Jij een driecilinder, hij een driecilinder, jullie allemaal driecilinder! De Skoda driecilinder ga je overal tegenkomen.
Bij de Volkswagen Group is men serieus met het overstappen op elektrische auto’s. De volumemerken hebben al diverse EV’s in het aanbod. Helemaal knap als je bedenkt dat het bijna allemaal ‘echte’ elektrische auto’s zijn op een eigen platform, in plaats van een platform dat een beetje van beide moet zijn.
VAG kan dat doen omdat ze zoveel merken in het gamma hebben om de kosten over uit te spreiden. En in het levert bijna altijd wel een betere EV op.
Skoda geeft 50 modellen een driecilinder
Maar Volkswagen heeft de verbrandingsmotor nog niet helemaal afgeschreven. Het Tsjechische merk ontwikkelt namelijk nu een motor die bestemd is voor een groot aantal modellen.
Skoda geeft dus 50 modellen een driecilinder, kort door de bocht. Die liggen niet alleen Skoda’s, maar kun je ook tegenkomen in een Audi, Seat (zolang het kan), Skoda en Volkswagen.
Skoda heeft de opdracht gekregen om de EA211-driecilinder door te ontwikkelen. Het is een van de eerste keren dat Skoda de ontwikkeling van een driecilinder turbo op zich mag nemen.
Normaliter deed Skoda de atmosferische motoren, maar ja, die techniek is nu in Europa behoorlijk dood en uiteindelijk is dat ook het geval met verbrandingsmotoren.
Ook voor hybrides
Volkswagen AG verkoopt echter auto’s over de hele planeet. Hier in Europa is elektrisch rijden prima te doen, maar de driecilinders zijn bedoeld voor markten waar men nog (lang) niet zover is om elektrisch te rijden, zoals op continenten Zuid-Amerika en Afrika.
De motoren zijn wél geschikt om samen te werken met elektromotoren voor een hybride-setup. uiteindelijk is het de bedoeling dat 50 verschillende modellen deze Skoda-motor onder de kap krijgen.
Ondanks dat Volkswagen wel vaker de motoren uit spreidt over het hele gamma, is het niet zo dat Volkswagen zélf alle motoren ontwikkelt. Zo is de 3.0 V6 in de Cayenne Hybrid een Audi-motor en de 2.9 V6 in de Audi RS4 een Porsche-motor. De 4.0 V8 in de Lamborghini Urus is een Audi-motor, terwijl de 5.2 V10 weer van Lamborghini is.
Meer lezen? Dit zijn de twaalf leukste betaalbare jaren ’80 coupés!
Autokenner zegt
Een Skoda motor in je Audi, sneu.
Overtreffende trap van een Audi motor in je Lamborghini.
geelbarrel zegt
Laat die Tsjechen maar hun gang, die kunnen dat prima. Hopelijk pittiger dan de N/A 3 cilinder, die was jarenlang instappertje, ook door Škoda gemaakt. Je had dan als stigma een HTP badge achterop je Fabia staat. Zal vast een afko van een deftige marketingkreet zijn, maar in Mlada Boleslav en omgeving weten ze beter: Hovno To Pojede (Stront Dat Beweegt)
motorhead zegt
Maar wat zijn de specs en details van die motor? (Dat is toch wat m’n hoofd wil weten :-) )
rwdftw zegt
Als ze nu even naar Stellantis kijken om te zien hoe het niet moet ;)…..
alper zegt
Ik moet toegeven: in Italie een Skoda Kamiq 1.0TSI als huurauto gekregen en reed verrassend goed! Toscane regio met bochtige wegen gaf me regelmatig een glimlach op mijn gezicht. Trok echt vlot op voor een mini-SUV.
I am not kidding: hij mag op mijn lijst voor toekomstige aankoop😎
Johanneke zegt
Weet je wat nog leuker was geweest op die bochtige wegen? Een lager zwaartepunt.
mashell zegt
Nee joh gekkie. Een snelle auto met een laag zwaartepunt en brede banden, zoals een Tesla Model 3 gaat veel te gemakkelijk door die bochten, geen kunst aan, 0,0% beleving. Alleen een lichte hoge auto met een kleine motor op goedkope banden geeft je nog iets van een beleving.
willeme zegt
@mashell:
Een EV heeft inderdaad een lekker laag zwaartepunt. Het gewicht is daarentegen onevenredig veel hoger. Als je gewoon normaal rijdt met een Audi e-tron is het een prima auto, maar als je gaat remmen of een bocht neemt, dan voel je echt wel dat he honderden kilo’s extra meezeult. Dat is wel een grote smet op de rijvreugde. Voor normaal forenzen superfijn hoor! Maar om lol mee te hebben, is dat gewicht echt wel een dooddoener.
mashell zegt
Eigenlijk voel je dat gewicht alleen als je tegen of over de grens gaat. Tja, als 2,6 ton gaat glijden dan glijdt dat beter dan 1300 kilo. Maar mijn punt is dat je met brede banden eigenlijk dat gewicht ook bij sportief gebruik heel goed kunt maskeren en dat de wegligging van een EV door het gewicht in beginsel heel goed is.
Vorige weekend wat gestuurd door het Altmühltal en het probleem van de e-tron is daar veel meer de breedte dan het gewicht.
Overigens was mijn punt naar @Johanneke dat je om lekker te rijden juist geen goede moderne auto nodig hebt maar liever iets ouds of moeilijks, bij moderne wagens is er geen uitdaging meer en dus ook geen voldoening.
iphonistvongates zegt
+ meesturende achteras + Sport Plus onderstel + Head Up display in de voorruit met projectering van de route
alper zegt
Ik moet zeggen dat het reuze meevalt.
Hij weegt ong 1150 kilo. Niet verkeerd voor een mini SUV.
Tel de comfort, binnenruimte, materialen erbij op en je hebt een leuke betaalbare auto! Ik begin Skoda als concept beter te begrijpen. Het is echt value for money!
Johanneke zegt
Nou, dat wordt een Fabia (wagon) bestellen dus. Leuke wagen hoor.
ukbob zegt
Die 1.0 tsi kan je inderdaad in heel wat tegenwoordige VAG Producten terugvinden.
Ik heb een paar Golfs met dat blok gereden, vooral icm een Dsg een erg fijn recept voor een daily kilometervreter.
Wolflow zegt
Betekent dat dan een motor per wiel zodat je in totaal toch keurig op 12 cylinders uit komt?
mashell zegt
Hmm. Je zou toch verwachten dat de kleine afdeling “achterhaalde atmosferische brandstof motoren” bij Skoda eerder zou sluiten dan de grote afdeling “courante brandstof motoren” bij Volkswagen. Blijkbaar is het al zo ver dat de mensen bij die grote afdelingen bang mogen zijn om hun baan…
Onehp zegt
Huidige is een leuke zuinige motor die past in lichte auto’s, een noodzakelijk tegengif voor alle steeds zwaardere SUVs….
sanderkomnogeensergens zegt
Zo als mijn vrouw een keer zei toen ik een 5-cilinder wilde kopen: “je kunt toch zelf wel bedenken dat, dat niet gaat werken. Een oneven aantal cilinders.”
dree16v zegt
Kun je ook ergens de verdubbelaar inzetten? 3×2 cilinders spreekt mij een stuk meer aan dan die pruttelende gebakjes.
HZW zegt
Laten ze eerst maar beginnen om de inhoud van die 3 cilinder te vergroten, naar bv 1.5-liter.