De liberalen zijn niet blij met de onthullingen van EU-commissaris Margrethe Vestager over de kartelvorming in de truckwereld.
Enkele dagen geleden deden we al melding van de enorme boete die DAF voor de kiezen heeft gekregen van de EU. Volgens commissaris Verstager is er sprake geweest van ‘serieuze inbreuk op de EU-regels’ in de periode tussen 1997 en 2011. Het kartel van DAF, Renault/Volvo (rijtest), Iveco en Daimler weerhield deze grote truckbedrijven ervan om eerlijk met elkaar te concurreren. De concerns hadden prijsafspraken in de hele Europese Economische Ruimte. Dat betekent het EU-gebied plus IJsland, Noorwegen en Liechtenstein. De afspraken werden gemaakt in een comfortabel hotel in Brussel en bestreken ook het tegenhouden van nieuwe, dure technolgiën om zuinigere motoren te introduceren. Dat laatste steekt een deel van de autoriteiten misschien nog wel meer dan de prijsafspraken an sich.
In 2011 viel Brussel binnen bij de truckbouwers en in 2014 werd een officiële aanklacht ingediend, aldus RTL Z. Tijd om de nodige paparassen door de versnipperaar te halen was er kennelijk niet, want na het doorspitten van zo’n 300.000 pagina’s aan bewijsmateriaal heeft de EU de kartelvormers een recordboete van 2,9 miljard Euro opgelegd. Nationale (voormalige) trots DAF moet daarvan grofweg een kwart voor haar rekening nemen, namelijk 752,6 miljoen Euro. Pikant is dat ook de Duitse truckbouwer MAN stiekem deel uitmaakte van het kartel, maar de boetedans ontspringt omdat zij als rat hebben gefungeerd en de andere vier samenzweerders erbij hebben gelapt. Hoewel snitches doorgaans stitches krijgen, komt de vrachtwagen-tak van Volkswagen er dus voorlopig goed vanaf.
Voor DAF loopt de schade echter wél nog hoger op, tenminste als het ligt aan Kamerleden Barbara Visser (VVD) en Kees Verhoeven (D66). Zij willen subsidies terugvorderen die de Nederlandse staat verleende aan DAF gedurende de sjoemeljaren. Volgens RTL Nieuws zou DAF vanaf 1998 genoten hebben van 70 miljoen aan subsidies verstrekt door de belastingbetaler, hoewel niet geheel zeker is hoeveel daarvan valt in de periode tot 2011. Hoe dan ook kan dit dus nog een flinke extra kostenpost worden voor de Nederlandse Paccar-dochter.
lincoln zegt
Ja hoor ..
Stuur maar een rekening ..
Stellen wij wel een onderzoek in ..
Eenmaal de onderste steen boven zullen we zo spoedig mogelijk alles terug betalen met rente ..
Mazzel ..
vorsprungdurchbetrug zegt
Goede reactie,
dat misselijke gedoe van DAF zwaar afstraffen.
jack_abarth zegt
Krijgt de gebruiker de teveel afgedragen BTW dan ook retour?
Dacht het niet…..
str8six zegt
Wij wachten nog steeds op de €1000 van Mark. Stort die eerst maar eens op de rekening.
v8rules zegt
@str8six: als je werkt heb je die allang
pomoek zegt
Punt is. Deze fabrikanten wisten donders goed dat het niet mocht. En deden het toch. Je even lekker geen reet aantrekken van het milieu, eerlijke concurrentie, je klant en ook je medewerkers. Alleen maar zodat je zelf meer geld kan binnen hengelen.
En nu: moeten anderen net iets harder hun best doen om het milieu schoner te krijgen, hebben je concurrenten niet de kans gehad om op een eerlijke manier geld te verdienen en moet je over een paar maanden waarschijnlijk een flink aantal medewerkers ontslaan.
Ik hoop dat ze het management hard aanpakken. Celstraffen zijn geoorloofd en ik denk inmiddels wel noodzakelijk.
motoragent zegt
@pomoek: Dit was niet zo zeer een kwestie van geen reet om het milieu geven, maar zichzelf wat tijd gunnen om bepaalde systemen fatsoenlijk te kunnen ontwikkelen. Euro normen volgen elkaar razendsnel op, met steeds strengere eisen die wel heel moeilijk te bewerkstelligen zijn. Er hangen tegenwoordig joekels van DPF’s en SCR’s onder vrachtwagens en bussen, adblue-systemen, packaging wordt moeilijker, temperatuurhuishouding, er komt veel bij kijken. Euro6 is bij veel fabrikanten redelijk overhaast uitgewerkt, wat nu veel problemen en storing oplevert.
Het is fout wat ze hebben gedaan, zeker die prijsafspraken. Maar ik kan begrijpen waarom ze een vuist probeerden te maken tegen bepaalde milieueisen.
pomoek zegt
@motoragent: Sorry, dat ben ik gewoon niet met je eens. Milieunormen een soort schaamlapje geworden waarachter bedrijven zich verschuilen. Autofabrikanten zijn vanaf minuut 1 betrokken bij de ontwikkeling van dergelijke normen en steken veel tijd geld en lobby energie in het zo laag mogelijk houden van dergelijke normen. Nederland gaat bij lange na niet de klimaat doelstellingen van Parijs halen, en zal vast niet het enige Europese land zijn. Uiteraard mogen, moeten bedrijven winst maken, maar de industrie moet een flinke stap zetten en ophouden met smoesjes te gebruiken.
motoragent zegt
@pomoek: Je kan het niet met me eens zijn, maar het is wel gewoon zo. Ik heb eind 2013 ondersteuning moeten bieden bij de laatste ontwikkelingen van het euro6 project bij DAF, er zijn toen allerlei interim-varianten uitgebracht om te zorgen dat de productie van de euro6 trucks gewoon kon beginnen. Definitieve versies zijn daarna pas uitgewerkt.
Rob zegt
Nee he, die doos van een Barbara Visser weer….
Mens, ga wat nuttigs doen. Bloemschikken ofzo.
pomoek zegt
@Rob: Inderddaad, Barbara Visser die de zinsnede ‘automobilistje pesten’ in haar mond bestorven heeft gaat nu ‘vrachtwagenproducentje pesten’?
mrrallycross zegt
Ga lekker eerst achter vag aan…
jack_abarth zegt
@mrrallycross:
Dat zullen ze niet doen, dan krijgen ze Merkel over de vloer…
trustmeiamanengineer zegt
Nutteloos politiek geneuzel weer. Maargoed die 70miljoen kan er dan ook nog wel bij.
mashell zegt
Minder zuinige motoren betekent ook meer ontvangen accijnzen voor de overheid. Nu subsidies terug vorderen is typisch rupsje nooit genoeg gedrag van deze politci.
730ld zegt
Het is allemaal de schuld van de Europese Commissie met hun belachelijke uitstootnormen. Ze moeten hun normen maar eens bij gaan stellen en de oorzaak bij zichzelf gaan zoeken. Men dwingt de fabrikanten tot sloemelen. Ze kunnen niet anders. Bah van die idioten die maar wat bedenken en zelf altijd het vliegtuig pakken. Volgend jaar wordt de uitstoot op personenautos nog meer met een bijtelling van 22%. Dan worden er weer auto’s verkocht met fatsoenlijke motor
lekbak zegt
En ik maar denken dat dubbel straffen verboden is…