Djèk zet de I-PACE op scherp voor een nieuwe raceklasse.
Niet alleen de openbare wegen gaan veroverd worden door elektrische auto’s, ook op de circuits zijn conventionele verbrandingsmotoren niet veilig. We hebben natuurlijk al de Formula E. In enkele jaren is dat kampioeschap uitgegroeid van een koddige aangelegenheid waarbij de auto’s op de helft van de wedstrijd gewisseld moeten worden vanwege gebrek aan juice, naar een serieuze serie waar veel serieuze fabrikanten aan meedoen. Misschien moet Max Verstappen in zijn loopbaan ooit nog wel overstappen van de F1 naar de FE om in de hoogste klasse mee te blijven doen.
Een serieuze raceserie heeft echter ook een goed voorprogramma nodig. Ga je naar een F1-race kijken wordt je (doorgaans) bijvoorbeeld ook de Porsche Supercup, Formule 2 en GP3 voorgeschoteld. Serieuze klasses met goede coureurs en leuke auto’s. De Formule E kan nog wel wat ondersteuning gebruiken om daar mee te kunnen concurreren, liefst passend bij het thema ‘elektrisch’.
Daar komt de Jaguar I-Pace eTrophy om de hoek kijken. Het Britse merk is al vertegenwoordigd als team in de Formule E en zal vanaf volgend jaar haar aanwezigheid tijdens Formule E weekends nog eens extra kenbaar maken. Maximaal 20 i-Paces in racepak gaan dan namelijk rijden in het voorprogramma van Formule E races. Het zou weleens een meesterzet kunnen zijn van Djèèèk, want de FE races worden georganiseerd in grote metropolen als New York, Hong Kong, Parijs, Montreal, Rome, Londen en Sao Paolo. De lekker dik uitgevoerde I-Pacen weten dus al snel vele eyeballs op zich gericht, zoals Victor Muller zou zeggen. De I-Pace in racetrim staat momenteel te shinen in Frankfurt, waar we ‘m al vastlegden op de gevoelige plaat. Zal deze eenheidsklasse op een gegeven moment de status van het Renault 5 Maxi of BMW M1 Procar-kampioenschap kunnen evenaren?
Edge zegt
Goede zet van Jaguar! De I-PACE is als crossover niet direct de eerste auto waar je aan denkt bij het opzetten van een raceklasse, maar tof dat ze het gewoon doen. Marketingtechnisch zou het heel goed voor de Britten kunnen uitpakken.
HzR zegt
Eh, dus de terreinwagen heeft zich ontwikkeld tot een SUV die onbruikbaar is in het terrein. Toen werd die elektrisch gemaakt om hem nog verder van een terreinwagen af te laten staan, en daar maken we nu een raceauto van? Waar gaat het heen…