Even wat ouderwets consumer advice van autoblog op je beeldscherm.
Afgelopen onderwierp Volkswagen op de IAA de ID.3 voor het eerst live aan de hoge verwachtingen van de pers. De EV heeft schoenen te vullen van Shaquille O’Nealesque formaat, want ook binnen Volkswagen maakt men er geen geheim van dat de ID.3 feitelijk de spirituele opvolger van de Kever en de Golf moet gaan worden. Ga er maar aan staan.
Om een kans te maken moet de ID.3 dus een allemansvriend van jewelste worden. Dat was immers de kracht van de Kever, maar zeker ook de Golf. Als veelrijder kon je kiezen voor een dieseltje, als familieman voor een net vierpittertje en voor de hot hatch liefhebber was er altijd wel een GTI of nog iets dikkers te verkrijgen. In alle gevallen kreeg je een auto met een compact formaat dat desalniettemin ruimte bood aan minimaal vier modaal gevormde inzittenden. Met het nieuwste product van je werkgever achterin op weg naar potentiële klanten, of met de koters achterin de sleurhut naar Zuid-Frankrijk trekken; de Golf kon(/kan?) eigenlijk gewoon alles.
Van AB-lezer Albert kregen we een harde vraag of de ID.3 dezelfde kwaliteiten heeft. Albert wilde specifiek meer weten over het laadvermogen van de ID.3. Zijn vraag heeft echter geen betrekking op de accu’s van ID.3, maar op de mogelijkheid om een stengelvormig aanhangsel te monteren waarmee je iets zou kunnen sleuren.
Op zich een logische vraag, want dingen sleuren is tot op heden niet echt het sterkste punt van EV’s. Veel EV’s kunnen/mogen helemaal niks trekken. Andere mogen voor hun formaat en gewicht maar weinig trekken, zoals de Jaaaag I-Pace (750 kg) en Tesla Model 3 (910 kg). Er zijn wel uitzonderingen, zoals de Tesla Model X (2.250 kg) en de Audi e-tron (1.800 kg). Wat het doet met de actieradius als je daadwerkelijk dergelijk gewicht achter deze auto’s hangt is een tweede, maar soit.
Enfin, om dan maar het antwoord op de vraag van Albert te geven: er is goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws: ja, je kan een trekhaak laten monteren op de ID.3. Het slechte nieuws: je mag die trekhaak vervolgens maar beladen met…75 kg. Het ding is alleen bedoeld voor een paar fietsen. Zorg dan wel dat het geen e-bikes met ontiegelijk zware accu’s zijn, anders overschrijd je wellicht alsnog het maximumgewicht. De techniek staat voor niks!
monsieurleloure zegt
Begin een beetje ID 3 moe te worden en dat ding is volgend jaar pas leverbaar….
mikje90 zegt
@monsieurleloure: En wederom is dit ook weer een schijt product van VW. Welke fabrikant houdt er nou geen rekening mee, dat klanten miss een keer wat willen meenemen of een keer gaan verhuizen. Bovendien is het ding gewoon lelijk en het actie radius is ook niet bepaald uniek.
rutgerg zegt
@mikje90: toyota en lexus ook jarenlang niet gedaan met de hybrides
hiostu zegt
@mikje90: voor die keer verhuizen huur je toch gewoon een vrachtwagen of busje. Hoe vaak ga je dat nou doen. Er zijn meer dan genoeg mensen die geen trekhaak hebben. Ik had twee auto’s terug een trekhaak erop laten zetten toen ik heb bestelde. En geen enkele keer er gebruik van gemaakt. Nu bestel ik er ook nooit meer eentje.
Eigenlijk gewoon een bijkomend voordeel van EVs, minder sleurhutten straks op de weg!
lekbak zegt
@hiostu: op het platteland hebben bijna alle mensen een tuin. Wil je daar iets mee dan is een kar echt een uitkomst. Ik heb zeker 5 dagen per maand een kar achter de auto. En de kar is ongeveer de helft van de tijd uitgeleend aan alleen directe familie. Ik ken bijna geen mensen die nooit met een kar rijden (en iedereen heeft dus een trekhaak hier).
koeberg zegt
@lekbak: Ik woon in een stad. Ik heb nooit een trekhaak op mijn auto gehad. In de 15 jaar dat ik ‘eigen’ (niet eigen want lease) auto’s rijdt, heb ik slechts 4 of 5 keer echt een trekhaak gemist. En inderdaad bij het onderhanden nemen van mijn tuin. Maar afgezien van die ene keer dat ik aarde moest vervoeren heb ik altijd afgekund met de bank plat en een groot zeil ter bescherming.
rutgerg zegt
@lekbak: op het platte land trekken ze die kar voort met paarden!
wimof zegt
@mikje90: Het zal een bestseller worden , dus wen er maar aan.
potjak zegt
@mikje90: dat het geen auto is die aan jou wensen voldoet maakt het nog geen schijtauto. Jij bent gewoon niet de doelgroep.
p3r0x zegt
@mikje90: al die 14% muesli diesels (VAG/Renault/Ford,etc.) Can een paar jaar geleden mochten ook niets of slechts een paar honderd kilo trekken hoor…
heyhuub zegt
Gaat het hier niet om kogeldruk? De meeste auto’s van dit formaat hebben een max kogeldruk van 75-80kg.
breakingpoint zegt
@heyhuub: true. Getrokken gewicht valt wel beter mee wellicht. Maar dat erbij vermelden verpest de sensatie natuurlijk
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@breakingpoint: ja en nee. Officieel is het ‘aanhangergewicht 0 kg, kogeldruk 75 kg’
jaapiyo zegt
@heyhuub: @breakingpoint: “Voor het vervoer van bijvoorbeeld fietsen is de ID.3 leverbaar met een speciale trekhaak (laadvermogen 75 kg)”
Bron: Volkswagen.
vroaaaaaaaaaar zegt
@jaapiyo: welke bron (linkje!)?
potver7 zegt
@vroaaaaaaaaaar: http://www.google.com
jaapiyo zegt
@vroaaaaaaaaaar: je kan er niet bij zonder pers login.
vroaaaaaaaaaar zegt
@jaapiyo @potver7: wat ik wel kan lezen op het web is “voor het vervoer van bijvoorbeeld fietsen is de ID.3 leverbaar met een speciale trekhaak (laadvermogen 75 kg)”. Dat kun je interpreteren als een optie (speciale trekhaak) om fietsen enzo te vervoeren of – zoals op AB, waar er alles aan gedaan wordt om EV’s in een negatief daglicht te zetten – als beperking die er toe leidt dat je geen sleurhut mee kan nemen. Maar dat laatste staat er niet, dat is slechts AB’s (vooringenomen) interpretatie.
jaapiyo zegt
@vroaaaaaaaaaar: @henrie: daar heb je wel gelijk in (afgezien van het gezeur over de anti-EV houding), dat zou kunnen als ik het teruglees en dat is een tikkie slordig. Maar…alsnog lijkt me je theorie niet logisch, want dan hadden ze het pb anders geschreven om deze verwarring uit de weg te gaan. Tevens heb ik vooralsnog geen uiterst boze PR-man van VAG aan de lijn gehad, dus…
vroaaaaaaaaaar zegt
@jaapiyo: ik begrijp jouw redenatie, afgezien van de ontkenning dat AB vrijwel altijd negatief bericht over EV’s…
henrie zegt
@jaapiyo: Dus het gaat hier om kogeldruk. Een fietsendrager rust immers met z’n gehele gewicht (inclusief fietsen) op de kogel. En dan is 75 kg (geen Kg!) een volstrekt normale hoeveelheid. Over trekgewicht wordt hier niks vermeld.
mk2jens zegt
@heyhuub: wou ik net zeggen ja. Kogeldruk is altijd wel rond dat getal.
jpoers zegt
@mk2jens: tot je een Toyota aanschaft. Max 50kg. Maar goed die hybride apparaten van hun mogen ook niks trekken. Jammer voor de bouwmarkt alles online bestellen.
hiostu zegt
@jpoers: bijna elke bouwmarkt bezorgd ook thuis.
lekbak zegt
@hiostu: beetje jammer dat een bouwmarkt niks te koop heeft wat je als consument wilt hebben. Alles is goedkoper en/of beter (van voldoende kwaliteit) bij de speciaalzaak te krijgen.
tortuga zegt
@heyhuub: dat is het dan ook. Geen trekgewicht
vaakbenjetebang zegt
Eigenlijk zouden we als autoliefhebbers de horlepiep moeten dansen van pure vreugde: de EV doet misschien de caravan wel de das om!
De pest is alleen dat je dan ook geen auto-ambulance meer kunt trekken.
flutterby zegt
@vaakbenjetebang: EVs mogen vaak niets tot amper wat trekken omdat fabrikanten bang zijn voor klachten over de range. Een goed voorbeeld is de Model X die 2250kg mag trekken, maar exact dezelfde aandrijflijn in de Model S niets.
vaakbenjetebang zegt
@flutterby: Nou, dat heeft niet per definitie met ‘klachten over de range’ te maken. Als dat zo zou zijn, zou een Model X ook niets mogen trekken want die komt met zijn accupakket zonder aanhanger niet verder dan een Model S met gelijk accupakket zonder aanhanger.
Wat je veel vaker ziet, als een auto weinig tot niets mag trekken, is dat het niet aandrijflijn-gerelateerd maar constructie-gerelateerd is. De constructie van de auto is dan zodanig dat er geen manier is om de langsbelasting die de aanhanger via de trekhaak op de auto aanbrengt, goed over te brengen. Er kan dan soms nog wel een trekhaak gemonteerd worden die enkel enkel bedoeld is voor een fietsendrager, zoals bijvoorbeeld bij een Toyota Prius en dus nu deze VW.
flutterby zegt
@vaakbenjetebang: klopt. En koeling en remmen speelt ook een rol of gewoon een kostenbesparing door niet te hoeven testen.
Crosscabouter zegt
@flutterby: Het kan (theoretisch gezien) ook nog aan de RDW liggen. De Opel Corsa 1.3 ecoflex diesel (geloof ik) mocht in Dld het gewone gewicht trekken, maar van de RDW in NL mocht de auto maar 500 kg trekken. Anders was dat hele zuinigheidsgebeuren zinloos. De Focus 1.6 was ook in twee varianten leverbaar. Dezelfde motor, maar de één een zuinigheidswonder en mag maar 750kg trekken, de ander een ‘gewone’ en mocht wel rond de 1500kg trekken (exacte gewicht Weet ik zo niet).
flutterby zegt
@crosscabouter: typegoedkeuring zijn Europees geregeld. Waarschijnlijk waren het techniek verschillende auto’s.
flutterby zegt
@vaakbenjetebang: ook is de rolweerstand vanwege het gewicht verwaarloosbaar ten opzichte van luchtweerstand.
Beter hang je achter je X een aanhanger met 2 kuub zand dan een caravan van 1000kg.
lekbak zegt
@flutterby: ervaring met twee kuub zand. Dat is dusdanig zwaar voor je auto dat dat in geen verhouding staat tot een caravan van een ton. Je bent dan ook met bijna 3,5 ton onderweg incl kar natuurlijk…
flutterby zegt
@lekbak: niet met ouderwetse techniek nee, maar we hebben het hier over een elektrische aandrijflijn met volledig koppel vanaf stilstand.
Zo trok een Model X een Dreamliner, een Mini SE (BMW i3) een 777 en de elektrische pickup van Ford zelfs een trein van 453 ton. Uiteraard kán een brandstofauto dit ook, echter gaat de koppeling dat niet leuk vinden.
gandini zegt
En hoe zwaar mag de schoonmoeder op het dak zijn?
ethylestra zegt
Wat ik ook niet snap is dat mijn diesel focus mk3 maar 300kg mag trekken
edward330d zegt
@ethylestra: vaak heeft dit met je versnellingsbak te maken. Dan zijn de overbrengingen zo gekozen dat er schade kan ontstaan bij een te hoge belasting.
Crosscabouter zegt
@ethylestra: dan heb jij zo’n eco model ipv de gewone…
ethylestra zegt
@crosscabouter: ja dat klopt hoef in de praktijk niks te trekken (daar gebruik ik een v50 d5 voor) maar vroeg het me gewoon af.
jpoers zegt
@ethylestra: bij de focus is er een tijd geweest dat als je een trekhaak fabrieksaf bestelde of minimaal voorbereid je een extra radiator gemonteerd krijgt ivm de koeling van de turbo.
Kvgorp zegt
@ethylestra: ik heb ooit eens geprobeerd om dat bij de RDW aan te passen. Helaas werkt Ford daar niet aan mee. Ervaring rijker, illusie armer.
ethylestra zegt
@kvgorp: heb jij ook zo’n eco focus?
Kvgorp zegt
@ethylestra: yup
louisvdd76 zegt
Tesla Model 3 zit tegenwoordig op 1.000kg
tortuga zegt
Voor de Caravan fans hier op Autoblog zeg ik: “wacht even op de “truck” van Tesla”. Ander onderwerp is: hoe the F*** spreek je ID.3 volop uit? Als idee dot dreï? Of eerder eye dee dot tree? (Gebruik Clarkson zijn accent)
monsieurleloure zegt
@tortuga: Inderdaad net zo infantiel als UP Uitroepteken.
tenaci zegt
@tortuga: geen ID man…
sjonniedeluxe zegt
@tenaci: dus alleen dot tree?
flutterby zegt
@tortuga: idee drie
De Model X kan ook een caravan meeslepen, wel even het bereik delen door twee.
koeberg zegt
@flutterby: Ja, gewoon idee drie. Punt niet uitspreken.
towi1989 zegt
@tortuga: iedietrie
sjonniedeluxe zegt
@towi1989: die begin ie is wel op zn Nederlands uitgesproken dan…
flutterby zegt
@towi1989: waarom zouden wij als Nederlanders een Duitse auto een Engelse uitspraak geven?
sjonniedeluxe zegt
@tortuga: aydietrie
supercarboy zegt
Wel een goed verhaal over een trekhaak. Lekker kort ook
lekbak zegt
Ik maak me er niet zoveel zorgen om. Gewoon de dagelijkse km’s schoon en goedkoop met een ev doen, voor de trekhaak zijn er altijd wel 1 of 2 oldtimers beschikbaar…
kempenaer zegt
Een electrische auto heeft grote nadelen. Laat de grote landen kosten maken om deze nadelen te overwinnen. Maar waarom wij als klein landje extreem veel belastinggeld steken in de fiscale bevoordeling van de bev is gewoon onnozel en pure verspilling.
Laat de fanatieke klimaatalarmistische banggemaakten hun eigen geld in hun hobby de bev steken, in de waan verkerend dat het enige invloed op het klimaat heeft, sowieso lachwekkend.
Ik heb hier ook zo’n bange buurman die niet kan rekenen.
flutterby zegt
@kempenaer: Ben je op de hoogte van het feit dat bijna de volledige randstad tegen giftige concentraties fijnstof aan zit en er deze zomer zelfs een alarm is geweest om niet naar buiten te gaan?
mashell zegt
@kempenaer: wat heeft de grootte van het land er nou mee van doen? Veel relevanter is dat we een klein, overbevolkt, ook al wat vervuild maar rijk land met een stabiel elektriciteitsnet zijn. Nederland is het perfecte land om als eerste om te zijn en zal er de grootste voordelen van genieten.
flik2punt0 zegt
Valt me tegen dat ze daar niet naar gekeken hebben met het ontwikkelen. Ze zijn er zo lang mee bezig geweest en andere merken kunnen het nu wel.
Dutchdriftking zegt
Dit is wel serieus kansloos. Enig idee hoeveel een Model 3 mag sleuren?
Jantje_555 zegt
doet me denken aan die filmpjes van de fast lane, waar ze een paardenvan trekken met een Model X…verbruik werd een ramp:
deel 1
https://www.youtube.com/watch?v=jhX3BmhJXc8
deel 2
https://www.youtube.com/watch?v=DVSHIZihESk
rongolfgti zegt
Dat is balen; wordt het wéér een GTI ?..