Mercedes heeft uitgelegd dat grote schermen wel degelijk heel handig zijn.
We zien het bij elk merk dat de schermen steeds groter worden. Zeker bij luxe auto’s is het tegenwoordig heel indrukwekkend. Toch zien we dat sommige autofabrikanten twijfelen en nadenken of het niet allemaal teveel is. Klaus Frenzel, directeur van de afdeling User Experience (UX) design van Mercedes-Benz, twijfelt niet en is van mening dat grote schermen een blijvertje zijn.
Mercedes verdedigt grote schermen
Dit komt niet helemaal als een verrassing, Mercedes heeft een enorm dashboard vol met schermen. Dit heet het zogenaamde ‘Hyperscreen’. Voor de ontwikkeling heeft het merk hier veel geld en tijd ingestoken en zij komen dus niet terug op het principe. Frenzel legde onlangs uit aan Car Design News hoe goede schermen een wereld aan mogelijkheden bieden. Oh ja, daar horen touchscreens buttons ook bij. Weg dus met die ouderwetse knopjes.
“Het scherm is een soort speelveld, hoe groter het scherm, hoe meer je kunt doen.
Frenzel
Grootte is niet alles
De grootte is niet alles (maar is wel heel belangrijk!), aldus Frenzel. Blindstaren op afmetingen is niet goed en in plaats daarvan moeten autofabrikanten rekening houden met onder andere de soundscape en spraakinteracties en zou dit alles moeten samenwerken om een goed product aan de consument te leveren. Daar heeft hij een punt, want alleen een groot scherm levert geen optimale ervaring. Daar hoort bijvoorbeeld goed geluid bij. Het gaat dus niet alleen om hoe groot het is, maar tevens over wat je er mee kan doen. Dat klinkt bekend…
En dat is niet makkelijk. Er moet veel afstemming plaatsvinden met verschillende teams. Voor de schermen, gebruiksvriendelijkheid, voor het geluid maar ook voor het design. Het scherm in de Mercedes moet bijvoorbeeld de grille van de Mercedes EQ-auto’s nabootsen. Met name het ontwikkelen van een dashboard dat intuïtief werkt is een uitdaging. Volgens Frenzel moeten mensen in een Mercedes binnen 20 seconden de auto kunnen starten en de belangrijkste functionaliteiten kunnen gebruiken.
Wij verlangen weleens terug naar simpele knopjes die echt een mechanisch geluidje maken als je erop klikt. Of in ieder geval een combinatie van touchscreen knoppen en echte knoppen. Of zijn wij nu ouderwets?
rwdftw zegt
Het schijnt zo te zijn dat het ontwerpen van een daadwerkelijke knop erg duur is. De kosten gaan met name zitten in hoe het materiaal aanvoelt, het gevoel als je aan de knop draait en de “click”. Wat dat betreft is een groot scherm een uitkomst want veel goedkoper en veel dynamischer.
Daarnaast geeft het de fabrikant de mogelijkheid om bepaalde zaken in een soort van abonnement te gieten. Hallo Tesla en hallo BMW :).
rollingstoned zegt
Maar fysieke knoppen hebben m.i. wel een stuk hoger premium-gehalte dan van die AliExpress schermpjes.
mashell zegt
Ik weet uit ervaring (5 jaar gewerkt bij een toeleverancier van knoppen en touchscreens) dat zoiets nog wel meevalt, een touchscreen module met haptische feedback is een stuk duurder dan een knoppenmodule (ook die van Audi die met afstand de lekkerste klik hebben, maar dat merk je alleen als je een BMW en Audi module tegelijk bedient). En dan hebben we nog niet eens de kosten van de software gehad. Touchscreens zorgen er wel voor dat je minder varianten nodig hebt.
basman147 zegt
Heb ooit eens een interview gelezen met iemand die knoppen ontwikkelde voor Ford. Die man ging regelmatig electronicazaken langs om knopjes te drukken. Gewoon voelen wat fijn aanvoelt. Die man zal onderhand wel met pensioen zijn.
granlusso zegt
Uit duurzaamheidsoogpunt is het natuurlijk een ramp, al die schermen. Naar mijn idee is het volledig gericht op de vervangingsmarkt, want na 2 jaar zijn die schermen weer oud en achterhaald en wilt men het nieuwste van het nieuwste (lees: een nieuwe auto). Stiekem hoop ik dat fabrikanten ooit met een auto komen met schermen die je kan upgraden door simpelweg na 4 jaar nieuwe schermen erin te klikken, iPad achtig idee, maar dan afgestemd op een fraai interieurdesign, doe je langer met je auto en blijft ie langer up to date.
pomoek zegt
Ik ben misschien wel de toekomstige eigenaar van een EQE. Over een jaar of 20. Zal je net zien dat 2 dagen na de aankoop het scherm ermee ophoudt. Dan kan je deze auto totall loss verklaren.
leaper035t zegt
Sorry maar de gebruikersbeleving (UX) van de schermen staat alles behalve op punt. In een auto is het de bedoeling om je ogen op de weg en het verkeer te houden. Dat lukt met schermen nog niet. Bij een knop voel je of je juist handelt, zonder je blik van de weg te slaan. Bij een scherm vooralsnog niet en is het gewoon gevaarlijk.
karhengst zegt
Geen zorgen. Er zijn in moderne Mercedes interieurs nog genoeg zaken die geluidjes maken als je er op drukt.
str8six zegt
Waardeloos, die schermen.
berlinetta zegt
Als je je keuze voor grote schermen zo moet verdedigen, dan moet er toch ook wel een belletje gaan rinkelen dat het ergens misschien niet helemaal de juiste keuze was.
mashell zegt
Zowel de Mercedes klanten en het internet zijn nogal conservatief.
berlinetta zegt
Wat gewoon werkt, hoef je ook niet te veranderen toch? Een combinatie van fysieke knoppen en touchscreen is nog altijd het beste.
bietje zegt
Los van het feit dat ik het kitscherig vind overkomen is mijn grootste bezwaar van touchscreens, waaronder de car-entertainment module in mijn auto:
VET vlekken… vingerafdrukken… je kent ’t wel… vooral als het zonnetje er zo lekker langs schijnt.
Maar soit… het is kennelijk de toekomst.
SanderB zegt
Ik ken werkelijk niemand die deze touch screens een verbetering vindt ten opzichte van knoppen. Hoe kan het dan dat alle auto fabrikanten hier toch op overstappen?