De elektrische drieling van Skoda, Seat en Volkswagen komen met stip binnen op de hitlijst van goedkope elektrische auto’s. Of het daarmee ook goede deals zijn is de volgende vraag!
Eerst maar eens de technologie behandelen: het trio is niet van oorsprong als elektrische auto ontwikkeld, wat verder voor de praktische toepasbaarheid niet heel veel uitmaakt. Het accupakket zit niet enorm in de weg, er zijn nog steeds vier zitplekken en een bagageruimte van 250 liter. Door de achterbank neer te klappen wordt dat 923 liter.
De accu’s hebben een plek onder achterbank en voorstoelen gekregen. Het pakket omvat 168 cellen in 14 modules en meet bruto 36.8 kWh, de netto bruikbare capaciteit is 32.3 kWh. Voor de aandrijving tekent een 61 kW (83 pk) en 210 Nm sterke elektromotor, die op de plek van de benzinemotor is gekomen. De elektromotor is gekoppeld aan een versnellingsbak met slechts één versnelling. Lekker licht en simpel dus, en aangezien het maximale koppel direct beschikbaar is vanaf nul toeren is er ook niet meer nodig.
We roemen elektrische auto’s altijd om het koppel wat instant beschikbaar is en de relatieve schop in je rug die je vaak krijgt. Dat gevoel je in de CITIGOe iV, de Mii Electric en e-up! niet hebben. Ze zijn te zwaar voor de relatief kleine elektromotor. Het vertaalt zich ook terug in alle prestatiecijfers: de topsnelheid is slechts 130 km/u en de sprint naar de 100 duurt 12,2 seconden. Het is niet tergend langzaam, maar het houdt ook weer niet over.
De actieradius en laden
De opgegeven actieradius hangt af van welke velgen- en bandemaat wordt gemonteerd. Op 14” velgen met smalle banden is meer dan 260 km haalbaar, op 17”wordt de range 225 km. Het zijn allemaal theoretische waardes, in de praktijk zal de range tussen de 175 en 200 kilometer variëren.
Thuis of bij een andere reguliere laadpaal is het accupakket met maximaal 7,2 kW in vier uur volledig volgeladen. Snelladen kan ook tot maximaal 40 kW, dan laad je per uur 240 km aan range bij. Het is daarmee niet de meest rappe snellader, maar de accu is ook niet zo groot dat dat problematisch is. In Nederland is de snellaad optie (DC) standaard, maar in de rest van Europa wordt het op de Ambition waarschijnlijk een optie. Mocht je ooit een tweedehands Citigo E tegenkomen, dan is het het waard om te controleren of deze DC kan laden.
Het rijgedrag
Het is te merken dat er gewicht bij is gekomen, vooral op de in Nederland vaak voorkomende drempels. Echt storend is het overigens niet, het is meer een observatie. Voor het weggedrag hoef je de elektrische CITIGOe iV ook niet te kiezen. Het is een brave, gemoedelijke lobbes die je niet uitdaagt. Het veercomfort is voor zo’n kleinte prima en ook op de snelweg hoef je niet op te letten bij het inhalen van vrachtwagens. Wat dat betreft zijn deze kleintjes relatief volwassen en dus ook in de elektrische variant.
De EV voor het volk?
De vraag is of het drietal dat waard maakt. Ze zijn voor een EV bijzonder betaalbaar, maar vergeleken met hun conventionele broers op benzine twee keer zo duur. Vreemd genoeg is de e-up! met een prijs van € 22.400,- het voordeligst in de aanschaf. De Mii ev kost 30 euro meer en de Skoda is het duurst met een prijs van € 23.570,-. Skoda mikt voor nu vooral ook op privatelease, want de Citigo E was beschikbaar voor een tarief van 199 euro per maand. Die eerste batch is echter al uitverkocht, nu betaal je minimaal 249 euro per maand. Dat is bijna vergelijkbaar met de benzinebroers, maar de EV scoort veel beter op “brandstofkosten”. De benzine kost circa 9,5 cent per kilometer, een elektrische kilometer kost circa 3,8 cent.
Ook voor de zakelijke lease kan het trio interessant, onze partner Mobility Service Nederland verwacht dat ze het goed gaan doen in de shortlease. De bijtelling is heel goed te doen met zo’n 58 euro per maand, wat ook in 2020 minder is dan je aan de benzinevarianten kwijt zou zijn. Voor kilometervreters zijn de CITIGOe iV, de Mii Electric en e-up! wellicht niet het meest geschikt. De range is adequaat voor ritjes in en om de woonplaats of naar de volgende stad, maar veel meer dan dat wellicht ook niet. Als stadsauto zullen ze het alledrie wel erg goed doen: standaard automaat, makkelijk inparkeren en geen emissie gaan de komende jaren wellicht steeds meer tellen.
Skoda Citigo iV leasen: 318 euro per maand (60 maanden/10.000km)
8% bijtelling in 2020: 58 euro per maand (fiscale waarde 23.290 euro)
Volkswagen e-up! leasen: 322 euro per maand (60 maanden/10.000km)
8% bijtelling in 2020: 58 euro per maand (fiscale waarde 23.476 euro)
Seat Mii Electric leasen: 320 euro per maand (60 maanden/10.000km)
8% bijtelling in 2020 58 euro per maand (fiscale waarde 23.400 euro)
Dutchdriftking zegt
Kan iemand mij vertellen wat dat expansievat koelvloeistof onder de kap doet? Nooit geweten dat elektrische auto’s dat ook hebben!
moveyourmind zegt
@dutchdriftking: Is voor de climate control.
redbeams zegt
@moveyourmind: Nee daar heb je weer koelmiddel voor nodig
towi1989 zegt
@dutchdriftking: 100% efficiëntie zullen we nooit behalen, dus koeling zal altijd nodig zijn
spylegion zegt
@towi1989: zeker niet aangezien de verhouding tussen de brandstof die erin gaat en het vermogen wat er uit komt zo’n 100 keer inefficiënter is als bij een reguliere verbrandingsmotor op satansappen… Maar de elektromotor/aandrijflijn an sich is idd heel efficiënt tov een verbrandingsmotor/aandrijflijn,lees; minder verliezen.
Nu nog ff voor iedere deur een laadpaal; dan kunnen we snel over tot gezamenlijk jimbajaah zingen rond een kampvuur. ;)
djohnson zegt
@dutchdriftking: betreft koeling van motor en evt accu, ik weet dat accu’s bij bmw echter wel gekoeld worden door het airco systeem. Tevens heeft de evt aanwezige warmtepomp ook vloeistof nodig
lekbak zegt
@dutchdriftking: temperatuursbeheersing is alles wat betreft levensduur van accu’s. Geen vloeistofgekoelde accu hebben is gegarandeerd een kortere levensduur.
ttr6 zegt
Die geringe range is toch wel een handicap. FF op en neer naar R’dam/den Haag/Amsterdam vanuit Brabalonië wordt een uitdaging. Kan alleen maar met tussentijds opladen. Ik denk dat we 500 nog ff houden.
moveyourmind zegt
De accu’s onder de achterbank, net als bij de old school Skoda 105. Lekker retro!
Hopelijk zijn de accu’s beter dan vroeger. Zal nooit vergeten dat mijn ouders zo’n Skoda als leenauto hadden en dat onder de achterbank die accu aan de kook was geraakt.
vtechlover zegt
Het is gewoon te weinig. niet zo zeer in de zomer maar meer in de winter, waar je maar een range van 100km-120km krijgt.
djohnson zegt
@vtechlover: u refereert aan 6 jaar geleden…. inmiddels ook een stuk beter door temperatuur behandeling van het accusysteem
koeberg zegt
@vtechlover: Dat denk ik niet. De netto bruikbare capaciteit is 32.3 kWh. Als ik dat met mijn Ioniq vergelijk, die heeft 28kWh bruikbaar. Daarmee haal ik 200km in de zomer en 165km in de winter, voornamelijk snelwegkilometers.
Deze drie hebben natuurlijk een minder efficiente vorm, maar zijn ook lichter. Ik denk niet dat ze veel onder gaan doen voor de oude Ioniq.
flutterby zegt
@koeberg: gewicht speelt bijna geen rol in efficiency. Het gaat allemaal om aërodynamica, waar de Ioniq één van de beste in is.
lekbak zegt
@flutterby: gewicht speelt elke rol in efficientie buiten de snelweg om. Pas bij snelheden boven de 60 begint aero een steeds grotere rol te spelen, en boven de 90 begint het echt belangrijk te worden. In de bebouwde kom of in de file maakt het geen meetbaar verschil.
pascalio92 zegt
Weggegooid geld voor de consumenten en automakers leuk om boodschappen mee te doen maar thats it .en zijn de accu’s binnen in geplaatst of er onder zoals tesla? Zal vast niet goed met je gaan als zo.n ding de fik in Gaat en je zit er boven op met je billen zo.n auto hadden ze van de grond af moeten opbouwen maar ik snap ze wel Meschien zien ze al in dat elektrisch niet de toekomst is maar juist waterstof
koeberg zegt
@pascalio92: Als fabrikanten inzien dat waterstof de toekomst is, waarom investeren ze er dan nauwelijks in? Alleen Toyota en Hyundai hebben een waterstofauto terwijl de meeste merken wel een paar elektrische modellen hebben.
fanboy zegt
@pascalio92: Hahaha waterstof in zo’n karretje uit A segment? Dan was hij nog zwaarder en onhandiger geweest. Daar moet je meer ruimte voor hebben.
flutterby zegt
@pascalio92: de Up! is wel degelijk ontworpen met een elektrische aandrijflijn in gedachte. Volkswagen heeft pas later besloten hier niets mee te doen en daarna toen weer wel.
E34M5Touring zegt
83pk en 210Nm zijn best leuke waarden. Jammer dat er qua performance weinig van overblijft.
koeberg zegt
@e34m5touring: Nee hoor. Dat vermogen en koppel zijn echt heel weinig voor een electrische auto.
E34M5Touring zegt
@koeberg: Maar voor het formaat auto en het segment zijn het prima waarden. Sterker nog, hij heef 10Nm meer dan de Up! GTI.
lekbak zegt
@E34M5Touring: doe jezelf een plezier en vergeet koppel. Zolang je het hebt over koppel aan de motor ipv de wielen zegt het helemaal niks.
De up! GTI heeft een versnellingsbak en een koppeling, deze elektrische niet.
caprio zegt
Tja, vrolijk word ik er niet van. Voor mij zou de actieradius veel te klein zijn, als ik rij is het gauw 200 km of meer voornamelijk snelweg op één dag en in de stad fiets ik.
laptom zegt
@caprio: Dit is dan ook een stads auto. Voor de snelweg heeft Tesla bijvoorbeeld een goed alternatief.
lekbak zegt
@laptom: 3 keer zo’n dure auto een alternatief noemen…
viezefreddyw zegt
Hebben ze nu eindelijk het olieverbruik aangepakt?
gamma81 zegt
@viezefreddyw: Zo te zien lekt ie nu al.
wimof zegt
@viezefreddyw: Ga eens bij RED-HEAD kijken, je zal verbaast zijn wat uw favoriet merk waard is.
thomasthomas zegt
Kun je niet beter wachten tot VW een nieuwe uitbrengt die gebaseerd is op electrisch rijden. Vind dat bij een Golf ook zo is niet echt een electrische auto maar meer een omgebouwde benzine auto.
flutterby zegt
Persoonlijk vind ik de regulier Up! maar gammel rijden. Zorgt het extra gewicht ervoor dat het wat “volwasser” rijdt?
peug206 zegt
@flutterby: uuh ja? Standaard up staat op 15 of 16″, met een breedte van 195 band of meer. Hoe hoger het gewicht en hoe meer grip hoe stabieler het is. Kort gezegd, gewichtsverdeling, ophanging, spoorbreedte etc hebben daar ook invloed op. Gezien die hetzelfde is afgezien van de misschien smallere banden en zeker de gewichtsverdeling (minder rolweerstand en dus grotere range).
bischero zegt
@wouter: wellicht goed te vermelden dat deze gebakjes worden ingezet door de fabrikanten om de potentiële CO2 tax boete te voorkomen. Met andere woorden, de financiële pijn wordt vooraf genomen en ingebakken in de B2C propositie. VAG is de eerste (naar mijn weten) die dit groot inzet (in NL), anderen “kopen” o.a. de emissie vrije ‘rechten’ van Tesla zoals je weet.
nopetrolnofun zegt
Dit is toch een vreselijke aanfluiting. Dik 20k voor een zwaar verouderd model die in de winter 100 km haalt, next
emping zegt
Dat gevoel ZAL je in de CITIGOe iV, de Mii Electric en e-up! niet hebben.
Het veercomfort is voor zo’n kleinTje prima en ook op de snelweg hoef je niet op te letten bij het inhalen van vrachtwagens.
sprint naar de 100 duurt 12,2 seconden. Het is niet tergend langzaam, maar het houdt ook weer niet over.
Dat vind ik tergend langzaam.
bernoulli zegt
@emping: hoe vaak op een dag sprint je van 0 naar 100? 0-50 is behoorlijk rap en met 210Nm zullen de tussensprintjes ook best acceptabel zijn.
karhengst zegt
8% van 23.000€ is zo’n 1.850€ bijtelling per jaar.
Hoeveel maanden staan er op jullie kalender dat er per maand slechts 58€ bijtelling zou zijn?
flutterby zegt
@karhengst: iedereen die voor 2020 zakelijke een Kona, eNiro, i3s, Leaf, Zoë of Ioniq is gaan rijden. Meeste zelfs minder.