![TDI!](https://static.autoblog.nl/images/wp2015/tdi-belgie-gtd.jpg)
In de categorie Goede Tijden, Slechte Tijden voor de autoliefhebber, hebben we weer een nieuwe aflevering.
Hoe lang dieselgate nog een item blijft, is nog even gissen. In ieder geval wordt het onderzoek naar alle verantwoordelijken voor al dat treurig hangend fluitenkruid, rustig voortgezet. Het Openbaar Ministerie van het Duitse stadje Braunschweig vindt steeds meer aanknopingspunten in het dieselschandaal. De lijst van verdachten is flink langer geworden. Van zes verdachten is het OM plots bij zeventien personen uitgekomen.
Opvallend is dat onder die verdachten géén directielid zit. Hebben de hoge piefen zich vakkundig ingedekt en zijn de trouwe arbeiders plots de pineut? Niet helemaal, maar de plaatselijke autoriteiten laten weten dat de werknemers van Volkswagen beschuldigd worden van pure oplichting, en worden as we speak aan de tand gevoeld. Volkswagen is daar zelf ook al langer mee bezig, met een intern onderzoek, sinds de shit uiteen spatte in september.
Die hoge pieten hebben er vast niks mee te maken..
@reinoutgtr: piefen*
@reinoutgtr:
Beetje zuur als je als medewerker ‘vals speelt’ “voor de baas.”
En de baas je op gegeven moment een dolk in de rug steekt door ‘jouw fraude’ te bekennen tegenover de hele wereld.
Collega’s van Opel en Peugeot zijn niet verneukt door hun baas, die gaven niet het eigen product, maar knaagdieren de schuld van te hoge NOx uitstoot, waardoor de medewerkers niet te vrezen hadden. Peugeot en opel hebben inmiddels wel de te hoge NOx uitstoot opgelost met een update van de software, waar volkswagen meer bezig lijkt te zijn met een interne heksenjacht dan het probleem op te lossen.
Wie zo omgaat met dit probleem als VW verdient gewoon een boete wat mij betreft.
@martinus: Sprookjes vertellen deden ze bij VAG ook…
@reinoutgtr: pieten was leuker
Wat mij verbaast is dat alleen het bericht in september serieus schade aan de beurskoers gedaan heeft. ’tuurlijk is het erg dat er gefraudeerd is. Maar veel schokkender is, dat je sindsdien met grote regelmaat informatie langs ziet komen die verraadt dat VW niet van plan is zijn leven te beteren.
Eerst is het 1 merk. In de loop van de maanden blijken het toch meer merken. Tot het uiteindelijk alle merken zijn.
Eerst is het 1 motor, van 2 modeljaren. In de loop van de maanden blijken het er vier, over 7 modeljaren. En zijn er andere motoren die nog (!!) onderzocht worden.
Eerst is het 1 werknemer, en weet de top van niets. Dan is het een afdeling. Dan blijkt Winterkorn er jáááren terug al over te hebben gesproken met Amerikaanse regering.
Eerst is het te fixen met een software-update. Dan blijken er toch wat stukkies plastic bij te moeten. En dan blijkt ook die oplossing niet geaccepteerd te worden.
Ik wacht op 1) benzine-motoren, 2) MAN / Carterpillar, 3) fiscale fraude.
In feite handelen die medewerkers in naam van het bedrijf, dus ik denk niet dat zij aansprakelijk gesteld zouden mogen worden.
@jrsmoke:
Dat is wel heel simpel gedacht….
@jrsmoke:
Want pleit jij ook medewerkers vrij van schuld als ze redelijkerwijs konden weten dat ze fout bezig waren? Je hebt als medewerker zijnde namelijk ook nog zoiets als verantwoordelijkheid voor je eigen handelen, niet waar? Je kunt je niet altijd verschuilen achter „het bedrijf”…
@jrsmoke: Hannah Arend- Het eichmanproces- de banaliteit van het kwaad-
Geld corrumpeert…
De hoge heren zullen langzamerhand wel diamanten schijten want ik geloof niet dat er van die 17man niemand is die straks denkt : “ik ga niet de klos zijn terwijl zij er onderuit komen dus ik lap die hoge heren erbij door te delen hoe het echt zit in ruil voor strafvermindering”. Je voetvolk opofferen en de dans ontspringen lijkt me heel erg onwaarschijnlijk maar goed.. Als het de familie Quandt is gelukt… Waarom de top van VAG dan niet, nietwaar?
@w0o0dy: Alles is af te kopen. Wat met hun salaris niet echt een probleem zal zijn.
@jrsmoke: ik gok dat die verdachten mensen zijn in de subtop van VAG… Die zullen niet met een paar spiegels en kralen afgekocht kunnen worden maar zijn na hun vertrek bij VAG waarschijnlijk wel uitgerangeerd voor Jobs in de automotive. Dan praten we over miljoenen per persoon denk ik.. En dan nog.. Keihard de gevangenis in zal voor veel mensen toch niet acceptabel zijn om de baas te beschermen, ook niet icm een grote zak geld.
@w0o0dy: Ze hebben ook het liefst dat men diamanten schijt. Speakers voor de Chiron zijn niet goedkoop.
@E34M5Touring: Oh zo denken ze die 48 miljard op te gaan hoesten!! Briljant!! (Pun intended ?)
Als de top van VAG bepaalde product eisen stelt en de Sub-top komt met oplossingen zoals sjoemel-software om aan die eisen te voldoen, dan neem ik aan dat de top ook weet wat er gedaan is om aan de product eisen te voldoen.
Of the top van VAG moet gezegd hebben tegen de Sub-top, “bedenk maar een oplossing” maar we willen niet weten hoe je het doet.
Maar ook in dat geval is de top mede plichtig aan het geheel, dit valt niet onder de categorie je zelf indekken.
Ach ja, het is een heel grote zaak, dus alles zal nog jaren doorlopen voor dat daadwerkelijk alles afgehandeld is. Zeker daar VW jaren lang alles zal doen om onder betaling uit te komen.
Durf het haast niet te zeggen (uit angst voor plusjes) maar hadden we dit niet verwacht?
beschuldigD
Dus binnen VW hebben ze meer personen gevonden die meer wisten dan dat ze zeiden?
Ik zou er inderdaad een reality serie van maken als ik netflix was
Zeventien individuen? Ben benieuwd wat voor functies ze hadden. Vreemd dat ze zich op individuen richten.
We hebben het over een bedrijf met 200 MILJARD euro omzet en 600.000 werknemers. En nu doet VW onschuldig alsof ze van niks wisten en een paar stoute engineers verantwoordlijk zijn. Dat is toch wel een heel ongeloofwaardig verhaal…