragen, maar voor betaalbare VW-techniek moet je dus niet altijd bij VW zijn.
Skoda Elroq
Het hoeft geen betoog dat Skoda die positie heeft overgenomen. Dit zijn relatief keurige doch sobere wagens die ietsje voordeliger zijn geprijsd dan Volkswagens, terwijl ze vaak ietsje functioneler zijn.
Dat zien we ook als je een elektrische auto wil rijden. Een Skoda Enyaq is net eventjes wat betaalbaarder. Het grote probleem is dat er verder geen elektrische Skoda’s zijn (op de Citigo-e iV die al lang uit productie is).
Daar komt verandering in en wel met de Elroq! Bij Skoda houden ze van de ‘q’ aan het einde, dus net als de Karoq, Kamiq en Enyaq heeft de Elroq zo’n naam. Niet omdat je een gedachte hebt als als el Elroq noemt, maar omdat het lekker herkenbaar Skoda is. Simply Clever enzo.
MEB-platform
De Elroq komt te staan op het MEB-platform, net als de Enyaq. Wel zal de Elroq een volle maat kleiner zijn. Het is niet dat Skoda dit zelf heeft bevestigd, maar wat we van Autocar meekrijgen.
Deze Britten zitten er zelden naast, dus geloven we hun op blauwe ogen. Wat is de Elroq dan? Nou, heel kort door de bocht is het de Skoda-broer van de Volkswagen ID.3 en Cupra Born.
Eigenlijk klinkt dat als een heel erg goed plan en is het stom dat we daar niet eerder aan gedacht hebben. Ja, lezers als @dutchdriftking en @amghans wellicht, maar waarom dachten wij hier niet aan?
Het zal overigens niet een ID.3 worden met een Skoda-logo. Ja, de accupakketten (58 kWh of 82 kWh) zijn identiek, evenals het platform en de motoren. Een verschil is wel dat de Skoda Elroq ietsje hoger is. Denk niet meteen aan een SUV of een crossover, maar een auto’s als de Seat Altea of Volkswagen Golf Plus a.k.a. Golf Sportsvan.
Modern Solid
De Skoda Elroq wordt de eerste Skoda volgens hun nieuwe designtaal. Die gaat ‘Modern Solid’ heten. Daarna zullen andere Skoda’s deze vormtaal gaan overnemen.
Dus je weet meteen wat er gaat gebeuren bij de Skoda’s die erna een facelift krijgen. We zagen de Modern Solid designtaal voor het eerst op de Epiq Concept (die je hier dus op de foto’s ziet).
Qua prijzen is er uiteraard nog niets bekend. Hopelijk ziet Skoda de mogelijkheid om de vraagprijs onder de 30 mille te krijgen. Dan zouden ze een absolute winnaar in huis hebben. Wanneer we de auto kunnen verwachten is niet helemaal zeker, maar we verwachten eind dit jaar de eerste onthulling en levering halverwege 2025.
harrie zegt
‘Modern Solid’ is wel een beetje ‘Nondescript Chinese’
JanJansen zegt
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar wat is betaalbaar zoals in de titel wordt genoemd?
str8six zegt
Onder de €30k
wjeurs zegt
Lijkt me niet onmogelijk om deze proporties bij een productie auto in stand te houden? In dat geval benieuwd wat t gaat worden, best aantrekkelijk.
Robert zegt
Wet van de remmende voorsprong? Die Elroq ziet er gewoon stukken beter uit dan de ID.3. Net als dat m.i. ook geldt voor de Eniaq iV tegenover de ID.4, trouwens.
Allison Burgers zegt
El Rocky IV.
michaelras zegt
el rocky V dan
Robert zegt
In zekere zin is die al in 2006 uitgebracht.: Rocky Balboa kreeg weliswaar niet het volgnummer 5 mee, maar het was wel de vijfde film in de reeks.
Joris24 zegt
Er wordt regelmatig geschreven dat alleen tesla winstgevend elektrische auto’s gemaakt krijgt, maar als ik dit soort auto’s zie dan krijg ik de indruk dat in elk geval VAG het toch ook wel een beetje onder die knie moet beginnen te krijgen? Lijkt me niet dat ze jaar na jaar honderdduizenden elektrische auto’s per jaar met verlies verkopen.
mashell zegt
Omdat het onzin is dat alleen Tesla winst met EV’s maakt. De andere fabrikanten ontwikkelen hun auto’s ook gewoon met als doel winst te maken. Het gaat er alleen om of je de toekomstige ontwikkelingen, nieuwe platformen, nu dus EV platformen, aan de EV’s van nu toe rekent of aan alle geproduceerde wagens. Iedereen die gezond verstand heeft doet het laatste, iedereen die een artikel met een ronkende kop nodig heeft het eerste.
Tesla heeft de ontwikkeling overigens ook niet met de auto’s gefinancierd maar door haar hoge beurswaarde ten gelde te maken door telkens nieuwe aandelen uit te geven.
Iets wat overigens heel slim is gedaan door Tesla, het geld stroomde met bakken binnen en niemand werd er door benadeeld omdat de koers bleef stijgen.
mashell zegt
Waarom gebruikt Skoda eigenlijk zelf de afkorting iV achter de naam terwijl voor de rest helemaal niemand van haar klanten dat doet? Is het als woord grap naar de uitspraak van EV in het Engels bedoeld?
Jerry zegt
Škoda gebruikt “iV” achter hun elektrische voertuigen om aan te geven dat deze modellen deel uitmaken van hun elektrificatieprogramma. De “i” staat voor innovatie en intelligentie, terwijl de “V” staat voor voertuig (vehicle). Samen symboliseert “iV” Škoda’s toewijding aan elektrische mobiliteit en hun inspanningen om innovatieve en milieuvriendelijke voertuigen te produceren. Dit merkbeeld helpt klanten te herkennen dat deze voertuigen elektrisch aangedreven zijn en deel uitmaken van Škoda’s visie op duurzame mobiliteit.
horch zegt
Hier kun je véél meer lezen over de Elroq
https://www.skoda-storyboard.com/en/press-kits/the-all-electric-skoda-elroq-breaking-new-ground-in-the-compactsuv-segment-with-a-covered-design/