Het houdt niet op, niet vanzelf.
Eerder deze week lichtte collega en Lil’ Kleine fanboy @jaapiyo jullie al in over de exorbitante ondernemingen van Severn Valley Motorsport, die op het meest recente Vmax200 evenement aan kwamen zetten met een 2.000 pk sterke Nissan Qashqai. De auto was aanvankelijk een van de rappere deelnemers, maar toen de grote jongens in overdrive gingen, mocht de indrukwekkend vlotte Aziaat uiteindelijk toch stofhappen.
De meest indrukwekkende prestaties kwamen, zoals gebruikelijk, uit het kille Noorden. De straatraketten die onder leiding van Christian von Koenigsegg in elkaar worden gezet maakten korte metten met de concurrentie. In het specifiek was het de Agera RS die de rest nipt achter zich liet. In het proces wist de wagen zelfs nog een nieuw record te vestigen.
De Koenigsegg Agera RS, die eind vorig jaar vijf breinbrekende records achter zijn naam wist te zetten, kwam tijdens het Vmax200 evenement tot een snelheid van 242 mp/h, omgerekend net geen 390 km/u. De Agera RS behaalde de 240 mp/h binnen een afstand van krap 2 kilometer. De laatste keer dat een supercar 240 mp/h wist te bereiken tijdens Vmax200, ging het om een Koenigsegg One:1.
Het zou logischer zijn als diezelfde One:1 zijn eigen record zou overtreffen, maar de reden dat het ditmaal juist de Agera RS was, is niet per se lastig te bevatten. Achterin de Agera RS lag namelijk de optionele 1 MW motor uit de One:1, waardoor hij over liefst 1.360 pk en 1.370 Nm koppel beschikte. Nog belangrijker is het feit dat de One:1 gelimiteerd was tot 240 mp/h, terwijl de Agera RS vrijuit kon gaan.
Nu we het toch over die vermaledijde limiters hebben, Koenigsegg speelt met het idee de begrenzers eraf te slopen, zodat ze het volledige vermogen van de auto’s tegen elkaar op kunnen laten nemen. De One:1 zette zijn record destijds vroeg tijdens de run, wat betekent dat hij nog flinke reserves in de tank had zitten. Hetzelfde geldt voor de Agera RS; hoewel deze niet begrensd was op een bepaalde snelheid, gelooft testcoureurs Niklas Ilja dat de auto met enkele aerodynamische aanpassingen nóg harder moet kunnen gaan. Make it happen, please.
cossiekiller zegt
Dat is vrij snel voor een straatauto zou ik zeggen.
Jammer dat mijn werk niet aan de andere kant van een startbaan ligt…
lekkerlinksrijden zegt
1360 pk en 1370nm!!!! In een straatlegale auto? Het is misschien een beetje overdreven voor in de PC Hooftstraat
porschepdk zegt
@lekkerlinksrijden: stuur maar een foto als je hem ziet.
lekkerlinksrijden zegt
@porschepdk: kom er nooit. Dus dat wordt lastig
duckmefaddy zegt
@lekkerlinksrijden: komt met trekhaak. Is dus hard nodig
ablogjunk zegt
@lekkerlinksrijden: Lijkt me een feestje daar. Supercars in een winkelstraat waar je stapvoets moet rijden tussen een chicane van spotters en gelifte milfjes.
Heb ik het zo’n beetje goed verwoord?….Kom er nooit namelijk….
woudloper zegt
@ablogjunk: als er gelifte milfjes in overvloed zijn, stap ik nu in mijn auto.
When a woman turns 40, a cougar is Born.
bassx zegt
@ikschrijfookoverautos: Het is mph niet mp/h. Net als km/u of kph maar nooit kmp/h
mashell zegt
@bassx: probeer nog eens… correct is km/h.
dondeboer zegt
@mashell: km/h, kph en km/u zijn alledrie gangbaar, al zijn er wel voorkeuren per land. @Bassx heeft hier een punt. Het is mph of m/h, niet mp/h.
baklava zegt
Snel zijn ze, maar het blijven lelijke auto’s.
rufctr01 zegt
@baklava: gelukkig zijn smaken verschillend, ik vind het een schitterende auto!
loserboi932 zegt
Lekker van file naar file. Nogmaals voor NL is 300-400pk meer dan genoeg.
boss1 zegt
@loserboi932: hey BOyyy het is nooit genoeg hahah hoe meer hoe beter
ikleesookoverautos zegt
Dan vind ik dat Qashqai project toch indrukwekkender.